GarminElectrobikeGiant
Sivu 19 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 17 18 19 20 21 29 69 119 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 541 - 570 / 4143

Aihe: Canyon maantiepyörä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti A R:nen Katso viesti
    Ei se varsinaisesti tartu kovinkaan hyvin muuhun kuin vastaavaan liimaan mutta kerää kyllä hiekkaa, pölyä ja muuta pskaa aika tehokkaasti. Käytännössä se kyllä menee pienempään tilaan pakatessa aika lailla automatik rullalle liimaiset pinnat toisiaan vasten, tällä tavalla liima on myös juuri auki revittynä vähän "tuoreempaa" ennen vanteelle laittoa. (Perinteisestihän varatuubi pysyy paketissa ja paikallaan vanhalla varvaskoukun hihnalla. Käytetyt lukkopolkimen klossit eivät valitettavasti ole yhtä monikäyttöisiä...)
    Tämän voinee siirtää johonkin niistä tuubikeskusteluista niin että ensi kerralla sieltä löytyy, mutta oma tuubi kulkee minigrippiin muutamalla teippikierroksella paketoituna. Pysyy puhtaana. Varatuubi on tosin kakkoslaatua joten liimateippi ei yleensä kulje mukana ja rengas sää olla vanteella varovasti kotiin ajellessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Mites tuollainen valmiiksi venytetty ja liimattu tuubi kulkee esim. repussa mukana? Torttuuko se joka paikkaan, vai onko pinta "kosketuskuiva"?
    Pinta ei kuivana tartu helposti kiinni. Lisäksi kuivan tuubin voi taitella siististi: https://picasaweb.google.com/DiabloS...gATubularTire#.

Mitäs paikkalitkua näille kumeille kannattaisi varata? (tuubitopikit selasin jo läpi, mutta kovin tyhjentävää vastausta en löytänyt),
    Käytetyllä paikkalitkulla ei varmaankaan ole kovin suurta väliä. Esim. aikaisemmin linkittämäsi Stanin tubeless -neste paikkaa ihan hyvin kuten myös Schwalben vastaava. Nämä tekevät fyysisen tukkeen vuotoon mikrokuitujen avulla.

Tuubeillekin myydään erikseen esim. Tufon litkua, joka hieman eroa noista tubeless -aineista koostuen nestemäisestä lateksista, mutta en sitten tiedä onko se käytännössä sen parempaa.

Esimerkiksi Syntace Racelite 2 Carbon herättää kiinnostusta vaikkakin siinä on hieman enemmän droppia kun nykyisessä ITM:n milleniumissa, muuten muoto (yläosan back sweep) miellyttää todella paljon ja paino-/hinta-/laatusuhde on ihan kivasti kohdallaan.
    Ota huomioon tuon Raceliten pitkä reach-mitta (100 mm), voit joutua käyttämään tavallista lyhyempää stemmiä sen kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ärjy Katso viesti
    Ota huomioon tuon Raceliten pitkä reach-mitta (100 mm), voit joutua käyttämään tavallista lyhyempää stemmiä sen kanssa.
    Kiitoksia tuubi informaatiosta, stanin litkua laitan varmaan sitten tilaukseen.

Joo katselein tuota itsekkin hieman, että nuo varsin "agressiiviset" mitat saattaa tuottaa ongelma.

Hieman vastaavan muotoinen tanko voisi olla Ritcheyn evolution -malli jota on saatavilla PRO, WCS, superlogic "versioina". Ritcheyn sivujen mukaan superlogic versioon saa kiinnittää myös tempotangot, kun PRO/WCS versioon niitä ei ilmeisesti suositella. Näissä on tosin vain 3 asteen sweep back, kun Syntaten super lite -mallissa tuota on 6 astetta. Jotenkin voisin kuvitella, että tuollainen hillitympi 3 astetta voi olla jopa käytännössä parempi ja onhan tanko hieman siistimmän näköinenkin, kun se ei ole aivan niin paljoa mutkalla joka suuntaan.

Syntatella on myös race lite CDR -malli, jossa on hieman vähemmän droppia ja reachia, kun race lite 2 -mallissa. Jotenkin mulle kuitenkin tuli nyt sellanen fiilis, että Ritcheyn superlogic evolution lähtee tilaukseen, onhan pyörään tulossa saman merkin tolppa ja stemmikin. Myös 3 asteen sweep back tuntuu jotenkin "varmemmalta" valinnalta.

Kellään ei varmaankaan ole 13cm stemmiä 1 1/4 haarukkaan? Multa saisi vaihdossa 12cm. Kysynpä vaan vaikka onkin turhaa...

Vanhapuuma Guest
    Minäkin nyt heitän oman osani tänne, lähinnä noitten Canyonin mittojen puolesta. Itse ostelin tuossa Tourin viimosen viikon aikana Ultimate CF 7.0:n, kun moni (subjektiivinenkin) asia tuntui puhuvan puolesta Campagnolon Athenan puolesta. Pitäisi tulla viikon 33 aikoihin, tai lähteä silloin, ei tietä vielä. Joka tapauksessa.

Alun perin mittailin itselleni tuota runkokokoa 54, ja ehdin jo tilatakin tuon, mutta täällä palstalla olijoiden mittauksia luettuani päätin sitten varmistella mittojani, jotka olivatkin 173,5cm/79cm (80cm inseamin sijaan ensimmäisen mittauksen perusteella). Ja tosiaan inseamia toi Canyonin mittari tuntui kokeilujen perusteella lähinnä tarkkailevan, ja kun koitin 78cm inseamilla tarjosi jo runkokokoa 52. Puhelua Saksanmaalle ja vaihto 52:seen, samalla vaihdoin crankin dobbeliksi compactin sijaan, kun veikkaan, että tulee kuitenkin lähinnä Suomessa maantiemankelilla ajeltua.

Ymmärsinköhän muuten oikein, että tuohon känjöniin ei oikein muut stemmit kuin Ritchey sovi, ja kandeiskohan tilata tuo 90mm jos 80mm tuntuisi liian lyhyeltä? Olikos se kuukausi tilauksen jälkeen kun pystyi vielä jollakin yhteispakettihinnalla sen hankkimaan, ja tarkoittiko se toimitusta vai itse tilausta? Kun meinasin vielä noi Lookin polkimet ostaa samaan syssyyn - shimanon lukkopolkimilla ei välttämäti kehtoo enää campan osilla ajella, ja tietämätön kun olen, en tiedä, käykö ne edes noihin campan kankiin.

Stemmin saa vaihtaa postikulujen (20€) hintaan kuukauden sisään kaupanteosta. Luulisin että 80mm stemmillä tulee jo hieman kiikkerä pyörä, joten pitempi parempi. Richey ja Syntace tekevät 1 1/4 " stemmejä, ja Ritcheytkin saa vain Canyonilta melko suolaiseen 90€ hintaan. Eikä Syntacet ole sen halvempia. Shimpan polkimet käy aivan mainiosti Campan kampiin, itsellänikin näin on ja tulee olemaan jatkossakin, ellen Speedplayhin vaihda.

Vanhapuuma Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jannevaro Katso viesti
    Shimpan polkimet käy aivan mainiosti Campan kampiin, itsellänikin näin on ja tulee olemaan jatkossakin, ellen Speedplayhin vaihda.
    Joo no hyvä tietää (sarjassamme tyhmät kysymykset, silti), enpä sitten taida noita Shimppoja vielä vaihtaa mutta kengät ehkä - ja vähän offtopiccina todettakoon, että vähän erikoiselta kuulostaa toi Lookin polkimien nitinänatina. Speedplayt vaikuttivat sen sijaan varsin hyviltä, mutta klossi aika hurjalta jos meinaisi rappusia alas kävellä pyörän kera.

Aijai tulisipa jo pyörä, viikko 33, tuntuu aivan liian pitkältä ajalta. Toisaalta toipilaana sitä ei voi muuta kuin ihastella pyörää netistä, kirjoitella tänne ja bongailla muita pyöräilijöitä maantiellä. Perkele.

Mittausten mukaan olen 173cm/79,5cm, joten taiteillaan siinä 52 ja 54 välillä, kuten edellinenkin ostaja. Stemmi vain on kovin lyhyt, joten kannattaisiko ottaa tuo suurempi koko suoraan? Ihan älyttömän lyhyt tuollainen 80-90mm stemmi, joten ei sitä oikein tajua välttämättä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Spica Katso viesti
    Mittausten mukaan olen 173cm/79,5cm, joten taiteillaan siinä 52 ja 54 välillä, kuten edellinenkin ostaja. Stemmi vain on kovin lyhyt, joten kannattaisiko ottaa tuo suurempi koko suoraan? Ihan älyttömän lyhyt tuollainen 80-90mm stemmi, joten ei sitä oikein tajua välttämättä.
    Stemminhän saa sen pituisena, kuin haluaa. Tangon leveydessä sama juttu.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Spica Katso viesti
    52, pidempi stemmi.

Ohjauksen äkäisyyteen vaikuttaa sitten moni muukin asia, kuin pelkkä stemmin pituus. Ostin uuden Canyonin ja siinä on 10mm pidempi stemmi, kuin edellisessä Spessussa. Canyon on hiton paljon äkäisempi liikkeissään, kuin junamaisen vakaa Spessu. Canyonissa on lyhyempi akseliväli, viisi milliä lyhyempi reachi ja pikkasen erilaiset emä- ja satulaputken kulmat. Painonjakaumaa en ole vertaillut, mutta oletettavasti siinäkin on eroa. Canyonissa on kompaktimpi ohjaustanko, mutta kompensoimassa pidemmälle ulottuvat vaihtajankahvat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jannevaro Katso viesti
    Stemmin saa vaihtaa postikulujen (20€) hintaan kuukauden sisään kaupanteosta. Luulisin että 80mm stemmillä tulee jo hieman kiikkerä pyörä, joten pitempi parempi. Richey ja Syntace tekevät 1 1/4 " stemmejä, ja Ritcheytkin saa vain Canyonilta melko suolaiseen 90€ hintaan. Eikä Syntacet ole sen halvempia. Shimpan polkimet käy aivan mainiosti Campan kampiin, itsellänikin näin on ja tulee olemaan jatkossakin, ellen Speedplayhin vaihda.
    Mulla on pari vuotta vanha 1 1/4" stemmi, jossa lukee FSA. Stemmin ulkonäön perusteella ei ole paljoa maksanut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti janneko Katso viesti
    Mulla on pari vuotta vanha 1 1/4" stemmi, jossa lukee FSA. Stemmin ulkonäön perusteella ei ole paljoa maksanut.
    FSA teki Canyoniin putkiosat vielä muutama vuosi sitten, nykyisin Richey. Hintoja en menisi arvailemaan...

Kuinka pitkät toimitusajat canyonilla on yleensä ollu?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jiiaa Katso viesti
    Kuinka pitkät toimitusajat canyonilla on yleensä ollu?
    Canyonin sivuilta löytyy kunkin pyörämallin kullekin värille ja koolle arvioitu postitusviikko (check availability). Arvio perustuu siihen, jos teet tilauksen nyt. Pitää paikkansa ilmeisen hyvin. Jos haluamaasi väriä ja kokoa on varastossa, niin pyörän pitäisi lähteä postiin kahden viikon sisällä ja olla ovella noin kolmessa viikossa (edit: näköjään nopeamminkin, ultimate al pygmikokoisena lähtee postiin "välittömästi").

Oma pyörä tuli vuosi sitten viikossa, luulisin että sama pätee edelleen niihin malleihin joita on heti saatavilla.

Raijkaard Guest
    Outletin tavarat reilussa viikossa, muut sitten ilmoituksen mukaan.

Forumilaisilla kokemuksia Aeroad malleista?

Mikä rengas mahtuu vielä pyörimään noissa Ultimate CF / Ultimate CF SLX runkojen haarukoissa, meneeko 28 mm ?

Mulle saapu 2010 vuosimallisen ultimate cf rungon Canyonilta. Tämä on esimmäinen hiilikuitu runkoni, joten fiilikset oli aika "WAU", kun ton nosti ekan kerran laatikosta ulos. Rungon laatuvaikutelma on kyllä todella hyvä, joskin "maalaus" vaikuttaa siltä, että lakka on vedetty lähes suoraa kuidun päälle (rungon rakenne paistaa läpi paikka paikoin). Itse tyykkään tuosta "tekniseltä" ulkonäöstä, mutta jonkun toisen silmään runko saattaa vaikuttaa viimestelemättämältä.

Kiekkoja ja muita osia odotellessa turhasin hieman aikaa satulatolpan ja stemmin siistimiseen. Alkuperäinen tarkoitus oli poistaa noista kaikki logot, kuten monissa WW-foorumin projekteissa on tehty. Löysin kuitenkin motonetistä sopivaa oranssi maalia, joten päädyin hieman toisenlaiseen ratkaisuun. Itse olen todella tyytyväinen lopputukseen, suunnitelmissa on myös maalata hieman lisää osia, kunhan ne saapuvat.

Linkki picasan galleriaan (edit: linkki korjattu)

Parit mallikuvat alla:

Kalle H muokkasi tätä : 06.08.2011 at 10.23

Kiekkoja ja muita osia odotellessa turhasin hieman aikaa satulatolpan ja stemmin siistimiseen. Alkuperäinen tarkoitus oli poistaa noista kaikki logot, kuten monissa WW-foorumin projekteissa on tehty. Löysin kuitenkin motonetistä sopivaa oranssi maalia, joten päädyin hieman toisenlaiseen ratkaisuun. Itse olen todella tyytyväinen lopputukseen, suunnitelmissa on myös maalata hieman lisää osia, kunhan ne saapuvat.

Linkki picasan galleriaan
    Ei valitettavasti näkynyt ei-picasalaiselle, mutta noiden kahden kuvan perusteella näyttää tyylikkäältä ja onnistuneelta! Kuinka olet tuosta Ritcheyn stemmistä saanut noin nätisti decalseja (lakan alta) pois?

Itse harrastin tuossa taannoin keväällä sen verran osien kustomointia, maalautin uudet XT-kammet valkoisiksi… Eipä se lopputulos kovin häävi lopulta ollut (pahin issue oli drive-puolen kammen keskireikä joka oli ruiskumaalauksessa kerännyt rumat kököt maalia, paheni vaan kun rapsin ne puukolla pois ja ajauduin lopulta teippausviritykseen). Totesin että onnistunut komponenttien maalailu/maalauttaminen on aika vaikeaa.

Osien/rungon maalaus saattaa meikäläisen kokemuksen perusteella vaikuttaa ennen operaatiota paremmalta idealta kuin sen jälkeen - tästä syystä vuoksi kannattaa olla todella tyytyväinen, jos homma onnistuu ja kokonaisuus paranee. En ajatellut silti masentua, saa nähdä mitä sitä seuraavaksi keksii… On hienoa jos pyörä on yksilöllinen!

-Lauri

Mulle saapu 2010 vuosimallisen ultimate cf rungon Canyonilta. ...
    Kiekkoja ja muita osia odotellessa turhasin hieman aikaa satulatolpan ja stemmin siistimiseen.
    Heh... meikällä meni muistaakseni neljä tuntia rungon saapumisesta siihen, että olin jo koeajolenkillä. Ei siinä ehtinyt paljon stailaamaan

Raijkaard Guest
    Ihan oikean rungon ostit, se on meinaan canyon-miehen merkki säilyttää ajokenkiä olohuoneessa kaiuttimien päällä. Well done! Ja veikeät kustomoinnit!

Toi Ritcheyn stemmi on siitä jännä, että logot on maalattu kaikkein päälimmäisiksi, lisäksi niissä käytetty maali on sellaista, että sen saa pyyhittyä pois esim. tinnerillä. Sen sijaan stemmissä olevat momenttimerkinnät on maalattu siten, että ne ei ainakaan ihan pienellä pyyhkimisellä lähtenyt, enkä halunnut niitä alkaa tossa enään millään nirtomorssilla tms. maalinpoistoaineella poistamaan, joten ne jäivät ainakin toistaiseksi paikalleen. Tossa on aina se riski että lähtee muutakin kuin pelkkä teksti (esim pohjalla oleva tumma maali vaalenee/kuoriutuu).

Satulatolpasta en poistanut mitään tekstejä (kaikki lakan alla) vaan maalasin yksinkertaisesti oranssin raidan "mitta-asteikon" päälle. Täten sain siitäkin hieman tuota ylimääräistä tekstihässäkkää piiloon, eikähän se satulan oikea korkeus löydy myös ilman mitta-asteikkoa.

Noiden raitojen maalaus onnistuu ihan kivasti siten, että aluksi rajaa ja maalaa rajatun alueen mahdollisimman tarkasti esim. sähkömiehenteipillä tai muulla "tiiviillä" teipillä (maalarinteippi oli liian huokoista tähän hommaan). Maskausteipit kannattaa aina repiä pois ennen kun maali kuivuu kunnolla, jotta teipin poisto ei revi maaleja mukanansa. Loppu siistimisen tein siten, että maskasin sähkömielehen teipillä ikään kuin "väärinpäin", eli teippasin reunat vielä kertaalleen tarkasti, siten että teippi tuli maalatun raidan päälle. Täten reunat oli helppo siistiä tinnerillä teipin reunaavasten. Kulutus kestävyyttä noihin sais mukavasti lisää laittamalla päälle lakan, mutta taidan kuitenkin odotella, että saan kaikki osat maalattua valmiiksi ennen kuin "sinetöin" tuon kokonaisuuden lakalla (nyt noita raitoja on vielä helppo "siirrellä" tinneri puhdistus -> uudelleen maalaus menetelmällä).

LJL, maalasikko sää noi kammet kokonaan valkoisiksi vai vain osan niistä? Tuollasten kulutukselle altistuvien osien maalaillu on hieman haastavampaa, kun pitää ottaa perus-seikkojen lisäksi huomioon mm. mahdollinen maakontakti, sekä esim. lahkeen hankaus maalia/lakkaa vasten. Itse ajattelin, että sramin kampien sisäpintaan voisi maalata jotain pientä, hieman samaan tapaan, kun runkosetin haarukoissakin on tehty. Tuo aluehan ei koe edes kovaa kontaktia, joten siltä osin pääsisi aika helpolla.

Workunit Guest
    Tilasinpa sitten itselleni ensimmäisen maantiepyörän Canyonilta. Malliksi tuli Canyon ultimate CF 7.0.
    Mietin tilausta tehdessäni, että näinköhän pyörä ehtii tälle kesälle. Tein tilauksen 13.7. eli viikolla 28. Toimitusajaksi lupailtiin nettisivuilla viikkoa 30, joka sopi itselleni mainiosti matkustelun takia. Pyörä tulisi sopivasti kotiin palattuani reissusta. Kokotietojen arpomista pari tuntia ja tilaus sisään.

Perjantaina 15.7. tulee sähköposti ja UPS:n seurantanumero. Fillari lähti tehtaalta viikkoa etuajassa. Tuumailin, että tuskin on kuljetusyhtiöiden kanssa mikään ongelma siirtää toimitusta, no se onkin toinen tarina. Lauantai-aamuna ups:n seurantakoodi ehdotteli pyörän olevan minulla keskiviikkona 20.7.
    UPS yritti toimittaa todellakin fillaria minulle luvattuna päivänä, joten omalla kohdallani tuo fillarin toimitus tapahtui todella nopeasti eikä minkäänlaisista toimitusvaikeuksista Canyonin päässä ollut tietoakaan. Toista en voi kyllä sanoa UPS:stä. Ainut "moite" Canyonille tulee siitä, että pyörän mukana tuleva TDF-road special paketti tulee jälkitoimituksena. Erittäin nopeaa ja hyvää toimintaa Canyonilta. Luottokorttia veloitettiin 20.7. keskiviikkona, jolloin paketti oli Suomessa.

Yritin vaihtaa ups:lle toimituspäivää etukäteen, se ei käy. Kuskin pitää käydä tekemässä eka toimitus, jonka jälkeen muuttavat toimitusta. muutin lopulta toimituksen haluamalleni päivälle. Eipä ko. päivänä näkynyt toimitusta vaikka olin koko päivän kotona. Seuraavana aamuna seurannasta ilmeni, että paketti on autossa ja matkalla minulle. Odotin koko päivän kotona pakettia eikä viiteen mennessä ollut kuulunut mitään. Siinä vaiheessa kaivelin puhelinta esiin ja soittoa ups:lle että mikä mättää ja huomasin seurantasivulta, että kuski oli mukamas käynyt oven takana 16:37. Ei tasan käynyt, olin kotona koko ajan. Soittelin sit asiakaspalveluun ja lopulta tämä kotiin toimitus tapahtui hakemalla paketti itse. Reklamaatiot on ups:lla käsittelyssä. Jännärillä odotan jälkitoimituksena tulevaa TDF-pakettia, joka pitäisi tulla ensi keskiviikkona.

Niin, ei tuo UPS:n moittiminen tähän ketjuun kuulunut, mutta tulipahan purkauduttua.

Nyt fillarilla on pari lenkkiä takana ja onhan mulle aivan älyttömän hyvä pyörä ja kokovalinta on juuri oikea. Eikun kovaa ajoa loppukaudeksi.

Mulle saapu 2010 vuosimallisen ultimate cf rungon Canyonilta.
    Jykevä laiteteline sulla lisäkuvissa! Ei pyörittimet ja vahvarit paljoa resonoi.

https://lh6.googleusercontent.com/-_...2/DSC00173.JPG
    https://lh3.googleusercontent.com/-e...2/DSC00167.JPG
    Hienosti siistitty!

No niin, tuli tosiaan ostettua tässä viestissä suunniteltu Ultimate AL 8.0 maantiepyörä. Se koko 60 oli kyllä itseasiassa ihan hyvä - tarpeeksi stäkkiä - mutta myös koko 58 eri stemmillä olisi varmasti mennyt kanssa.

Hommahan meni siis sillä tavalla, että tilasin pyörän kesäkuussa, toimitustapana nouto. Olinkin sitten heinäkuun puolivälissä Canyonin tehtaalla Koblenzissa poimimassa pyörää. Siitä tuli reissattua Trierin kautta Luxembourgiin, sieltä Belgian Bastognen, Han-sur-Lessen, Dinantin, Namurin, Leuvenin (Brysselin naapurissa) kautta Hollantiin Rotterdamiin, Amsterdamiin, Amersfoortiin, Groningeniin, josta Saksaan Lieriin, josta junalla Bremeniin ja Hampuriin, kun tuli pieni flunssa, ja siellä joku liimanhaistelija nussi pyörän hotellin parkkihallista! Että hienosti meni, mutta onneksi on vakuutus! Sen jälkeen jäi Tanskan osalta reissu junailuun, mutta onpahan ehtinyt vähän munia palautella koettelemuksesta. Tuntuu jo joltakin.

En ikinä ollut mitään polkupyörämatkustellut saati yksikseni reppureissannut, mutta hyvin meni. Kaikki tavarat sopivat 33 litran reppuun, joka oli menomatkalla käsimatkatavarana, mutta palatessa, kun sinne oli kertynyt ties mitä puukkoa ja puntaria, se meni ruumaan.

Kumi puhkesi 2. ja 4. matkapäivänä ja leukaan otin Ardenneilla 4 tikkiä, kun katselin 2 km/h vauhdissa ylämäessä sivulle metsikköä ja rengas droppasi asfaltilta pientareelle.

Mosel-joen varsi oli Koblenzista aina Trierin puoliväliin asti upeaa. Sitten se muuttui vähän tylsäksi, kun ei ollut enää juuri uutta nähtävää, mutta kaunista se oli silti. Vahvasti suosittelen aluetta polkupyöräreissaamiseen aloittelijoille, koska mäkiäkään ei juuri ole. Majapaikkoja on todella paljon, vapaata löytyy melko varmasti, ja palveluita ei tarvitse kaukaa hakea, kun kyliä on 5 km välein. Pyöräily tapahtuu pääosin pyöräteitä pitkin.

Siitäpä voi sitten jatkaa mukavasti pikkuteitä pitkin sinne Luxembourgiin. Sinne mennessä mäkeä alkaa pukata, mutta niitä metsien katveisia pikkuteitä on aivan mahtavaa polkea. Elämäni hienointa polkemista oli se, vaikka teissä olisi joissain paikoin vähän ollut parantamisen varaa, eikä varsinaisia pyöräteitä siellä ollutkaan.

Luxemburgista tosiaan matkasin kohti Bastognea. Mäet muuttuivat korkeammiksi, mutta tasaantuivat vähän Belgian puolelle päästessä. Belgiassa tiet muuttuivat huonommiksi ja navigointi oli hankalampaa, koska ainoat suorat tiet maan halki ovat moottoriteitä ja pikkutiet menevät aina n. 45 asteen kulmassa menosuuntaan nähden. Yhdellä tieosuudella Belgiassa tuli koettua sekä asfalttia, betonia, mukulakiviä, soraa että peltoa, joten yllätyksiin kannattaa varautua. Palveluita ei ollut maan kaakkoisosissa yhtään missään. En suosittele maata kovin helposti, eikä siellä juuri pyöräilijöitä näkynytkään. Jotkut dorkat autoilijat vielä tööttäilivät pyöräilijöille, vaikka kaiken kaikkiaan koko matkan ajan oli nelipyöräisten käytös sellaista, että kaksipyöräisellä on etuajo-oikeus vaikka stop-merkin takaa.

Hollannissa pyöräily oli muuten miellyttävää, mutta kaupungeista ulos löytäminen oli ihan kauheaa, koska opasteet ovat vain toiseen suuntaan. Maaseutukin vastaa siellä suomalaisen pikkukaupungin taajamaa valoineen, joten hermoja vähän meinaa savutella, kun joutuu kartan kanssa arpomaan. Kannattaakin suosiolla hakeutua navigaattorin avulla jonkun ison tien läheisyyteen, jolloin yleensä löytää "pääpyörätien", jolla on opasteet ainakin kahteen seuraavaan pikkukylään asti, jotka valitettavasti joutuu onkimaan kartasta. Ja ne tiilitiet. Voi jumanauta... Silti parhaana päivänä matkaa taittui 230 km lievään vastatuuleen, että on se tasainen kuitenkin helppoa matkustusta. Hiton monotonista vaan.

Mitä jäi käteen? No ei edes känsiä. Hieno reissu, suosittelen kaikkia rohkeasti vaan matkaan. Ehkä yksin pyöräily jossain maaseudulla ei se fiksuin idea ole, mutta kerranhan täällä vaan eletään. Mahtavaa vapauden tunnetta se kyllä tarjoaa.

Mitä itse pyörään sanoisi? No vanteet olivat 2 viikon ajolla snadisti kierot (jarrutuksessa tsup-tsup), joten liekö nuo pikkaisen liian veltot minulle - tiedä häntä? Satula ei ollut aivan täydellinen omille muodoille, joten sen vaihtaisin. Muuten tykkäsin kyllä kaikin puolin. Lujaa sillä kyllä pääsi, mikä oli aevam mahtavata.

Tiimiväristä (valkoista) runkonumerolla AOM 24510 saapi tosiaan bongailla. Havainnoista voi ilmoittaa Hampurin Altonan poliisiasemalle tai vaikka mulle.

McHakalla hienolta vaikuttanut pyöränhakureissu hampuriin asti. Nostan hattua.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •