MPMessutGarminGiantElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 30 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Hybrid View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti
  1. #1
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Olvila
    Viestit
    320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Mutta eiköhän se parkku nyt kuitenkin jää siihen pohjaan riittävän hyvin ilman öljyjäkin. Miksi sitä yleensä muka tarvitsisi pohjustaa moneen kertaan kun se kuitenkin siklataan pohjia myöden joka kerta pois. Jos siihen vetää sen pohjustuksen vaikka kymmenen kertaa ja aina siklaa pois, niin eihän siellä pohjassa ole kuitenkaan muuta kerrosta kuin se mikä sinne käsittelemättömään pohjaan ensin vedettiin, kaikki muut ovat töhnänä lattialla. Koska eikös tutkimuksissa ole todettu ettei sinne pohjaan monista luuloista huolimatta imeydy vahaa. Se vahahan jää siihen pintaan joka hionnan jäljiltä on kuitenkin enemmän tai vähemmän nukkainen, eikä se määrättömästi ota sitä vahaa vastaan. Silkkaa ajan ja rahan haaskuuta on moinen kerrosten kasailu ja roskiin siklailu.
    Pohjustamisen tarkoitus on saada pinta rasvaiseksi ja pehmeäks, niinkuin edellä mainittiin. Tämä edesauttaa voitelun kulutuskestävyyttä ja suksen liukkautta. Näin keskitalvella kuivemmilla keleillä asia vielä korostuu. Jonkinlaisen poikkeuksen tekee uusi märkä lumi. Uusi kuiva suksi saattaa luistaa todella hyvin, mutta vain vähän aikaa.

    Kokenut voitelija tunnistaa helposti kädellä kuivan ja rasvaisen pohjan eron. Yleensä pelkkä öljyäminen tai/ja vahaus ei riitä, pohjille on tehtävä käsitöitä(ei tarvii tumputtaa) tai hionta. Pohjustusta ei myöskään kannata tehdä ämpärimuovi pohjiin.

    E. tämä kaikki on tietenkin samaa hipoilua kuin pyörän tuunaaminen, mutta hiihdossa välineiden kunto on huomattavasti ratkaisevammassa osassa kuin pyöräilyssä.
    "Lapasesta lähti..."

  2. #2
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johannes Katso viesti
    Pohjustamisen tarkoitus on saada pinta rasvaiseksi ja pehmeäks, niinkuin edellä mainittiin. Tämä edesauttaa voitelun kulutuskestävyyttä ja suksen liukkautta. Näin keskitalvella kuivemmilla keleillä asia vielä korostuu. Jonkinlaisen poikkeuksen tekee uusi märkä lumi. Uusi kuiva suksi saattaa luistaa todella hyvin, mutta vain vähän aikaa.

    Kokenut voitelija tunnistaa helposti kädellä kuivan ja rasvaisen pohjan eron. Yleensä pelkkä öljyäminen tai/ja vahaus ei riitä, pohjille on tehtävä käsitöitä(ei tarvii tumputtaa) tai hionta. Pohjustusta ei myöskään kannata tehdä ämpärimuovi pohjiin.

    E. tämä kaikki on tietenkin samaa hipoilua kuin pyörän tuunaaminen, mutta hiihdossa välineiden kunto on huomattavasti ratkaisevammassa osassa kuin pyöräilyssä.
    Tuo edellämainittu ei vielä valota yhtään sen ns. kerrosvahauksen tarpeellisuutta mitä tuossa aiemmin epälin. Jostain olen lukenut sellaisia neuvoja että mitä enemmän vahaus/siklauskertoja sen papempi. Tuntuu jotenkin pöhköltä hommalta että sulateltaisiin aina samaan paikkaan uutta parafiiniä joka sitten siklataan pohjapintaa myöden pois ja kuvitellaan että siihen pohjaan muka jäisi parafiini jotenkin paremmin kuin kuin kertavetäisyllä. Tai vaikka nyt kahdella, jos sillä haluaa uskoaan vahvistaa. Kun se kerran on tutkien todettu ettei se vedä määräänsä enempää parafiiniä niin sitten se ei vedä.

    Tietenkin tuo vahojen kanssa lutrailu antaa tekijälleen uskoa siihen että se parantaa voitelua koska niin on aina ennenkin tehty ja neuvottu. Tuo yltiöpäinen vahaus ja sen jatkuva korostaminen monimutkaisuudessaan on varmaan pelottanut monia jotka ovat ajatelleet alkaa hiihtoa harrastamaan. Monessa muussakin asiassa luullaan että enempi on aina parempi. Vahateollisuus on liiketoimintaa ja tietysti on heidän etujensa mukaista toitottaa sitä että suksenpohja vaatii moninkertaisen vahauksen ja siklauksen suoraan roskiin, sillä sehän heidän tiliään paisuttaa.

    Nyt on paljon nostanut päätään eräänlainen voiteluminimismi, ettei vahata suksia ollenkaan, vaan pohjat pelkästään siklataan ja harjataan, jolloin esiin tulee se pohjan ns. rasvainen liukkaus. Ainakin hoitohomma helpottuu kun ei tarvita muuta kuin pohjan puhdistusharjaus. Se on vielä taistelua tuulimyllyjä, eli vanhoja pinttyneitä asenteita vastaan, ainakin täällä Suomessa. Ruotsissa asia on edennyt jo paljon pidemmälle ja varmasti saa täälläkin vielä enemmän huomiota josta yhtenä esimerkkinä Hiihtoliiton yhteistyö ruotsalaisen siklivalmistajan kanssa.

  3. #3
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    304
    No ei kai noita perusparkkuja moneen kertaan tarvitse vetääkkään.

    Fluorit nyt taitaa vaatia useamman kerroksen, niissä taitaa olla eripituisia fluoriketjuja, jotka liukenee pohjaan ja sitoutuu toisiinsa. Saadaan paljon fluoria pohjaan. Eihän tuonne pohjaan mitään imeydy, ja eihän siellä mitään huokosia ole.

  4. #4
    pazi Guest
    Olipas tänään kohtalaisen nihkeä suksi. Pakkasta oli noin -15 astetta, ja pohjassa tais olla vauhdin LF vihreä. Tuntui, että suksi pitää paremmin kuin luistaa, vaikka tuommoista ilmiötä ei juuri luistelusuksiin halua.

  5. #5
    Oma luistelusuksen luisto ihan kohtalainen, hiihtelin metsässä pikkulatua, jota ei ollut ajettu auki, vaan pinta kulunut ja jäinen. Pohjassa Rex:in -10- -25 -luistot.

  6. #6
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tero76 Katso viesti
    No ei kai noita perusparkkuja moneen kertaan tarvitse vetääkkään.
    Tuo ohje mm. on niitä joihin viittasin: http://www.hiihtoliitto.fi/maastohii...jalle/voitelu/

  7. #7
    Hiihtäjä Guest
    Olen hankkimassa itselleni rotoharjoja voitelun helpottamiseksi, niin onko eri valmistajien rotoharjoilla suuriakin eroja laadun suhteen ja jos näin, keneltä parhaat?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •