Ja mistä vihreitä limppuja?
Ja mistä vihreitä limppuja?
Holokki auki ku H. Moilane.
Tuli otettua vähän erilainen projekti, kun sain cyclocrossarin kasattua. Ostin huuto.netistä 23 eurolla karmeassa kunnossa olevan Wheelerin. Alunperin ajatuksena oli, että hyödyntäisin vain rungon ja kasaisin siitä satunnaiseen mökkiajeluun sopivan kulkupelin. Lopulta vaihdettua tulikin vain satula, polkimet, vaijerit ja eturengas. Pyörä tuli purettua keskiötä lukuunottamatta paloiksi, puhdistettua, rasvattua jne. Kiekot tuli myös rihdattua ekaa kertaa itse. Projektiin kului aikaa, lamppuöljyä, pinelineä, sitruunahappoa ja vino pino vanhoja hammasharjoja sekä rättejä. Rahaa sen sijaan meni reilusti alle 100e, josta suurin yksittäinen ostos oli tuo Nobby Nic. Eihän tässä mitään järkeä ollut, mutta mukavaa puuhastelua riitti useammaksi päiväksi. Pyörä keveni projektin aikana n. kilon, kun turhia roinia tuli heitettyä menemään. Lopputulokseen olen ensimmäisen pikkulenkin jälkeen todella tyytyväinen. Lisää kuvia löytyy täältä http://koti.kapsi.fi/~fjallstrom/wheeler/
No perhana, just kun on edellinen projekti ajovalmis, niin putkahti takuutuote kehiin. Näistä pitäisi laittaa jotain kesän aikana. Toisen kohtalo on avoin. Löytyykö hitsaaja, joka saa ratkeamat kuntoon.
![]()
---
Parempi pipo taskussa kuin oksalla.
Tuolta ainakin löytyy hitsaaja http://tigger.fi/OSATOHTORI.html
---
Parempi pipo taskussa kuin oksalla.
Tällaista pukkaa. Valmis varmaan loppukesästä
https://picasaweb.google.com/1020656...66333315308546
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Moro!
Ajattelin oikein rekkautua pitkän lueskelun jälkeen kysymään tyhmiä ja veikkaisin, että tämä ketju on oikea paikka.
Olis tuossa roskalavalta pelastettu paikoin aika ruosteiseksikin päässyt vanha kotimainen maantiemankeli. En ole vielä katsonut missä kunnossa se todellisuudessa on, mutta voi olla, että käyttökelpoista ei ole kuin runko ja käyrät sarvet. Mitähän suurinpiirtein kustantaa varustelu tuosta tilasta työmatkasinkulaksi? Puhallus ja maali hoitunee satasella?
Eli mitä suurinpiirtein kustantaa kiekot, renkaat, satula, voimansiirto kokonaisuudessaan ja vissiin yks jarrukin pitäis kun tulee niin kauniille ihmiselle? Etuhaarukan säilymisen kanssa on vähän siinä ja siinä kuinka käy. Ruostetäplää ainakin löytyy. Pyörien kanssa touhuamisesta ei ole kokemusta, mutta peukalo sijaitsee kämmenen ulkosyrjällä niin ei kai tuo rakettitiedettä ole.
Tuntuisi enemmän meikäläisen jutulta tehdä tuosta pyörä kuin käydä citymarketista ostamassa.
^Melkein voisin neuvoa yksivaihteen puoleen kääntymistä:
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=541
---
Parempi pipo taskussa kuin oksalla.
No niin, nyt on projekti tyrkätty alulle. Runko on matkallaan ja osatkin on valitut. Kona Jake the Snake 2010 (260,42€ postikuluineen). Kuituhaarukkahan siinä, alumiinirungossa. Painoa lienee haarukoineen lähelle kahta kiloa 58 koossa. http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=jakethesnake
Vanhastaan on satulatolppa ja Brooks B-17, 8-speed tangonpäävivut, kasipakkaa, 105 vaihtajat, Stronglight Impact kammet nelikantilla sekä stemmejä, tankoja ja jarrukahvat.
Uusina tuli tilattua hopeinen Cane Creek S-3, hopeiset Kore Race cantilever jarrut. Kiekoiksi gun smoke (heh, pitihän sitä vähän väreilläkin leikkiä) Hope Pro 3, Dt Competition ja Mavic CXP33.
Ja kevennysosaakin tulee, kuituisia spacereitä ja laakerin hattu!Vain parin gramman tähden! Tai no, ei siksi, vaan muistuttamaan nykyajasta näin 80-luvun teräspyöriin juuttuneelle. Tästä tulee nyt ensimmäinen alumiinirunkoni, ja ensimmäinen jossa on kuituosaa. Palaanpa asiaan omien kuvien kera kun asia etenee.
edit 28.6
Runko on liikahtanut jo Suomen puolelle kuudessa päivässä maksusta, vaikka oli juhannuskin välissä.Parcelforce:
27-06-2011 19:14 Delivery Agent - FINLAND Received in destination country
tienlaita muokkasi tätä : 28.06.2011 at 08.08
what can be said at all
can be said clearly
Tuli täälläkin siirryttyä hiilikuituaikaan ja tälle vuosituhannelle; fillarin suhteenEn löytänyt mistään ohjetta, että miten saan kiintolevyltäni liitettyä tänne kuvan tai kuvia viestin mukaan... Liitä kuva -toiminto viittaa johonkin nettilinkkiin... Viittiskö joku neuvoa kuvien liittämisessä niin pääsisitte katselemaan Beonen maantierunkoa, tai nyt jo koko pyörää, 59 koossa. Koeajokin on jo takana. Nyt minullekin valkeni mitä meinaa se paljon puhuttu sivuttaisjäykkyys keskiön seuduilla.
Pihinä vanhana ukkona siirsin edellisestä osia uuteen. Olkoon tämä ennakkovaroituksena niille jotka kavahtavat varsinkin kampia (10s campan centaur nelikantilla
). Nooh se on väliaikaista vaan, uutta tulee kunhan äijävanhus perehtyy redin tai powertorguen sisuksiin ja asentamiseen...
Kokeillaan nyt projektikoneen kuvan liittämistä....
Kiitos vinkistä, jos tämä nyt onnistui... Homma on siis vaiheessa kampien osalta ainakin, ehkä kahvat ja takavaihtajakin vaihtuu kun 20 000km tulee osasille täyteen. Toistaiseksi virheetöntä toimintaa, olkoon noin ja ajellaan nautiskellen..
No näkyyhän ne, eli:
- Beone Carbon Raw, 2010
- Dt Swiss R520 Hopen 3pro navoilla, itse kasattu
- Centaurin kammet 175mm + centaurin BB kasetti, nelikantti
- Skeleton Veloce jarrut
- Hope press fit headset
- Deda 110mm stemmi
- 3T ergosum Pro tanko ( sopii yhteen vaikka deda muuta väittääkin; alumiinisia kun ovat)
- Miragen kahvat ja takavaihtaja
- Centaurin etuvaihtaja
- ja kaiken kruunaa ahterille niin sopiva uuden uusi retro Concor satula
- Ketjuina tietty record 10s
Kiekot punnattu = 1854gr. Eivät ole mitkään höyhenet, mutten ole minäkään (94kg). Tosi hyvin rullaa ja kestää, vauhtikiekot.
edit: jahas tulipa pienet kuvat, eihän noista mitään näe! laittelen joku päivä vähän isompina.
Tässä mun "tonnin talviprojekti", eli maastomiehen maantielenkkipyörä:
Runko löytyi käytettynä UK ebaystä. Osat Velocea, paitsi navat Centaur. Satula, tolppa ja stemmi omasta varastosta, muut osat ovat uusia. Kiekot kasasin itse Revoilla ja alunippeleillä. Paitsi takakiekon vetopuolen, jossa on tavalliset messinkinippelit, koska alunippeleillä en saanut tarpeeksi kireeksi. Loppujen lopuksi rahaa paloi satasen verran yli sen tonnin ja lopputulos miellyttää. Pyörä on mukava ajaa, mulle riittävän nopea asfaltilla ja silti sillä pärjää hiekkateilläkin. Painoakaan ei kertynyt tolkuttomasti, noin 8,8 kiloa kuvan hilujen kera. Kiekkoja en ollut ennen tehnyt, mutta kasassa ovat pysyneet, vaikka tuli jo vahingossa ajettua parinkymmenen sentin droppikin. Jotenkin vaan maantiepyöräily aiheuttaa pientä identiteettikriisiä ja veri vetää asfalttia enemmän hiekkateille. Siksi seuraava projekti odottaa tässä:
Tuohon sopiva runko pitäisi vielä löytää jostain, jotta voisi ripustaa Somasta osat siihen...![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
On kyllä nätti järki-Soma. Esteettisyys ja budjetti/panostus tasapainossa.
On kyllä todella nätti. Näiden katsominen laittaa aina oman kuituhimon heikoille jäille![]()
Krossikommuuni / Syöte MTB
Somalle iso peukalo. On suorastaan silmiä hivelevä. Jos ei ihan pikkurilli-nakkeja laita allle niin eikö hiekkatietkin mene?
Identiteetistä: Imo totta on että mettässä ei tule silleen tylsää ikuna kuin maantiellä voipi tulla
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Kieltämättä on Soma![]()
Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
Prokkis valmistui, Maastosinkulamiehen maantiepyörä. Vaihteet oli vielä eilen kiinni, mut mulle näin on parempi. Tänään eka 40km lenkki ja voi veljet ja siskot että hyvältä maistui meno.
![]()
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Kiitos ylisanoista! Hieno on Kmw-kiiturikin.
Kyllähän Somalla hiekalla ajelee, jos pakko on. Poljin jussinviettoon Dragsfjärdiin ja oikaisin Pohjasta Perniöön pikkutietä, josta kymmenisen kilsaa olikin hiekkaa. Pysy ilmat renkaissa, mutta ei se kivaa ollut, kun piti varoa. Jos olisi saanut päästellä mielensä mukaan, niin ne kymmenen kilsaa olisi ollut koko keikan parhaat kilsat. Siitä se identiteettiriisi. Mutta katotaan nyt, voisihan sitä tuon rautahaarukan ympärille kasata 1-vaihteisenkin.. Enempää maantierassien osasarjoja en kyllä osta, se on saletti.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kovin alkaa kyllä houkuttamaan Soma, vaikka malli ei aivan täytäkään sunnitelmaani klassisemman näköisestä pyörästä. Terästä kuitenkin, ja nätti tuo on noinkin. Ja kun valkoisenakin on saatavilla, niin... Tuo painaakin saman tai jopa hieman vähemmän, kuin minun nykyinen alu-Bianchi.
Hämääkö pieneltä näyttävä rungon koko, vai onko tuo isompi ratas ihan hurjan kokoinen?
Onko pullotelineen paikat rungossa noin alhaalla? Hankaa pian pullo rattaaseen.
-
[QUOTE=kmw;1644748]Prokkis valmistui, Maastosinkulamiehen maantiepyörä. Vaihteet oli vielä eilen kiinni, mut mulle näin on parempi. Tänään eka 40km lenkki ja voi veljet ja siskot että hyvältä maistui meno.
Cool!!!!
[
Muhvitettukin Somalta löytyy, jos klassisempaa haluaa. Smoothien koko on "54" eli pysty 51, vaaka 55. Sopii persjalkaisille. Runko painoi jotain alle 1,9 kiloa. Ohjain- ja keskiölaakerin kupit olivat siinä kiinni, kun sain sen, enkä niitä irroittanut, joten ihan tarkkaan en osaa sanoa.
Pullotelineen paikat on aika alhaalla, pysyy painopiste matalalla..Ei ole kuitenkaan ongelmia rattaiden kanssa. Rattaat on ihan normi 39/53. Ne vain näyttävät sirossa putkirungossa isommilta kuin alu- tai kuiturungoissa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
No niin, muokkasin kuvia ja siirsin uudelleen, jos nyt saisi jotain selvää... Projekti tosiaankin alkoi siitä, kun sprayöljypullomerkin nettikauppa pisti 2010 raw carboneihin poistotarjouksen 558euroa. 2 vuotta hiilarirunkoa kuolanneena ei voinut muuta kuin ostaa ja laittaa ajokuntoon minimiosilla. Ostin vain pakolliset ja loput vanhasta. Silmin eikä ajossa vaikuta mikään olevan vialla ja kaupan pojakin vakuuttivat ettei kyse ole mistään 2.luokan puhalluksesta vaan että; "meillä oli iso myynti rungoista"
Garminin mittari pysyy kivasti tuossa dedan quattrossa kun se on neliskulmainen, ei pyöri mittari nappeja painellessa.... Dedalla on tosiaan 31,7 tuo standardi ja lupaavat 8nm momenttia. 5nm tuntuu riittävän kovastikin hyvin tuossa tangon kiinnityksessä varsinkin kun tanko on 31,8. Etulevy ja stemmin kolo vastasivat tankoon niin hyvin, etten viitsinyt toteuttaa suunnitelmaani pienestä filssauksesta.
ps. No nyt kuvien laatu sitten meni hieman huonoksi pienennellessä ja muokatessa...
pss. Rahallisesti, tarjouksesta huolimatta, ei projektissa varmaankaan ollut järkeä, mutta pääsipähän taas toteuttamaan sitä fiksaamisen ja rakentelun armotonta vimmaa. Tällaista tällä kertaa.
BMC TF01 2010
Projekti etenee... Toimittivat bike24:sta vaan väärät jarrulevyt ilmeisesti. Kovasti näyttävät Avid Code:n rumilta levyiltä vaikka jarrut ovatkin Avid XO:t (kuvassa vanha maguran levy).
Ehkä tässä vielä pääsee tänä kesänä ajelemaan, sillä vanhasta pyörästä onnistuin rikkomaan rungon...
P.S. Emäntä on poissa paikalta niin voi sotkea rauhassa, muutama päivä vielä aikaa ja pitää nöyrästi kyllä siivota jäljet
P.S.S Ei kellään sattuisi olemaan alumiiniin purevaa putkileikkuria tai kukaan tietäisi mistä sellaisen saisi, kotimaasta siis (Helsingistä ja mahdollisesti idästä päin) ?
![]()
Kirjanmerkit