Näistä perusasioista puheenollen...
Jos ja kunharkitsee tuubirenkaiden (so. vanteiden) hankkimista esim. vara-/vaihtokiekkoihin, niin kannattaa ekax lukaista aiheesta, esim. Sheldon Brownin "Tubular"-hakusana vähintään...
![]()
Suomeksi tuubeista (osin historiallisesti + wanhentuneestikin, mutta silti yleissivistävästi) kerrotaan Pyöräilijän kirjassa (Skott & Gavenius, Otava 1980), s. 121-132.
Tai jos kärsivällisyys/aika ei riitä: muutama rivi aiheesta + linkkejä Wikissä.
Jos oikein varovaisesti haluaa "tuubeilun" aloittaa, niin vaihtaa vain etukiekkoon tuubivanteen... ja harkitsee sitten ko. käyttökokemuksen perusteella, että kannattaako myös takana siirtyä tuubiin. (Takakiekossa rengas, siis myäs tuubi, rasittuu & kuluu enemmän & vaihdikkaammin...)
- - -
Miksi itse käytän tuubeja? Olen käyttänyt niitä vuodesta 1978 lähtien - joskin kokeilin 2000-luvun vaihteessa avorenkaitakin, mutta siirryin takaisin tuubeihin, koska a) ne ovat niin paljon helpompia ja vaivattomampia (...etenkin vaihtaa) avorenkaisiin verrattuna, b) jos tuubirenkaita osaa käyttää...ja c) käytettävissä sattuu olemaan enemmän tuubi- kuin avokiekkoja...
J.k. Hannu, osta kunnon piiiiitkä pumppu, ja jätä nysät/hiilarit "nööseille" ...ja kyllä pitkä pumppu rungon yläputkessakin paikoillaan kestää, kun varmistaa sen parilla remmillä
J.j.k. Tuubien käyttökustannuksista/kestävyydestä... hmm... kirjoittelin aiheesta jo aiemmin... Jos nyt aloittaisin pyöräilyharrastuksen, niin avorenkailla aloittaisin (ja varmaa pysyisin niissä). Ymmärrän kyllä, että tuubit jotenkin "viettelevästi houkuttelevat" avorenkailla pitkään ajelleita, ja siksi monet niitä haluvat ainakin kokeilla. Kannattaako kokeilla? Kyllä kannattaa, toki, mutta "koukkuun" ei pidä jäädä...![]()
Kirjanmerkit