No mitä nyt kolme leppoisaa seikkailupäivää... tuskin 40 tuntia... Mutta mitään silmin havaittavaa kulumaa ei ollut.
No mitä nyt kolme leppoisaa seikkailupäivää... tuskin 40 tuntia... Mutta mitään silmin havaittavaa kulumaa ei ollut.
Kenen contin rengas siellä poiki? Tolle reissulle kannattaa laittaa ehtaa rengasta alle.
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Taisi olla Teemun rengas kyljestä ratki, ja vielä ihan juuresta.
Minä ajoin kestävyyssyistä neidon normikiekoilla ja ralliraneilla, neito mun ustikisakiekoilla ja rokettironeilla. Edellisistä alkoi kylki irvistää joten vaihdoin ennakoivasti. Jälkimmäisten aiemminkin paikattu kylki petti, mutta meni sisurilla loppuun asti muttei pidemmälle...
Joo nappulaahan noilla reissuilla ei tarvitse, mutta kyljet olisi kiva suojata ja käärmeitä välttää. Ensi kerralla kaapista matkaan kylkisuojatut ralliranet tai jotain jämäkämpää ustia.
Onko joku viritellyt jonkunlaista säiliötä tuohon renkaan nostoon? Ei huvittaisi ostaa kompuraa ja ajatuksena oli että voisi vaan pumppaa jalkapumpulla ilmaa varastoon riittävästi millä sitten täyttäisi renkaan. Ei oikeen meinaa löytyä halvalla sopivia säiliöitä.
^onnistuis varmaan sellaisella CO2-pumpulla... tiedäthän, sekunnissa hirveesti ilmaa. Yksi tiimikaveri itse asiassa taitaa moista käyttääkin.
Biltemasta halpa ja muualta hyvä.
On käyny mielessä tommosen pelkän painesäiliön väsääminen, esmes jostakin vanhasta vaahto/jauhe/CO2 sammuttimesta, kylkeen sitte pultata Scrhader venttiili ja paineletkun pätkä+pistooli. Osat ei motonetistä/biltemasta montaa kymppiä maksa, olettaen että jonkun sammuttimen raadon löytää edukkaasti. Tommosen pystyis sitte täyttään huoltoasemalla, tai vaikka jalkapumpulla jos oikein hätä iskee...
Extreme ratkaisuna sukeltajan pullo joihin taitaa saada parisataa baaria painetta sisälle, kyllä napsahtais kivasti vanteelle
Toisaalta satasella rupee saamaan jo oikeita pikkukompuroitakin, jotenkin tosin ei hirveesti herätä luottamusta tommonen...
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Sepä se. Pitäis vaan löytää ilmaseks se säiliö ensin. Biltsusta yms. paikoista ei saa säiliöitä mutta muita palikoita kylläkin.
Sinänsähän suunnitelma kuulostaa hyvältä ja olis kiva kun ois oma vanteellejysäytyssysteemi speksattuna, mutta onhan tuollaisen kasaamisessa ja käytössä aika monta muuttujaa. Ja jos 300 barisen sukelluskannun laittaa säiliöksi ja kun jokin menee pieleen, niin jälki on sen mukaista. Vakuutusyhtiössä saattavat tuumata, ettei sellasta välinettä ois pitäny rakentaa alkuunkaan... Tai ehkä ne ilomielin korvaa kaiken?Onhan tuossa sekin, että 300 barin täyttöön tarvii sitten melkosen paineistuskoneiston, joita siviileillä on aika harvassa. Useimpien sukellusseurojenkin kompurat lykkää max. 200 bariin asti. Mutta olispa ainakin kapasiteettia...
![]()
Mud, sweat and beers.
Suurin osa tarjoaa nykyään sen 300bar kuitenkin, jos on tuttuja brankkareita, niin saa täytön ilmaiseksi. Käytetyllä alentajasetillä saa paineet pudotettua 10bariin, siihen sitten vaan sovittimilla täyttöjuttu kiinni. Esimerkiksi 200bar ja 4l pulloja saa halvimmillaa viidellä kympillä, josta riittää täyttöä helposti 50:lle 2,4" renkaalle (noin 2,2l).
Väittäisin viritystä 100% turvalliseksi, noita kun käytetään ihmisen elossapitoon kymmenien metrien syvyyksissä tai vaikka tulipalon keskellä. Todennäköisempää on, että halpa kompura syttyy palamaan.
Taisivat mythbusterssissakin ammuskella kiväärillä, noita metallitankkeja, siisti reikä tuli, siinä se. Kaikkein pahin mitä pullolle voi tehdä on katkaista sen kaula, sitten jokin lähtee jonnekkin lujaa tangentin suuntaan...![]()
... ja tää diy-kyssäri olis pitäny postata "viimeisin hankintasi" ketjuun.
-Usot sie jot myö uitiin?
[OT]
Jaa...
HS: Uutinen juuri nyt
[/OT]
Selvästi asiaa ymmärtämättömän kommentti verrata happipulloa ilmapulloon.
Kyllähän nuita komposiittipaineilmapulloja on repeillyt myös, taitaa kyllä olla johtunut liian nopeasta täyttämisestä tai valmistusvirheestä. En nyt tietenkään sano että moista joku ottaisi renkaantäyttöä varten![]()
Löytyykö muita ehdotuksia säiliöksi kuin vanha sammutin? Mistäs tommosia vanhoja saattais löytää? Paloasemilta?
Jostain sammuttimia huoltavasta firmasta voisi löytyä.
Huomenna lenkille...
Osta joku vanha rikkinäinen kompura kympillä huutonetistä. Siinä olisi jo liittimiäkin valmiina ja painekytkin ulkoista kompuraa varten. Kompuraksi käy joku vanha jääkaapin kompressori. Joskus tein tuollaisen kun piti saada lähes äänetön kompura verhoilijalle. Hidashan se oli täyttymään, mutta ajoi asian.
Vanhoihin sammuttimiin suhtautuisin pienellä varauksella, painekesto saattaa olla jo valmiiksi olematon.
Kuulostaa aika extreme hommalta alkaa täyttää nesteen tai jauheen säilöntään tarkotettua paineastiaa jostain itse pultatusta reitistä (jolloin se ei tietenkään koeponnistuksetkaan pidä enää paikkaa) kompuralla "johonkin" sopivaan paineeseen.
Jos omaa säiliötä hamuaa, suosittelisin hankkimaan ihan hyväksytyn sukelluspullon paineenalentajineen, koestamaan sen aika-ajoin (kerran kymmenessä vuodessa teräspullolla). Takuuvarmasti turvallinen järjestelmä, esim paintball miehet taitavat käyttää moista kun metsään on paha viedä kompuraa. Mutta tosiaankin oman paineilmapullon rakentamista en suosittele, ihan pikkuriskeistä ei ole kyse
Tietysti jos renkaan täyttö tapahtuu kotona, niin en ymmärrä miksi sitä ilmaa pitää pistää valmiiksi säilöön kun kompura kehittää sitä myös melko mukavasti.
On muuten taas media ottanut asiasta selvää kun otsikossa puhutaan ilmatankeista ja tekstissä happiseostankeista. Tuskin siellä paineilmaa on pulloihin mennyt koska paineilma ei räjähdä.
En usko että sillä varsinaisesti on mitään merkitystä onko tankin alkuperäinen käyttötarkoitus paineilman vai muun paineistetun kaasun ja nesteen/jauheen säilöminen, mutta käsittääkseni niissä kuitenkin on alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan painetta jotakin 20...30bar välimaastossa, kun taas huoltoaseman kompuroista harvemmin taitaa irrota enempää kuin 8bar..? Joten sen puoleen marginaalia luulisi riittävän.
Lisäksi noissa lienee kyllä valmiina tarpeelliset kierteet joihin saa valmiit liittmet, jotta mitään omia holeskuja tuskin tarvii itse ruveta kairaamaan sen suuremmin. Sikäli jos liitokset sattuu vuotamaan, niin en usko että tuollainen sen kummemmin siitä mihinkään räjähtää, joskin paineet vuotaa pihalle enemmän tai vähemmän hitaasti.
Eniveis, toivottavasti lienee kaikille muutenkin itsestään selvyys, mutta ei haitanne mainita että tällaiset viritykset on kuitenkin aina omalla vastuulla...
Se miksi sitä paineilmaa ainakin itse haluaisin säilöön, suht pieneen tilaan, on se että kerrosaloasunnossani ei ole ihan hirveästi ylimääräistä tilaa missä moisia härveleitä voisi sailyttää. Ukosisin että motiivi olisi monella muullakin sama...
Vertti83 muokkasi tätä : 24.08.2011 at 10.42 Syy: quote
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Juu, ei mielellään lähetä ite poraamaan uusia reikiä in- tai outputteja varten. Antaa ammattimiesten hoitaa nuo asiat. Mutta jos joku rakentaa tuollaisen säiliötäyttimen onnistuneesti, niin postatkaa ihmeessä projektista kuvat ja kertomukset foorumille! Sukellustankki + paineenalennin kuulostaisi ihan turvalliselta kyllä, kun n. 10 baria pääsee alentimesta pihalle. Se ei enää ole kovin vaarallinen paine mun mielestä kotiverstaalla tehdylle välikappaleelle, jonka tehtävä olisi siis toimittaa paineilma alentimesta UST-venttiiliin. Esim regusta vois ottaa letkun ja pultata regun tilalle sitten UST-venttiiliin sopivan osan.
edit. Mutanaamahan tuon kaiken jo oikeastaan kertoikin, mutta selittelinpä tässä itelleni vielä "ääneen"![]()
Mud, sweat and beers.
Todii. Sammutinhuoltoliikkeistä saa 'ilmaiseksi' tuollaisia vanhoja muutaman kilon säiliöitä jotka koeponnistetaan 25 barin paineilla joten luulisi kestävän.
Niin ja eipä tuollainen uusikaan sammutin maksa kuin pari kymppiä.
Täällä kun tuntuu sukelluspuolen edustajiakin olevan, niin minkähänlainen/hintainen tuommosen sukelluspullon kanssa käytettävän paineenalennin mahtaisi olla? Voisi äkkiseltään arvata jotta motonetin paineen alennin ei hirveästi tykkää satojen baarien paineista...
Toisekseen tuli mieleen miten noitten sukellusjuttujen kanssa, painettahan sieltä tulee aivan perkeleesti, mutta saako sieltä sitten riittävästi tilavuusvirtaa paineenalentimen läpi tulemaan? Jos miettii (maasto)pyörän renkaan paikalleen nostamista, niin käsittääkseni riittävän iso tilavuusvirta lienee tärkeämpää kuin (maksimaalinen)paine..?
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Paikallisista sukellusseuroista kyselemällä varmaan voi saada varsin kohtuulliseen hintaan noita välineitä. Uusia tuskin kannattaa ostaa. Ja jokseenkin sukellusvälineiden kanssa tekemisissä olleena voin todeta, että kun pullossa suhauttaa pelkän paineenalentajan läpi ilmaa, niin kyllä sitä aivan varmasti riittävästi tulee!En lähtisi arpomaan mitään muuta paineenalennukseen käytettävää välinettä tuohon, kuin sukellusspesifiä alenninta. Ne on kuitenkin suunniteltu juuri kyseisiin paineisiin ja näin ollen ovat turvallisin vaihtoehto käyttää tällaisessa projektissa.http://www.varuste.net/tuotetiedot2....topus+Abyss+22 Tuollaisesta välineestä jokseenkin on kyse. Kuvassa ylempi on paineenalentaja ja alempi regulaattori, jonka tilalle UST-kappale pitäisi askarrella. Uuden alentaja+regusetin hinta näyttäis olevan aika suolainen, joten etsikäämme seuroilta ja/tai nettihuutokaupoista vastaavia.
edit. Äkkiseltään tuli vastaan huutokaupoissa n. 100e pulloja ja 50-100e regusettejä, joihin siis sisältyy tuo paineenalennin.
Mud, sweat and beers.
Tilavuusvirta on riittävä, vaikka ei tuolla offroad auton rengasta paikalleen saakaan. luulisin olevan luokkaa 10l/s, ainakin keuhkot täyttyy alle puolen sekunnin.
Uusi alentaja on halvimmillaan 60€ scubamafian sivuilla, lähtee 8,3bar.
Paineilmasukelluspullot maksaa 50-500€
täyttö 200bar pullolle 3-30€, riippuu koosta ja suhteista
Letkuja saa kympillä ja täyttöpää sitten sen mitä se maksaa.
Mitä siihen sammuttimen käyttöön tulee, niin viritys kompuralla siihen saisi sen 10bar, mutta siitä ylöspäin täyttö onkin jo vähän ongelmallisempaa.
IMHO huolettomin olisi tuo 200bar pullosta tehty viritys, paineet pysyy siellä putoamatta ainakin puoltoista vuotta.
Oisko jotain mielipidettä siitä, mikä tuohon regun tilalle olis paras vaihtoehto UST-yhteensopivaksi kappaleeksi? Pumpusta "suukappale"? DIY-osa? Muuta?
Mud, sweat and beers.
Halpis autopumppu mittarilla ja kierrettävä sovitin prestaan. Letkut voi kiinnittää toisiinsa vaikka klemmarilla. Biltsusta löytyy kaikennäköisiä kilkkeitä jatkoon.
Moro,
Kehät ZTR Arch 29'r, Renkaat Racing Ralphit. Kumpaa suosittelette vanteen tiivistykseen, Stanin 25 millin standardi teippiä vai Stanin Olympic vannenauhaa ?.
Vaikuttaako valintaa se ovatko renkaat tubeless readyt tai not. Jos suosittelette standarditeippiä mistä saa suomesta sopivan venttiilin. Hi5Bikesin nettisivuilta ei löydy Stanin suosittelemaa 35 universal valvea.
No vastaanpa itselleni kun ei kukaan muu ehtinyt....
Coincidentally, I just got a response back from Mike at Notubes.com on a related issue. If you look on their web site on the rim strips page, you'll see that the Olympic rim strip is the appropriate rim strip for both the Arch and the Arch 29er rims. So I asked Notubes when a rim strip would be used on one of their rims rather than the yellow tape.
Here's his answer: The vast majority of people go with the tape & valve setup because it is lighter and very effective. The rim strip comes in to play if you have a loose fitting tire that is hard to inflate or if your riding style and terrain lead to burping air pressure under heavy side loads. In that case, the rim strip creates a tighter seal at the bead aiding both inflation and sealing under heavy side loads.
Kirjanmerkit