Mukavan rapsakka -22 astetta oli yöllä. Tuli sitten puettua yksi kerros liikaa vaatettakin. Vaikka 6km työmatka tuli madeltua melko hitaasti, puski silti puolessa välissä matkaa hiki ja sen myötä loppumatkasta vilu. Yleensä säällä kuin säällä palelevat sormet pysyi mukavan lämpiminä goretex-kintaiden sisällä. Onkohan sitä tässä talven aikana kasvot karaistuneet, kun ei poskiakaan palellut, vaikka en putkikauluria viitsinyt kasvojen eteen laittaa. Hengitykseen tuo pakkanen kyllä jonkin verran otti.
KLV:llä oli melko hiljaista. Työpäivän istuin kaupungissa auton ratissa ja kotimatkan taitoin yhden tienoilla ja yhtään pyöräilijää en nähnyt koko päivän aikana. Työkaveritkin taas kehuivat hulluksi, kun näillä keleillä liikun fillarilla -- mielestäni ei minkäänlaista ongelmaa ole, kun vain pukeutuu kelin mukaan.
Eihän tähän voi muuta sanoa, että onpa mahtavat kelit käydä lenkillä. Ainoo haitta on nuo silmälasit, jotka tahtoo välillä huurtua, vaikka niihin jotain huurtumisenestoainetta käytän. No, näillä pakkasilla tahtoo kyllä varpaat jossakin vaiheessa kylmetä. Pitäs vissiin hommata talvimonot kesäisten tilalle.
Mutta noi Craftin housut ja takki on kyllä ollu hintansa väärti. Jos lähtisin kävelylle pyörätamineissa niin varmasti tulis kylmä, mutta pyörällä...avot.
Tänä aamuna Helsingissä 23.3 pakkasta eli oma enkka tälle talvelle. Hyvin meni, ei ongelmia. Mulla taitaa olla erityisen hyvä ääreisverenkierto, sillä olen vetänyt samoilla tamineilla syksystä lähtien. Ei ole tarvinnut edes talviajokenkiä hankkia. Kesäkengät ja neopreenisuojat riittää.
Perjantai aamuksi on luvattu reilusti alle -25.
Tämä lause. Asiallisen asiaton.
![]()
Mutta asiaan... kyl se vaan on taka/etupuoli hyvä suojata tämmöttisil keleil. Itsellä pari kipaletta ihan normi Prismoista saatavia talvilämmittimiä päällekkäin; alla useamman vuoden palvellut ja syksyllä hankitun viritin siihen virttyneen päälle. Ei paljo naurata, jos kalsa iskee istumalihaksiin ja itkuksi menee kylmän jäytäessä virtsarakon ja satulan välissä. Siinä sitten kaikenmaailman virityksiä (paperi, takinhelma, reppu, mikätahansarätti) kesken matkan kehittelemään eikä mistään juur oo apua (no, juoksulenkillä kerran talvella kotiopäin vastatuulessa olivat varusteet sen verran jäässä, että joutu kirjaimellisesti viimiset pari kilsaa tulemaan kädet housuissa) joten oppinnu kantapään kautta nämäkin. Ennemmin jo lähtiessä hieman liikaa, josta voi keventää, kuin puolivälissä matkaa kuvittelemassa keväisiä lämpötiloja jättipakastimessa.
Keväänmerkki sekin, kun satula ilmestyy vällyjen välistä...![]()
Jahas, pihan mittari näyttää -42. Pitänee laittaa jo pitkät kalsarit pyörälenkille...
Tästä saa jo pisteitä!
Pohjois-espoo -24,9 astetta tänä aamuna klo 06, lähdin silti matkaan. Näin kaksi pyöräilijää itseni lisäksi tuolla 14km matkalla. Sai painaa aika rauhassa
Mulla oli hiki, kun töihin pääsin, paitsi varpaista.
En näe mitään estettä pyöräilettömättömyyteen (sana?), koska vaatteet suojaa. Vauhti ei päätä huimaa näillä keleillä, joten ajoviima on aika olematonta, ainakin mulla![]()
Nyt on tosiaan kiva fillaroida, ei ole kauheasti tungosta aamulla KLV:llä. Aamulla -28 C ja Herwoodin mäessä tietenkin alkoi koneesta puskemaan ylilämpöä.
Suomen suomalainen
Talvipyöräilyn nyansseista eilen iltalenkillä taas mietiskelin, miksi vaihdevipu menee kovemmalla pakkasella tunnottomaksi (vaihtamiseen menee liipasimessa normi sentin sijaan viisi senttiä/vaihde). Kyseessä perus Deore hypridissä. Muovin ominaisuuksia syyllistän...![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Tuli aamulla ajettua oma pakkasennätys Espoosta Helsinkiin 16km @ -21,5C. Ei tuntunut liian kylmältä, ja perillä taisi ollakin auringonpaisteen ansiosta jo huomattavasti lähtölämpötilaa enemmän asteita.
Talvipyöräily tuntuu nyt tosi mukavalta paremman rengastuksen ansiosta. Kiinnitin kesällä käyttämääni Schwalben Racing Ralph renkaaseen hyvin pieniä ruuveja nastoiksi ja laitoin takarenkaaksi. Rengas on 2,25" leveä joten ilmatilaa on todella paljon aikaisempaan verrattuna. Iso ilmatila tekee ihmeitä mukavuudelle. Rengas on myös kevyt ja tosi hyvin rullaava. Ainut kysymysmerkki on kestävyys. Nyt on kuitenkin mennyt jo muutama kymppi ja kaikki nastat on edelleen tallella. Seuraavaksi teen eteen samanlaisen.
![]()
Pitihan tossa metsän suojissa ajella tunnin verran. Upee keli kyllä on, mutta aamuvarhaisessa liian kylmä ja iltapäiväks töihin niin pahassa jamassa ollaan. Miten se muuten on, tietääkö joku noheva insinööri että onko ilmavastus -20 asteisessa ilmassa samaa kuin esim + 20 ssa? Tuntuu vaan että pöörä ei oikein liikuu ja aina on se ilmaseinä vastassa. On se niin tietty että kun se polun pinta on kuin hapankorppua niin syöhän sekin vauhdin mutta kuitenkin![]()
http://www.pellossalo.fi/
Eiköhän se ole sitäkin, että pakkanen jäykistää voimansiirtoa.
Lämpötilan ei pitäisi suoraan vaikuttaa ilmanvastukseen, ilmanpaineen kylläkin. Tällä hetkellä Suomen yllä on korkeapaineen alue, mutta ei tuon pitäisi vielä massiivisesti ilmanvastusta lisätä.
[Edit: puhuin läpiä päähäni tällä kertaa, itse asiassa sekä lämpötila että ilmanpaine vaikuttavat, kts. Wandererin postaus alla.]
Isompia syitä sille, miksi pyörä ei oikein rullaa napakalla pakkasella, kannattaa varmaankin etsiä sisäisen kitkan kasvusta voiteluaineiden jähmettyessä ketjuissa ja navoissa, sekä lumen ja renkaan välisen vierimisvastuksen kasvusta.
Risto Koivunen muokkasi tätä : 15.02.2011 at 14.44
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
20,5 km -25 asteessa aamuseitsemän jälkeen. Muuten varusteet riittivät, mutta Shimano MW80 ei ihan, ei edes tuplasukalla ja neopreenipäällisellä. Taluttelin fillaria 14 kilometrin jälkeen muutaman kymmenen metriä, ja sillä veri lähti vähän kiertämään. Duunin suihkussa varpaita särki sen verran, että ajatus paluumatkasta iltaseitsemältä ei kauheasti nosta ajohaluja.
EDIT: paluumatkalla oli vain -20 ja siihen riittivät myös Shimpan kengät.
fiber muokkasi tätä : 15.02.2011 at 21.10 Syy: Tiedoksi MW80:iä harkitseville
10k-kerhon jäsen
Ilmanvastus, jossa
Ei ole. Kylmällä ilmalla korkeapaineen vallitessa ilman tiheys on suurimmillaan.
Puhutaan kuitenkin marginaalisista eroista, joita en tässä jaksa laskea auki
Tahmaavat laakerit ja kovettuvat renkaat lisänneevät vierintävastusta siinä määrin, että ilmanvastuksen muutosta ei voi havaita.
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Niissä Shimanon trigger shiftereissä on sellainen hammastettu pyörä, jota vipuun nivelöity kynsi hampaasta työntää. Näin pyörään liitettyä vaijeria saadaan vedettyä se yksi hampaan matka, joka vastaa yhtä vaihdetta.
Kynnen nivelöinnissä on liukulaakeri, joka kerää vuosien varrella kaikkea kuvottavaa vierasmateriaalia, joka sekoittuu siihen rasvaan mitä siinä on ja pitääkin olla. Tämä sekoitus helposti pakkasella jumittaa, ja kynsi ei enää käänny akselillaan, jolloin se ei ota kiinni hampaaseen, josta seuraa että vaihde ei vaihdu vaikka vipu kääntyy.
Melko helppo korjata, jotain öljypohjaista huuhtelua ensin ja vaseliinia perään. Tarttee tosin avata se vaihtaja että tulos on kunnollinen, mutta se on varmaan vain kahdella ruuvilla kiinni.
(Olen korjannut noita aika monta, ja niin varmaan moni muukin.)
Riding straight ahead in a forward fashion.
Tuolla voi laskeskella mm.lämpötilan vaikutusta:
http://www.hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm
Rule #1: Obey The Rules
Minulla on aitoa lammasta fillariin tollainen ja tosiaan se toimii.
Kaikki kunnia teille jotka fillarilla liikutte.
Minä pidän fillarit nyt näillä keleillä lämpimässä autotallissa.
En kyllä ihmetellyt että Suomessa menee nyt sähköä.
Jos en autolla aja niin aina se on töpselissä.
Pysyy Italialainen lämpimänä sisältäkin ja heti on täydet kierrokset käytössä kun lähtee liikkeelle.
Kuluttajakin voi olla oikeassa-ainakin paikassa.
Hmm. Silloin kun tiheys on suurimmillaan, on myös hapen osapaine korkeimmillaan. Eli koneesta irtoaa enemmän tehoa. Laskekaapa kumpi vaikuttaa enemmän, ilmanvastus vai tehonlisäys.
Vaatetuksen (tönkköys, ilmanvastus) vaikutus pitää eliminoida, eli kenttätestit (Powertapilla tai SRM:llä) sekä +20, että -20 pitää tehdä shortseissa ja lyhyessä paidassa.![]()
Kaar ittelles vaa
Kyllähän jähmeä rullaavuus pakkasilla tietty matkantekoa vähän hidastaa ja sekin, ettei viitsi ihan hirveästi "konetta" rasittaa hengityselimiä sääliessä, mutta näillä alkaen 15...20 asteen pakkasilla tulee mulla eteen yksi lisäkerros vaatteita joka paikkaan ja se jos mikä hidastaa matkaa. Pukeminen ja riisuminen vie varmaan 10min kumpikin. Siinä ajassa jo melkein pääsisi autollakin liikkeelle. Bussi/juna ei kyllä vielä tulisi pysäkille. Se tapahtuisi vasta, kun pyörällä on jo perillä...
Hauska ollut seurata muiden liikkujien ilmeitä. Kauempaa jotkut näyttävät kävelevän todella kärsivän näköisinä, pyöräilijän havaittuaan ensin vähän epäuskoinen ilme ja sitten kävelläänkin ihan normityyliin, ikäänkuin ei mulla nyt niin kylmä ollutkaan, jos toikin kulkee fillarilla...
Ja muutenkin, rontti 20 pakkasta, eihän se ole edes mikään erikoisen kova pakkanen. Normi talvikeli ja "kaikki" on hätää kärsimässä... Tulis -40 ja 10m/s tuuli, niin olis vähän haastetta.
Ihan sama ongelma oli mulla tänä aamuna!
Mä olin jo ihan huolissani, et mun vaihteet prakaa, mutta näyttää olevan niin, että -25 astetta on vaan mun fillarille se toimintaraja.
Tänään oli kyllä aamulla mukava seurata tosissaan parissa liikennevaloissa autoilijoiden ilmeitä.![]()
Tavarafillarilla tänään hyötykierros, lasipurkit keräyslaatikkoon ja pullot alkoon, sitten Herttoniemestä nahkasatulakauppaan Vallilaan. Pakkasta oli sen parikymmentä, mutta ei tullut kylmä huopikkaissa ja karvalakissa. Kierroksen päätteeksi Erätorin parturille saapuessa oli itse asiassa ihan hiki, mutta sain tukanpesun samaan hintaan.
Huomenna harkinnassa aamukierros krossarilla. Sillä ei oikein viitsis huopikkaissa ajella, onneksi on hyvät shimpan talvikengät ja paksut vaellussukat.
Täälläkin -25 aiheutti melkoista harmia. kaikki vaijerit paitsi etujarru aivan jäässä vaikka oli ollut kuivumassa lämpimässä 5h eilen.
Päätti sitten ylempi rissa takavaihtajasta lähteä kävelemään omia matkoja?? Kiinnityspultti katkesi ja siihen matkanteko vähän tyssäsi. Onneksi ehtisin ajoissa kirjoituksiin..
Tästä voi sitten päätellä että Man vs metal on nyt 1-0.
Huomenna sitten kävellen![]()
Kirjanmerkit