On se ruma. Toivottavasti toimiva.
On se ruma. Toivottavasti toimiva.
Joo, se onkin hybridi - tempo- ja maantiepyörän piirteitä, toivottavasti hyviä samassa paketissa. Ulkonäkö ainakin minun mielestäni kuuluu kompromissin takia pudonneisiin laatuominaisuuksiin. MCipollini olikin näemmä suunnannäyttäjä rungoissa, eikä ainutkertainen mutaatio tai Super-Marion huumoria.![]()
Blogissani italialaisia maantiepyöriä, maantiepyöräilyä ja tyyliä. UUDISTETTU ULKOASU: squadraazzurraciclista.blogspot.com
Eli Vroomen White malli, on se alle 1kg huippumalli. Edullinen malli on karvalakimpi Team versio, jolla painoa kai reilu 1300g 56 kokoisena.
Mutta edelleen kiinnostaa, että miten ton aero-rungon päälle on tarkoitus asentaa kuski aerodynaamisesti kun reach on lyhyt, mutta etupää korkea. Prohvilla nähdään varmaan 140 mm -17 asteen kannattimia tai sitten VW-malli on aerommalla geometrialla.
Taitaa S2 olla mulle sopivampi malli.
OJ muokkasi tätä : 30.06.2011 at 14.52
6.7 WTF/kg
Teami...
![]()
*** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***
Mielenkiintoista. Melko paljon tuo ero mielestäni. Hintahan on rungoilla sama. Harrastajalle, joka ajelee vaikka noin 30 km/h keskarilla Suomen maastoissa tuntuisi 200 gramman säästö olevan perustellumpi kuin S2 rungon paremmat aero-ominaisuudet. Ihan näin ilman mitään kokemus tai tieteellistä pohjaa pähkäiltynä siis.
Neljääkybää ajavalle kuskille taas lienee etu toisin päin, jos oletetaan ettei kuskin ajoasennossa ole viilaamista, mistä todellisuudessa saisi varmaan suuremman hyödyn millä tahansa tasolla ajettaessa. Vastaavasti kiekoista esim FFWD:n F4R (mikä ei varmaan ihan surkea ole aero-ominaisuuksilta sekään) painaa 105 grammaa vähemmän kuin aerommat F6R-mallit. Kun tämä on vielä pyörivissä massoissa (vastaa n. 200 grammaa rungossa), niin eroa saadaan samalla rahalla yhteensä tavallaan 400 grammaa verrattaessa R3 fillaria F4R kiekoilla ja S2 pyörää FFWD F6R kiekoilla.
On tämä vaan hankalaa pyöräkuumeiselle![]()
Olethan kauris katsonut Cervelon näkemyksen "Aero vs. Weight" osoitteesta:
http://www.cervelo.com/en_us/enginee...presentations/
aa, en ole pitää tutustua kun pääsee muulla kuin kännykällä nettiin. Sen sijaan sen pyörän valintakoneen olen naputellut ja se suositteli ennemmim R-sarjan pyöriä. Eli valitsin kumpuilevan maaston, kuntoilutason, keskimmäisen asfaltin kunnon ja mitähän siinä vielä oli. S3 tietysti toisi myös keveyttä lisää mutta sen ostaminen edellyttäisi kunnon tarjousta.
-Kauris
Ps. S5 on ruma
R3 ja haarukan kaulaputket katkaisu, miten toimia kun insertti on liimattu jo haarukkaan? Onko insertissä minkä verran varaa löydä käpyä syvemmälle?
Pitää saada rumat spacerit stemmin päältä pois.
Hushovdin keltainen S5 (+löpinää Contadorin laakereista ja speedplay -polkimista):
http://www.cyclingnews.com/features/...low-cervelo-s5
- Musta tuo ei ole millään tapaa ruma.
Jahans. Nyt on tullut tutkailtua noiden Cerpeleiden geometrioita ja mittailtua vanhaa fillaria. Nykyisen Giantin stack on 569 mm ja reach 388 mm. Ohjaustanko on niin alhaalla kuin menee matalammalla pölykapselilla, mutta vähän korkealta se silti tuntuu.
R3 Cervelossa stack on 11 mm enemmän ja reach on käytännössä sama. S2 on 9 mm pienempi stack ja 6 mm pidempi reach kuin Giantissa. Eli 56 cm S2 on vähän matalampi ja pikkuisen pidempi kuin M/L kokoinen TCR. Vaikka toi R3 on varmaan mukavampi näille poluille, niin se taitaa olla poissa pelistä kun se menee mun mielestä väärään suuntaan. Mitään taetta ei tietysti ole, että mun ajoasento on lähelläkään parasta mahdollista vaan mutulla mennään.
Kotiväki tietty on ihmeissään, että miksi ei voi ajaa Gigantilla kun se on melkein uudenveroisessa kunnossa.
6.7 WTF/kg
S3 vs S5
http://bx3.com/s3vss5.htm
Takuuepisodi päättyi ihan hyvin.
![]()
Satuinpa vertailemaan R5ca:n ja S5:n geometrioita R3:een.
R5ca ja R3 ovat identtisiä kaikilta muilta osin, paitsi että yläputki on pidempi. Miten tämä on mahdollista? Satulakulmatkin kun ovat samat. Ekana ajattelin, että slouppaus on pienempi, joten pystyputki on pidempi, jota ei mainita. Mutta eikö silloin stand over heigth ole suurempi?
S5 ja R3 ovat muuten identtisiä, paitsi että head tube on pidempi S5:ssä. Eikö senkin nyt luulisi vaikuttavan johonkin? Edes stand over heightiin?
Mutta ilmeisesti vastaus alkuperäiseen kysymykseeni on, että R3:n perusteella voisi suoraan mitoittaa S5:n ja R5ca:n?
^^Eikö R5ca:n satulaputken kulma ole viritetty niin, ettei (painavammalle) laid back -tolpalle olisi tarvetta? Jos mistään mitään ymmärrän, tämä selittäisi myös R3:a pidemmän vaakaputken. Set back on siis "rakennettu runkoon".
Milloinkohan Cervelo julkistaa vuoden 2012 mallien värit...?
Muistaakseni on lähempänä loka-marraskuuta kuin heinäkuuta.
Kiitos. Aluksi runko tuntui selkeästi vanhaa pidemmältä, mutta luulen, että toisella pyörällä ajaminen siinä välissä sotki vähän tuntumaa. Satulaa nostin myös sentin verran siitä, missä se oli vanhan rungon kanssa ollut. En ole mitannut, että onko droppi nyt täsmälleen sama, mutta ihan hyvältä tuntuu joka tapauksessa. En ole huomannut eroa jäykkyyden suhteen.
No miltä on pyörä maistunut?
Oliko nyt niin Samu, että sä ajelet niin R- kuin S-sarjalaistakin 56 runkokoossa ja mitat oli 185/91? Näin 185/89 mittaisena ja vain 74,5-75 cm matalalla satulaa pitävän (keskiön keskeltä satulan yläreunaan) oikea runko lienee nimenomaan myös 56 cm. Olin jossain välissä vahvasti luullut tarvitsevani 58 cm koon (ainakin, jos päädyn R-sarjaan, johon ei avaruudettimia kaivata). Ei hitto, että pitäis saada aikaiseksi lähteä koeajeluille niin loppuisi isoin arpominen.
^ 56cm runkoa alle. Tulee hyvä ja saa halutessaan etupään ainakin riittävän alas.
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
^^ Mulla on alla 56cm R3 ja mitat on 183/87, satula on noin 77cm korkeudessa ja stemminä on 120mm. Ohjainlaakerin yläkupin olen myös vaihtanut 10mm matalampaan, tuolla saa jo aika matalan ajoasennon 3T Rotundo-tangolle, droppia on nyt noin 90mm tangon yläpintaan ja kahvoille hieman enemmän johtuen tangon muodosta.
Mulla on ollut 56cm R3SL, P2 P3 54cm, 56, P4 56cm 58cm R3, S5/R5/R3 uutta geometriaa on nyt kokoa 56 ja vaikuttaa oivalta muta lyhyelle selälle. Vanhoilla mitoilla 56cm oli vähän turhan matala, samoin 54cm P3. Ainakin tolla S5:lla on kiva ajaa irtiottoa. Harmi että krampit lopetti homman 50km jälkeen...
Ihan mielenkiintoista juttua Vroomenin blogissa:
The new geometry from the Cervelo R3 and S5 series has a taller headtube so that people can put their handlebars on the correct height without needing too many spacers. At the same time the bars can still be placed low enough to fit any pro rider we have ever supported. The advantage of a longer headtube is that it increases the torsional stiffness of the frame, which in turn improves handling.
On aero frames, it also improves the aerodynamics because despite the headtube being wider than the bunch of spacers sitting atop of it if it were shorter, the shape of the headtube is much, much better and more than compensates for the increased frontal area.poimittu osoitteesta:Of course, that said no pro should ever ride the R3 except for Paris-roubaix (which it was designed for originally). The aero frames are ALWAYS the fastest solution, even in mountainous terrain, so every pro taking their profession seriously and wanting to get to the finish the fastest should ride them at all times (except Roubaix).
http://gerard.cc/2011/08/08/body-pos...height-part-3/
+ pari samaan aiheeseen liittyvää blogikirjoitusta:
http://gerard.cc/2011/07/29/body-vs-bar-1/
http://gerard.cc/2011/08/02/body-vs-bar-2/
Odottelen sitä kisaa, missä David Millar ajaa S5 fillarilla kun sillä on S3 mallissakin -17 kannatin, eikä kovin moni cervelo-proffa taida pitää perus pölykapselia tai yli 5mm prikkaa kannattimen alla. Jotenkin tuntuu, että S5 on tehty turisteille, kun stackia on lisätty ja reachia lyhennetty. Tietty joku -17 asteinen ja 120-140 mm kannatin tohon asennon tuunaa monelle ja ehkä tommonen setti onkin se paras mahdollinen, mutta sitä ei ole meille vielä kerrottu. Ei se niin pahalta livenä näytä, mutta vanhemmat s-sarjalaiset sopivat ainakin mulle paremmin...kaikinpuolin.The new geometry from the Cervelo R3 and S5 series has a taller headtube so that people can put their handlebars on the correct height without needing too many spacers. At the same time the bars can still be placed low enough to fit any pro rider we have ever supported. The advantage of a longer headtube is that it increases the torsional stiffness of the frame, which in turn improves handling.
On aero frames, it also improves the aerodynamics because despite the headtube being wider than the bunch of spacers sitting atop of it if it were shorter, the shape of the headtube is much, much better and more than compensates for the increased frontal area.
6.7 WTF/kg
Kirjanmerkit