ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 5 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 15 55 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti GodFinger Katso viesti
    Just mietin itsekin, että minkälaisen öljyn valitsisi talvikäyttöön, onko parempi olla "räkämäinen" paksumpi öljy, vai sitten laihempi öljy.
    Öljylinjalla ollessa on käytännön pakko käyttää talvella ohuempaa öljyä kompensoidakseen rasvojen kovettumisen kylmässä. Eli siis öljyn paksuutta käyttöolosuhteissa pyritään pitämään samana, mutta Suomessa kesä ja talvi on niin erilämpöiset ettei yhdellä öljyllä puurtaminen ole oikein mielekästä.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

Onko kukaan kokeillut Klüberin Klüberplus ketjuvahaa? Tuotetiedoissa on sellaisia mainintoja, jotka herättävät varmasti monen pyöräilijän mielenkiinnon:
    "Erittäin hyvän vedensietokyvyn ansiosta se antaa luotettavan suojan korroosiota vastaan, myös silloin, kun komponentit joutuvat kosketuksiin veden kanssa.

Se sopii etenkin ketjuille, jotka ovat alttiina pölyn, lian, kuitunöyhdän tai veden vaikutukselle.

Klüberplus SK 11-299 -vahalla saadaan pitkäkestoinen, joissakin tapauksissa jopa elinikäinen, voitelu siirto-, käyttö- ja ohjausketjuille, jotka toimivat kohtuullisissa ympäristöolosuhteissa, joissa ketjun maksimilämpötila on 60oC."

Tämä litku ei ole pelkkää vahaa, vaan se sisältää myös öljyä.

http://www.mfg.fi/main.site?action=b...e&id=8&fid=119

http://www.engineeringtalk.com/news/klu/klu138.html

No piti tämäkin kokea itse. Lähdin tänään maastolenkille. Lähtiessä suihkutin ketjut TF2:lla sekä voitelin takavaihtajan vaijerinkuoren ja nivelet. Muuten pyörä oli parin kuivalla kelillä tehdyn työmatkan jäljiltä. Ketjut toimi hyvin ensimmäiset 10 km kunnes alkoivat pitää rahinaa ja sitten alkoi tulla "chain suckia" oikein kunnolla. Nostin pyörän ilmaan ja pyörittelin eteen ja taakse ja ketju tuntui liikkuvan ihan ok. Kokeilin jokaisen nivelen, eikä jäykkää lenkkiä löytynyt. Jatkoin ajoa ja aina, kun tuli vähän enemmän vetoa, ketju nousi rattaan ja haarukan väliin. Otin ketjun irti ja tutkailin sitä. Ketjun nivelet eivät olleetkaan niin herkästi liikkuvia. Keskellä metsää kun olin, valitsin sellaisen välityksen, että ketju oli mahdollisimman kireällä. Näin pääsin ajelemaan pois metsästä lähimmälle huoltoasemalle, josta ostin CRC:tä (ainoa vaihtoehto) ja sumutin sitä ketjuille kunnolla. Tämä auttoi ja matka jatkui, kunnes muutaman kilometrin maastoajon jälkeen ketjuimu iski jälleen. Taas CRC: käsittely (ja suhisevan eturenkaan paikkaus) ja matka jatkui.

Ketjut eivät ole venyneet juuri ollenkaan. Kampisettinä FSA:n setti, joka tosin on ollut uudesta asti omituisen hyvä imemään ketjua. Ennen tätä koittelemusta pesin ketjut voimakkaalla teollisuuspesuaineella (huvikseni!) ja voitelin sitten TF2:lla. Oma tulkinta ketjujen käyttäytymiselle on se, että pesu oli liian tehokas ja vei kaiken voitelun nivelistä ja TF2:n oli liian ohutta ainetta veden, kuran ja lumen rikastamalle reitille, joka kulki myös soranottopaikan kautta. Jotenkin tuo ketjujen ääntely viittasi siihen, että nivelissä on jotain muuta kuin voiteluainetta. Eli jos tulkintani on oikea, niin kunnon käsittely jollain pysyvämmällä ja voitelevamma aineella olisi voinut olla parempi vaihtoehto. Tämä oli kyllä ensimmäinen kerta, kun TF2:n petti. Olisiko tuo liian voimakas pesu sitten syyllinen? Pitää pestä ketju ja kokeilla vielä uudestaan toimiiko se, vai laitanko koko voimansiirron remonttiin.

Sinkulapuolella olen laittanut ketjuihin sitä mitä on ollut lähinnä saatavilla ja hyvin mennään. Sinkulan "huoltovapaus" alkaa olla sitä luokkaa, että vaihdepyöräily ei kohta innosta.
    ---
    Parempi pipo taskussa kuin oksalla.

Huutomerkki!

Olen seurannut aika lailla kummissani ketjujen hoitoa käsitelleitä aiheita, kun itse en ole huomannut mitään yksinkertaisempaa ja toimivampaa kuin pestä ja voidella ketju samalla aineella ja samalla toimenpiteellä. Hyvälaatuista ohutta öljyä viikottain ketjuun (pyörittellen paikoillaan tottakai) ja rätillä pyyhkimistä perään. Toistetaan tarpeen mukaan.

Pesuaineita ja liuottimia en periaatteessa halua käyttää, sillä ne ovat voiteluaineen vihollisia. Vanhemmissa kirjoissa on esitetty öljyssä liottaminen ja jopa keittäminen pikakäsittelynä, jotta öljy todella menee sinne, missä sitä eniten tarvitaan eli aivan syvimpiin kohtiin niveliä. Kun siellä nivelien rakosissa on öljyä vastassa muuta ainetta, kuten pesuainetta tai muuta liuotinta, eihän lopputulos voi olla hyvä. Uusi voiteluaine sekoittuu näihin vieraisiin aineisiin.

Aivan uusi ketju on mielestäni hyvin voideltu aika jäykällä aineella. Sellaiseen olen joskus käyttänyt hieman tärpättiä rättiin, jottei niin roskat tartu, ja eikun siitä suoraan ajoon.

edit. Enhän minä todella ole seurannut näitä keskusteluja. Ehkä on todellisia tarpeita keksiä jotain muuta. Aihe vain minun silmiini on näyttäytynyt kummalta, kuin tässä olisi jokin ratkaisematon paha ongelma kaikkine erilaisine uusine aineineen.
    tienlaita muokkasi tätä : 26.04.2010 at 09.39
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Olen seurannut aika lailla kummissani ketjujen hoitoa käsitelleitä aiheita, kun itse en ole huomannut mitään yksinkertaisempaa ja toimivampaa kuin pestä ja voidella ketju samalla aineella ja samalla toimenpiteellä. Hyvälaatuista ohutta öljyä viikottain ketjuun (pyörittellen paikoillaan tottakai) ja rätillä pyyhkimistä perään. Toistetaan tarpeen mukaan.

...
    Tällaista metodia olen itsekin harrastanut. Syy tuohon em. liuottimen käyttöön oli se, että ketjut katkesi työmatkalla ja pesin ketjut, jotta ne oli mukavampi kuljettaa kotiin repussa. Tuo kommenttini oli lähinnä huomio siitä mitä kova pesu ja ohut voitelu voi tuottaa. Samalla ketjulla oli kyllä ajettu maatiellä kymmeniä kilometrejä, mutta mudassa rypeminen oli sille liikaa.
    ---
    Parempi pipo taskussa kuin oksalla.

Ei sinne rullien väliin mitään liuotinta tai mitään muutakaan kosteutta jää kun pistää ne tommosen 300W työvalon ritilän päälle viideksi minuutiksi "kuivumaan".
    Nokian Hakkapeliitta W240/W106, loppu se liukastelu...ehkä

Vink vink Puhtaus on puoli voitelua

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Karra Katso viesti
    Mikä voide toimii ketjuissa parhaiten jos päämääränä on että ketjut pysyisivät mahdollisimman puhtaina?
    Parafiini jäähtyessään kovettuu ja sitten ylimääräiset ketjun ulkopinnasta hilseilevät pois. Niinpä hiekkapöly ei tartu siihen. Käsittely pitää uusia riittävän usein. Lisäksi parafiinia voi parannella ruosteenesto-ominaisuuksistaan tunnetulla ohuella öljyllä. Hyvin se sekoittuu parafiinin kanssa. Ohut öljy ei muodosta paksua kalvoa ketjun pintaan. Ohuen teflonpulverin sekoittaminen parafiiniin on sellainen kikka, jota olen ajatellut kokeilla ihan vaan voiteluominaisuuksien ja kertavoitelun kestävyyden parantamiseksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Karra Katso viesti
    Voiko ketjuja+rattaita puhdistaa kunnolla irroittamatta niitä? :confused:
    Mieluummin suuntaisin huomion siihen, miten saa ketjun mahdollisimman siististi ja näppärästi irti pyörästä. Jos ketju saa kerätä pölisevältä tieltä hiekkapölyä ja ketju on voideltu jollain öljyllä, eihän siihen tee mieli koskea, koska kädet ovat mustassa jankissa sen jälkeen. Mutta jos ketjussa on parafiinivoitelu, niin "Kato äiti, puhtaat kädet!"

Ketjun irroittamista helpottaa kummasti ketjun pikalukko yhdessä lenkissä. Sellainen tulee esimerkiksi KMC:n ketjussa ja monissa muissakin.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

Maastopyörässä kun saa hinkata kuraa ja oravia ja neulasia sieltä ketjuista joka kerran jälkeen, niin mites jos noita ketjuja ostaisi esim. 5kpl joihin kaikkii pikaliittimet? Kun 4kpl on käytetty niin laittaa likoamaan, ja voitelee aineella X. Itse käyttänyt nyt TF2 extreme märän kelin öljyä ja hinkannut pyyhkeellä, mutta aina sinne ketjulenkkien sisäpintaan jää sitä moskaa. Pitää hakea huomenna Bilteman pesuri ja koittaa josko sillä irtoaisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Amadeus Katso viesti
    Ei sinne rullien väliin mitään liuotinta tai mitään muutakaan kosteutta jää kun pistää ne tommosen 300W työvalon ritilän päälle viideksi minuutiksi "kuivumaan".
    No tämä on taas esimerkki siitä touhusta ketjujen kanssa, jota olen ihmetellyt. Siis juuri se juttuni pointti. Eihän ne edes kiitä kaikesta paapomisesta, vaan kuluvat kuitenkin vaihtokuntoon. Sallikaa minun olla sitä mieltä, että on älytöntä liuottaa rasvoja pois ja taas rasvata.
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Cool Monenlaista ketjufilosofiaa on nähty

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    No tämä on taas esimerkki siitä touhusta ketjujen kanssa, jota olen ihmetellyt. Siis juuri se juttuni pointti. Eihän ne edes kiitä kaikesta paapomisesta, vaan kuluvat kuitenkin vaihtokuntoon. Sallikaa minun olla sitä mieltä, että on älytöntä liuottaa rasvoja pois ja taas rasvata.
    Tuolla logiikalla ois parasta vaan ostaa uusi ketju, antaa alkuperäisten varastorasvojen olla, eikä ikinä uutta voitelua sille ketjulle. Sitten kun ketju on kulunut vaihtokuntoon, hankitaan taas uusi. Miksikö näin? Jos lisäät öljyä likaiseen ketjuun, hiekkapöly ui tuoreen öljyn mukana kriittisiin paikkoihin tekemään tuhojaan. Ja sillä tavoin ketjun kuluminen nopeutuu. Vanha varastorasva ei sitä tee, sillä se pysyy suunnilleen paikoillaan. Mutta vaihtoehtoisiakin tapoja siis on.

Ruostumaton ketju ei ikinä kaipaa ruosteelta suojaavaa voiteluainetta (öljyä), joten teflonin ujuttaminen puhdistettuun ketjuun voisi olla ihan hyvä idea. Täytyy vain sitten muistaa pitäytyä öljyttömissä teflonvoiteluaineissa.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

di luca Guest
    Sainpa tuossa käsiini KMC:n ketjujen huolto-ohjeen. Siinä ei suositeltu ketjujen pesemistä pesurilla liuotinpesuaineella, koska se vie entisen rasvan liian hyvin. Yleensäkään liotinaineita ei suositeltu. Ohje oli lähinnä pyyhkiä pintalika ja ohuella öljyllä sitten voidella kevyesti. Näin väitettiin ketjujen kestävän pisimpään. Tiiä sit, oisko liian helppoa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    Sainpa tuossa käsiini KMC:n ketjujen huolto-ohjeen. Siinä ei suositeltu ketjujen pesemistä pesurilla liuotinpesuaineella, koska se vie entisen rasvan liian hyvin. Yleensäkään liotinaineita ei suositeltu. Ohje oli lähinnä pyyhkiä pintalika ja ohuella öljyllä sitten voidella kevyesti. Näin väitettiin ketjujen kestävän pisimpään. Tiiä sit, oisko liian helppoa?
    Aika vastaavaan tulokseen olen päässyt empiirisillä kokeilla Shimanon ketjun kanssa. Ketjut kun menee pesemään, niin pari ekaa lenkkiä sitä öljyä on aivan liikaa vaikka kuinka on putsaavinaan ja järkyttävä musta mönjä ketjussa.
    Parhaan jäljen olen saanut, kun kevyesti lisää öljyä viikon parin välein ja lenkin jälkeen aina pyyhkii ketjun puhtaaksi. Pysyy mukavan kiiltävänäkin.
    Kestosta en tiedä, mutta eipähän tarvitse puljata niin hirveästi.

Tää sopii lähes kaikkeen. Vakavasti puhuen ketjun hoito on tärkeä juttu. Itse kierrätän 12:ta ketjua ja 4:ää ratas- ja pakkasatsia. Turtlewaxilla vahaamisen jälkeen keitän koko satsin valaanrasvassa ja lopuksi ruiskutan niihin kunnon kerroksen Bilteman kotelosuojaa, etteivät poloiset ruostu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Tuolla logiikalla ois parasta vaan ostaa uusi ketju, antaa alkuperäisten varastorasvojen olla, eikä ikinä uutta voitelua sille ketjulle. Sitten kun ketju on kulunut vaihtokuntoon, hankitaan taas uusi. Miksikö näin? Jos lisäät öljyä likaiseen ketjuun, hiekkapöly ui tuoreen öljyn mukana kriittisiin paikkoihin tekemään tuhojaan. Ja sillä tavoin ketjun kuluminen nopeutuu. Vanha varastorasva ei sitä tee, sillä se pysyy suunnilleen paikoillaan. Mutta vaihtoehtoisiakin tapoja siis on.
    Kun öljyä laittaa hiekkapölyiseen ketjuun, ei se voi liikutta hiekkaa mukanaan sen syvemmälle kuin öljyvirta kulkee. Isommat partikkelit eivät myöskään mahdu kovin pieniin rakoihin. Ketjussa on siellä oleellisessa paikassa raot jo pieniä, eli siellä varsinaisessa ketjun laakerissa (ketjun akselien eli tappien ympärillä) eikä niihin osiin toimillamme ole paljoa vaikutusta. Niitten osalta on tärkeintä ettei ketju pääse koskaan liian kuivaksi, jolloin ketjun sisin on parhaassa tapauksessa aina täynnä öljyä. Sinne ei se uuden öljyn virta myöskään virtaa, sillä umpikujaan ei vaan kulje. Tietenkin pienetkin raot imaisevat öljyä, mutta on mielestäni kovin kuvitteellista että 'likainen' öljy olisi tuollaisissa osissa pahasta lisäten kulumista. Se on jo pölymäisen pientä partikkelia, mitä sinne voi kuvitella tulevan ja se suuri voima, mikä polkiessa siellä on, on kertaluokkaa suurempi vaikutukseltaan kulumisen kannalta. Ja vaikka sinne jonnekin rakoon oikein asetettaisiin ja tungettaisiin niin iso hiekanmuru kuin vain mahtuu, on parin poljinkierroksen jälkeen se jauhaantunut.

Tietenkin ketjun pitäisi kulkea koteloidussa tilassa, mikä on täytetty öljyllä. Sellaisen vertailu ketjun kulumisessa viikottain päältä öljyttyyn suojaamattomaan ketjuun olisi ihan mielenkiintoinen koe. Toki myös sitten vaikkapa sinun tapasi suhteessa omaani, jossa ketjua pestään öljyllä usein.
    tienlaita muokkasi tätä : 27.04.2010 at 07.21
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Maastossa olen käyttänyt TF2:sta. Jos ketju ei ole ollut kovin likainen, pelkkä aineen lisäys ja rätillä pyyhkiminen on riittänyt. Likaisen pyörän ja ketjun olen puolestaan ensin pessyt milloin milläkin pesuaineella. Laimennetulla Würthin Pinelinella useimmiten.

Maantiepyörässä taasen White lightning on ollut ketjuissa parisen vuotta. Nykyään tuotteen nimi taitaa olla Clean Ride. Tuotetta mainostetaan itsestään puhdistuvana ja pelkkä tökötin lisääminen sillöin tällöin pitäisi pitää ketjun puhtaana. Totuus ei ihan niin kaunis ole ja kesän ajelujen jälkeen ketju on melko tummuneen vahatöhnän peitossa. Ketjuna Campagnolon c10.

Ongelmana näin uuden ajokauden alussa on, että miten vanhat vahat kannattaisi poistaa, jotta uudet vahat saisi puhtaalle pohjalle. White lightningin omien ohjeiden mukaanhan ketjua ei koskaan tarvitsisi puhdistaa vaan lisäillä vain vahaan. Ja pah.

Tuo vaha on kuitenkin tosi tahmeaa ja vaikeasti irtoavaa eli ihan fairylla se ei lähde mihinkään. Taidan vähän kallistua upottamaan ketjut ysivitoseen. Siinä lähtee tietysti kaikki mahdollinen ketjusta irti mutta ovatpahan ainakin puhtaat uutta vahakerrosta varten.

Nyt kun huomasin tuon KMC:n missing linkin joka myös omista ketjuista löytyy, aloin lämmetä lisää tuolle ketjujen vaihdolle joka lenkin jälkeen. Pienemmällä vaivallahan ketjut putsaa oravista ja mudasta vaihtamalla ketjua ja heittämällä ämpäriin likoamaan kuin hinkkaamalla rätillä ja pesureilla sun muilla. 3kpl KMC X9 -ketjuja missing linkeillä maksaakin alle 50e CRC:stä.

Nyt pitäisi keksiä sopiva aine jota voisi säilyttää sisätiloissa ja jossa ketjuja voisi säilyttää vaikka viikonkin likoamassa. Ja sellainen jossa ne kurat lähtisivät irti hiukan muiluttamalla
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

Tonza1984 Guest
    Terve vaan kaikille, ensimmäinen postaukseni tälle foorumille!

Ja asiaan. Itse olen voidellut ketjut ja kaikki muutkin liikkuvat osat jo useamman vuoden Weldtiten TF2:lla. Aine on mielestäni paremman "oloista" kuin perinteiset CRC:t ja bilteman ketjuöljyt, joita aikaisemmin kokeilin. TF2:ssa on kuitenkin yksi helvetinmoinen ongelma, joka liittyy lähinnä itse putelin spray-suuttimeen. Itselläni on nimittäin lähtenyt jokaikisestä purkista tuo suutin irti, ja sen jälkeen öljy tursuilee suutinkorkin alta lähes yhtä paljon kuin itse pillin päästä.

Onko muut kärsinyt vastaavasta? Jos jollain on jokin patenttiratkaisu tähän ongelmaan, niin olisin hyvin kiitollinen. Onko esim. olemassa jotain yleismallista erikseen ostettavaa suutinta, jonka voisi laittaa tuon alkuperäisen paikalle?

A.A Guest
    Tässäkin asiassa olen vastarannankiiski. Vuosia olen hoitanut ketjujen puhdistus/öljyämisen Bilteman PTFE sprayllä (36-4516). Joku täällä kirjoitti jokun aika sitten "kaikkihan sen jo tunnustavat: Teflon spray tuhoaa ketjut"... Kysymys kuuluu: Mistä sen tuhon huomaa?

Joka lenkin jälkeen vähän rättiä ja spraytä, pari minuuttia ja ketju on aina suht puhdas, ja öljytty. Joo, tiedän että siinä väittämän mukaan ei ole öljyä kuin nimeksi...

Tuli hommattua ultraäänipesuri. Ketjut sinne Bilteman kylmärasvanpoistoaineeseen (Oli kaapissa, kerran tuli ostettua vahingossa, kun piti ostaa Biorasvanpoistoainetta) uimaan, ja 6000+km ajetut ketjutkin on puolentunnin jälkeen kuin kiillotettu hopeakoru. (Sitä rasvanpoistoainetta voi käyttää aika monien ketjujen puhdistukseen) Siis jos ketjut ovat olleet uutena hopean väriset... Siitä sitten kuumavesihanan alle hetkeksi, kuivaus, Bilteman PTFE spraytä reilusti ja pakasterasiaan odottamaan omaa käyttövuoroaan. Kyllä, kierrätän 3:a ketjua per pyörä.

Tuhoanko pyöräni voimansiirron? Koska sen huomaa? Mistä sen huomaa? Pääsenkö vielä porukkalenkille? Saanko joskus pistäytyä Itä-Helsingin Pyörähuollossa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tonza1984 Katso viesti
    Terve vaan kaikille, ensimmäinen postaukseni tälle foorumille!
    ... Itselläni on nimittäin lähtenyt jokaikisestä purkista tuo suutin irti, ja sen jälkeen öljy tursuilee suutinkorkin alta lähes yhtä paljon kuin itse pillin päästä...
    Normaalia , itse käyttänyt crc:n leikkuuöljypurkin suutinta ja rättiä estämässä roiskumista.

TF2:ssa on kuitenkin yksi helvetinmoinen ongelma, joka liittyy lähinnä itse putelin spray-suuttimeen. Itselläni on nimittäin lähtenyt jokaikisestä purkista tuo suutin irti, ja sen jälkeen öljy tursuilee suutinkorkin alta lähes yhtä paljon kuin itse pillin päästä.

Onko muut kärsinyt vastaavasta? Jos jollain on jokin patenttiratkaisu tähän ongelmaan, niin olisin hyvin kiitollinen. Onko esim. olemassa jotain yleismallista erikseen ostettavaa suutinta, jonka voisi laittaa tuon alkuperäisen paikalle?
    Tuo suutinongelma on kyllä tuttu mutta sama ongelma tuntuu olevan muillakin spray-öljyillä. Ja TF2:ssa myös muiden öljyjen suuttimilla.

TF2:sta en olekaan muistanut ostaa vähän ja nyt on voideltu muutama viikko jollain CRC/5-56/GT85 tms. yleisvoiteluaineilla ja ketjut onkin kyllä selvästi likaisemmat lenkin jälkeen.

Tonza1984 Guest
    Tuli hommattua ultraäänipesuri. Ketjut sinne Bilteman kylmärasvanpoistoaineeseen...uimaan, ja 6000+km ajetut ketjutkin on puolentunnin jälkeen kuin kiillotettu hopeakoru.
    Pakko kommentoida, kun olen joskus tuollaisesta ultraäänipesurista haaveillut. Kuinka paljon maksoit omastasi? Noin satasella näyttäisi lähtevän riippuen tietysti astian koosta, mutta tekeeköhän sen hintaisilla mitään. Kerran pyöräni ollessa huollossa korjaaja oli pessyt vaihteistot yms. ultraääänipesurilla, ja tosiaan osat näyttivät aivan uusilta. Silloin tosin luulin, että moiset pesurit maksavat tuhansia euroja

A.A Guest
    Pakko kommentoida, kun olen joskus tuollaisesta ultraäänipesurista haaveillut. Kuinka paljon maksoit omastasi? Noin satasella näyttäisi lähtevän riippuen tietysti astian koosta, mutta tekeeköhän sen hintaisilla mitään. Kerran pyöräni ollessa huollossa korjaaja oli pessyt vaihteistot yms. ultraääänipesurilla, ja tosiaan osat näyttivät aivan uusilta. Silloin tosin luulin, että moiset pesurit maksavat tuhansia euroja
    http://www.citikka.com/ultrapesurit/ultrapesurit.php

Täältä ostin ja maksoin liikaa. Tietysti. Mutta ei vituta. P600. Huono puoli on se, että siinä on 5 minuutin ajastin. Jos aloittaa uusien ketjujen pesun sen 500km jälkeen se riittää, mutta kun alkaa takakäteen pesemään 5-6000km ajettuja ketjuja, (Shimano) niitä pitää pestä sen 5-10x, mutta sitten ne onkin kuin koruja...
    Mäkin luulin ennen että hammaslääkärit pesee niitä ketjuja töissä. Ja seuraavana päivänä poistaa samalla koneella hammaskiveä mun suusta. Siihen hommaan olisi kyllä dynamiitti parempi lääke.

Ps. Katsele kello ja koruliikkeistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.A Katso viesti
    http://www.citikka.com/ultrapesurit/ultrapesurit.php

Täältä ostin ja maksoin liikaa. Tietysti. Mutta ei vituta. P600. Huono puoli on se, että siinä on 5 minuutin ajastin. Jos aloittaa uusien ketjujen pesun sen 500km jälkeen se riittää, mutta kun alkaa takakäteen pesemään 5-6000km ajettuja ketjuja, (Shimano) niitä pitää pestä sen 5-10x, mutta sitten ne onkin kuin koruja...
    Mäkin luulin ennen että hammaslääkärit pesee niitä ketjuja töissä. Ja seuraavana päivänä poistaa samalla koneella hammaskiveä mun suusta. Siihen hommaan olisi kyllä dynamiitti parempi lääke.

Ps. Katsele kello ja koruliikkeistä.
    Honkong-tavarataloista saattaa löytyä, ainakin Lahden honkkarista löyty talvella 35 eurolla vastaanoloinen mitä tuo P600.
    "Virheistä oppii...!"

Sheldon Brown kertoo liottavansa ketjuja limupullossa, jossa on 'citrus deagreaseria'. Miten tämmöinen litku eroaa normaalista liottimesta tai vaikkapa pinelinestä?
    Miksi vasta tuplaviskin jälkeen sanot mulle Rakastan sua?

Olli-Pekka Manninen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Proj.nro Katso viesti
    Sheldon Brown kertoo liottavansa ketjuja limupullossa, jossa on 'citrus deagreaseria'. Miten tämmöinen litku eroaa normaalista liottimesta tai vaikkapa pinelinestä?
    Sitrus liottimet hajoaa luonnossa koska se on luonnontuote itsekin.

Mulle on annettu ymmärtää että ketjujen peseminen liottimella on ajanhaaskausta koska se poistaa varsin tehokkaasti kaiken voitelun ketjun sisältä ja siellä sitä voitelua juuri tarvitaan. Ketjun pinnassa öljyllä ei ole mitään funktionaalista tarkoitusta. Öljy ketjun pinnassa kerää kaiken lian ja se saa aikaiseksi sellaisen hiomatahnan joka syö rattaat nopsaan. Optimi tilanne on, että ketjun ja rattaan pinnassa ei olisi yhtään öljyä eikä juuri muutakaan likaa. Eli kun siihen ruiskuttelee öljyt, niin antaa jonkin aikaa imeytyä vaikka pyöritellen kampia ja sitten pyyhkii kaikki pinnat öljystä puhtaaksi.

TF2 olen käyttänyt ja yleensä lenkkiä edeltävänä päivänä, eli ei niin että ketjut mäihään ja pihalle. Hyvin on toiminut ja voimansiirto pysynyt hyvänä. Hyvää kamaa myös haarukan liukuputkiin kunhan suihkuttaa aineen ensin johonkin astiaan ja antaa liuottimen haihtua pois.
    Make war, then love.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli-Pekka Manninen Katso viesti
    Mulle on annettu ymmärtää että ketjujen peseminen liottimella on ajanhaaskausta koska se poistaa varsin tehokkaasti kaiken voitelun ketjun sisältä ja siellä sitä voitelua juuri tarvitaan.
    Tätä hokemaa en ole ikinä kyennyt ymmärtämään. Ketjun sisällä on siis öljyä, jota ei saa poistaa, koska uusi öljy ei enää pääsekään ketjun sisäosiin? Ketjun pesemisen pointti ei ole öljyn vaan paskan poistaminen, koska nimenomaan se paska ketjua kuluttaa. Puhtaan ketjun voitelu onnistuu millä tahansa hyvällä voiteluaineella.

Siirryin n. 7 vuotta sitten sille linjalle, että en voitele kuin pestyjä ketjuja - kenttäolosuhteet pois lukien. Pesen ketjun aina liuottimella ja voitelen puhtaan ketjun hyvällä paksulla voiteluöljyllä (esim. Phil Wood) ja pyyhin päältä puhtaaksi. Toimenpide vaatii maksimissaan 10 minuuttia aktiivista työaikaa ja maantiepyörällä yhdellä voitelulla ajaa 300-1000 km olosuhteista riippuen (maastopyörällä luonnollisesti vähemmän). Lisäbonuksena ketjut tuntuvat kuluvan huomattavan paljon hitaammin kuin aikaisemmin teflonöljyjä käyttäessäni. Maantiepyörässä ketjut ovat kestäneet noin 15 tuhatta kilometriä ennen kuin ne venymisen takia joutuu vaihtamaan.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    Tätä hokemaa en ole ikinä kyennyt ymmärtämään. Ketjun sisällä on siis öljyä, jota ei saa poistaa, koska uusi öljy ei enää pääsekään ketjun sisäosiin? Ketjun pesemisen pointti ei ole öljyn vaan paskan poistaminen, koska nimenomaan se paska ketjua kuluttaa. Puhtaan ketjun voitelu onnistuu millä tahansa hyvällä voiteluaineella.

Siirryin n. 7 vuotta sitten sille linjalle, että en voitele kuin pestyjä ketjuja - kenttäolosuhteet pois lukien. Pesen ketjun aina liuottimella ja voitelen puhtaan ketjun hyvällä paksulla voiteluöljyllä (esim. Phil Wood) ja pyyhin päältä puhtaaksi. Toimenpide vaatii maksimissaan 10 minuuttia aktiivista työaikaa ja maantiepyörällä yhdellä voitelulla ajaa 300-1000 km olosuhteista riippuen (maastopyörällä luonnollisesti vähemmän). Lisäbonuksena ketjut tuntuvat kuluvan huomattavan paljon hitaammin kuin aikaisemmin teflonöljyjä käyttäessäni. Maantiepyörässä ketjut ovat kestäneet noin 15 tuhatta kilometriä ennen kuin ne venymisen takia joutuu vaihtamaan.
    Niin, riippuu varmaan miten huolellisesti homman tekee. Jos se on sitä että vetäisee puhdistuslaitteella kaiken mahdollisen öljyn pois ketjun joka osasta ja sitten vaan pikaisesti vetäsee öljyä pintaan, niin miten paljon siellä kaikkien niittien ja rinkuloiden sisällä on öljyä. Pahimmillaanhan suurin osa voiteluaineesta on ruiskunnut vanteelle ja lattialle ja ketjulle osa ja siitäkin osasta vain vähän tai ei mitään on siellä ketjun sisällä niissä osissa jotka tarttee voitelua. Metalli metallia vasten ilman voitelua kuitenkin on aika kuluttavaa. Aika moni vaan kuitenkin voitelee ketjun näkyvää osaa eikä pidä mielessä että se mitä periaatteessa voidellaan, on se ketjun sisäosa.

Ite oon nyt sen puoli vuotta käyttänyt Tuntraden sitä ihan perusmarketistä löytyvää ketjuöljyä joka tulee vihreässä suihkepurkissa. Tuntuisi ihan hyvin toimivan, valittamista en oikein löydä.
    Olli-Pekka Manninen muokkasi tätä : 27.05.2010 at 17.16

brewster Guest
    Joo järki sanoisi että puhtaalle=ölyttömälle ketjulle ohut öljykerros pinnalle ei voitele ketjun kriittisiä osia. Voidellessa ainetta pitää olla runsaasti ja sen tunkeutuvuus pitää olla hyvä. On sottaista ja ei käy 32 sekunnissa. Valitettavasti. Ketjuun paikallaan laitettavalla voiteluaineella pitää olla hyvä tunkeutuvuus = ohutta ja vähäinen sottaavuus. Ei helppo yhtälö. Öljy on huonoa tunkeutumaan ja oikein sottaavaa.

Noista liuottimista. Periaatteessa joku lamppuöljy, mineraaliöljy tai rypsiöljy ajaa saman asian eli poistaa sen vanhan pinttyneen öljyn ja lian. Itse puhdistan ketjut ja rattaat rypsiöljyllä. Tästä sitten rattaat menee fairy-pesuun ja ketju kuivataan hyvin huolella ja tämän jälkeen vedän siihen ketjuöljyn päälle, annan sen vaikuttaa sen 10-15 minsaa ja sitten vaan vetäiset ylimääräiset öljyt pinnasta pois rätillä ja lopuksi ihan pikkaisen asetoniin kostetulla rätillä. Pinnassa ei yhtään öljyä, ei kerää likaa. Huoltoväliksi muodostuu se 3-4 viikkoa.

Itse käytän rypsiöljyä ja fairya sen vuoksi koska en tahdo alkaa sisällä leikkimään tuoksuvilla ja haitallisilla kemikaaleilla. Periaatteessa kummankin aineen voi kaataa viemäriin ilman sen suurempia tunnon tuskia koska ainoastaan se ketjun lika on "likaista". Asetooni sitten parvekkeella, sitä kyllä mielellään haistelisi kun haisee hyvälle mutta sitten alkaa näkemään sammakoita. Ja vielä liuottimista, tuo rypsiöljy litra on sen auron ja fairy tai muu astianpesuaine maksaa 2 euroa, joku perusliuotin maksaa helposti sen 5 ekua ja kestää huomattavasti vähemmän kuin RY + F. Ja samalla yhdistelmällä voi pestä kädet aina riippumatta siitä miten likaiset ne rasvasta ja remppaamisesta on, eikä kädet kuiva ja halkeile kaikenlaisista jellygeeleistä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •