Tuo päivitys toi myös sen monien kaipaaman 1/s tallennustiheyden (myös Edge 500 laitteeseen). Toivottavasti tuleva softapäivitys tuo saman myös rannelaitteisiin (kuten 310XT).
Tuo päivitys toi myös sen monien kaipaaman 1/s tallennustiheyden (myös Edge 500 laitteeseen). Toivottavasti tuleva softapäivitys tuo saman myös rannelaitteisiin (kuten 310XT).
hmm.. 1/s tallennus olisi kyllä tosiaan kaivattu. Eikun päivittämään.
Hei,
kertokaapa miten se uusi 1/s tallennustiheys on Edge-800/500 suorituksiinne nyt vaikuttanut?
Ja samoin, onko Edge-800 tuon softapäivityksen jälkeen enää hypellyt Afrikkaan ym. Antarktikseen?
Pienetkin poikkeamat reiteistä katosivat päivityksen jälkeen (tosin nyt on vasta muutama lenkki ajettuna, joten mikään ei ole vielä varmaa). Vertailin lauantain lenkin 800:n ja 705:n tallentamia reittejä ja suurimmat erot yli 300 km lenkillä olivat reilusti alle 5 m. Ilmeisestikin tuohon Edge 800:en voi vähitellen luottaa ja 705 ei tarvitse olla mukana backup-laitteena.
Eipä taida PowerTapin kanssa olla valinnalla vaikutusta, vaan se on aina 1 s (ainakin on aikaisemmin ollut ja sellainen valinta tuolla menussa näyttäisi nyttenkin olevan). Aikaisemmin eri suuruisia heittoja 800:n ja 705:n reittitallennusten välillä oli useita käytännössä joka lenkillä (poikkeamat 10 m - 5000 km). Näyttäisi selkeästi siltä, että 800:n ohjelmistoon tehtiin jotakin oikeita muutoksia.
Vielä, jos saisi sellaisen lisävalinnan, että käytetäänkö ensisijaisesti satelliittidataa matkan mittaukseen vai pyöräanturista/tehomittarista tulevaa nopeusdataa, niin alkaisi olla tuo Edge 800 ihan toimiva mittari. Nyt tuo epäsuora satelliittimittaus tekee matkan mittaukseen epämääräistä virhettä (kun takapyörän ympärysmitta vaihtelee saman lenkin aikana 2060 ja 2100 mm välillä, on lopputulos tuurista kiinni - joskus osuu, toisinaan vähän huonommin).
Minkälaisia akunkesto aikoja saatte laitteella ??
Omassa 4 viikkoa vanhassa Edge 800:ssa akku tuntui ensimmäisen viikon toimivan hyvin lapissa hiihdellessä, n. 6-7 h päiväretkiä laite taskussa ja vielä 30-40% akkua jäljellä päivän lopussa.
Nyt viikonloppuna kahtena päivänä (12h suunnistus + 6h pyöräretki) täyden latauksen jälkeen laite valittaa 6h kohdalla "low battery" ja sulkee itsensä jossain 6:30 tai 7h kohdalla! Hieman pettymys jos ei pääse lähellekään luvattua 15h, vai voiko akun pilata jotenkin lataamalla liian usein/harvoin/pitkään??
Ostin Garmin 800 ja nyt on yksi lenkki takana. Haluaisin siirtää datan Mac:iini, mutta miten se onnistuu? Olen seurannut garmin connectin ohjeita koko illan, mutta vaikka olen asentanut garmin gps control.plugin niin Mac:ini ei laitetta löydä ja ei löydä garmin connectikaan. Mitä vielä tehtävissä? Mac:ini ei näytä reagoivan millään tavalla kun yhdistän Garminin siihen, onko se normaalia?
Onko aparaatin akku omin avuin vaihdettavissa? Netissä pyöriskelyn tuloksena jotain viitteitä tarvikeakkuihin löytyy, mutta en nyt saa juonen päästä kiinni kuinka helppoa sellaisen vaihto on.
Pienenä sivujuonteena myös aparaatin käyttökelpoisuus tilanteessa, jossa töpseliä ei ole saatavilla. Jonkinlaisen ulkoisen kannettavan virtalähteen voi tietysti operoida itsekin.
"nothing is sacred,
when everyone's talking
and no one is listening"
(Lagwagon - Messengers)
Töpselihän kulkee mukana (Neue Steckdosen unterwegs). StePe, toimiiko Edge 800 latauskytkennälläni?
800:ssa ei ole tuota USB-tikkua vaan liitetään suoraan USB-kaapelilla koneeseen.
Kun liität edgeä macciin niin onhan edge ollut pois päältä? Jos se on jo päällä, niin se alkaa vaan lataamaan sitä.
Mulla vehje käynnistyy automaattisesti massamuistitilassa kun liitän koneeseen. Vaikka ei mitään ajureita ym. olisikaan asennettu, niin edgen pitäisi tulla näkyviin massamuistina, sekä laitteen oma muisti että muistikortti näkyvät omina massamuisteina.
Tämän jälkeen voi sitten alkaa ihmettelemään noiden connect plug-inien ym. kanssa.
Missä vika. Aloin eilen lataamaan laitteeseen GPSies ohjelmalla tehtyjä reittejä, niin loppusuoralla ohjelma herjaa: "Result of expression 'Garmin.DeviceControl' [undefined] is not an object". Herja tulee sen jälkeen, kun olen valinnut tiedostomuodon ja siirron pitäisi tapahtua.
Koneena on Mac. Aikaisemmin ei mitään ongelmia, joten jotain on tapahtunut. Viimeisenä vaihtoehtona on Garminin nollaaminen ja kaiken sälän poistaminen läppäriltä, jos ei muu auta. Onko kellään tietoa tai kokemuksia vastaavasta ropleemasta?
- Vain polkupyöräily on tärkeää, eikä sekään ole kovin tärkeää -
Kyllähän sen Edge 800 pitäisi toimia aivan samalla tavalla kuin 705:kin (ainakin samalla kaapelilla näyttäisi toimivan). Todellista kenttätestausta tulee varmaankin huomenna illalla, kun pitäisi ensimmäistä kertaa lähteä 800:n ja napadynamon kanssa ajelemaan pidempi lenkki.
Tuosta 800:n akunkestosta sen verran, että viimeksi varoitteli virran loppumisesta vajaan 13 tunnin paikkeilla - ei tullut testattua, että missä vaiheessa laite sammuu). Garmineiden akut ovat minulla kestäneet yllättävän hyvin (3 vuotta vanhan 705:n akku kestää edelleen 15 h ilman lisävirtaa, jos ei käytä taustavaloa). Talven kokemusten perusteella 800:n akku kestää huomattavasti heikommin pakkasta kuin 705:ssa. Toinen yllätys on 800:n suuri virrankulutus karttanäytöllä liikkeessä (nimenomaan 800:n kanssa pakettina myydyllä Garminin omalla City Navigator Eurooppa-kartalla, parhaimmillaan talvella tuli varoitus akun tyhjenemisestä jo parin tunnin jälkeen). Virrankulutus pienenee, jos kartta ei ole "elävässä" tilassa eli mittari ei tarvitse koko ajan päivittää kartan näkymää.
Ensin tosiaan Edge pois päältä, sitten kiinni suoraan (ei ulkoisen keskittimen kautta) Macin USB-porttiin ja Edge päälle. Näkyy samoin kuin Timpellä massamuistina sekä Edge että siinä oleva muistikortti (jos on sellaisen laittanut). Tarkista, että laite on kunnolla kytketty ja vaihda tarvittaessa kaapelia.
Itse käytän laitetta siten, että Safarilla (ei sille muuta käyttöä olekaan) yhteys connect.garmin.com:iin, mihin lataan harjoituksen pluginin avulla. Sen jälkeen www.endomondo.com:iin, jossa teen saman tempun (tukee myös suoraan 800:sta) ja sitten exporttaan sen vielä Endomondosta .GPX -tiedostona ja siirrän harjoituksen www.heiaheia.com:iin.
Olisiko kenelläkään mitään ideaa mitä tehdä, kun annetut vinkit ei tehoa. Eli Garmin webupdater ei löydä Garminia, vaikka olen käynnistänyt laitteen vasta kun olen yhdistänyt sen koneeseeni. Tämän kanssa menee hermot....
Asia ratkesi huolellisella googlettamisella. Samanlainen ongelma oli ollut jollain muullakin. En ollut tallettanut tehtyä lenkkiä garminiini, ja täten mac ei tunnistanut sitä. Nyt kun lenkki on talletettu, niin mac tunnistaa laitteen hyvin.![]()
Nyt en ole aivan varma mikä toimii, mutta mites alla olevat?
- Näkyykö edge massamuistina kun katsot finderilla/explorerilla (riippuen käyttiksestä)
- mitä tämä sivu sanoo: http://www8.garmin.com/products/communicator/test/
Edit: ratkaisu löytyikin jo.
Alla muutamia omia kokemuksia reittien suunnittelusta 800:lla.
Olen kokeillut eri työkaluja reittien suunnitteluun edgellä, täytyy sanoa, että aika viidakko on kyseessä. Oli vaikea löytää parasta tapaa suunnitella, eli käyttääkö gpx routea, gpx trackkia, tcx:ää, automaattista vai manuaalista reititystä. Työkaluja useita, erilaisia veppipohjaisia, Garminin omat (Basecamp) sofat ja muut kolmannen osapuolen softat jne.
Parhaiten ja helpoiten on toistaiseksi toiminut mielestäni ihan google maps yhdistettynä gmaptogpx (http://www.elsewhere.org/journal/gmaptogpx/) sivustoon, joka konvertoi reitin kätevästi GPX trackiksi (Olen käyttänyt full-trackia, joka tuntuu toimivan parhaiten eri vaihtoehdoista). Olen tätä trackia käyttänyt joskus basecampin kautta, mutta ei sillä tunnu olevan suurta merkitystä. Olen myös konvertoinut trackkejä routeiksi, mutta ne ei ole toimineet kunnolla, reititys tapahtuu ihan miten sattuu. Onhan noita muitakin nettipohjaisia, mutta googlen oma reittisuunnittelu on vaan niin helppokäyttöinen ja intuitiivinen.
Nyt törmäsin ridewithgps-sivustoon, jossa reitin suunnittelu näyttäisi olevan google mapsin helppouden tasolla. Siellä oli myös hyvä selitys eri reittiformaateista 800:seen: http://ridewithgps.com/edge_800. Näyttäisi olevan suunnilleen yhtenevä omiin kokemuksiin. TCX-trackkejä en ole vielä testannut. Mutta pitänee koittaa tätäkin palvelua.
Pari pidempää (n. 100 km) reittiä olen 800:sen kanssa ajanut täysin minulle tuntemattomia teitä, ja pääsääntöisesti on laite pelannut erittäin hyvin ja perille on päästy. Muutamia kertoja on meinannut reititellä miten sattuu, mutta kartalla on pystynyt kuitenkin seuraamaan varsinaista reittijälkeä ihan hyvin.
Edgehän piirtää karttapohjalle sen oman mielensä mukaisen reitityksen sekä reittijäljen, useimmiten oma reititys on yhtenevä reittijäljen kanssa, mutta eritoten silloin kun navteq karttadata on eri mieltä teleatlaksen (google maps) karttadatan kanssa tai ylipäänsä kun reittiä ei löydy sen omasta karttadatasta, niin reititys tapahtuu jotain kiertotietä. En kyllä ymmärrä miksei se seuraa sitä jälkeä aina, tämä on niitä tämän laitteen kummallisuuksia. Kaupungissa ja ylipäätään poissa autoreiteiltä tämä on useimmiten ongelma, kun kvl:t ja muut pyöräreitit/polut puuttuu lähes kokonaan Garminin citynavigatorista. OSM:n kanssa toimii paremmin.
timpe muokkasi tätä : 29.04.2011 at 11.35 Syy: kirjoitusvirheitä
Osaako kukaan sanoa myykö mikään kivijalkaliike pääkaupunkiseudulla (mieluiten H:gin keskustassa) Garminin lisävarusteita eli ohjaustankokiinnikkeitä ja silikonisuojakuoria?
En tiedä missä vika, mutta sykevyö antaa kyllä mitä sattuu lukemia. Piikkejä tulee lähinnä vähänkin lujempaa ajettaessa tai ylipäänsä tuulessa, ilmeisesti paita läpättää ja lähetin ei tästä tykkää, jossain ulkomaan foorumeillakin on tästä valitettu. Onko kellään mitään hyviä vinkkejä miten tuosta pääsee eroon. Polarilla samoilla kamoilla ajettaessa ei ollut mitään ongelmia, joten en ihan priimana tuota Garminin sykemittausta pidä. Alla eilisen lenkin sykeprofiili, ei tee kyllä mitään tollasella datalla, luokkaa 170 oli todellinen maksimisyke.
![]()
timpe muokkasi tätä : 08.05.2011 at 11.19
Törmäsin samaan ongelmaan Polarin ikivanhan A5-sykemittarin ja sykevyön kanssa, kun kokeilin nettikaupasta tilattua aavistuksen liian isoa ajopaitaa. Sopivankokoisella (kireällä) ajopaidalla ei mitään ongelmaa.
Osittain tästä syystä tilasin Edge 500:sen, joten kiva tietää ettei ongelmaa ole sielläkään puolella ratkaistu.
Sama ongelma tänään lenkillä Edge 500 kanssa. Löysä paita lepatti rintaa vasten niin että sykkeet 170-250 välillä. Ja käytössä premium vyö..
Onko kukaan kokeillut toimiiko jos sykeanturin kääntää selkäpuolelle?
Muistaakseni Garminin ohjeet neuvovat kokeilemaan. Luulisi auttavan, ainakin jos tuo saa sykkeen sieltä...
EDIT:
Kokeilen huomenna jos muistan.
Voisiko tuo johtua vetoketjusta tai materiaalista. Oma Goren pitkähihainen tiukka contest toimii mutta foskan kokoa liian iso antaa nuo hirmulukemat.. Pitää tutkia asiaa ja kokeilla muita paitoja
Tosiaan, Goressa on mulla pidempi vetoketju kuin Addun paidassa. Vois hyvinkin olla..
Kirjanmerkit