HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 128 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 78 118 126 127 128 129 130 138 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.811 - 3.840 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #3811
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Hobbyking on OK kauppa. Osta sieltä Imax B6 verkkovirralla toimiva laturi, 4S-6S akku ja summeri-hälytin. Akun moninapaliitin on latausta varten - latureissa on liittimet erikokoisille moninapaliittimille ja niiden avulla laturi voi valvoa knokohtaisesti jännitteitä. Päävirta-liitin on se, mistä isompaa sähkö saa ulos ja sisään. Lamppukäytössä B-grade riittää. 2h lenkkiaikahan tarkoittaisi ½C purkuvirtaa, tai käytännössä vielä alempaa vaatimusta, että jonkinlainen turvamarginaali jäisi jäljelle.

    Laturi: http://hobbyking.com/hobbyking/store..._GENUINE_.html
    Akku: http://hobbyking.com/hobbyking/store...y_Battery.html
    Buzzeri: http://hobbyking.com/hobbyking/store...rm_2s_4s_.html

    Tuo hälytin on nyt 4S kykenevä, mutta koska laturi tasaa kennot, ei siinä kovin isoa riskiä ole, vaikka kaksi kennoa jäisikin valvomatta.

  2. #3812
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Se moninapainen on laturiin tuleva balansointiliitin. Varsinaiset virtapiuhat ovat sitten jyreämpiä ja vaihtelevin liittimin. Yleisimpiä taitaa olla virtapuolella JST-XH joka on itseasiassa 4mm banaani, toinen uros ja toinen naaras. Nuokin voi aina vaihtaa halutessaan.

    Noin isoille tehoille ilman muuta jotain litiumia. Nuo pitää tietysti tarvittaessa sääsuojata itse ja sen balansointiliittimen säänkesto voi tuottaa päänvaivaa. Lisäksi voi harkita myös hardshell-kennoja, jos ajatuksena ei ole suojata tuota itse jotenkin (kuten sijoittamalla juomapulloon tms). Juomapullossa voi balansoijaliittimenkin jättää sinne sisäpuolelle ja riittää pelkkä läpivientien suojaus virtapiuhoille. Pullo on kuitenkin helppo avata latailun ajaksi.

    Tyhjenemiselle joku tuollainen halpa piippari, jonka toiminta kannattaa toki varmistaa kokeellisesti. Eiköhän siinä ole sitten eväät kasassa toimivaan akustoon. Päälle toki balansoiva laturi.

  3. #3813
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Hobbyking on OK kauppa. Osta sieltä Imax B6 verkkovirralla toimiva laturi, 4S-6S akku ja summeri-hälytin. Akun moninapaliitin on latausta varten - latureissa on liittimet erikokoisille moninapaliittimille ja niiden avulla laturi voi valvoa knokohtaisesti jännitteitä. Päävirta-liitin on se, mistä isompaa sähkö saa ulos ja sisään. Lamppukäytössä B-grade riittää. 2h lenkkiaikahan tarkoittaisi ½C purkuvirtaa, tai käytännössä vielä alempaa vaatimusta, että jonkinlainen turvamarginaali jäisi jäljelle.
    Kiitos listasta. Eli 14.8-22.2V akku hmm.. mites tämä vaikuttaa käytännössä onko 14.8 vai 22.2v jos Ah on sama kummassakin tapauksessa. Sitten tämä purkuvirta homma 1/2C . Eli listaamassasi akussa on 30C miksi tämä? Tämähän on tietenkin kytköksissä tähän 35w lamppuun ja 2h käyttöaikaan -kai, mutta voisitko kertoa laskentakaavan ym.
    Hitto nyt sitä vasta homaa että olisi sittenkin kannattanut olla aktiivisempi fysiikan tunnilla. Joka tapauksessa kiitoksia vielä!

  4. #3814
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehtä Katso viesti
    Kiitos listasta. Eli 14.8-22.2V akku hmm.. mites tämä vaikuttaa käytännössä onko 14.8 vai 22.2v jos Ah on sama kummassakin tapauksessa. Sitten tämä purkuvirta homma 1/2C . Eli listaamassasi akussa on 30C miksi tämä? Tämähän on tietenkin kytköksissä tähän 35w lamppuun ja 2h käyttöaikaan -kai, mutta voisitko kertoa laskentakaavan ym.
    Hitto nyt sitä vasta homaa että olisi sittenkin kannattanut olla aktiivisempi fysiikan tunnilla. Joka tapauksessa kiitoksia vielä!
    Maksimi purkuvirta tavallisesti kerrotaan akun kapasiteetin kerrannaisina. Eli esim. 30C tarkoittaa että maksimi purkuvirta on 30 kertaa akun kapasiteetti, eli mainitun akun tapauksessa 150 A. Toki noita ei kannata aivan maksimipurkuvirroilla ajella ja lamppukäytössä kuormitus onkin yleensä aivan olematon verrattuna akun maksimiin. Siis ko. ominaisuus ei ole ole kytköksissä käyttöaikaan.

    Summittaisen käyttöajan saat vaikka seuraavasti: (nimellisjännite x kapasiteetti) / (lampun ottama teho). Sokeasti tuohon ei kannata luottaa vaan käytännössä mm. häviöt ja se että akkua ei kannata tyhjentää aivan viimeiseen asti laskevat todellista käyttöaikaa. Ainakin lievä ylimitoitus siis kannattanee. Jos kapasiteetti on sama kahdessa akussa, joista toinen on 14,8 V ja toinen 22,2 V niin wattitunnit eroavat 22,2 V akun eduksi käyttöajan kannalta (voit laskea eron mainitsemallani kaavalla). Myös hyötysuhteessa voi olla eroja eri jännitteillä ajaessa.

  5. #3815
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    76
    Haluaisin rakentaa valon polkupyörääni. Nyt ajovalona on DX:n ihmelamppu, ihan ok valo, mutta tiedän, että valo voisi olla parempi. Mutanaaman kiinaihme-modaus vaikutti hyvältä, mitä kaikkea se on syönyt? Minulla pysyy työkalut joten kuten käsissä, mutta sähköstä tiedän lähinnä sen, että se on sinistä ja isoina annoksina ihmiselle vaarallista.

    Kannattaako siis hommata valmis ajuripaketti DealExtremestä, ledit Led-Tech.destä ja akut HobbyKingistä? Kotelon luulen saavani aikaiseksi ihan itse.

  6. #3816
    mutanaama Guest
    Mulla on siinä ajurina taskledin maxflex. Uusimmat ajurit antaa enemmän potkua kun toi mun räpellys. Ledipaketin saa ledtechistä, ja taitaa mullakin olla jotain yllimääräisiä. Pistän yyveetä jos vaan muistanehdin.

  7. #3817
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Osa DX:n ajureista on ihan ok, joskin käyttöikä voi olla rajoitettu johtuen komponenttivalinnoista. Jos haluaa oikeasti laadukkaan valon, kannattaa enkä satsata ajuriinkin himpun enemmän. Taskledit on varmasti laadukkaampia. Jos taas ottaa ajurit kulutustavara, joita sitten vaihdetaan tarvittaessa (tai korjaa mahdolliset ongelmat alunperinkin), voi huoletta valita dx ajurin.

    Tee-se-itse -mies voi tosin tehdä myös ajurin itse tai modata jostain muusta hakkurista. eBaystä saa esim. 3A hakkureita rakentelun pohjaksi halvimmillaan 10kpl alle $6, siis alle $0.6/kpl joka hakkaa dx:n hinnatkin mennen tullen (joskin vaatii vielä modausta päälle). Koko on tosin hieman isompi, mutta ainahan noita voi jemmata valon sijasta sinne akkupaketin kylkeen tms.

  8. #3818
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    41
    gobbif, laita nyt ihmeessä ebayn linkit esille..

  9. #3819
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Kaidomain on kanssa ok paikka hommata diy kamoja. Pari xm-l lediä ja nanjg 105c driveriä tuli viikossa perille. Draiveri vaikuttaa ihan ok tuotteelta. mittasin täydelle teholle 2.8A ja pienelle 0.2A. Kytkin 2. moodiseksi. Lupailevat että alkaa vilkuttamaan jännitteen pudotessa 3V. Se on vielä testaamatta.
    Santun ei välttämättä kannata tilailla monesta paikasta, kun näistä dx/kaidomain mestoista saa akut driverit ja ledit postikuluitta, jos akut tekee 18650 kennoista. Cutter electronics on siinä suhteessa paras paikka että voi valita millä binillä ledinsä haluaa, valikoimista riippuen tietysti. jonninverran ledilin ja carclon optiikkaa ja taskled drivereita myös noilla myynnissä.

  10. #3820
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pumo Katso viesti
    gobbif, laita nyt ihmeessä ebayn linkit esille..
    Tästä voi valita haluamansa avainsanat hakua varten, jos kaipailee step-down hakkureita http://www.ebay.co.uk/itm/10x-MP2307...item4aacb09280

    (Edit): ei välttämättä helpoin modata ledien ajoon, jos vakiojännite ei riitä. Tee-se-itse -mies tekee tuolle tosin yhdellä oparilla sopivan feedbackin.

  11. #3821
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Äänekoski/Sumiainen
    Viestit
    27
    Otin projektiksi korjata työkaverini pimenneen kiinanihmeen. Lienee ajuri rikki, sillä led ei näytä palaneelta ja käyttökytkimen merkkivalo palaa vihreänä (en ole sähköpuolen asiantuntija, mutta kolvi pysyy kädessä)? Olisiko jollakulla myydä kiinanihmeeseen sopivaa ajuria + tietoa, kuinka sellainen kytketään?

  12. #3822
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    840
    löytyisiköhän täältä sopiva draiveri:
    http://www.valokas.fi/www/index.php?...emart&Itemid=1

  13. #3823
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo, Perkkaa
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KJP Katso viesti
    löytyisiköhän täältä sopiva draiveri:
    http://www.valokas.fi/www/index.php?...emart&Itemid=1
    Kylläpäs näitä suomalaisia kauppoja pukkaa nykyään. Onko vielä jotain muita valoihin jotenkin liittyviä kuin valaisimesi, taskulamput ja akkula (perinteisiä mukaan laskematta)?

  14. #3824
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    146
    Ei tullut edelliseen viestiini vastauksia, joten helpotetaan vähän: jos tilaan vain valaisinosan MJ-816E http://www.valaisimesi.fi/fi/Otsa-+j...44?phrase=816e ja minulla on 3,3V:n portain akkuja omasta takaa, siis vaikkapa 9,9V tai 13,2V, niin mitä regulaattoria(?), tms. suosittelette, että saan valaisinosalle sen kaipaaman 8,4V?

    Valaisimesi.fi -myyjä kertoi, että 6,6V on liian vähän ja 9,9V liian paljon ko. lampulle.

  15. #3825
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Äänekoski/Sumiainen
    Viestit
    27
    Etuvastuksen mitoitus? Kokeilen, millaisen valotehon saa irti kiinanihmeen ledistä ilman ajuria etuvastuksella. Netistä löysin etuvastuksen mitoitukseen laskentaohjeet ja jos ledin kynnysjännite on 4,2 V, haluttu virta ledill 1 A ja syötän ledille 6 V jännitteen, laskelmieni mukaan etuvastus olisi oltava 6 ohmia. Kokeilin kyseisellä vastuksella ja ledi hehkui juuri ja juuri valoa. Vähensin vastusta ja kun vastus oli 0,17 ohmia, valoa tuli jo hieman. Vasta kun lisäsin jännitteen 7,2 volttiin ja etuvastuksen 0,0035 ohmiin, valoa tuli melkein heikkotehoisen otsalampun verran. Mikä tässä on saattanut mennä väärin? Vastukset kuumenevat aikalailla.

  16. #3826
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    800
    Oot tainnu koittaa jollakin 0,5W vastuksilla jotka yllätys yllätys eivät toimi jos lamppu imee 4,2W. Jos haluat testata lediä tuolla tavoin tarvitset vähintään 5W tehovastuksen tuolle.
    Respect is not given, it is taken.

  17. #3827
    mutanaama Guest
    Eikös tuo P7 ime lähemmäs 10W?

  18. #3828
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    800
    Teoreettisesti jos jännite on 4,2V ja virta 1A kuluu 4,2W.
    Respect is not given, it is taken.

  19. #3829
    JH_ Guest
    Ensin oli teoria pielessä

    I = (Vakku -Vkynnys)/R

    Eli noin 2 ohmin vastus olis 6 V jännitelähteellä oikea arvaus.

    Siinä jälkimmäisessä viritelmässä taas ei sitten teoreettinen laskenta pelaa toteutuneen kanssa. Olikohan jännite oikeasti 7.2 V vai kyykkäsikö akku? Ledien kynnysjännite muuten muuttu hieman virran mukaan. Akkujen jännitteen alenema ja tuo kynnysjännitteen virtariippuvuus mahdollistaa melko mukavien akun tyhjentyessä himmenevien lenkkilamppujen väsäämisen. Ne eivät jätä täysin pimeään metsään ihmettelemään kovin helposti kuten reguloiduilla valoilla voi käydä. Matalan kynnysjännitteen ledi, pieni etuvastus ja A123 kenno esimerkiksi toimivat hyvin yhteen omissa kätöksissäni.

  20. #3830
    Mrop Guest
    6e kiinanihme DX:stä... check!
    60-70 -luvun solifer dynamolamppu... check!

    kaikki kaapelit kolvataan uusiksi, nappula vaihdetaan ja ja ja, paljon näpräämistä... check!

    lopputulos:
    http://www.youtube.com/watch?v=fP8vmUIFdX8

    priceless!

    vai mitä mieltä on rakentajakansa?

  21. #3831
    Ihan pop on Hussen modernisoitu lamppu. Osalistaa ja vähän tarkempaa projektikuvausta kaipaisin.
    Emmä nyt ainakaan sinne lähe

  22. #3832
    Mrop Guest
    osalista:

    soliferin tuikutin mallia vanha.
    dealextremen tuikutin:
    http://www.dealextreme.com/p/9-led-b...ght-3xaa-10657

    ekaksi avataan DX:n lamppu ja katkotaan johdot.



    kaikki vanhat kaapelit kolvataan irti ja vedetään uudet, pidemmät.


    lampusta tulee kaksi piuhaa piiriin, toinen maadotukseen mihin akuiltakin tulee.
    toinen plussan viereen eripaikkaan.

    akulta tulee maa samaan mihin lampun maa ja plussa erikseen ihan erilaitaan (pun kaapeli) muut kaapelit on mustia (3 mustaa 1 pun)

    soliferin heijastinpintaan vaan ledilampun kokoinen reikä ja ledihässäkkä läpi.
    liimaa ledihässäkän ja heijastinpinnan väliin, lisäksi etupuolelle lasin ja heijastinpinnan väliin liimaa jotta on vesitiiviimpi.


    vasemmalta oikealle:
    akulta +
    lampun +
    lampun -
    akun -

    huomasin, että akun -:n vieressä piirilevyssä oli käyttämätön reikä, jolloin laitoin mielummin tähän kiinni lampun -:n kuin olisin koittanut laittaa kahta kaapelia piirilevyn rei'istä.



    patteriräkin päädystä otin jousilla varustetun ihme kiinapojan tinaaman hässäkän poies ja tinasin + ja - kaapelin suoraan kiinni patteristoon.
    mitä vähemmän irtonaisia "jousi" -liitoksia sen parempi.



    lopulta laitoin kiinaihmeen nappulan soliferin nappulareikään ja liimasin painokytkinlevyn sopivalle etäisyydelle jotta nappula toimii.
    vielä tarvisi laittaa solumuovia jotta patterihässäkkä ei sinkoile kuvun sisällä, jahka liimat kuivuu.

    koko komistus käytössä:



    ja video:
    http://www.youtube.com/watch?v=fP8vmUIFdX8

    seuraavaksi tarvisi keksiä, miten takaheijastin saadaan auki ja heijastimensisälle kaksi tärinästä aktivoituvaa punaista superkirkasta lediä.

  23. #3833
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Herkko6 Katso viesti
    Ei tullut edelliseen viestiini vastauksia, joten helpotetaan vähän: jos tilaan vain valaisinosan MJ-816E http://www.valaisimesi.fi/fi/Otsa-+j...44?phrase=816e ja minulla on 3,3V:n portain akkuja omasta takaa, siis vaikkapa 9,9V tai 13,2V, niin mitä regulaattoria(?), tms. suosittelette, että saan valaisinosalle sen kaipaaman 8,4V?

    Valaisimesi.fi -myyjä kertoi, että 6,6V on liian vähän ja 9,9V liian paljon ko. lampulle.
    Perinteiset lineaariregulaattorit, esim. 7808 (8V regulaattori) tarvitsee 2-3V jännitettä enemmän, kuin ulostulossa on ja kaikki tämä ylimääräinen jännite menee lämmöksi eli aika huono. Diodin kynnysjännite on riippuen virrasta 0.6-0.8V eli kaksi diodia tekisi noin 1.4V pudotuksen. Kun käytössä on A123:n kennot niin nämä antaa jo 3.3V kennojännitteellä virtaa ihan kohtuullisesti eli riittääkö 2 kpl diodeja pudottamaan jännitteen varmasti tuonne alle 8.4V on rajoilla. Jos laitat 3 kpl diodeja sarjaan 3s paketin kanssa niin jännitepudotus on noin 2.1V (1.8-2.4V) olisi akun jännite täytenä 9.9-2.1V=7.8v ja kohtuu tyhjänä 9V-2.1V= 6.9V eli tämä voisi olla ratkaisu. Ennen kuin alat tiputtamaan jännitettä niin kuitenkin mielestäni kannattaisi kokeilla 2s(6.6V) akkua suoraan lamppuun. Voi olla, että varoittelee alhaisesta jännitteestä, mutta virtamittaus kertoisi ottaako edelleen kunnolla tehoa->eli valoakin tulee ulos.
    Perinteisissä Li-Ion kennoissa (lampuissa käytettu 18650 kokoluokka) on yleensä suojapiirin katkaisujännite 2.75V/kenno eli lamppu saattaisi toimia jopa 5.5V jännitteellä.

    Ehkä helpoin tapa olisi hankkia 2s Li-Po (li-ion, 7.4V) akku ja käyttää sitä suoraan, mutta ymmärrän hyvin, jos noita LiFePO4 akkuja on jo valmiina niin olisi kiva käyttää näitä ns. turvallisemmalla kemialla olevia.

  24. #3834
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    146
    Kiitos tiedoista. Täytyy varmaankin tilata lipot sitten...

  25. #3835
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    76
    Tein itse valot.

    Tai oikeastaan kotelon, johon ledit sopivat. En ole vielä ehtinyt testaamaan, toimivatko ledit, ajuri ja akkupaketti kimpassa. Tässä nyt kuitenkin muutama kuva kotelosta.






  26. #3836
    mutanaama Guest
    Toi on hiano *peukkumio*

  27. #3837
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Hieno on ja näköjään CNC koneet käytössä. Vähän erinäköistä tulee dremel linjalla

  28. #3838
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Hieno tuo santtut:n vehjes. Millaisia teholedejä siihen on ajateltu. Tuli mieleen lähinnä kotelon kyky hukata hukkalämpöä.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  29. #3839
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    76
    Ledeinä on kaksi kappaletta Creen XM-L T6:tta tähtilevyllä, maksimivirta 2000mA. Kotelo lämpenee todella paljon, en uskaltanut päästää lämpöä yli 60C. Kotelon pinta-ala on nyt melko pieni, kokeilen josko jäähdytyssiili kotelon päällä auttaisi lämpöongelmiin

  30. #3840
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu T Katso viesti
    Ledeinä on kaksi kappaletta Creen XM-L T6:tta tähtilevyllä, maksimivirta 2000mA. Kotelo lämpenee todella paljon, en uskaltanut päästää lämpöä yli 60C. Kotelon pinta-ala on nyt melko pieni, kokeilen josko jäähdytyssiili kotelon päällä auttaisi lämpöongelmiin
    Älä nyt pilaa minimalistisen tyylikästä koteloa jollain rumalla siilillä. Ei se riitä kuitenkaan ​jos ei ilma liiku.

    Mulla on about samaa kokoluokkaa oleva kötöstys, oisko mitat 25x25x45, 1kpl XP-G R5 + 1kpl XM-L T6, bFlexillä 1A virtaa. Lämpenee sisällä pöydällä lepuuttaessa muutamassa minuutissa sangen kuumaksi. bFlex tiputtaa virtaa nyt muistaakseni 60C kohdalla ja ei siinä montaa minuuttia mene kun putoaa täydeltä teholta.

    Ulkonaliikkuessa ei mitään ongelmaa. Noin 10-15C asteessa kävelylenkillä pystyi pitämään täydellä teholla ihan huoletta, ei tuntunut kuumalle, hyvä kun aavistuksen lämpöiselle. Fillaroidessa lämpenee vielä vähemmän.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •