Hassu juttu, linkin takaa löytyneistä avaimista ~puolet oli juuri samanlaisia kuin se avain, jota alunalkaen lähdin B-liikkeestä hakemaan, ja jota hypistellessäni (jykevä ja painava ja hintaakin enemmän kuin Bilteman kalliimmalla jakarilla) se ajatus sitten lähti.
Puolet kevyemmän ja halvemman saisi kun pätkäisisi tällaisen:
Mut siis... Onhan niissä paremmissakin jakareissa tietysti vähän klappia... Mutta niin on kiintoavaimissakin. Jakarin klapista iso osa kuitenkin häviää kun avaimen kiristää mutterinkantaan. Kiintoavaimissa pitää olla varaa, että vähän isommillakin valmistustoleransseilla olevat mutterit mahtuvat leukojen väliin (+työkaluvalmistajan omat toleranssit).
Minulla on noita jälkimmäisiä avaimia setti ja kokeilin 14-millistä tuon Pitlockin hylsyn kanssa. Kuormittamatonta löysää liikettä oli avointa päätä käyttämällä ja avaimen päästä mitattuna reilu sentti, 12-kulmaisella lenkkipäällä melkein kaksi senttiä. Kun kokeilin saman sarjan 8-millisellä avaimella lokarin kiinnikkeitä, niin klappia tuntui olevan suhteessa vielä enemmän, lenkkipää näytti jopa huolestuttavan löysältä. Sen sijaan kun jo aiemmin mainitun halvan jakarin sääti Pitlockin hylsyyn kohdalleen niin löysää liikettä ei (edelleen kuormittamattomana) ollut kuin muutama milli, ja sekin tuli ilmeisesti itse hylsyn liikkumisesta.
Ihan tältä pohjalta halusin kysellä, onko tuo mielikuva jakareista kantasorveina ihan oikea, vai onko kyseinen maine tullut vain huolimattomien käyttäjien takia? Vai onko vika kiintoavaimissani? Bilteman 10 vuoden takuulla varustettuja työkaluja on kuitenkin käsittääkseni pidetty ihan laadukkaina ei-ammattimaiseen käyttöön. Setti maksoi 23 euroa. Jos nämä ovat huonot, niin millaiset sitten pitäisi hankkia että olisivat harrastelijalle hyvät?









Lainaa viestiä vastauksessa
. Voiko noita kierteitä jotenkin fiksata, tai löytyykö uusia kampia helposti hyllystä (Shimano Deore Hollowtech), niin että saisi työmatkapyörän mahdollisimman äkkiä kuntoon?



Kirjanmerkit