Lainaus Alkujaan tämän lähetti daemonsultan Katso viesti
Kun ei ole toivoa, että saisin hankkia maastopyörää seuraavaan vuoteen (just ostin crossarin), mä ajattelin ryhtyä modaamaan mun halpis-Raleighiani. Mä tiedän, että siitä pitää vaihtaa kaikki soittokelloa ja pinnojen heijastimia lukuunottamatta, ts. ennen pitkää myös runko menee vaihtoon. Onpahan kuitenkin hyvä mahdollisuus opiskella pyörän anatomiaa ja toisaalta havainnoimaan osien parantamisen vaikutuksia kokonaisuuteen.

Tein aiemmin saman jutun hifi-laitteiden kanssa ja kokosin budjettiluokan putkisetin alle 250 eurolla. Nyt yrittämään samaa maasturin kanssa. :P Joo, ei tässä järkeä ole, mutta ei tätä järkihommaksi ole ennenkään haukuttu.
LJL pistikin tuossa jo asiallista kommenttia, lisätään vielä sen verran, että jos lähdet päivittämään entistä, älä osta kompromissi osia. Vaihda tilalle vain sellaista, jota voisit kuvitella pitäväsi myös seuraavassa rungossa. Jos myöhemmin päädyt ostamaan kokonaisen pyörän, niin nuo päivitykset ei välttämättä menneet täysin hukkaan, jos tulit hankkineeksi parempaa mitä tulevassa pyörässä tulee mukana. Toisaalta jos päädyt joidenkin osapäivitysten jälkeen jossain vaiheessa rungon vaihtoon ja kasaat sen taas itse, on sinulla jo valmiina asiallisia osia.

Itse toteutin tuolla jälkimmäisellä metodilla juuri BMC täysjousto projektin. Jäykkäperä Felt:n ostin 2005 alkuvuodesta ja sillä ajelin siis tähän asti, kuukautta vaille 6vuotta siis. Matkan varrella siihen tuli päivitettyä keula, kammet, kiekot, satula ja jarrut, joista kaikki mainitut siirtyivät täysjoustoon. Alkuperäiset Feltin osat palasivat takaisin siihen Jarrut tosin ehtivät olla pyörässä kiinni vain yhden lenkin ajan kun tuli vastaan tuo BMC runkotarjous, mutta nekin siis tuli hankittua vanhaan pyörään ja jopa ruuvattua siihen kiinni ennen kuin uusi runkosetti tuli tilattua =)

Vaikeutena tuossa tietenkin on, että jos nyt tehdyt hankinta päätökset sitovat liikaa tulevan pyörän (rungon) valintaa, itsellänikin osittain oli näin, piti hommata runko, johon riittää 115mm joustava Reba ja jossa on normaalit kiekkojen läpipulttien akselit (koskee vain takanapaa kun keula pysyi), itse asiassa yhden runkosetin hankinta karitui osittain siihen, että mukana tullut keula olisi ollut 15mm akselilla eikä enää huvittaisi hommata kompromissi kiekkoja -> olisi tullut liian kalliiksi. Eli jos sille linjalle lähdet mieti mitä voit hankki valmiiksi seuraavaa pyörää ajatellen, että voit varmasti hyödyntää ne osat jatkossa. Itselle tulee mieleen: kiekot, jarrut, satula, vaihtajat, vivut, tanko, stemmi, ehkä keula.