"Napsautin"
Tuossa kun oli aiemmin puhetta paineilmasäiliön väsäämisestä renkaiden paikalleen nostamiseen, niin siirryinpä nyt sitten sanoista tekoihin ja väsäsin itselleni "Napsauttimen".
Kävin tiedustelemassa paikallisesta sammutinhuoltoliikkeestä jotta mistä voisi mahdollisesti löytää käytöstä poistettuja sammuttimia tai pelkkiä säiliöitä, johon myyjä totesi että heidän takapihaltaan saa moisia hakea ilmatteeksi niin monta kuin haluaa. Kävin tutkimassa "varastoa" ja sieltä valikoitui kyyttiin yksi päiväysvanha 6 litran Patu-vaahtosammutin, jossa oli kyljessä valmiina painemittari(0-28bar) ja schrader venttiili.
Sammuttimessa oli havaittavasti sisällä vielä jotakin mönjää, joten tuuppasin kompuralla 6bar sisälle ja pruuttasin mönjät lepikkoon. Toistin muutaman kerran ja koitin lisäksi tunkea letkulla vettä sisään ja heilutella jotta sisälmykset saisi mahdollisimman puhtaaksi, perään taas paineilmaa ja tavarat lepikkoon(huom, jo 6bar paineella tavara tulee aika voimalla pihalle). Tämä siksi koska en arvannut ruveta ruuvaamaan venttiili/kahvaosaa irti säiliöstä jotta sen olisi saanut huuhdeltua/putsattua suoraan, koska tuntui olevan varsin tiukassa. No, sisälmykset sai ulostulevan matskun perusteella varsin puhtaaksi ja rupesin metsästään muita komponentteja.
Suuntasin Motonettiin ja sieltä löytyi R 1/4" kierteellä oleva 6mm letkuliitin sekä renkaantäyttöpistooli, letkua ei ollut irtotavarana, joten hain paikallisesta "sekatavarakaupasta" metrin 6mm paineilmaletkua, liitinrungon ja 2 klemmaria. Hintaa osille kertyi kaikkineen 22€.
Osien kasaamiseen ei montaa minuuttia mennyt, letkuliittimeen kierretiivistettä(Loctite 577) ja ruuvaten paikoilleen, letku liittimeen, klemmarit paikoilleen, liitinrunko letkun toiseen päähän ja klemmarit kiinni, homma valmis. Testailin systeemiä täyttämällä muutaman kerran kompuralla 7bar asti ja päästin tyhjäksi, hyvin tuntui pelittävän. Sammuttimen kahvaa joutuu pitämään pohjassa kun sieltä haluaa painetta pihalle, mutta tähänkin patentoi nopsaan kuminauhan hoitamaan homman. Koitin täyttää laitoksen myös jalkapumpulla ja sekin oli yllättävän kivuton operaatio. Säiliöön pumppasi normi jalkapumpulla 6 baaria muutamassa minuutissa, jonka jälkeen homma hieman hankaloitui, mutta 8bar asti meni suht kivuttomasti, enempää en yrittänyt änkeä. Säiliössä oli mittari jossa lukemia aina 28bar asti, eli paljon enemmänkin painetta varmaan saisi sisälle, mutta uskoisin että tuon 8bar on varsin riittävästi tällaiseen puuhasteluun ja enemmästä ei mitään sen suurempaa hyötyä saa.
Laitosta on tullut jokusen kerran testailtua ja ainakin UST RubberQueen, 2.4" Ardent exo, 2.3" Baron ja 2.2" Captain control 2bliss nousevat Crossmax ST:lle ilman sen suurempia kommervenkkejä, liukasteita tai muita apuvälineitä. Hihavakiolla arvaten, jos tuonne 7bar painetta laittaa sisään niin sillä saanee ainakin neljä rengasta vanteelle suht kivuttomasti.
Kapistuksen värkkääminen vaatii hieman viitseliäisyyttä, mutta kaikenkaikkiaan 22€ hankintahintaan nähden varsin asiallinen kapistus. Rengasjumppaa harrastaessa ei tartte enää pohtia jotta nouseekohan jalkapumpulla vanteelle tai kikkailla rengasraudoilla puolittain vanteelle tms. Kapineen saa myös piilotettua helposti komeroon ja tarpeen vaatiessa täytettyä meluttomasti vaikka yön pimeinä tunteina naapureita häiritsemättä, jos esim. sattuu huoltotoimenpiteet venähtämään kisaa edeltävänä iltana, tms... 

Säiliö

Kahvaosa jossa alkuperäinen mittari ja letkuliitin kiinnitettynä

Säiliön kahvaosassa toisella puolen Schrader venttiili josta saa paineet tupaan

Tarvittavat osat

Valmis Napsautin(tm)
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Kirjanmerkit