HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 29 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 27 28 29 30 31 39 79 129 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 841 - 870 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #841
    Liittynyt
    02/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    149
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pattaya68 Katso viesti
    Mahtavaa keskustelua tuolla... Noista tieliikenteen säännöksistä puheen ollen, kannattaa tutustua Matti Tolvasen tekemään tieliikenteen käsikirjaan (2011). Suomessa on valitettavasti melko vähän lainopillista tutkimusta tieliikennelaista (tai ylipäätänsä liikennerikosoikeudesta), mutta tuo kirja avaa hieman noita säännöksiä.
    Kiitos vinkistä, kirja tilattu.

  2. #842
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Valkeakoskella perjantaina kaksi pyörällä liikkunutta poikaa loukkaantui iäkkään miehen törmättyä heihin autolla:

    http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite...ojatiella.html
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  3. #843
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.542
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fiz Katso viesti
    ^ Positiivista etenkin ylemmässä on kuitenkin selkeä kuvaus tapahtuneesta (ja väistämisvelvollisuudesta) ja se, ettei kypärästä ole mitään mainintaa.
    Negatiivista siinä on se että taas oli vaan liikenneturvallisuuden vaarantamista vaikka ajettiin ihmisen päälle. Sitten tyhjällä länsiväylällä ajaa 120 80 alueella niin se on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Alueella jossa ennen muinoin sai ihan laillissesti ajaa 120. Ihan ei ymmärrä.

  4. #844
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Negatiivista siinä on se että taas oli vaan liikenneturvallisuuden vaarantamista vaikka ajettiin ihmisen päälle. Sitten tyhjällä länsiväylällä ajaa 120 80 alueella niin se on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Alueella jossa ennen muinoin sai ihan laillissesti ajaa 120. Ihan ei ymmärrä.
    Mitä muuta olisi pitänyt olla kuin liikenneturvallisuuden vaarantaminen? Noiden uutisten perusteella on muutenkin todella vaikeaa tehdä mitään arvioita, kun ei tiedä kaikkia seikkoja.

    Kaikki onnettomuudet ovat ikäviä, mutta varsinkin jos toisena osapuolena on lapsi niin usein autoilija leimataan automaattisesti syylliseksi. Tämä on tietysti ymmärrettävää, koska silloin ajatellaan enemmän tunnepitoisesti.

    Tämä ei siis ole missään nimessä autoilijoiden puolustamista vaan asioita on mielestäni yritettävä pohtia objektiivisesti ja lain säännösten mukaan.

  5. #845
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pattaya68 Katso viesti
    Mitä muuta olisi pitänyt olla kuin liikenneturvallisuuden vaarantaminen?
    Jos kyseessä on väistämisvelvollisuuden laiminlyönti, niin kyseeseen voi tulla tavallisen liikenneturvallisuuden vaarantamisen sijaan törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Ja jos vastapuoli loukkaantuu, niin myöskin vammantuottamus.

    Kannattaa kuitenkin huomioida, että nuo mitä välittömästi uutisoidaan ovat alustavat epäilyt, ja ne voivat vielä muuttua tutkinnan aikana. Merkitsevämpiä ovat ne rikosnimikkeet, joista syyttäjä nostaa syytteen, ja erityisesti ne joista tuomioistuin lopulta tuomitsee.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  6. #846
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Jos kyseessä on väistämisvelvollisuuden laiminlyönti, niin kyseeseen voi tulla tavallisen liikenneturvallisuuden vaarantamisen sijaan törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Ja jos vastapuoli loukkaantuu, niin myöskin vammantuottamus.

    Kannattaa kuitenkin huomioida, että nuo mitä välittömästi uutisoidaan ovat alustavat epäilyt, ja ne voivat vielä muuttua tutkinnan aikana. Merkitsevämpiä ovat ne rikosnimikkeet, joista syyttäjä nostaa syytteen, ja erityisesti ne joista tuomioistuin lopulta tuomitsee.
    Olet Risto aivan oikeassa, että myös nuo nimikkeet voivat tulla kyseeseen. Itse viittasin tuohon uutiseen siinä kerrottujen tietojen perusteella. Vaikka autoilija nyt olisi syyllinen onnettomuuteen niin törkeä tekomuoto ei kovin helposti täyty. Ylipäätänsä Suomessa säännellään liikenteessä kaikkea mahdollista ja todella tarkasti, mutta sitten nuo liikennerikokset vaativat aikamoista hölmöilyä, että varsinaista rangaistusta tulee. Mutta tämänhän nyt kaikki jo tietääkin

  7. #847
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pattaya68 Katso viesti
    Mitä muuta olisi pitänyt olla kuin liikenneturvallisuuden vaarantaminen? Noiden uutisten perusteella on muutenkin todella vaikeaa tehdä mitään arvioita, kun ei tiedä kaikkia seikkoja.
    ...
    Tämä ei siis ole missään nimessä autoilijoiden puolustamista vaan asioita on mielestäni yritettävä pohtia objektiivisesti ja lain säännösten mukaan.
    Mutta ehkä tarkoitus olikin juuri kritisoida lakia. Jos tuossa mainitussa jutussa ylipäänsä tutkitaan autoilijan toimia liikenneturvallisuuden vaarantamisena, kai siinä joku mahdollisuus autoilijan syyllisyyteen on sitten. Google Mapsista kun paikkaa katsoo, lähinnä tosin tulee mieleen, että näkyvyys loistava ja oikealla tilannenopeudella kolari olisi voinut olla vältettävissäkin. Muuten täysin pyöräilijän vika.

    Se on silti vähintään outoa, että autoilija voitaisiin tuollaisessa tapauksessa tuomita vain liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kun taas törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on heti kyseessä, kun sillä "tyhjällä moottoritiellä ajaa vähän ylinopeutta". Tulee vaan mieleen äskettäin lehdestä juttu hirvittävästä kaaharista, joka ajoi - hui kamala - 160km/h täällä maaseudun päässä kehä 3:lla, joka on täysin moottoritien tasoinen ja rajoitus 100. Ja heti oltiin kauhistellen tarjoamassa törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista, kortti heti pois, sakkoa, linnaa, vankilaa. Ja todellakaan ei ole kyse millään tavalla samantasoisista rikkeistä. Tietysti voidaan vedota siihen, että iso osa autoilijoista on niin hemmetin tyhmiä, että eivät tajua vaarantavansa muiden henkeä päin ajamalla, mutta suuri lukema nopeusmittarissa on automaattisesti vaarallista. Ehkäpä nykyinen typerä lainsäädäntö perustuukin tuohon?

    Tapon yritys olisi oikeasti suhteellinen, jos tuo "tyhjällä moottoritiellä kaahailu" on törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista. Ja miksei olisi...

  8. #848
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Ei se moottoritie ole tyhjä, jos siellä on se poliisi sakottamassa.

  9. #849
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Tänää osuin paikkaan jossa oli ilmeisesti auto ajanut fillaristin yli. Ajoin mäkeä alas ja huomasin että edessä mies nostaa pyörää maasta ja takavanne ihan solmulle. Joku auto ajo siitä jäähallin pihalle. Katsoin klv:tä ja siinä oli pitkä fillarin lukkojarrutusjälki joka lopussa kaarsi vasemmalle. Fillari-miehellä ei ollut kypärää mutta näytti kävelevän ihan normaalisti.

  10. #850
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    ^ Poliisit? Vai lähtivätkö kaikki vain niineen jatkamaan matkaa?

  11. #851
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Premnas Katso viesti
    ^ Poliisit? Vai lähtivätkö kaikki vain niineen jatkamaan matkaa?
    Jos tämä oli tuohon mun juttuun niin en nähnyt poliiseja enkä mahdollisen onnettomuuden osapuolien poistumista. Ajoin vain paikan ohi ja näköyhteys oli n.40s ajan.

  12. #852
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Mikkeli (Ristiina)
    Viestit
    675
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti apatceh Katso viesti
    Katsoin klv:tä ja siinä oli pitkä fillarin lukkojarrutusjälki joka lopussa kaarsi vasemmalle. Fillari-miehellä ei ollut kypärää mutta näytti kävelevän ihan normaalisti.
    Pitkä jarrutusjälki on syntynyt takajarrusta. Jos pyörässä on ollut etujarru, niin fillaroitsija ei ole osannut sitä käyttää. Sama ajotaitojen ja uskalluksen puute käyttää etujarrua vaivaa niin motoristeja kuin pyöräilijöitäkin.

  13. #853
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Pitkä jarrutusjälki on syntynyt takajarrusta. Jos pyörässä on ollut etujarru, niin fillaroitsija ei ole osannut sitä käyttää. Sama ajotaitojen ja uskalluksen puute käyttää etujarrua vaivaa niin motoristeja kuin pyöräilijöitäkin.

  14. #854
    XC-JJ Guest
    on tossa vepan kommentissa pohja..

    etujarru on tunnetusti tehokkaampi pysäytin, niin autoissa kuin pyörissäkin.. Ja kaikki eivät todellakaan osaa käyttää sitä etujarrua.. Autossa on automaattisesti vissiinkin n. 70% jarrutustehosta ohjattu etupäähään...

    plus vielä ohjattavuus säilyy sekä pyöräkin käyttäytyy loogisemmin kovassakin jarrutuksessa..

  15. #855
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    318
    Jep. Jos vaikka soralla vetää etujarrun lukkoon, niin ei se suoralla vie rengasta alta ja asfaltilla taas saattaa nostaa perää vähän, mutta pysähtyy aivan eri tavalla kuin takajarrulla.

    Etujarrun käyttöä kannattaa oikeasti harjoitella.
    Mä en käytä takajarrua oikeastaan ollenkaan asfaltilla liikkuessa, syynä lähinnä se että se vaatii pidemmän jarrutusmatkan.

  16. #856
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Pitkä jarrutusjälki on syntynyt takajarrusta. Jos pyörässä on ollut etujarru, niin fillaroitsija ei ole osannut sitä käyttää. Sama ajotaitojen ja uskalluksen puute käyttää etujarrua vaivaa niin motoristeja kuin pyöräilijöitäkin.
    On noita takajarrujarrutuksia tullu tehtyä omallaki fillarilla jossa ei ole etujarruja. Muistelen että miehellä olisi ollut joku vanhempi naisten kaupunkipyörä. Todennäköisesti semmosen etujarrua ei ole käytetty kymmeneen vuoteen, saatika huollettu.

  17. #857
    mustikka Guest
    Lontoossa asuva ystäväni kertoo siellä tapahtuvan turhan monta onnettomuutta pyöräilijoille. Viime vuonna kai kymmenen kuoli auton törmättyä heihin ja oli monen monta onnettomuutta mitkä ei kuitenkaan vaatineet kuolonuhreja. Onneks meillä on aika turvallista pyöräillä töihin!
    mustikka muokkasi tätä : 06.05.2011 at 17.27

  18. #858
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mustikka Katso viesti
    Lontoossa asuva ystäväni kertoo siellä tapahtuvan turhan monta onnettomuutta pyöräilijoille. Viime vuonna kai kymmenen kuoli auton törmättyä heihin ja oli monen monta onnettomuutta mitkä ei kuitenkaan vaatineet kuolonuhreja.
    No enpä olisi millään arvannut...
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  19. #859
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    199
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani73 Katso viesti
    Jep. Jos vaikka soralla vetää etujarrun lukkoon, niin ei se suoralla vie rengasta alta ja asfaltilla taas saattaa nostaa perää vähän, mutta pysähtyy aivan eri tavalla kuin takajarrulla.

    Etujarrun käyttöä kannattaa oikeasti harjoitella.
    Mä en käytä takajarrua oikeastaan ollenkaan asfaltilla liikkuessa, syynä lähinnä se että se vaatii pidemmän jarrutusmatkan.
    Öö... motoristina (ja fillaristina) voin sanoo et ei tod pelkällä etujarrulla jarrutella. Kyllä molempia jarruja käytetään yhdenaikaisesti. Etujarru on kyllä tehokkaampi ku takajarru.

    Ja etunen voi mennä suoralla alta jos sen lukottaa, jos menee lukkoo ni se täytyy välittömästi vapauttaa jottei vedä nurin. Fillarilla voi hätäjarrutuksessa lyödä takajarrun lukkoo ja sit puristaa etujarrua niin paljo ku ajotaito riittää.

    Samaa mieltä ehottomasti olen kyllä tosta etujarrun käytön opettelemisesta. Tärkee jutska.

  20. #860
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mustikka Katso viesti
    Lontoossa asuva ystäväni kertoo siellä tapahtuvan turhan monta onnettomuutta pyöräilijoille. Viime vuonna kai kymmenen kuoli auton törmättyä heihin ja oli monen monta onnettomuutta mitkä ei kuitenkaan vaatineet kuolonuhreja. Onneks meillä on aika turvallista pyöräillä töihin!
    Aika vähän kun katteli sitä meininkiä mikä siellä oli

  21. #861
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    199
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011...71684_uu.shtml
    Pakettiauton alle suojatiellä

    Maanantai 18.4.2011 klo 16.20
    Pyöräilijä jäi pakettiauton alle sunnuntaina iltapäivällä Kouvolassa.
    12-vuotias pyöräilijä oli ylittämässä Valtakatua, kun pakettiauto törmäsi häneen. Pyöräilijä loukkaantui pahoin.
    Pakettiautoa kuljetti 88-vuotias paikkakuntalainen nainen.



    Herää väkisinki ajatus että mitenkähän mahtaa 88 vuotiaalla olla noi liikennesäännöt hallussa?

  22. #862
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    396

  23. #863
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    0
    Huhujen mukaan hän sai sydänkohtauksen kun oli pyöräilemässä, kaatui ja kuoli. Hän oli muutamaa tuntia aikaisemmin puhunut pyöräilystä Giron kaksinkertaisen voittajan Ivan Gottin kanssa.

    Ferrero oli - on - yksi Giro d'Italian pääsponsoreista.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  24. #864
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Kemissä pyöräilijä kuollut törmäyksessä minibussin kanssa:

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011...87209_uu.shtml

    Kokkolassa 11-vuotias pyöräilijä loukkaantui lievästi törmäyksessä henkilöauton kanssa:

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011...80890_uu.shtml

    Maaliskuussa tieliikenteessä kuoli 14 ihmistä, joista yksikään ei ollut liikkeellä pyörällä:

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011...85337_uu.shtml
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  25. #865
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    991
    http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite...kolarissa.html

    ================================================== ====


    Päivitetty 21.4.2011 16:06, julkaistu 21.4.2011 15:55
    Mies menehtyi kahden polkupyörän kolarissa

    Aamulehti


    Jyväskylässä tapahtui keskiviikkona kahden polkupyöräilijän yhteentörmäys. Onnettomuus tapahtui Keskussairaalantie 16:n kohdalla kello 20.35.
    Molemmat pyöräilijät ajoivat pyörätietä Keskussairaalan suunnasta kohti keskustaa. Kun edellä polkenut nainen kääntyi vasemmalle, hänen takanaan tullut jyväskyläläinen mies törmäsi naisen pyörään.
    Nainen ei loukkaantunut, mutta mies lensi törmäyksen voimasta asvalttiin ja sai päähänsä vakavia vammoja. Hänellä ei ollut pyöräilykypärää.
    Tänään 77-vuotias mies menehtyi saamiinsa vammoihin.
    Onnettomuuden silminnäkijöitä pyydetään soittamaan poliisille numeroon 071 8748644.

  26. #866
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    107
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JeTi- Katso viesti

    Herää väkisinki ajatus että mitenkähän mahtaa 88 vuotiaalla olla noi liikennesäännöt hallussa?
    Ennemminkin olisin huolissaan näkökyvystä, motoriikasta ja huomiokyvystä. Toiseksi, suojatiellä ei fillarilla saa ajaa ellei ole pyörätien jatke.

  27. #867
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    93
    Mun on ihan pakko kysyä kun tuo vaivaa mua niin paljon. Tyhmiä kysymyksiähän ei ole olemassakaan....
    Milloin suojatie on pyörätien jatke ja milloin ei?
    All it takes is all you've got.

  28. #868
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    991
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    Mun on ihan pakko kysyä kun tuo vaivaa mua niin paljon. Tyhmiä kysymyksiähän ei ole olemassakaan....
    Milloin suojatie on pyörätien jatke ja milloin ei?
    Silloin, kun pyörätie on ennen ja jälkeen suojatien (kai?)

  29. #869
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    Milloin suojatie on pyörätien jatke ja milloin ei?
    Riippuu siitä, miten korkeimman oikeuden ennakkopäätöstä 1996:125 tulkitaan. Huomaa perusteluista erityisesti maininta siitä, että pyörätien merkille ei ole tieliikenneasetuksessa määritelty vaikutusaluetta.

    http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1996/19960125

    Tämä siis vuoden 2017 loppuun asti. Vuoden 2018 alusta alkaen pyörätien jatkeita ovat vain pyörätien jatkeiksi eksplisiittisesti merkityt tien osat (eli tuolloin suojatie ei voi enää olla pyörätien jatke).
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  30. #870
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lisää lukemista pyöräteistä ja suojatien jatkeista löytyy Poljin-lehdestä 7-8/2010 sivuilta 16-19. Lehden PDF-versio löytyy täältä:

    http://www.poljin.fi/Poljin%207-8_verkko.pdf
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •