GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 8 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 58 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Ja löytyykin, nimittäin moottoriöljy.
    Hmm...totta. johonkin pipettiin tai ruiskuun kun imee niin siinähän on annostelijakin

Mutta taidan silti pysyä ihan näissä dry lube litkuissa, maksaa vitosen desi eikä kerää roskaa.

Edellä joku kertoi voidelleensa ketjun ja sitten vahanneensa. Tämäkö se on vahan käyttötapa? Siis etteivät ketjuvahat itsessään ole myös voiteluaineita?

Tässä on niin pihalla aiheesta, kun jotkut puhuvat ettei kannata läträtä likaa keräävällä öljyllä, vaan käyttää vahaa. Ja tietysti sitten on aina se perinteinen joukko, johon minäkin kuulun, että usein laitataan vaan öljyä ja pyyhitään ylimäärää pois ja tässä tulee siis pesu näin samalla. Mitä likaisemmaksi on päässyt, runsaammin öljyä vaan, ehkä pari kolme kertaakin. Öljy paras pesuainehista, vai miten se meni.

Parhaimmillaan tuo perinteinen ja yksinkertaisin (kun ei tarvitse edes poistaa ketjua pyörästä) antaa hyvän käyttöiän ketjulle, kuten edelläkin raportoitiin. Kuitenkin sitten täysin vastakkaisiakin kokemuksia olen lukenut, kuinka vahaan siirryttäessä ketjun kuluminen oleellisesti väheni.

Itselläni ei ole tietoa eikä taitoa edes kokeilla mitään muuta menetelmää kuin öljystä märkää ja sen verran kuivaa mitä pyyhkiä jaksaa. On jotakuinkin mahdotonta valita kaupan hyllyltä jokin tuote, kun ei saa selkoa mitä se itse asiassa on. Sama koskee tätä keskustelua, aineita mainitaan, muttei saa selkoa mihin ryhmään ne kuuluvat, mihin niiden toiminta perustuu ja miten niitä käytetään.

Tarkoittaako dry lube näissä yhteyksissä kuivan kelin ainetta, vai tosiaan kuivapintaista ketjua? Onko tuo termi käytössä tuotteissa, pakkauksissa, myös? (En tajua, miten aiemmin olen jotenkin saanut jutuista kuvan, että kuivalle ja sadekelille olisi eri aineet =) Viimeisestä edellä saa taas toisen kuvan.)
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti

Tarkoittaako dry lube näissä yhteyksissä kuivan kelin ainetta, vai tosiaan kuivapintaista ketjua? Onko tuo termi käytössä tuotteissa, pakkauksissa, myös? (En tajua, miten aiemmin olen jotenkin saanut jutuista kuvan, että kuivalle ja sadekelille olisi eri aineet =) Viimeisestä edellä saa taas toisen kuvan.)
    Dry lube meinaa käytännössä kuivan kelin ainetta. Joku kompromissi vesikelin ominaisuuksien ja tahmeuden välillä pitää tehdä, monsuunisadettahan tuo dry lube ei oikein siedä

^ Miksi "dry lube litkut eivät kerää likaa", kuten yllä sanot? Eivätkö ne olekaan öljyjä, vaan ehkä vahoja?
    what can be said at all
    can
    be said clearly

kysyitkö multa?
    no kyllähän ne likaa kerää, mutta mitä paksumpi rasva sen enemmän ne kerää. kokeilepa ajaa lenkki vetonivelvaseliinilla. dry lubet on suht ohuita.
    monsuunisateella sitten tarvii olla paksumpaa, että voitelee.

Ostin viimeksi jonkun teflon sprayn ja olen todennut sen ihan hyväksi, mutta sotkee ehkä hieman liikaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Korppu Katso viesti
    Ostin viimeksi jonkun teflon sprayn ja olen todennut sen ihan hyväksi, mutta sotkee ehkä hieman liikaa.
    Liuotinta liikaa ja öljyt pitkin haarukkaa?

Edellä joku kertoi voidelleensa ketjun ja sitten vahanneensa. Tämäkö se on vahan käyttötapa? Siis etteivät ketjuvahat itsessään ole myös voiteluaineita?
    Tämä on se ohje jonka sain Klüberin vahalle pyöräkaupasta. Tällä hetkellä n.200km takana ilman käsittelyä. Ääni on yhä lähes olematon (ellei tietenkin aja seinän vieressä) ja ketju ei ole enää hopean kirkas, vaan pientä tummentumista on havaittavissa. Tosin todella vähäisissä määrin. En ole lisännyt vahaa missään vaiheessa niin voipi olla syynä tuohon likaantumiseen.

Huom! muille vahoille toi ennen öljyäminen ei välttämättä toimi riippuen niiden toimintaperiaatteesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    ketju ei ole enää hopean kirkas, vaan pientä tummentumista on havaittavissa.
    Mulla ketjut pärähtää tummiksi heti kun liikkeelle lähtee. Syynä on ilmeisesti ketjujen sisään kertynyt lika? Noita ei taida "syväpuhtaiksi" saada irrottamatta ketjuja?

Periaatteessa voi saada. Bräkleeni on kova sana jos pitää käsitellä pieni pätkä kerrallaan. Toisaalta helpompaa on vaan hankkia ketjulukko ja ketjut irti. Käy öljyäminenkin siistimmin ja näppärämmin. Rattaissahan ei öljyä saa olla.

Raijkaard Guest
    Otin eilen ketjut irti ja pesin ne perunoidenpesuharjlla ja fairilla. Ei maistunut tällä kertaa lotrata sen kummemilla liuottimilla. Ihan kohtuullista jälkeä tuli ja korvan vieressä ketjuja muljatessa hiekka ei kuultavasti enää rapissut linkkien sisällä, vaikka varmasti sitä siellä on. Ketjut paikoilleen, satsit shimanon teflonöljyä (PTFE?) ja pyörittäen rättiä vasten ylimääräiset pois. Ans kattoa kauanko toi kestää, varmaan aika samoissa. Finish Linen teflonilla lisäystä sain itse tehdä yleensä reilun satasen jälkeen ja kyllä sekin paskaa kerää, helpompi vain saada ketju ainakin näyttämään paremmalta, kun pärjää muutamalla rätinvedolla.

Fairy ei mulla toiminu koskaan. Aina jäi jotain paksua mönjää ketjunpintaan. Nyt on odottelemassa 4l purkki pinelineä. Sillä seuraava pesu ja siitäkin sitten arviot.

Raijkaard Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Fairy ei mulla toiminu koskaan. Aina jäi jotain paksua mönjää ketjunpintaan. Nyt on odottelemassa 4l purkki pinelineä. Sillä seuraava pesu ja siitäkin sitten arviot.
    Joop, sori, unohtu mainita, että ennen kuin revin ketjut irti niin pyyhin ketjun pinnan rätillä, jossa on suihkaus sitrusdegreaseria. Ihan muutaman pyörityksen, jotta niistä lähtee se suurin pakkelikerros pois ja tohtii suurinpiirtein koskea, ettei kaikki työkalut ja pinnat ole heti kamalassa paskassa. Että _pelkällä_ fairilla en toki häärännyt. Aikaisempi pidempi liuotteluvaihe vain jäi tällä kertaa pois.

Mahtaisikohan ketjuja saada pestyä ultraäänipesurissa siten, että ketjut on fillarissa paikallaan. Pienet rattaat käyttöön ja löysää ketjun takavaihtajan häkistä löysälle. Sitten uittaa pesurin altaassa aina pätkän ketjuja.

Vois kuvitella että hiekanmurut lähtee näppärästi ketjusta tuolla konstilla, jollei käytä ketjuissa ketjulukkoja.

Kunhan pähkäilen.

Esim. Shimanon ketjuissa uutena oleva rasva on ilmeisimmin erinomainen voiteluaine, mutta kerää kaikki oravaa pienemmät roskat. Yksivaihteisen maastopyörän kanssa olen hyvällä menestyksellä toiminut niin, että olen pyyhkäissyt rätillä enimmät rasvat uuden ketjun ulkopinnoilta ja vetänyt päälle TF2 Dry Wax -vahan, joka näyttäisi pitävän rasvat sisäpuolella ja jättää kuivan pinnan. Jossain vaiheessa ketju sitten kyllä käy aika tönköksi ja vaatii perusteellisen pesun.

"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

Vaikka nyt on heinäkuu, eikä talvi, niin kysyn pois ettei unohdu. Eli mitä voiteluöljyä kannattaa käyttää talvella ketjuihin, tuppaa vaan jäätymään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    Hmm...totta. johonkin pipettiin tai ruiskuun kun imee niin siinähän on annostelijakin
    Itse on suosinut liotushoitoa. Kun suurimmat ensin valuttaa pois ja loput pyyhkii rätillä, ei kerää roskaa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani73 Katso viesti
    Mahtaisikohan ketjuja saada pestyä ultraäänipesurissa siten, että ketjut on fillarissa paikallaan. Pienet rattaat käyttöön ja löysää ketjun takavaihtajan häkistä löysälle. Sitten uittaa pesurin altaassa aina pätkän ketjuja.

Vois kuvitella että hiekanmurut lähtee näppärästi ketjusta tuolla konstilla, jollei käytä ketjuissa ketjulukkoja.

Kunhan pähkäilen.
    meneehän se varmaan noinkin mutta hankalalta kuulostaa laittaa se ketju pätkä kerrallaan kun sen voisi laittaa kerralla kokonaan samalla vaivalla..
    jos ei millään haluaisi irroittaa ketjuja niin sitten esim biltsusta brakecleeniä pari kolme pulloa ja ne kun tyhjentää kiinni oleviin ketjuihin niin ainakin on puhdasta. (ei tosin syvä puhdasta mutta suurimmat)
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

nakamura10 Guest
    joko on päätetty se paras aine. onko se ketjuöljyä joka tunkeutuu toisin kuin CRCt vai ketjurasvaa jota oon myös nähnyt.

ketjupesurista: puhdistetaanko se välillä kun sinnehän jää paskat?

Ainakin bilteman ketjupesurissa kiintein moska vajoaa säiliön pohjaa kohden. Likavesien tyhjääminen ja pieni huuhtaisu poistaa kaiken.

Liuotintefloni ainakin oli voiteluaineena aivan sutta, puhdistukseen kelpasi kyllä. Nyt on käytössä joku perus wetlube joka näyttää äänestä päätellen (ketju ei kilise ja kolise 5km ajon jälkeen) oikeasti voitelevankin, on tosin hieman sottaisempaa.

Liuotintefloni ainakin oli voiteluaineena aivan sutta, puhdistukseen kelpasi kyllä.
    Ai tämä? liuottaa tosiaan tieltään kaiken elävän ja kuolleen käytin viimeksi juoksutteena vaseliinin seassa kiekkoa rakentaessa

Ei saata todeksi uskoa, että vasta nyt opin voitelemaan ketjut oikein. Isäukon menetelmät oli niin syvälle juurtuneita, että kesti puoli vuotta saada viimeisetkin rippeet niistä pois muistista. Faijan menetelmä siis oli seuraava: Otetaan pyörä, kouraistaan vaseliinia purkista ja levitetään ketjuille. Hyvä tuli. NOT!

Nyt kun laitan maltillisesti öljyä puhtaille ketjuille ja vain ketjuille ja vain lenkeille JA pyyhin ketjut todella huolellisesti ylimääräisestä öljystä, ketjut myös pysyvät puhtaina ja homma toimii kuin unelma! Iso kiitos kaikille, jotka ovat neuvoneet tässä hommassa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti daemonsultan Katso viesti
    Nyt kun laitan maltillisesti öljyä puhtaille ketjuille ja vain ketjuille ja vain lenkeille JA pyyhin ketjut todella huolellisesti ylimääräisestä öljystä, ketjut myös pysyvät puhtaina ja homma toimii kuin unelma! Iso kiitos kaikille, jotka ovat neuvoneet tässä hommassa!
    Tämä on ollut minunkin ainainen tapa hoitaa ketjuja. Nyt huomasin yllättäin että sama juttu tuli tämän ketjun toisessa postissa jo esiin. Sen muutaman kerran kun olen siitä kertonut ja kysellyt, olen saanut käsityksen ettei se vaan kelpaa joka toiselle. Eipä tällaistä ikuisuusaihetta tietysti tarvitakaan muuta kuin niille jotka haluavat harrastaa ketjuja niitten yksinkertaisen nopean ajokunnossa pitämisen sijaan. Kukin tyylillään tietenkin, mutta välillä näitä lukiessa ihmettelen hinkua jopa irrottaa ketjut pyörästä usein.

Joo pientä provoa myönnän. Se mitä vaihtoehdoista haetaan, lienee ainakin hieman pitemmät hoitovälit.

edit. Vaihtajan rissat saa myös pyyhittyä ketjua pyörittäen. Harjaa tulee käytettyä myös välillä. Näitä tarvittaessa.
    tienlaita muokkasi tätä : 22.07.2011 at 12.53
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Kukin tyylillään tietenkin, mutta välillä näitä lukiessa ihmettelen hinkua jopa irrottaa ketjut pyörästä usein.
    KMC:n pikalukon irrotus vie 10 sekuntia, siitäkin puolet kuluu linkin etsimiseen ketjusta ja pyörittämiseen tekstit ylöspäin...
    Eipä mulla ainakaan mitään ihmetarvetta moiselle ole, saa ketjut putsattua paikallaankin mutta jos jotain takavaihtajaa haluaa putsailla niin helpompaa ketjut irti.

Jopo Juoppo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Samalla kun putsaatte ketjuja noilla liuottimilla niin saatte ihan kaiken rasvankin ketjuista pois. Jos liuottimia käyttää niin sitten pitää ne ketjut liottaa ja keittää parafiinissa tai öljyssä.

Ketjuista ei tarvitse putsata öljyä pois jos sitä ei ole laittanut liikaa. Kun ketjun pesee usein niin riittävää on tehdä se paikallaan siististi Pinelinellä, joka vie hiekat ja muut hiovat aineet pois.
    Saahan sitä puuhailla jos ei usko.
    Pineline talliin siirryin minäkin.
    Sain kyllä sillä Diesel pesulla paljussa huljuttelemalla valtavan määrän töhnää saostumaan paljun pohjalle ja puhtoset kettingit. Perään voitelu kirkkaalla ja ohuella öljyllä takavaihtajan rissaa tasaisena annostelijana hyödyntäen. Jokusen ajelun jälkeen alkoi ketjun pintaan tulla taas hieman mustaa mönjää ketjun sisältä.
    Nyt pesin koko voimansiirron Pinelinellä, ketjut vetelin märän rätin läpi kunnes alko tulla puhdasta.
    Lopuksi rissojen ja ketjujen öljyäminen. Jatkossa toistan ton operaation ketjulle aina kun alkaa pinta tummua, tai sitten säännöllisesti ennakoiden alkavaa tummumista. Operaatio ottaa aikaa alta 5 min.

Kukin tyylillään tietenkin, mutta välillä näitä lukiessa ihmettelen hinkua jopa irrottaa ketjut pyörästä usein.

Joo pientä provoa myönnän. Se mitä vaihtoehdoista haetaan, lienee ainakin hieman pitemmät hoitovälit.

edit. Vaihtajan rissat saa myös pyyhittyä ketjua pyörittäen. Harjaa tulee käytettyä myös välillä. Näitä tarvittaessa.
    Itselläni ainakin laiskuus motivoi irroittamaan nuo ketjut. Ketjujen puhdistaminen paikallaan ei ole erityisen kätevää. Eikä niitä kovin puhtaaksi paikallaan edes saa. Samoin rattaiden ja pakan puhdistaminen ketjut paikallaan on tapeettoman vaikeaa.

Siinä saa heilua kemikaalien ja rättien kanssa tovin, ennen kuin ketjuista tulee edes kohtuullisen puhtaat. Sieltä missä lika on kaikkein haitallisinta, rätti ei auta mitään. Voi olla, että liuotin vain kuljettaa likaa ketjun sisään.

Ketjun irroittaminenhan on naurettavan helppo operaatio. Siihen ei tosiaankaan kulu oikeastaan yhtään aikaa. Itse puhdistin voimansiirron eilen 1500 ajokilometrin jälkeen. Kejut irti, lukon puolikkaat paperiklemmarilla ketjuun kiinni ja koko hoito takapakan kanssa ultraäänipesuun muutamaksi minuutiksi. Samalla huomasin, että alemman rissan laakerissa oli jotain epäpuhtauksia, eikä se pyörinyt kovin hyvin. Rissakin pääsi samaan pesuriin ja tarvitsei vain pienen lisätyön ennen kuin sai uudet rasvat sisäänsä. Pesurista ketju meni uuniin matalaan kuivamaan sopivan matalaan lämpöön, jottei ketjun sisään jäisi vettä haittaamaan voitelua.

Jos olisin jynssännyt ketjut paikalleen, niin työtä olisi ollut paljon enemmän, lopputulos olisi ollut huonompi ja alarissan laakerissa olleet hiekat olisivat siellä vieläkin rikkomassa laakeria. Siinä on mun mielestä ihan riittävästi perusteita. Itse en keksi kovinkaan monta syytä olla ottamatta ketjua irti. Ehkä ne muutamat ketjulukkoon kuluvat eurot ovat ainoa haitta. Toisaalta saman summan voi tuhlata kyllä pesukemikaaleihinkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NHB Katso viesti
    Itselläni ainakin laiskuus motivoi irroittamaan nuo ketjut. Ketjujen puhdistaminen paikallaan ei ole erityisen kätevää. Eikä niitä kovin puhtaaksi paikallaan edes saa. Samoin rattaiden ja pakan puhdistaminen ketjut paikallaan on tapeettoman vaikeaa.
    Helpoksi itse sen koen. Ero todennäköisesti syntyy siinä, mikä koetaan riittävän puhtaaksi.

Teorioita tai hypoteeseja on helppo keksiä vaikka minkälaisia, mutta miten on todella, esimerkiksi kulumisen kannalta, mistä sen tietäisi: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...&postcount=134

Ajattelen vaan ketjun luonnostaan likaiseksi osaksi ja siksi sen yrittäminen pitää uudenpuhtaana on kuin veden kantamista kaivoon. Toki sitä vettä pitää usein kantaa sinne, ja tavallani, öljyllä ja rätillä pesemiseen, liittyy jatkuva tiheä toisto tarpeen mukaan.

Sama juttu se on auton pesun kanssa, etten oikein tajua yhtäkin kaveriani, joka kerran vuodessa vahaa auton ja säännöllinen pesu meinaa unohtua.

- Onpas likainen,
    sanon. - Joo, mutta ei näillä keleillä kannata pestä, kuuluu vastaus

Oma autoni ei juuri koskaan ole uudenpuhdas, mutta usein sitä vähän puutarhaletkulla ruiskuttelen, pahimpia pois, ja keskimäärin se on yleisilmeeltään aika siisti aina.
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Olen ajanut nykyisillä ketjuilla lähes 10 000 kilometriä. Pesen ne aika usein Pinelinellä ja käytän rasvana Biltsun erikoisvoiteluainetta, joka antaa vahamaisen pinnan. Käytän kahta eri kiekkosarjaa, joten ehkä sekin lisää ketjujen kestoa. Vieläkään ketjumittarin mukaan venymistä(kulumista) ei ole tapahtunut paljoakaan.
    Uudet ketjut maksavat 15-40 euroa. Kalliimipiakin on, mutta erot ovat pienet.
    Kuinkahan paljon rahaa säästävät NHB:n ja muiden ketjunirroittajien manooverit?

Olin kolmisen viikkoa mökillä ja unohdin tuon Biltsun voiteluaineen kotiin.
    Käytin lähikaupan ketjuöljyä kun muuta ei ollut saatavilla ja en pessyt ketjuja 800 kilsan aikana. Nyt kun kotona pesin ketjut Pinelinellä ja voitelin tuolla Bilsun öljyllä ja ajoin 40 km lenkin niin ketjut ovat taas mustat ja pesun tarpeessa. Mitä tästä opin. En enää unohda kunnon aineita kotiin ja pesen ketjun usein paikallaan.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Olen ajanut nykyisillä ketjuilla lähes 10 000 kilometriä. Pesen ne aika usein Pinelinellä ja käytän rasvana Biltsun erikoisvoiteluainetta, joka antaa vahamaisen pinnan. Käytän kahta eri kiekkosarjaa, joten ehkä sekin lisää ketjujen kestoa. Vieläkään ketjumittarin mukaan venymistä(kulumista) ei ole tapahtunut paljoakaan.
    Uudet ketjut maksavat 15-40 euroa. Kalliimipiakin on, mutta erot ovat pienet.
    Kuinkahan paljon rahaa säästävät NHB:n ja muiden ketjunirroittajien manooverit?
    Ketjuihin kuluva rahasumma ei nyt kiinnosta mua pätkääkään. Melkein täysin sama mitä tekee, niin kustannus on olematon. Itse haluan vain, että pyörä pelaa ja ketjut eivät kitise liikoja. Ja tämä siis mahdollisimman vähällä ajan tuhlauksella ylläpitoon. Ihmettelen vain sitä, että monet pitävät tuota ketjun irroittamista jotenkin isona työvaiheena, vaikka siihen kuluu vain muutama sekunti aikaa ja irrallaan ketjujen ketjut voi puhdistaa täysin vaivatta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •