Maantiepyörässä on isommat rattaat ja erilaiset putkikulmat.
Mahtava pyörä xtrainerkasikymppisellä! xc:tä puhtaimillaan. Sitä se tuollasella ajaminen on, herkkää ja nopeaa. Helevetin hieno.
Maantiepyörässä on isommat rattaat ja erilaiset putkikulmat.
Mahtava pyörä xtrainerkasikymppisellä! xc:tä puhtaimillaan. Sitä se tuollasella ajaminen on, herkkää ja nopeaa. Helevetin hieno.
Freude am Fahren.
Mä sain dremelöimällä etuvaihtajan toimimaan Trailfoxissa. Tai no, koeajo tehdään kun lumet sulaa, mutta sisätiloissa näyttäis toimivan. Mulla on siis Shimano SLX etuvaihtaja 3x10 voimansiirrolle (Dynasys) ja metallia tosiaan piti poistaa ihan reilusti vaihtajan häkistä. Toisessa pyörässä on 2010 Shimano SLX (3x9) etuvaihtaja ja siinä häkin muotoilu on erilainen kuin BMC:hen laittamassani.
Kiitos, pitkään vaan pitää vielä malttaa ennen kuin viivalle pääsee.
Maantievaihtajan pantahan oli 34,9 mm putkelle, ja scottin 38 mm putkea varten sitä joutui dremelöimään aikalailla jotta sai sopimaan. Voi olla että sen takia se näyttää olevan oudossa asennossa? Se kuitenkin toimii tuossa kuin ajatus, vaikka itsekin olin aika skeptinen sen suhteen. Vaihtajina on X.0 gripparit ja asento säädetty välille 1-2.
Arvelinkin että on varmaan teikäläisen makuun.![]()
Ananasakäämä!
Erittäin herkullisen näköinen kokoonpanoOnnea projektin "valmistumisesta"!
Meikällä päällä erittäin kova kuume päivittää keula (Magura Durin) ja jarrut (Magura Marta SL), huomaa siitä että sormi jatkuvasti Ebay.de-liipasimella… Kunhan päivitykset hommailtu & asenneltu, voi tulla aika sukulaissielu tuon sinun pyöräsi kanssa.![]()
xtrainerille.
Mitä painaa?
Nuo kiekot, onko treeniin?
On treenikiekot eli DT-Swiss X1900.
Ei oo tarkkaa vaakaa, mutta henkilövaa-alla näyttäisi olevan kammottavat 10 kg polkimineen kaikkineen. Painavat kiekot ja contin sisäkumit (200 gr/kpl), not for weight weenies.Lisäksi satulatolppa ja satula on sarjassamme "törkeen painavat". Mutta ne vaihtuu. Kisakunnossa mennään kyllä alle 9 kg, mutta ei ehkä ihan 8,5 kg jota jossain vaiheessa veikkailin.
Kiitos vaan, juu kyllä niitä päivityksiä pyörii mielessä... XTR:n polkimet, pakka jne... Vaikka olen yrittänyt hankkia osat niin että ei heti tarvitse päivitellä.![]()
Ananasakäämä!
Joo, mutta kun nytten hiihtelee ja ajelee lumipoluilla, on se into kevään tullessa aivan tajutonEka kisakin tuntuu aivan taivaalliselta, vaikkei sää olisikaan mikään kaksinen
Ittelle tulee pari muovipyörää kanssa ja ensiksi jäykkäperäkatotaan jos sais pikkusen viilaamalla lähelle tuota scalen painoa
![]()
www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen
BMC:n Traill Foxeista kiinnostuneita saattaapi kiinnostaa 1/2011 MountainBike (Saksankielinen) lehden testi, jonka voitti Specialized SJ FSR Expert Carbon, ja hyvänä kakkosena tuli TrailFox TF 01! Saksan ekasta tentistä tuli muinoin hylsy, niin lopetin kurssin siihen, joten montaa sanaa en ymmärrä, mutta Saksalaisissa lehdissä on kivoja käppyröitä ja kuvaajia (joista etenkin insinööri aina innostuu), joten pitihän se lehti ärrältä mukaan ottaa. Jos jaksaisi näpytellä niin voisihan tuon kääntäjällä kääntää, mutta halukkaat voivat tuolta kurkata.
https://picasaweb.google.com/jokoist...76507537761314
https://picasaweb.google.com/jokoist...78031743762578
Alkaa nuo BMC:n tarjoukset vaikuttaa entistä paremmalta, kun ei ainakaan luokkansa jumbosta ole kysymys =)
--
DrJones
Tossa jutussa oleva Trailfox on uudempaa vuosikertaa kuin ne Bikepalastissa myynnissä olevat rungot. Geometria on hieman muuttunut, keulakulma mm. on loivempi.
Joo... mulla löytyy toi lehti. Oli Giant reignin kanssa parhaat alamäkipyörät. Ylämäkeen sitten vähän hitaampia. Stumppi voitti just monipuolisuutensa takia.
Toi miinus tossa arvostelutaulukossa on korkea painopiste...
Tuo 2009 malli näyttää tismalleen samalta perän osalta: http://www.bikepalast.com/product_in...e-D-mpfer.html Ohjainkulma on näköjään muuttunut. Mutta 2008 malli on kyllä täysin eri näköinen. Mukavinta luettavaa itselleni (fourstroke tilattu) oli se, että VPP linkkua ei ainakaan haukuttu lyttyyn. Koko artikkeli on vielä lukematta, mutta yhteenveto tuli naputeltua tekstiksi ja käännettyä.
Parin eri kääntäjän (google ja babelfish) ja muutaman sanastokorjauksen jälkeinen tankero englanti käännös:
<robottikäännös>
Around the revised VPP rear BMC has constructed its Trailfox. And the poaching prefer to down-hill sections, which may preferably be fast. Especially here thrilled the 150-mm suspension by both to be his sensitivity in dealing with pebbles and by can-do qualities rooted on steep sections. Excellent for downhill affinity fit fine, tubeless-compatible wheels of Haven Easton. Thus the precious product is Trailfox naturally in the lane. The driving line should be corrected in the short notice? No problem, the wide handlebars Easton is a real help. More emphasis needs at the wheel for it but in tight trail turns - with the 349 mm bottom bracket is very high, also the steering angle is very shallow (65,5 o). The driver sits stell something to the fox. Despite the higher weight of the driving is good, in the steep climbs the rear scores with strong traction.
Conclusion: tourer in search of the great adventure lie at Trailfox just right. You happy with the bike rich skiing pleasure.
Very good.
+ Excellent Chassis (Frame?)
+ Smooth running downhill
+ Very good support Vario (Säädettävä satulaputki?)
-High center of gravity
Weight: Complete Bike / Frame / Fork
</robottikäännös>
--
DrJones
Ei taida BMC:ssä olla VPP-perä vaan APS-linkuin toteutettu jousitus. Jokatapauksessa molemmilla saa hyvin toimivan jousituksen.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Joo, tuo on suoraan lehdestä kopioitua. Vähän hakusessä nämä jousitus asiat, mutta sen verran tuosta wikipediasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/DW-link
Että tuo BMC:n APS näyttää enemmän DW linkulta, josta siis Giant käyttää Maestro nimeä?
http://www.bmc-racing.com/int-en/tec...features2.html
Tuossa kuvassa näkyy hyvin tuo linkku (vaikka onkin eri pyörä):
http://cdn2.media.cyclingnews.future..._00131_600.jpg
Tuossakin nuo Giant ja BMC niputettiin samaan kategoriaan "short link suspensions":
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk%3A...nk_suspensions
Menikö tämä nyt ihan metsään?
--
DrJones
Sitten on jompikumpi mitannut väärin. Asteen loivempi ohjauskulma vaatii kuitenkin sen vajaan tuuman pidemmän keulan. Eikä -13mm bb-dropilla paksullakaan rengastuksella pitäis päästä 34,9cm keskiökorkeuteen.
Ei sillä nyt väliä ole periaatteessa, jännä vaan että noinkin eri mitat on ilmotettu.
Att inte cykla är att gå för långt
Sakemanneilla on mittaukset päin metsää aika usein. Monesti mittaavat testattavista pyöristään senttejä pidempiä joustomatkoja kun valmistaja ilmoittaa yms. kivaa. Nyt näyttäisi olevan keulakulmat hakusessa.
Soul Cycles Dillinger 20"
Stanin valkoiset Arch kehät jo on. Kevään aikana katsellaan muita palikoita, ehkä sininen King ohjainlaakeri?
Dalmore muokkasi tätä : 10.02.2011 at 20.03 Syy: kuva temppuili
-Olen periaatteen mies. Mutta jos jokin periaate ei satu minua miellyttämään, olen valmis vaihtamaan sen.-
BMC fourstroke M kokoisena tuli tänään noudettua postista ja hienon näköistä työtähän se on. Pikkaisen koki kolahduksen jostain luettu "Sveitsissä käsin hitsattu" kommentit, kun rungossa lukee ihan rehellisesti "Made in Taiwan" :P
Painoja:
Fourstoke runko M koko + Fox RP2 iskari = 2,92 kg
BMC satulaputken pikalinkku = 50g
FSA Zero stack (FZ-3) ohjainlaakeri = 102g
Ongelmia:
Aikanaan Reban putki katkaistu turhan niukaksi, ja nyky setupilla keulaputki jää 15mm stemmin ylälaidasta vajaaksi. 3mm pitäisi jättää tilaa ohjainputken korkille, joten 12mm pitäisi saada lisää tilaa ohjainlaakeri vaihtamalla. Tuo FSA ohjainlaakeri on siis ala -ja yläosan mitoiltaan yhteensä 25mm korkea. Zero stack ohjainlaakereita ei ihan hirveästi löydy, mutta onneksi löytyy matalia. Vahvin kandidaatti tällä hetkellä on Ritchey Superlogic ZS44 (Stack height: 12,1mm): http://www.bike-discount.de/shop/k69...s44-1-1-8.html jossa arveluttaa ainoastaan nuo keraamiset laakerit, voiko niihin luottaa?
Toinen vaihtoehto olisi Tune Budu (9,8 mm): http://www.bike-discount.de/shop/k69...rsatz-rot.html, mutta en ole ihan varma onko se Zero stack, vai muu semi integroitu, jolla on sama halkaisia, alapään laakeri näyttää kuvan perusteella aavistuksen korkeammalta kuin nuo ZS laakerit.
Sitten olisi tietysti Cane Creek Aer ZS (näyttää riittävän matalalta): http://www.bike-discount.de/shop/k69...t-schwarz.html Mutta jotenkin en tiedä uskaltaisiko tuollaseen vain toisesta päästä laakeroituun maantielle tarkoitettuun laakeriin luottaa maastoajossa. En itse ole valmis riskeeraamaan luotettavuutta 20g (vs tune) tai 53g (vs richey) painon kevennyksen takia, kun tuo runko kuitenkin on kohtalaisen painava.
Tietysti muutaman lisämillin voi saada vielä etsimällä sopivan stemmin, tuossa kuvassa olevassa on korkeutta 40mm, ainakin 38mm korkeita olen nähnyt.
DrJones muokkasi tätä : 15.02.2011 at 20.05
--
DrJones
paljonko xtrainerilla rungon paino? luulisi että heittämällä alle kympin paino... muistitko ottaa juomapullot veke
ja helvetin hienohan sen on, kelpaisi.
“A boo is a lot louder than a cheer.”
- Lance Armstrong
Mun tietääkseni toi Tune ja Ritchey on ihan samanlaisia semi-integroituja laakereita. Kutsutaan tosiaan myös nimellä "zero stack". Noille nyt on miljoona eri nimitystä samoille laakerityypeille: http://www.parktool.com/blog/repair-...dset-standards
Mulla on pari tuollaista Bubua ja hyviä laakereita ovat.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Tuttua. Tuo 25mm on sikakorkea puoli-integroiduksi laakeriksi, suurin osahan tulee tuosta kartiosta laakerin päällä.
Kannattimia löytyy matalimmillaan 35mm klemmarilla.
Jos paino ei ole suuri ongelma, voi kaulaputkea jatkaa turvallisesti sellaisella putken sisään tulevalla jatkolla. Löytyy lähiliikkeestä joka myy BBB:n osia, maksaa jotain 20€.
http://www.bbbparts.com/proinfo3.php...s&LC=EN&Y=2011
Kaar ittelles vaa
Tai sorvillakin voinee pyöräyttää sopivan jatkon jossa on kynnys liitoskohdassa ja liimalla kiinni (tiggaamaan en ehkä alkais, voi hiilikuitu tykätä pahaa siellä haarukan toisessa päässä).
Funktio sille jatkolle kuitenkin on vain tarjota lisää kiinnityspintaa stemmille eikä se mihinkään sieltä karata voi.
Mutta eiköhän toi BBB:n systeemi ole se helpoin tapa.
Joo, taidan vaihtaa Bubuun, kun viimein löysin mittoja sille, näyttäisi että alalaakerinsovitus on alle pyörän upotussyvyyden (10mm), ollen 9.4mm:
http://www.pedalator.com/VTT/inventa...ubu_bottom.jpg
http://www.pedalator.com/VTT/inventa...E/Bubu_top.jpg
Tosiaan kuvista näyttikin että alapää on korkeampi, mutta ei selvinnyt miten paljon. Tämä asia nyt siis hoidossa
Mutta ei siinä vielä kaikki, tuo etuvaihtajan ihmeellisyyskin siis selvisi, vaihtajia on 34,9mm pannalla, mutta BMC:ssä pystyputki on 35,2mm! Mitä ihmettä! Mittasin saman vanhasta Felt:stä ja siinä se sama mitta on 34,1mm. Minulla on vääntynyt Deore 34,9mm etuvaihtaja hyllyssä, jota hellästi sovittelin BMC;hen, no eihän se tietenkään siihen mene. Ilmeisesti Dremmelillä hionnalla olette tarkoittaneet juuri tätä? Ja onko siis näin, että SRAM etuvaihtajan panta on väljempi mitoitukseltaan, ja sopisi tuohon BMC;n pystyputkeen suoraan?
Sinänsä mielenkiintoista, koska rungon mukana tulleessa manuaalissa kuvissa on XT yläpannallinen etuvaihtaja...
--
DrJones
Ei ollut trailfoxissa ongelmana tuo putken paksuus vaan chainstayn osuminen vaihtajan häkkiin jousituksen ollessa lähellä maksimia, iskari tyhjennettynä sen huomaa.
Kannattaa sinunkin mitata keskiön leveys, saattaa olla rotsausvaraa reilusti siellä.
Taitaa nuo BMC:n toleranssit olla aika runsaat![]()
Kiitokset tarkennuksesta, pitääpä laskea ilmat pihalle iskarista ja pistää XT:n vaihtaja valeeseen kiinni niin asia selviää.
Keskiön leveys oli kyllä ihan se jota XT kampien asennus manuaalissakin mainittiin, eli 73mm, jolloin ohjeen mukaan laitoin yhden spacerin oikean kammen puolelle. Saattaisi kyllä kampi upota ilman spaceriakin aika tarkasti kohdalleen, jäi jonkin verran upotusvaraa vasemman puolen kampeen, en sitten tiedä olisiko tuo kokeilemisen arvoinen juttu, vai liekkö ihan normaalia että pari milliä jää urista 'käyttämättä'.
--
DrJones
Kirjanmerkit