Kulttipyöräkaupat ovat kuin kulttibändejä, joille voidaan antaa anteeksi satunnainen paska keikka tai levy. Kulttipyöräkaupan aseman saa yleensä sillä, että asiakas saa ainakin kerran parempaa ja henkilökohtaisempaa palvelua kuin osasi odottaa tai kun liike pystyy ratkaisemaan jonkin ongelman silloin kun muut liikkeet ovat myyneet ei-onnistua tai ei-oota.

Minulla on kaksi luottopaikkaa, joista toisessa (eli siinä jonka nimessä ei ole sanaa "Itä-Helsingin") tehtiin täyshuolto ja pientä voimansiirtopuolen uusimista, jossa asennettu pakka ei ollut ihan se mikä piti ja jossa takavaihtajan korvaketta kiinnitettäessä oli speksien mukainen ruuvilukite päässyt unohtumaan (eli ensimmäinen lenkki huolletulla pyörällä katkesi onneksi ennen satulaan nousua). Mutta jostain kumman syystä olen käynyt siellä edelleen. Pakkaa en viitsinyt vaihdattaa ja takavaihtajankin kiinnitin itse, sillä minulle riitti että kun annoin asiasta palautetta (ilman falsettiin nousevaa ääntä tai muuta tehostusta), virheet myönnettiin nikottelematta ja olisi korjattu heti. Kultti mikä kultti.