Aika hieno polkupyörä. LW:n takavaihtaja ja kaikki.
No on. Ai Scalestakin saisi noin kevyen. No, mun 10.2kg vakioon verrattuna varmaan ei muuta jäisi jäljelle kuin runko, jos haluaisi edes alle 7 kiloisen...
Maastofilojen keventely on vähän riskialtista hommaa mielestäni. Eikös niillä ajeta vähän niinqu maastossa. Eli siellä missä on kiviä, juuria, monttuja jne. Ei välttämättä joku "feather-light" värkki kestä ainakaan raavaan ison miehen alla? Maantiellä sentään mennään yleensä suht sileetä baanaa pitkin (jos ei täräytä vahingossa johonkin koloon vain).
Edit: Mutta siinä varmaan se haaste onkin. Tehdä hyperkevyttä, mutta kuitenkin kestävää ja ajettavaa! Mielenkiintoista olisi. Jos ajaisi maastossa vain. Tällä 1 krt/vuosi tahdilla ei viitti pahemmin kevennellä....![]()
Oli kyllä varsin mielenkiintoinen juttu fillari lehdessä siitä Scalpellista. Hintaahan sille oli kertynyt, mutta ei se enää kovin käytettävältä pyörältä vaikuttanut. Siis siinä mielessä, että ajot tulevat sijoittumaan pääasiassa vain sileäpohjaisiin kangasmaastoihin.
Hieno ja todella kevyt pyörä kuitenkin![]()
Ois se varmaan fillarilehdessä ollut Scalpel ihan ajettava jos vaihtais stemmin, renkaat ja satulan sekä tolpan.
Tolppa ja satulakin kestää varmaan kevyellä kuskilla ihan hyvin.
Itsellä ei jäykkiksessä kestäny, mutta painoa onkin enemmän.
Kiekoista ei ole mitään käsitystä.
Värityksestä 10 pistettä!
www.hypy.fi
Tota mä en tajua että stemmi/ohjainlaakeri pysyy paikoillaan ilman kunnollista korkkia ja käpyä? Tossahan on vaa joku tollainen painettava kuitukorkki ilmeisesti. DT kuitenkin käskee työntää tonne kaulaputken sisään oman ankkuri expanderinsa. Niin no ei tolla ehkä ajeta sitä kaikkein teknisintä reittiä?
www.hypy.fi
Onko tuon kävyn ja korkin tarkoitus pitää stemmi ja laakeri paikoillaan?
Olen ollut siinä uskossa, että niillä vedetään vain välykset pois, ja stemmi pitää sitten paikoillaan.
Asiaa puhuu mr. p-olkisin. Maantiellä saattaa ohjainlaakeri pysyä kireällä ilman kiristintä, mutta kivikko/juurakko aiheuttaa nopeasti klappia...
Juu, ei ole käpyä omassa Pinassa ollut ja hyvin on pysynyt paikoillaan silti.
Kävyllä olen vetänyt välykset pois, sit löysännyt stemmin ruuvit sen verran että olen saanut tumpattua semmosen Ahead-Cupin (vaimikäseolikaan) sinne kävyn paikalle ja sit vetänyt stemmin pultit momenttiin. Tuo Cuppi painaa muutaman gramman (JEE), käpy kymmeniä grammoja (NOT JEE).
http://www.schmolke-carbon.de/carbon...ails/ahead.php
Tommonen?
Joo, ja tuossahan on semmonen etu että se tukee sitä ohjainputken päätä sisäpuolelta stemminpulttien puristusta vastaan. Periaatteessa siis voi olla ainakin joitain vain alempaa laajenevia käpyjä parempi mekaanisesti. Aika nafti sovitus saa olla kyllä. Noita saa 0,2mm välein eri kokoja. Liekkö muuta vaihtoehtoa kuin ostaa kolme lähintä ja asentaa se joka juuri sopii?
Ite en kuitenkaan uskalla edes ajatella hiilikuitusta haarukkaputkea maastopyörässä, vaikka maantielle kokohiilikuitusetupin varmaan uskaltaisin laittaa, mutta onhan näitä puuhasteluja kiva kattella...
Just tuommonen joo. Mulla lähti about heti irti toi lätkä tuosta putkenpätkän päästä mutta sen sai takaisin pikaliimalla sekunnissaSovituksesta niin mittaa mauserilla (vaimikäsenoikeenimionkaan) tarkka mitta niin tulee oikeen kokoinen cuppi sitten? Eikös tuommosella ihan perus-k-rauta mausereillakin saa kymmenysosat mitattua...
noni,google löysi kyvan tuosta DTn expanderistä. Tämä on siis sen verran pitkä että tukee koko stemmin matkalta. ja paino on sen mukainen.
![]()
p-olkisin muokkasi tätä : 01.03.2011 at 12.26
www.hypy.fi
Itse kanssa tuskailin useamman kauden oman fillarini Reba WC:n hiilikuituisen kaulaputken kanssa. Stemmi luisti, vaikka yritin mitä tahansa, kun käytössä oli Tunen GumGum.
Nyt sitten laitoin Cervelon version aiheesta kuitukaulaputken käpy ja tuntuu toimivan. Siinä siis liimataan kaulaputken sisään alumiiniputki, minkä sisällä on tavallinen käpy. Näin siis yksinkertaistettuna.
Ja sokerina pohjalla paketti on äärimmäisen kevyt, punnailtiin useiden erivalmistajien versioita ja tämä oli selkeästi kevyin ja tukee vielä kaulaputkeakin stemmin kiristykseltä.
Ei muuten huono idea.oikeastaan aivan loistava.pitäis varmaan
pyöräyttää sorvilla joku ohut rengas putken sisään ja koittaa.
en oikein tykkää tuosta expander kävystä, karkailee aina haarukan sisuksiin kun yrittää säätää, sitten saa onkia magneettipuikolla ylös eikä edes pysy "päällyskorkki" ajossa tiukalla ilman ruuvilukitetta...
(eikä normikäpyä kehtaa paljaaltaan kuituputkeen tunkea)
tuuman sisähalkaisijaltaan olevasta putkesta kun 30mm korkean kauluksen pyöräyttää niin tulee...öö... ~12g painoa.
Cervelon alumiiniputki on pituudeltaan luokkaa 6-7cm. Putken yläpäässä on pieni pokkaus, jolla estetään putken holahtaminen kaulaputken pohjaan liimattaessa. Putki toimii kävyn kontaktipinnan lisäksi murskauksen"estäjänä" stemmille. Kaulaputken pituus pitää tietty olla melko lähelle kohdallaan ennen kuin liimaa systeemin paikalleen. Lyhennysvaraa on toki hieman ja käpyä saa painettua putkessa alas jos on tarpeen.
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Noh, jokainen saa kikkailla ja peippailla kevennysten kanssa haluamallaan tavalla. Maantiepyörässä 6.8 kg saavuttamiseen ei todellakaan tarvitse höylätä grammoja sellaisista paikoista, joissa vahvuuteen saa laittaa varmuuskertoimia. Lämmittää muuten ihan hitosti joku kevyttanko siinä vaiheessa kun huomaa sen olevan irrallaan kädessä ja mutka lähestyy 55 km/h.
Showhommat erikseen.
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Mulla tosta Extraliten Ultrastarista se eka versio SID World Cupin hiilikuitusen kaulaputken sisällä ja sen kaverina Tune Bubun mukana tullut Tunen hiilarinen korkki ja aluruuvi. Ei paina paljoa ja hyvin pysyy kireellä vaikka missä juurakossa ryskyttäisi.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ei kai sen "putken" tarvi montaa grammaa painaa, kun sen ei tarvi kestää muuta kuin sen normaalin kävyn aiheuttama rasitus? Ohutkin alumiinipinta kestää jo sen että käpy ei katko kuitua, ja ohutkin putki hyvällä sovituksella ja liimalla lisää puristuskestävyyttä stemmiä vastaan.
Siinä on sitten sekin järki että vahvike voidaan laittaa siihen kohtaan missä sitä tarvitaan, eikä varmuuden vuoksi joka paikkaan tehtaalla kun ei vielä tiedetä mistä kohtaa kaulaputki katkaistaan.
Mun mielestä ihan järkevää keventelyä Cervelolta.
"tilasin" tuommoisen. sitten katkaisee sopivaan mittaan, poraa kevennysreikiä (paljon) ja liimaa kiinni ja tuumainen peruskäpy pitää jostain hankkiä. toiminee.
Täytyy punnita pajalla mutta yleisiin "käpy" ratkaisuihin verrattuna se Cervelon putkisysteemi on tosi kevyt. Se aluputken seinämä on n. 1mm.
Edit, punnailin: 18g/70mm.
Btw, punnailin myös tossa Enve:n palikoita, 800mm leveä DH tanko oli 227g, 34.9x400mm suora tolppa 206g, 26" tuubikehä 247g. Siihen sopiva Tufon 2.2" tuubi nappuloilla 530g, tai narumpi olisi kyllä sippoisempi mutta toi 2.2" oli kivan oloinen. Tuubiteippi täytyy viä käydä punnaan.
Samu Ilonen muokkasi tätä : 15.03.2011 at 15.19
Onko kellään mitään hajua tälläsestä valmistajasta? Onko laadukasta palikkaa vai ylihintaista kuraa?
http://r2-bike.com/mcfk-carbon-sattelstuetze_1
Olen ajatellut tollasta tolppaa maasturiin. Tarve olis 30,9 ja 400 pitkä UD. Tolppaa jää näkyviin n.27cm ja rungon satulakulma on 72astetta. Mahtaako kestää ajella muulloinkin kuin kisapäivinä vai kannattaisiko suosiolla katella järeämpiä putkia?
MCFK:n palikoista en ainakaan isojen poikien forumilla muista kuulleeni mitään hirveämpiä valituksia, eli lienee sieltä laadukkaammalta puolelta. Itse en kuitenkaan ihan noin kevyisiin palikoihin uskaltaisi lähteä. Omana tolppana on Masterpiece, josta painavat satulaklamppiosat on vaihdettu kuituiseksi ja pultit ja mutterit titaanisiksi. Taisi olla jotain 150-160 gramman luokkaa @ 30.9/367mm. Pitää tarkistaa, kun pääsen ensi viikolla kotiin.
px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi
http://www.smud-carbon.eu/saddle.html
69 grammainen hiilarisatula alle satasella. Näyttää vähän samanlaiselta muodoiltaan, kuin Speedneedle, joka mulla on maasturissa. Melkein voisi testiksi tilata.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ei olisi kyllä pahan hintainen satula+tolppa-combo sparkkiin, jos n. 200 ekulla saa alle 200 g painavan yhdistelmän...tietty molemmat joutuisi maalamaan valkoisiksi![]()
Kirjanmerkit