GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 18 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 16 17 18 19 20 28 68 118 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 511 - 540 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Minä olen ymmärtänyt ,että sisäkumin ja ulkokumin välinen kitka estää ulkokumia ikäänkuin muotoutumasta maaston pienten epätasaisuuksien mukaan. Tämä aiheuttaa pomppimista joka lisää vierintävastusta.
    Juu toki näin. Ja siksi ajankin tubelessilla, mutta tuo sisäkumiasia ei ole ainoa seikka joka siihen vaikuttaa. Ite olisin sitä mieltä että 100g sisäkumi vastustaa ulkokumin muotoutumista maastoon vähemmän kuin 300g enemmän kumia siellä ulkorenkaassa.

Olen tästä tutkimustuloksiakin nähnyt ,mutten niitä tähän hätään osaa kaivaa. Sisärenkaaton jättää ns. leveämmän jäljen ja muotoutuu paremmin maaston mukaan. Tossa kohdassa kolme jotain asiasta.
    http://www.justridingalong.com/content.php?pid=547
    Kohdassa 3 ei varsinaisesti puhta UST:sta vaan matalammista paineista ja sisärenkaatta ajosta itse ulkorenkaan ollessa sama.

Lopuksi se sama heppu sanoo että:
    "tyre choice
    ... I think UST tyres are overkill for most XC races. They are too heavy and the tyres too thick, in fact the only UST tyre I have is on my downhill bike"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Jos ryhdytään marsua silittämään, niin ehkei täytä standardissa määriteltyjä specsejä, mutta toiminnallisuudessa ei kuitenkaan ole eroja. Vai onko muka?
    Jos ei toiminnallisuudessa ole eroa niin kuka hullu ottaa 600g lisää pyörivää massaa fillariinsa?

Omaa kokemusta ei UST kumeista ole, mutta kovasti ovat täällä huudelleet että kestää paremmin eikä taitu alle, jotta ei se ylimääräinen kumi siellä ihan turhaa taida niissä UST kumeissa olla...

Niinno,
    mää ajelen kevyehköllä Snakeskin kumilla jonka sisällä on lateksinen sisuri ja talkkia niihen välissä enkä ole ihan vakuuttunut että USTi olis se viimoinen sana mun tunkkaamiseen. Tuplasokkotestissä on seuraavaksi vuorossa normikumi litkutettuna samalla kehällä. USTikumi normikehällä on jo koestettu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Siellä suomenkielisessä Wikipediassa mitään ole. Lue englanninkielisestä:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hystere...tic_hysteresis

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti

Kohdassa 3 ei varsinaisesti puhta UST:sta vaan matalammista paineista ja sisärenkaatta ajosta itse ulkorenkaan ollessa sama.

Lopuksi se sama heppu sanoo että:
    "tyre choice
    ... I think UST tyres are overkill for most XC races. They are too heavy and the tyres too thick, in fact the only UST tyre I have is on my downhill bike"

Jaa. Minäkun luulin ,että nyt vertaillaan sisäkumillisen ja tubeleksen eroja.
    Ust on mulla lähinnä siksi ,että kestävät kivikkorytyytystä paremmin ja sietävät matalampia paineita ennekuin taittuvat alle.
    Minä en aja xc-kisaa. Varmaan kun sekunneista taistellaan ei oo järkee laittaa alle kilon kumeja. Mun 2.3 ustit ei paina kun 900g kappale mut eipä oo tarvinnu paljon säästellä.
    - Fear is a mindkiller -

Jaa. Minäkun luulin ,että nyt vertaillaan sisäkumillisen ja tubeleksen eroja.
    Ust on mulla lähinnä siksi ,että kestävät kivikkorytyytystä paremmin ja sietävät matalampia paineita ennekuin taittuvat alle.
    Minä en aja xc-kisaa. Varmaan kun sekunneista taistellaan ei oo järkee laittaa alle kilon kumeja. Mun 2.3 ustit ei paina kun 900g kappale mut eipä oo tarvinnu paljon säästellä.
    Juu sisäkumillisen ja tubelessin eroahan tässä vertaillaan juu.

Täytyy vaan muistaa että ei se tubeless ihan välttämättä rullaa paremmin ja ole kevyempi jos se painaa 900 grammaa. Se on silloin 2/4 tai ehkä just 3/4 jos ei aja paljon tasaista siirtymää.

mutanaama Guest
    Yleensä litkutetuilla 900g kumeilla pyritään välttämään siirtymiä kuin ruttoa. Varsinkin tasaista sellaista. Tai no ainakin minä.

Jos ei toiminnallisuudessa ole eroa niin kuka hullu ottaa 600g lisää pyörivää massaa fillariinsa?
    Eiks ny ollukkaan kyse tavallisen renkaan litkuttamisesta? Eli pyörivä massa vähenee sisäkumien ja litkujen erotuksen verran.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Yleensä litkutetuilla 900g kumeilla pyritään välttämään siirtymiä kuin ruttoa. Varsinkin tasaista sellaista. Tai no ainakin minä.
    Juurikin näin. Vaikka ajoin minä niillä huvikseen 50km asfaltilla vaikka maantiepyöränkin omistan.
    - Fear is a mindkiller -

Mä ajan duuniin 14km tollasilla ~800g USTeilla mut Barrot vaan rulllaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa niin helvetin hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoF Katso viesti
    Sit kun ekaa kertaa ajaa metsässä, tulee renkaan sivuun pikku naarmu ja kävely kotiin on tosiasia.
    Nyt tuli vekki takarenkaaseen, pellolla kovaksi tamppaantuneella savipolulla

...sen siitä saa kun keventelee
    [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

Eiks ny ollukkaan kyse tavallisen renkaan litkuttamisesta? Eli pyörivä massa vähenee sisäkumien ja litkujen erotuksen verran.
    Ei ku, sä sanoit että tavallisen litkutetun renkaan ja UST-renkaan välillä ei ole toiminnallisia eroja.

Ja kyllä mä olen jo pari vuotta ajellut litkutetuilla tavallisilla renkailla jotka saattaa jopa olla marginaalisesti kevyemmät kuin kevyellä sisurilla varustettuna. Ne ei vaan missään tapauksessa tarjoa kaikkia etuja, koska kaikista on tullut ennemmin tai myöhemmin kesken lenkin takarenkaan kyljestä litkut läpi terävän kiven raapaisun takia ja luvassa on ollut melko sottaista remonttipuuhaa sekä metsässä että kotona. Tämän jälkeen niillä on kuitenkin ajettu vielä paljon huolettomia kilometrejä Panaracer Greenlite polyuretaanisisurin kanssa, joka ei ihan kauheasti häviä massassa eikä muissakaan ominaisuuksissa. Samoja paineita (1,7-1,8 ja massaa 90+ kg) olen pitänyt eikä ole snakebitea eikä mitään muutakaan ongelmaa tullut.

Nyt tahkon jälkeen päätin kokeilla uudelleen litkutusta.
    Stanin kuminauha kehälle, liukkarit siihen sitten X-King protectionit päälle.
    Ja hoplaa! hienosti nousi paikalleen jalkapumpulla, ja ei muuta kun litkut sisälle.
    Ajellaan nyt näillä ja katotaan kuin käypi.
    www.mckramppi.com

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Homma meni reisille ekalla rastilla. Apteekista kieltäydyttiin myymästä mulle
    injektioruiskua
    jos noin nipoa apteekkihenkilökuntaa on (tai apteekin politiikastahan se on kiinni) niin pyydä ens kerralla isoin ruisku ja isoin neula mitä niiltä löytyy niin eivät varmasti jätä myymättä. Veikkaan että se on kokoa 50-100 ml joten täydellinen litkutteluihin. Offtopic: en kyllä muutenkaan ymmärrä apteekkeja, joiden myyntilistoilla on ruiskuja ja neuloja ja jättävät myymättä oli syy mikä tahansa. Jos "väärin"käyttöä epäillään, niin parempi olla myymättä parasetamoliakaan itsepalveluhyllyltä kun siihenhän voi vaikka kuolla Ja en oo narkkari muuhun kuin fillarointiin ja satunnaisiin suklaahimoihin, satun vaan työskentelemään apteekissa

Esim Rocket Ron UST painaa 200g / kpl enemmän kuin TL-ready. En ole kokeillut, mutta sisäinen ääni kertoo mulle että se UST kumi ei välttämättä rullaa paremmin kuin se TL-ready varustettuna 100g sisäkumilla, ja siinä tapauksessa jää saldoksi 2 saavutettua ominaisuutta neljästä. Jos vielä laittaa UST kumeihin litkut niin painossa tulee takkiin yhteensä 300-400g verrattuna tavanomaiseen setuppiin ja se on pyörivää massaa se. X-Kingissä (2,2) painoeroa RaceSportin ja UST:n välillä on 290g per rengas!
    Joku fyysikko tahi muu insinöörismies voi nyt sitten korjata, mutta mä oon eläny sellaisessa todellisuudessa, jossa sisäkumi ja litku eivät ole samalla tavalla pyörivää massaa. Litkuhan hölskyy vapaasti kumeksen sisäpuolella kuitenkin.

Omista litkuiluista: takana on Crossmax SX:lle litkutettu Schwalbe NN 2,4 TLR. Jonkinasteinen vuoto oli, kun noin vuorokauden levon aikana paineet oli karannu. Näin tapahtui pariin otteeseen, joskin 2h lenkin ajan paineet pysyi ihan hyvin, kun ennen lenkkiä tuuppasin kahteen bariin. Rengas on ollut ajossa noin 3kk eikä vaivoja ole aiemmin ilmennyt. Toimenpide tilanteen korjaamiseksi: Puoli mitallista litkua lisää, paineet renkaaseen ja ajoon. Ongelma poistui. Olisiko joku tehnyt erilaisia ratkaisuja korjaamiseksi? Tuo nyt oli mulla tuollainen laiskurin keino, mutta näyttäis toimivan.

OT: Apteekista saa ruiskuja kun sanoo, että ne tulee huumekäyttöön. Nuuskan käyttö ja etenkin fillarispeksaus ovat paheita, joihin niitä ei mitä todennäköisimmin myönnetä. Tosi kuin vesi.
    Mud, sweat and beers.

Ja kyllä mä olen jo pari vuotta ajellut litkutetuilla tavallisilla renkailla jotka saattaa jopa olla marginaalisesti kevyemmät kuin kevyellä sisurilla varustettuna. Ne ei vaan missään tapauksessa tarjoa kaikkia etuja, koska kaikista on tullut ennemmin tai myöhemmin kesken lenkin takarenkaan kyljestä litkut läpi terävän kiven raapaisun takia ja luvassa on ollut melko sottaista remonttipuuhaa sekä metsässä että kotona.
    Sisurin käyttö ei poista sopivassa tilanteessa tulevaa remonttitarvetta metsän siimeksessä. Henkilökohtaisesti en ole kokenut litkujen käyttämistä mitenkään sotkuiseksi puuhaksi edes kerrostalohuoneistossa puuhaillessani.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Joku fyysikko tahi muu insinöörismies voi nyt sitten korjata, mutta mä oon eläny sellaisessa todellisuudessa, jossa sisäkumi ja litku eivät ole samalla tavalla pyörivää massaa. Litkuhan hölskyy vapaasti kumeksen sisäpuolella kuitenkin.
    Keskeiskiihtyvyys ajaa litkun ulkorenkaan sisäpintaan kiinni jo melko pienessä vauhdissa. Eli litkusta tulee pyörivää massaa. Litkun käytössä on myös sellainen etu, että se tasapainottaa renkaan. Pahoihin epätasapainoihin litkun massa ei tietenkään riitä, mutta pienet korjaantuu.

Sisurin käyttö ei poista sopivassa tilanteessa tulevaa remonttitarvetta metsän siimeksessä. Henkilökohtaisesti en ole kokenut litkujen käyttämistä mitenkään sotkuiseksi puuhaksi edes kerrostalohuoneistossa puuhaillessani.
    Juu näin meilläkin keittiön "laboratorio-olosuhteissa" ruiskujen kanssa puuhaillessa, mutta metsässä kun lateksia suihkuaa renkaan kyljestä ja valuu käsille samalla kun koittaa siististi tunkea sisuria sinne mönjän sekaan niin tulee mieleen kuinka siistejä, nopeita ja kivoja ne perinteiset renkaanvaihdot loppujen lopuksi oli.

Toisessa ketjussa ("UST ja tubeless") suosittelet Contin Protection-versioita RaceSportin sijaan. Sain käsityksen että olet myös RS:iä kokeillut. Perustuiko vähän painavamman renkaan valinta ajo-ominaisuuksiin vai kestävyyteen? Huomasitko eroa ajotuntumassa?
    kh74 muokkasi tätä : 06.07.2011 at 15.09

Lainaus Alkujaan tämän lähetti t-man Katso viesti
    jos noin nipoa apteekkihenkilökuntaa on (tai apteekin politiikastahan se on kiinni) niin pyydä ens kerralla isoin ruisku ja isoin neula mitä niiltä löytyy niin eivät varmasti jätä myymättä. Veikkaan että se on kokoa 50-100 ml joten täydellinen litkutteluihin. Offtopic: en kyllä muutenkaan ymmärrä apteekkeja, joiden myyntilistoilla on ruiskuja ja neuloja ja jättävät myymättä oli syy mikä tahansa. Jos "väärin"käyttöä epäillään, niin parempi olla myymättä parasetamoliakaan itsepalveluhyllyltä kun siihenhän voi vaikka kuolla Ja en oo narkkari muuhun kuin fillarointiin ja satunnaisiin suklaahimoihin, satun vaan työskentelemään apteekissa
    Jep, pyytämällä suoraan 50-100 millilitran ruiskua, ei apteekin tädillä mene "Näin kohtaan narkkarin" -moodi päälle.
    http://www.mtbcf.net

Toisessa ketjussa ("UST ja tubeless") suosittelet Contin Protection-versioita RaceSportin sijaan. Sain käsityksen että olet myös RS:iä kokeillut. Perustuiko vähän painavamman renkaan valinta ajo-ominaisuuksiin vai kestävyyteen? Huomasitko eroa ajotuntumassa?
    En ole kokeillut RS-versiota. Pyrin jättämään kortongin ohuet renkaat kauppaan.

Sen sijaan ProTectionit on tiivistyneet litkulla helposti, eikä kyljistäkään ole tullut tavaraa läpi. Paitsi yksi yksilö.

Mikä onkaa vikana kun pieni reikä ilmestyy renkaaseen(vähä niinku naulanpäältä ajais) ja litku ei sitä tuki, suhisoo vaan pirusti. Onko vika että litkua liian vähän ? vaiko onko litku jotenki huonoksi mennyttä. Kyseessä stansin kamaa

sulla on varmaan gumeksen sisällä korvasieni..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti apa Katso viesti
    Mikä onkaa vikana kun pieni reikä ilmestyy renkaaseen(vähä niinku naulanpäältä ajais) ja litku ei sitä tuki, suhisoo vaan pirusti. Onko vika että litkua liian vähän ? vaiko onko litku jotenki huonoksi mennyttä. Kyseessä stansin kamaa
    Kuppi tai kaks litkua ja kannattaa se reikäkohta kääntää alas jolloin litkukin lorahtaa renkaan alapuolelle.
    www.mckramppi.com

En ole kokeillut RS-versiota. Pyrin jättämään kortongin ohuet renkaat kauppaan.

Sen sijaan ProTectionit on tiivistyneet litkulla helposti, eikä kyljistäkään ole tullut tavaraa läpi. Paitsi yksi yksilö.
    No ni. Nyt on tulossa achtungkaupasta 2.4" X-king Protection takarenkaaksi. Katsotaan olisko hyvä ja riittävän kestävä se.

Eturenkaana pidän vielä noita kevennyskumeja, kun ei oo vielä koskaan reissun päällä pulaan jättäneet. Ja ehkä noilla kyljistä ohuiksi hiotuilla 2,4" X-king RaceSporteilla vielä mennään pari talvea kuitenkin.

Lieköhän mennyt Contin Rubber Queen 2.4 UST:sta runko rikki.
    Droppasin matalahkon dropin ja tulin alas todella huonosti. Lopulta pusikossa rengas osui johonkin kovempaan esteeseen ja nähtävästi ilmat tulivat osittain reunan ohi.
    Tämän jälkeen rengas lenkkasee sivulle varmaan sentin tai puolitoista.

Kehä on suora eikä lommoja. Reunanauha ei näytä olevan poikki eikä murtumia. Renkaan kyljet ovat ehjät. Ts. mitään ulkoista vikaa en löydä renkaasta.

Rengas myös nousee vanteelle hyvin ja asettuu hyvin kehällä (Notubes flow), mutta kuitenkin pyöriessään heittää sivulle todella paljon.

Taitaa tulla roskis tavaraa moisesta renkaasta, jos ei sitä saa suorempaan pyörimään. Takana moinen voisi vielä mennäkin, mutta noin ison heiton kanssa ei varmaan mahdu pyörimään mun rungossa.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Vyöt poikki. Roskakori tavaraa.

Mistähän moinen johtuu kun osa stanin litkuista on mennyt epämääräiseksi möykyksi renkaan sisällä? Möykky on kuin kumia. Ihmettelin, kun jokin helisee molemmissa renkaissa ja syy selvisi. Litkujakin oli vielä. Renkaina x-king protection 2.4 ja dt 5.1 vanteet stanin teipeillä.
    Walk the line..

Ei ne litkut ikuisesti pysy nestemäisenä, tuloksena on ns. korvasieni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Ei ne litkut ikuisesti pysy nestemäisenä, tuloksena on ns. korvasieni.
    Reilun kk:n olleet ja litkukin oli ihan brand new..
    Walk the line..

Stans on noista lateksilitkuista nopein korvasienestyjä, laiskasti ravistellusta pullosta / sen pohjista saa kikkareet parissa viikossa
    - siellä on runsaasti niitä sienialkioita ...

Olen seurannut tätä tubeless litkuttamista ja alkaa kyllä arveluttamaan vahvasti,onko siinä mitään järkeä?Taitaa mennä paino kuitenkin light sisureiden kanssa aika lähelle ja pirun paljon enemmän työtä ja vaivaa.
    Veikkaan että ensikertalaiselle voisi olla aika hankala homma ja joutuisi kuitenkin viemään liikkeeseen laitettavaksi ja rengasrikon tullessa taas sama ongelma,vaikka ei niitä kovin usein tulisikaan.
    Mitä pyöräliikkeet mahtaa hommasta pyytää?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •