Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
...
Vähän minä olen pohtinut teltta-asiaa itsekin. Jos vaikkapa haluaisin lähteä keväällä kokeilemaan Käsivarren moottorikelkkareitit Puggilla, niin siihen minulla ei ole tällä hetkellä sopivaa teltta. Halti Alfa Xpd 3 Pro löytyy, mutta se on kohtalaisen painava (~3,7 kg). Hilleberg Jannu olisi kevyempi, ja kestää kai mitä tahansa myrskyjä, mutta lienee kohtalaisen ahdas kahdelle hengelle. Allak on hiukan painavampi, ja tilaa on kai saman verran tai hiukan vähemmän.
Punnitsin Halti Alfa XPD 3:n. Ei se itse asiassa ole mahdottoman painava. Mukaan lukien 23 maakiilaa ja painava pakkauspussi (120 g) se painaa 3260 g. Ei taida olla mitään järkeä ostaa Allakia tai vastaavaa. Tuulta se kestää käsittääkseni hyvin, muotohan on hyvin aerodynaaminen, telttanaruja on reilusti ja telttakangas on tässä versiossa vahva. Toisessa päässä saa tuuletusaukot täysin kiinni, mutta eteisessä on hyttysverkko, joka voi päästä läpi tietyntyyppistä lunta. Tarttis ehkä ommella jotain.

Minulla on myös Golite Shangri-La 5, joka ei paljon paina. Jotkut ovat käyttäneet sitä kunnon myrskyssä, mutta olen itse skeptinen.