Se on se grafiitti, eli hiili mikä siinä aiheuttaa sen harmauden. http://fi.wikipedia.org/wiki/Grafiitti
Se on se grafiitti, eli hiili mikä siinä aiheuttaa sen harmauden. http://fi.wikipedia.org/wiki/Grafiitti
Olipahan tarinaa kustannuksista. Porin Ässissä maksaa b-junnun pelaaminen 450€/kk, enkä usko että se on paljon halvempaa Helsingissä. Kaikki on suhteellista, kyllä hiihto maksaa ja välinelaji se on, mutta ei kohtuutonta.
Mitä tulee harrastajan voiteisiin, niin jos tavoite on pari reippaasti hiihdettyä massahiihtoa kaudessa, niin kallista ei ole. Voiteita ei tartte ostaa pakillista kerralla. Katsoo sääennusteen ja voitelusuosituksen, painuu pari päivää ennen kauppaan ja ostaa tarvittavan HF-voiteen. Jos seuraavaan starttiin suositellaan muuta, ostaa sit sen. Mutta pian on tarvittavat parkut pakissa ja jos niitä käyttää muutaman kerran talvessa, ne kisavoiteet kestää vuosia. Mulla on ainakin 2003 ostettua HF:ää pakissa, ei se happane. Pulvereita on saanut tavallisesti 70-80€ purkki, ei niistä ovh:ta maksa kuin hölmöt. Siitä tekee 4-5 voitelua, eli alle 20€ kerta. Pohjavoide+HF+pulveri maksaa alle 30€ kerta. Esim. Pirkkaan maksaa ilmoittautuminen 80€ paikan päällä, suhteuttakaa vaikka siihen.
Kaar ittelles vaa
Tuli hankittua kilpahiihtäjätytön suksia varten ensimmäinen luistofluorinappi joku aika sitten ja nyt olisi raadille kysymys.
Nyt olisi ensimmäistä kertaa tarve luistovoidella uudelleen ne sukset, joiden pohjaan fluorinappia (Vauhdin jokuFox) on tullut laitettua kylmävoiteluna. Aiemmin kun en noita hifivoiteita käyttänyt niin uusi perusluistovoide on vaan tullut vedettyä vanhojen päälle. Voiko näin tehdä nytkin vaikka pohjassa on myös fluorinappivoidetta? Vai pitääkö tuota hippahifi-voidetta ensin jotenkin poistaa välistä ennen kuin alkaa vetelemään uusia luistoja päälle?
MC Kramppi
pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)
<<<levität sukseen perus voiteen ja siklaatsen lämpimänä pois sen jälkeen voitelet suksen normaalisti.
Niinpä. Tuli sitten kämmättyä oikein kunnolla pirkassa tuon voitelun/suksivalinnan kanssa. Tuijotin liikaan mittarin lukemiin kotona ja hipoviilasin lauhankelin sukset. Ajoin treelle ja aloin kokeilla suksia. Varasuksena oli pakkaskelin pari jossa perus violetti parkku. No, ne hipovoidellut sukset ei luistanu mihinkään verrattuna profiililtaan sopivampaan, mutta perusparkulla voideltuun sukseen. Niillä sitten hiihdettiin pirkka ja eikö vain perille päästy ennen pimeän tuloa (vapaa 90)Sitä nöösille sattuu kaikenlaista..
![]()
usko juntunen muokkasi tätä : 07.03.2011 at 10.03
Oli kyllä aika (voitelua) kuluttava keli eilen. Melko lailla kaikki kommervenkit tuli iskettyä suksen pohjaan, mutta niin vaan oli aika paljon harmaata ilmestynyt, muutamalla naarmullahöystettynä.
Pitojen keston kanssa taisi olla enemmänkin ongelmaa. Olisikohan esim. Vauhdin K-base -pohjavoide saanut pidettyä voiteita vähän paremmin? Siinä kun kuulemma on sekaan leivottuna liisteri ja pitäisi olla hyvä (Vauhdin edustajalta Finlandiassa kuultua). Paranneltu versio ennestään hyvin toimivasta Super-pohjavoiteesta.
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
No en minäkään ihan sitä fluoria siinä ymmärrä, mutta jos lopputulos on erittäin jäisellä kelillä kestävä pitotälli niin antaapa olla. Käytännön toimivuudesta ei pysty taaskaan sanomaan mitään, kun ei ole tarvinnut vielä käyttää. Mutta jos kehittelyn pohjalla on ollut Super, niin lähtökohta on valmiiksi hyvä.
Voi olla että tää on taas turhaa höntyilyä, mutta meikäläinen tarttuu herkästi uutuuksiin eli markkinamiesten vietävissä ollaan. Onhan se purkki kolme kertaa kalliimpi kuin perinteiset pohjavoiteet eli kallista on. Onneksi yhdellä purkilla tekee monen monta tälliä.
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Voitelu oli Pirkassa niin helppoa..
Hiihdin Rexin sivujen mukaisella pidolla eli pohjaksi vihreä Power Grippiä ja päälle viis kerrosta violettia. Juuri ennen juoksu osuutta lisäsin Rexin hopeaa purkista (helppo levittää myös kylmänä) päälle synteettisellä korkilla tasoitus. Koko matkan aikana kenenkään suksi ei näyttänyt luistavan omiani paremmin. Luistona V.P. Kinnusen kehittämä "Ekoluisto". Käyttämääni suksipariini ei ole muuten ikinä sulatettu parafiinia. Pohjat ovat yhä kiiltävän mustat..
Naarmuja suksensa pohjiin saivat ainakin ne pari tyyppiä, jotka hiihtivät kävelyosuuden. huvittavinta oli, että hölkkäsin suksineni niiden tasatyöntäjien peesissä koko kävelyosuuden, joten ei pohjien naarmuttamisesta kovinkaan paljoa hyötyä heille ollut..
Yhdellä Kyröskoskella jalkakäytävää hiihtäneellä näkyy olevan 24 Pirkkaa takanaHuikkasi ohi mennessään, että tämä on hiihtotapahtuma. Jospa se jalkakäytävä oli heidän toivomuksestaan hiekoittamaton. Oli pari kertaa nytkin lipat lähellä, joku vuosi meinas suksi lentää Kyröskoskeen kun tosiaan vedin ne lipat siinä sillan pielessä. Ei oo muovinen monon pohja ihan optimi jäällä...
Olin niin naatti kun heitin sukset kaverin boksiin, etten niitä paljon siinä ihmetellyt. Toista vilkaisin ja oli siinä pieniä naarmuja muutama. Lintuharjua ennen olevassa tienylityksessä nappas suksi kiinni niin että meinasin lentää naamalleni. Täytyy tsekata kalustotappiot kun pääsee kotiin.
Usein pienet naarmut on silti vain painumia, jotka palautuu aika hyvin kuumavoitelussa.
Kaar ittelles vaa
En omista K-basea, joten käytin Vauhdin vanhempaa ohjetta apuna, ja laitoin Superin sekaan 4-5 tippaa per puoli sinistä (Start) liisteriä. Siihen päälle Vauhdin suositusten mukainen K12 + K15. Piti alusta loppuun, ei minkäänmoista ongelmaa. Ei ensimmäistäkään hiihtoa haitannutta risua tarttunut pohjaan, mutta jotain pieniä lehdenpalasia siellä näytti olevan. Luiston kanssa oli enemmän ongelmia Lintuharjulta Pentinmaalle, kun oli vähän turhan kosteeta tolle suksiparille.
Mielestäni mainio suoritus pitovoitelun osalta pertsapirkan ensikertalaiselle... Aloittelijan tuuria?
www.kaupinkanuunat.net
No eipä paljon mitään ollut suksien pohjissa. Yksi ainoa mainittava naarmu, sekään ei paha. Yksi epämääräisen näköinen painumajälki joka palautuu muutamalla voitelulla, ehkä se oli se Lintuharjun tapaus. Takapainealueet oli aavistuksen harmaantuneet, mutta kun tuuppasin pohjia pari kertaa kevyesti hienolla rosteriharjalla ja hiukan viimeistelyharjaa perään, totesin että sukset on siinä kunnossa että vedän noilla kisavoiteilla vielä lenkin huomenna![]()
Kaar ittelles vaa
Kokeilin tänään yksinkertaista luistovoitelua luistelusuksiin. Hankasin palasta Rhoden korkeafluorista luistopalaa pohjaan. Lämmitin vähän lämpöpuhaltimella ja tasoitin kämmenellä. Annoin jäähtyä ja harjasin hyvin vauhdin karkealla nailonharjalla. Pyhätunturin nollakelissä luisto oli mahottoman hyvä koko 32 kilsaa, jonka hiihdin. En usko, että monimutkaisemmalla voitelulla olsi luisto parantunut yhtään tai vain niin minimalistisesti, että sillä ei kuntoilijan kannalta ole mitään merkitystä.
Kuka väittää, että voitelu on vaekeeta![]()
Jos et aja et voi ottaa!
Ei minullakaan suksenpohjat kärsineet juuri naarmuja Pirkassa. Pientä harmautta oli kyllä havaittavissa. Kaksi kevyttä vetoa kupariharjalla ja nailonilla perään niin harmaudet poistui, mutta pinta ei silti kiiltänyt kovin. Ajattelin kuitenkin tehdä jotain ja hinkkasin sinisellä parafiinin kulmalla suksiin vähän voidetta ja vielä nailonilla hiertäen kiinni sukseen -> alkoi kiiltää. Näytti kestävän 20km lenkin roskaisella ja jäisellä -1C baanalla.
Vähän jaloissa vielä huomas että väsähtivät aikaisin, Pirkan peruja....
-Jukka
Se on jännä homma kun suksen voitelut kestää ihan eri tavalla täällä lapissa kuin etelässä. Nyt on hiihdelty sinisellä fluoriparkulla 130km eikä vieläkään tarvis voidella. Harjaus riittäis ihan hyvin. Ilmeisesti noi ilmansaasteet ja/tai lumenlaatu on vähemmän kuluttavaa.
Tai sitten on kyse parafiinin kovuudesta, pistitkö pohjoisen kylmemmille keleille kovempaa laaatua kuin etelään, ja sitten on kulutuskestävämpi??
On tullut kokeiltua myös tuo parafiinin hankaaminen pohjaan ja sitten raudalla silittely kiinni ja jäähdyttyä harjaus nailonilla niin on saatu luistoa joksikin aikaa ilman mitään siklailuja aikaiseksi ihan hyvin, mutta ei ollakaan himohiihtäjiä.
Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.
Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
niin kuntoni on perästä.
Last man out of the water.
Pistin pehmeämpää sinistä. Etelässä olen käyttänyt vihreätä.
Onko kokemuksia Oulun suksihuollon luistovoitelusta? Weppisivuhan lupaa kymmenen hyvää jne mutta mutta... Firmahan näyttää toimivan Oulussa ja Tanpereella, joten kyllä foorumilaisten pitäisi tietää jotain. Eli toimiiko vaiko ei?
Olen tässä talven aikana alkanut miettimään noita LF ja HF- voiteiden fluoripitoisuuksia. En ainakaan itse ole huomannut parin merkin "purkeissa" olevan mitään fluoripitoisuus määriä. Kuitenkin eri valmistajien voiteilla tuntuu olevan aika iso hintahaitari. Onko niissä joissa hinta on kalliimpi, niin kenties fluoripitoisuus ero, vai johtuuko hintaero suoraan brändistä? Mene ja tiedä.
Muistelujen mukaan esimerkiksi vauhdilla on LF:ssa race ja sport versiot, jossa sport-versiossa tuo fluoripitoisuus olisi hieman matalampi, ja näin hintakin jonkin verran huokeampi. Tämä ei ole mitään tarkkaa tietoa, mutta muistelen kuulleeni näin.
Mut niinkai se menee, et kallis on aina parempaa??
-Pasi
LF = matalafluorinen ja HF= korkeampifluorinen, asia jota ei saa kuin laboratorioissa selvill paljponko fluoria tosiasiassa on. Monet ilmoittavat olevan paljon , kuitenkin aikoinaan kun tehtiin suuri fluori testi ei muistaakseni yhdestäkään voiteesta löytynyt tuota ihme ainetta kuin muutama prosentti, tutkimus myös selvitti ettei suksi tarvitse kuin muutaman promillen fluoria pintaansa saadakseen tarpeellisen luiston aikaiseksi. Tuo fluori kun ei tykkää lämmöstä vaan haituu taivaan tuulii ja tästä johuen se määrä joka sukseen jää on erittäi pieni ja merkittävä luiston suhteen . Suurin merkitys on lumen kosteudella , yleensä yli 75%kosteus rupeaa vaatimaan fluori pohjaisia voiteita , kuivemmalla ei mitään hyötyä fluori voiteista. Kyllä noilla kalleilla voiteilla on kilpahiihdossa merkityksensä , mutta kuntoilijalle kyseen alainen sijoitus. Sitten on nämä Nano pohjaiset voiteet jotka tuli n. 5 vuotta sitten markkinoille on taas omalajinsa ja hintansa, mutta vaikea on perin teisillä voiteilla lähteä noiden nano voiteiden kanssa edes lähteä samalle viivalle on ne vaan sen verran herkempiä ja luistavampia, vanhoihin versiohin nähden.
Tänään viimeksi hiihtelin nano voiteilla ja sukst olivat tosi liukkaat. Tosin käytän vain Holmenkol voiteita tai toun tehtaan muita tuotteita eikä ainakaan paloheinän laduilla ole useinkaan näkynyt liukkaampia pareja. Holmenkol toi aikoinaan nano voiteet ja pinnoitteet markkinoille ja samalla osti muutaman tehtaan joilla oli tuotteiden raaka ainneet , eli emo yhtiö omistaa noiden raaka aineiden oikeudet ja myy niitä toisille voidefirmoille, ongelma niin fluorin ja nanovoiteiden teossa on ollut aineet joihin nensekoitetaan toimiviksi , esim Start takoi aikoinaa4-5 vuotta päätään seinään kun cera tuli markkinoille ja samoja ongelmia tuntuu määrätyissä voiteissa edellleenkin olevan lukekoon paketin päällä mitä vaan.
Ei oo tarkempaa muistikuvaa , mutta vois olla silloin -90 luvun puolenvälin tienoilla kun fluorin vaarallisuudesta puhuttiin , niin voitelijoiden kun muidenkin toimesta . muistelisin tutkimuksen tehneen Kuopion yliopisto. Loppu tulos oli kuitenkin se .että voitelun vaarat on lämmön mukana nouseva pien hiukkaset jotka voitelija vetää hengityksen mukana keuhkoihinsa, samoin harjauksen mukana nouseva pöly. Omien suksien voitelussa ei ollut edes tukapan vertaista haittaa .Itseni kohdalla en ole löytänyt terveyteen vaikuttaneita vaurioita, vaikka tuon 15-17 vuotta talvet olin ammatti voitelijana ja viettänyt älyttömän ajan voitelukopeissa, Touhu oli 80-90luvun vaiheilla aika kovaa kun Cera pulveri tuli markkinoille , oli meitä työmaakopissa 4 voitelijaa ja monesti35-50 paria kisa suksia työn alla, höyryä oli lkopissa niin teetei meinannut eteensä nähdä ja porukasta pari hemmoa vielä poltti tupakka töitä tehdessä, noisssa olo suhteissa kun vietti 12 tuntia päivässä kaikki talven viikon loput niin oli hengitys tiet joskus kovilla. Jossain 90 luvun aikoihin ruvettiin käyttämään hengitys suojaimia jolloin työstä tuli mukavampaa, suurin muutos oli moottoroidut maskit joita tuli pidettyä kopissa päivät , eikä sen jälkeen ollut tukkoisuutta . Se mikä myös tuli silloisista voiteista ilmi , oli tuo voiteitten Fluori pitoisuuden vähyys ja se paljonko sitä sukseen jää , tähän on seliys , fluori haihtuu jo 60 asteen lämmössä voimakkaasti ja , sen vmäärä on tarkoin tutkittu voide tehtaissa , olen ollut katsomassa kun Holmenkol tehtaalla testattiin todella suurta määrää fluoria , vesi pisara suorastaan räjähtää suksen pinnalta muttei se suksi sili luistta mihinkään.
http://www.carilainensport.fi/ajankohtaista.html Vierailee viikonloppuna veteraanien SM-kisoissa Iisalmen Paloisvuorella. Nyt saa edullisesti voiteita. Esim. Swix LF 200g 25eur. Sekalainen kokoelma pulvereita ja nappeja 49e!
"BOSCH" voitelupukki..
Ostin kun halvalla sain jiirisahan ja sen kylkiäisenä tuli sahauspöytä. Heti kun näin tuon pöydän, otin sen parempaan käyttöön. Pienellä viilauksella, eli siteeseen tulevan kiinnitys sangan kun värkkää, tulee todella tukeva ja kätevä mukana kulkeva voitelupukki. Jalat menee napista linkkuun ja kaikki säädöt ilman työkaluja. Kaipa sille sahallekin jotain käyttöä lienee...
![]()
Nyt kun hiihtokausi on jo aikaa sitten saatettu onnelliseen päätökseen, niin miten arvon raati laittaisi hiihtimet ns. kesäkuntoon? Kolme paria makaa säätämön lattialla ainakin liisterinpoistoa odotellessa. Tai no ei niistä yksistä luistelusuksista varmaan paljoa tarvitse sitä liisteriä pois hinkata - vähän varmaan kuitenkin, kun kerran köröttelivät pohjoisesta samassa pussissa liisterilautojen kanssa kotiin.
Joskus olen vedellyt luistoalueille kesäksi varastorasvaksi jotain pakin pohjilta löytyneitä pehmeän parkun jämiä. Voide on siis vain sulatettu suksen pohjaan ja jätetty siklaamatta. Tämänlainen toimitus varmaankin hieman suojaa suksea, mutta onko käsittelystä sittenkään mitään suurta iloa? Haittaa siitä on sen verran, että sitten kun alkutalvesta pitää nopeasti päästä baanalle, niin eihän noin käsitellyillä suksilla voi mitenkään ladulle mennä. Ja sitten voi käydä niin, että kun saa järjestymään hiihtoaikaa, niin se hiihtoaika kuluukin suksien hinkkaamiseen. "Tyhjillä" suksilla sentään voisi lähteä laakista - mitä nyt perinteisen ollessa kyseessä pienen pitohinkkaamisen jälkeen.
Tämä asia saattaa muitakin kiinnostaa, joten mitenkä voisi olla järkevää toimia?
"pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"
Kirjanmerkit