Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
Kyllä meillä on suuri joukko pyöräilijöitä jotka uskovat aina muilla olevan väistämisvelvollisuuden, eli joo: olet nössö.
Mä en oikein tiedä mistä tämä käsitys tulee.

Ottaen huomioon kuinka aivottomasti suuniteltu pyöräily-ympäristö Suomessa on niin mun mielestä rytisee suhteellisen vähän.

Mun kanta on se että pyöräilyonnettomuudet sattuu pääasiassa ihan tavallisesti ajaville ihmisille hieman poikkeuksellisissa tilanteissa joissa havainto- ja arvostelukyky on herpaantunut.

Kumma juttu on se, autoliikenteen turvallisuus katsotaan sen verran vakavaksi asiaksi että ratin takana istuvia puoliunessa ajavia urpoja katsotaan tarpeelliseksi varoittaa vaaroista liikennemerkein ja risteysten väistämisvelvollisuutta mietitään ja se tehdään mahdollisimman turvalliseksi ja selkeästi näkyväksi. Ja kun esim väistämisvelvollisuutta muutetaan on tarpeen laittaa erikseen liikennemerkki siitä muistuttamaan.

Pyöräilijöiden taas odotetaan olevan koko ajan 100% ajan hermolla oleva kollektiivi, jolle menee kerralla perille kausittain muuttuvat hölmöt, laittomat tai lain rajamailla menevät uudet liikennejärjestelyt joista saa tiedon jostain kaupungin nettisivuilta ainakin jos joku muistaa kysyä.

Lisäksi pyöräilijän pahimmat vaaranpaikat, KLV-ajorata risteykset, vedetään keskustassa ja vähän kauempanakin kaksi kertaa vuodessa täysin uuteen uskoon, eikä autoilijaa nähdä tarpeelliseksi muistuttaa näistä väistämisvelvollisuuden ja tarkkaavaisuuden tarpeen muutoksista mitenkään.

Näin siis ainakin Tampereella...