HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 171 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 71 121 161 169 170 171 172 173 181 221 271 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.101 - 5.130 / 13345

Aihe: Syksy tulee, valoa!

  1. #5101
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.041
    Meneekö mulla ny yöunet vai pitääkö siirtää kiinalaiset riistovalon patterit
    ulos.

    http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=7509361
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  2. #5102
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Tuossa Philipsissä on kyllä mielenkiintoinen (ja järkevä) valokiila ja kolmella ledillä saa jo valoakin hieman. Valotehojen noustessa on vain ajan kysymys, että säädöksin aletaan vaatia esim. tuota leikkaantumista horisontin tasolta kuten vaikka Saksassa jo tapahtuu.

  3. #5103
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Meneekö mulla ny yöunet vai pitääkö siirtää kiinalaiset riistovalon patterit
    ulos.
    http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=7509361
    tismalleen samaa aihetta on jo useasti keskusteltu jo viimevuonna ja tiivistelmä siitä : ei tarvitse olla huolissaan.
    yhtä usein nuo dx:n lionit paukkuvat kuin nokian kännykän lionitkin
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  4. #5104
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    267

    Video

    Pikku esittelyvideo kuudesta 4Sevens lampusta.

    http://www.youtube.com/user/taskulam.../0/xEB0JqECBEA

  5. #5105
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Turku/Pansio
    Viestit
    278
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Onko Philipsissä muka pidempi takuu kuin 1 vuosi
    Meinasin nyt lähinnä että jos jotain ongelmia tulee niin ei tarvitse kuin polkea neljä kilometriä kyseiseen kauppaan ja kertoa mikä on ongelma kun toisena vaihtoehtona olisi valon lähettäminen takaisin postissa ja odotella viikkoja tai jopa kuukausia jotain vastauksia sähköpostilla. Ja jos paska tuuri käy niin et saa mitään korvauksia.
    Nokian Hakkapeliitta W240/W106, loppu se liukastelu...ehkä

  6. #5106
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Amadeus Katso viesti
    Meinasin nyt lähinnä että jos jotain ongelmia tulee niin ei tarvitse kuin polkea neljä kilometriä kyseiseen kauppaan ja kertoa mikä on ongelma kun toisena vaihtoehtona olisi valon lähettäminen takaisin postissa ja odotella viikkoja tai jopa kuukausia jotain vastauksia sähköpostilla. Ja jos paska tuuri käy niin et saa mitään korvauksia.
    Suomesta ostettuna Riisto Teslojen takuu toimii hyvin.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  7. #5107
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Amadeus Katso viesti
    ps. kyllä tämä nuo riistoteslat hakkaa mennen tullen ja sillä on vielä ihan kunnon takuu jos tulee jotain ongelmia.
    Ei voi verrata keskenään plug&play lamppua ja kunnon DX riistolamppua. Sitä DIY riemua ei kyllä saa mistään tavallisesta lampusta.

    Lamppu näyttää kyllä järkevältä. Akut edullisia ja helppo vaihtaa. Mikä on latausaika(minkälainen laturi)? Kannattaa varmaan pari kertaa vuodessa ottaa kennot ulos ja ladata erillisellä laturilla kennokohtaisesti, kun varsinkin tavalliset NiMH:t menevät vähitellen epätasapainoon epätasaisen itsepurkauksen takia.

  8. #5108
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Takuussa DIY-lamppu on toki paras, minunkin käytössä olevissa valoissa on 24/7 takuuaika ja ne kolvataan kuntoon käyttäjän halutessa vaikka viikonloppuna. Samalla vaihdetaan vaikka ledi-tyyppi, jos käyttäjä niin haluaa.

    Vakavammin ottaen. Järkevä valokiila on kirkkailla tehoilla yksi tärkeimpiä ominaisuuksia. Mun taskulamppumallinen riistovalo P7:lla (tietysti sitä kiinalaisen parasta BINiä) on käytännössä reilusti alle 50% valotehossa XM-L -lediin verrattuna samassa valaisimessa. (lumeneissa mitattuna). Nyt kun on kaksi tuollaista tangossa (yleensä akun keston vuoksi eli vuorotellen käytettynä) ja yksi kypärässä, niillä voi jo häikäistäkin muita.

  9. #5109
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Turku/Pansio
    Viestit
    278
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Ei voi verrata keskenään plug&play lamppua ja kunnon DX riistolamppua. Sitä DIY riemua ei kyllä saa mistään tavallisesta lampusta.

    Lamppu näyttää kyllä järkevältä. Akut edullisia ja helppo vaihtaa. Mikä on latausaika(minkälainen laturi)? Kannattaa varmaan pari kertaa vuodessa ottaa kennot ulos ja ladata erillisellä laturilla kennokohtaisesti, kun varsinkin tavalliset NiMH:t menevät vähitellen epätasapainoon epätasaisen itsepurkauksen takia.

    Akkuja löytyy sen neljä kappaletta (NiMH 2450mAh) ja niiden lataaminen on helppoa kun niitä ei tarvitse erikseen ottaa lampusta pois. Tarvitsee vain laittaa lampun persiiseen USB-plugi ja töpseli seinään kiinni ja antaa latautua sen 7-8 tuntia jos akut on imetty täysin tyhjiin.
    Nokian Hakkapeliitta W240/W106, loppu se liukastelu...ehkä

  10. #5110
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    9
    Totanoin, APUA!

    Oon nyt lukuisia tunteja lukenut vaikka mitä vaikka mistä koskien pyöränvaloja ja olo on hiukkasen sekava.
    Avun toivossa kysynkin tässä nyt paria asiaa silläkin uhalla, että kyseiset asiat olis näissä lukuisissa eri threadeissä tulleet esiin jo monta kertaa.

    Siis:
    Etsin valoa kaikkeen käyttöön mutta ajatus sen kymmenen eri moodin läpi kelaamisesta joka v itun kerta kun haluan pelkästään himmentää valoa (ja palauttaa sitten kirkkaammalle) risoo sietämättömästi.
    Onko siis kenelläkään tietoa tahikkas omakohtaista kokemusta valosta jossa kirkkauden vaihtaminen onnistuisi molempiin suuntiin helposti?

    Tämä vastaa ajatustani mutta on "hitusen" tyyris: http://www.supernova-lights.com/en/products/m33.html

    Samoin tämä vaikkei käsittääkseni sisälläkään mahdollisuutta johdon päässä sijaitsevaan kytkimeen: http://www.full-beam.com/


    Toisaalta:
    Olisi hienoa jos valon voisi irroittaa nopeasti esim. paluumatkalla kaupassa piipahtamisen ajaksi.

    Siispä APUA! Onko jollain tietoa valosta joka täyttäisi edes ensimmäisen toivomukseni tai parhaimmillaan jopa molemmat?


    Ainii, täsmennykseksi vielä tarkoitan nyt sellaista valoa jolla näkisi edes vähän eteensä täysin valaisemattomilla teillä/poluilla kohtalaisessa (=hitaahkossa) vauhdissa.

    Mahdollisesta avusta sydämellisesti kiittäen

  11. #5111
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    9

    Luminous Lights

    Ainii, onko kellään kokemusta näistä valoista: http://www.luminouslights.co.uk/

    Haulla en löytänyt mitään.

  12. #5112
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Nämä nyt ovat sen luokan valoja, että parempi kun joku käyttäjä itse kommentoi. Tässä yksi johdoton lisävaihtoehto: http://www.exposurelights.com/ . Oletan, että vain jokusia viestejä sitten keskustelun kohteena ollut Troutie kuten myös lamppujen mersu Lupine ovat tuttuja.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Injou Katso viesti
    Tämä vastaa ajatustani mutta on "hitusen" tyyris: http://www.supernova-lights.com/en/products/m33.html
    Mutta tätä teki mieli kommentoida. Supernovan on kuvitellut olevan huippulamppu (varsinkin dynamopuolella), mutta siellä ne elvistelevät ennätyksillään ja käyttävät siihen jotain ledivalmistajan datasheetistä laskettuja teoreettisia lumeneita. Ei sellaisilla lumeneilla jotka olisi mitattu (=lampusta oikeasti lähtisi). Lisäksi annetaan ymmärtää, että kun ledien virta on nostettu 1 ampeerista 1,5 ampeeriin, valoa saataisiin 75% lisää (oikeasti ehkä max 40%, ledien hyötysuhde huononee mitä isommaksi virta tulee ja lisääntynyt lämmöntuotto->lämpötila huonontaa sitä vielä lisää). Ei näin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Injou Katso viesti
    Ainii, täsmennykseksi vielä tarkoitan nyt sellaista valoa jolla näkisi edes vähän eteensä täysin valaisemattomilla teillä/poluilla kohtalaisessa (=hitaahkossa) vauhdissa.
    Ai jaa... No mutta, sittenhän melkein kannattaakin valita se mille luvataan eniten lumeneita, ja ostaa kaksi. Toinen kypärään ja toinen ohjaustankoon. Varmuuden vuoksi niin ei tule pettymyksiä.

  13. #5113
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Injou Katso viesti
    ...kymmenen eri moodin läpi kelaamisesta joka v itun kerta kun haluan pelkästään himmentää valoa (ja palauttaa sitten kirkkaammalle) risoo sietämättömästi....
    Onko siis kenelläkään tietoa tahikkas omakohtaista kokemusta valosta jossa kirkkauden vaihtaminen onnistuisi molempiin suuntiin helposti?
    Lupine Wilma 6:ssa ainakin on ohjelmoitavissa montako ja minkälaiset valomoodit haluaa käyttöön.

    Fenix ärsyttää juuri tuon moodien kelailun takia.

    Etsin valoa kaikkeen käyttöön
    Eihän se toki mikään taskulamppu ole.


  14. #5114
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Lupine Wilma 6:ssa ainakin on ohjelmoitavissa montako ja minkälaiset valomoodit haluaa käyttöön.
    Kuten myös Pikossa ja Bettyssä. Itellä on kumpaankin konffattu vain kaksi moodia, täysteho ja pienin mahdollinen teho.

  15. #5115
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Jyväskylä, Vaajakoski
    Viestit
    137
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Amadeus Katso viesti
    Tuli hankittua aika yllättävästä paikasta kunnon lamppu tänään, nimittäin Motonetistä. Lamppu on nimeltään Philips Bike Light ja aikani tietoa kaivettuani löysin tuollaisen blogin. http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/tests/verlichting/Philips_LED_bike_light/index_en.html

    Odotan todella mielenkiinnolla tämän iltaisia testejä kunhan saan akut ladattua.
    Valokuvio on erinomainen katukäyttöön.

    Lamppu toimii 20 asteen pakkasessa täydellä teholla korkeintaan puoli tuntia. Sitten se vaihtaa pienemmälle teholle ja sammuu kokonaan n. tunnin kuluttua. Akkujännite on tällöin n. 1.22 V / kenno, kylmänä. Valo ei lämmettyäänkään mene suuremmalle teholle ennen kuin laturin tökkää hetkeksi kiinni tai jonkin kennon irrottaa hetkeksi. Samalla myös lataustilan merkkivalot toipuvat ja alkavat näyttämään puolitäyttä. Virransäästöautomatiikka ilmiselvästi muistaa alimman kuormituksen aikaisen akkujännitteen, eikä toivu siitä ennen kennojen irrotusta tai latausta. Lamppu ei suostu purkamaan akkuja läheskään tyhjiksi, pakkasessa.

    No, tämä olikin hankittu modauksen pohjaksi. Seuraavaksi tinataan bFlex kiinni ja laitetaan DC-liitin ulkoiselle akulle.

  16. #5116
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    9
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Lupine Wilma 6:ssa ainakin on ohjelmoitavissa montako ja minkälaiset valomoodit haluaa käyttöön.

    Fenix ärsyttää juuri tuon moodien kelailun takia.



    Eihän se toki mikään taskulamppu ole.
    Äh, niin, tarkoitin tietenkin siis että valoa kaikenlaiseen PYÖRÄILYkäyttöön

  17. #5117
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.094
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaitsu Katso viesti
    Lamppu toimii 20 asteen pakkasessa täydellä teholla korkeintaan puoli tuntia. Sitten se vaihtaa pienemmälle teholle ja sammuu kokonaan n. tunnin kuluttua.
    Kaikenlaista käyttökelvotonta romua ne kehtaa myydä, modausaihioita luulisi saavan halvemmallakin.

  18. #5118
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217
    Eiköhän tuollainen -20c pakkanen lyhennä aika radikaalisti kaikkien akkujen toiminta-aikaa.



  19. #5119
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PHI Katso viesti
    Eiköhän tuollainen -20c pakkanen lyhennä aika radikaalisti kaikkien akkujen toiminta-aikaa.
    Eipä juurikaan, ainakaan mun DX-lioni akuissa, eikä Hopenkaan.

  20. #5120
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217
    Ihan tosi? Siis paloajat ovat samat kesäkelissä ja kovassa pakkasessa?



  21. #5121
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    No ei nyt ainakaan noin paljoa ja lamppujani käyttelen lähes päivittäin.
    (en väittänyt, että pakkanen ei vaikuta akunkestoon ollenkaan)

  22. #5122
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217
    Joo... Todellinen testi tuolle pakkasen vaikutukselle akkukestoon, on ajaa pitkä yhtenäinen lenkki pakkasessa valot päällä. Samalla voi tarkkailla, missä vaiheessa lampun varaustilan kertovat valot alkavat vilkuttaa ja verrata tätä lämpimän kelin vastaaviin. Jos ajaa lyhyitä pyrähdyksiä ja tuo sitten pyörän yöksi lämpimiin sisätiloihin, akut elpyvät lämmössä. Silläkin on merkitystä ajaako maastossa hiljaa vai maantiellä kovempaa, jolloin ajoviiman jäähdyttävä vaikutus on suurempi.



  23. #5123
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    316
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PHI Katso viesti
    Eiköhän tuollainen -20c pakkanen lyhennä aika radikaalisti kaikkien akkujen toiminta-aikaa.
    NiMH akut mitkä tuossa lampussa oletan olevan eivät ole paras yhdistelmä pakkasen kanssa. Lithium on jo sitten paljon parempi.

  24. #5124
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Injou Katso viesti
    Ainii, täsmennykseksi vielä tarkoitan nyt sellaista valoa jolla näkisi edes vähän eteensä täysin valaisemattomilla teillä/poluilla kohtalaisessa (=hitaahkossa) vauhdissa.
    Ai jaa... No mutta, sittenhän melkein kannattaakin valita se mille luvataan eniten lumeneita, ja ostaa kaksi. Toinen kypärään ja toinen ohjaustankoon. Varmuuden vuoksi niin ei tule pettymyksiä.
    Jos mää nyt avaan tätä vielä vähän... Ihmisen silmäthän näkevät valoisuuden vähän logaritmisesti. Jotta valo näyttäisi tuplasti kirkkaammalta, valotehon pitää nelinkertaistua.

    Jos nyt lähdetään vaikkapa 25 lumenista, mikä vastaa (näin lonkalta) tavanomaista taskulamppua ennen lediaikaa. Se on sekalaiseen käyttöön jo ihan ok lukema, tosin pyöräillessä se ei riitä mihinkään muuhun kuin nähdyksi tulemiseen.

    Tuplasti kirkkaammalta näyttävä olisi ~100 lumenia. Tehokkaalla ledillä virtaa kuluu yksi watti. Tämän verran valoa tulee jo tehokkaasta yhdellä AA-akulla toimivasta taskarista. Toisaalta tämä lienee tehokkaampi kuin mikään maantielle tarkoitettu pyörävalo ennen lediaikaa (vrt. esim. itselläni oli 5W Sigma Mirage).

    Tuplataan taas näennäinen kirkkaus, ollaan 400 lumenissa. Dealextremen P7/MC-E -lampuista tulee ehkä tämän verran oikeita lumeneita. Ja se on selvästi enemmän kuin esim. 20W sisustushalogeeneissa, joita maastopyöräilijät käyttivät hyvällä menestyksellä. 60W hehkulampun valoteho on luokkaa 700 lumenia. Näihin lukuin tarvitaan yleensä jo litiumakku, vaikka joitakin monen AA-akun valaisimiakin on. Hintaa lampuilla muutamasta kympistä ylöspäin.

    Tästä on enää vain yksi näennäisen valotehon tuplaantumisporras noihin kaikkein tehokkaimpiin pyörälamppuihin (1500-2000 lumenia). Hinta satoja euroja, tehonkulutuskin jonkun kymmentä wattia. Seuraava tuplauskerta (->6000-8000lm) olisikin jo aika tolkuton pyöräkäyttöön muutenkin kuin tehomielessä. Ei siis ihme ettei tällaisia valaisimia ainakaan kaupallisina versioina löydy.

    Tämä ei nyt ollut mitenkään kritiikkiä tehokkaita pyörälamppuja kohtaan. Tottakai isommalla teholla näkee paremmin ja on helpompi ajella. Itsekin käyttäisin jos sellaisen omistaisin (jos olisi varaa / jos ajelisin maastossa, ts. minulla ei suuremmin ole sellaiselle tarvetta). Mutta siis. Jos haluaa nähdä kelvollisesti eteensä metsässä, ei sitä varten tarvitse noita satojen eurojen Lupineja/Troutieta/Exposureja/yms. ostaa. Paljon vähemmälläkin pärjää ihan hyvin. Jos sen sijaan haluaa nähdä mahdollisimman hyvin, niin sitten sijoitetaan noihin huippulamppuihin. Itse ostin juuri taskulampun, jolle manuaali ilmoittaa täydellä teholla 360 lumenia ja seuraavalla 155 (oikeasti ovat vähän vähemmän). Onhan tuo ero nyt selvästi silmin nähtävissä, muttei kyllä mitenkään huima. Jos mentäisiin metsään, laitettaisiin lamppu sokkona päälle ja kysyttäisiin kumpi teho on käytössä, en voisi sitä varmuudella tunnistaa.

  25. #5125
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo, Perkkaa
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Injou Katso viesti
    Etsin valoa kaikkeen käyttöön mutta ajatus sen kymmenen eri moodin läpi kelaamisesta joka v itun kerta kun haluan pelkästään himmentää valoa (ja palauttaa sitten kirkkaammalle) risoo sietämättömästi.
    Onko siis kenelläkään tietoa tahikkas omakohtaista kokemusta valosta jossa kirkkauden vaihtaminen onnistuisi molempiin suuntiin helposti?
    Sunwaymanin taskulampuissa on erillinen säädin"kiekko", jolla pystyy laittamaan valon kirkkauden sopivaksi. Useissa "tactical"-lampuissa taas on vain kaksi moodia, jotka voi kotona ohjelmoida haluamikseen jolloin ei tarvitse kelata useiden turhien (saatikka strobojen) läpi. Itse olen valinnut jälkimmäisen tavan, toimii hyvin.

    Taskulamput toki saa myös helposti irti pyörän telineestään, ja ovat monikäyttöisiä (vaikka myöhemmin täsmensitkin haluavasi vain pyöräillessä monikäyttöisen).

  26. #5126
    Jopo Juoppo Guest
    Noh,
    Olen tuossa nyt ajellut Biltsun napadynan ja B&M LED yhdistelmällä, sekä DX-kiinaihmeen kanssa.
    Luulen, että vaihdatan napadynan tuohon nykyiseen cykloon. Perustelut:
    - paremmin suunnattu valokuvio KLV käyttöön (DX sokaisee kaikki vastaantulijat)
    - toimii automatic myös hämärissä, jolloin DX:ää ei tule laitetuksi päälle
    - ”akut” aina täydessä latingissa, tunteeton pakkasille

    Hintaahan tuolle tulee, Shimanon napadyna taitaa olla lähempänä 150€ + työt (+ B&M lamppu 80€?, muija peri vanhan).

  27. #5127
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    38
    Tilasin viime vuoden puolella pari DX-lamppua merkiltään ....joku MTE-SSC P7. Kyseistä mallia ei enää löydy. Muutenkin on aika paljon mallisto muuttunut.

    Mitä lamppuja suosittelisitte nykyisestä valikoimasta kypärävaloksi ja normaaliin käyttöön?

  28. #5128
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samuel Katso viesti
    Tilasin viime vuoden puolella pari DX-lamppua merkiltään ....joku MTE-SSC P7. Kyseistä mallia ei enää löydy. Muutenkin on aika paljon mallisto muuttunut.

    Mitä lamppuja suosittelisitte nykyisestä valikoimasta kypärävaloksi ja normaaliin käyttöön?
    Ei niin että olisin nykyisistä malleista kovin hyvin perillä, mutta oliko niissä viime vuonna tilatuissa jotain vikaa? Ei noiden lamppujen tehoissa ainakaan mitään kovin merkittävää kehitystä ole vuoteen tapahtunut. Niillä pyöräkäyttöön tarkoitetuilla valoilla nyt tietysti saa lisää paloaikaa ja vissiin vähän lisää tehoakin (ainakin mikkihiirimallilla) taskareihin verrattuna.

  29. #5129
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    1.611
    Mulla on tuota kyseistä mallia kolme lamppua (ikää taitaa olla jo yli 2 v. kaikilla) ja hyvin toimivat kaikki edelleen. Tuota fillarimallia varmaan tulee seuraavaksi ostateltua ensi syksynä.

  30. #5130
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Jos mää nyt avaan tätä vielä vähän... Ihmisen silmäthän näkevät valoisuuden vähän logaritmisesti. Jotta valo näyttäisi tuplasti kirkkaammalta, valotehon pitää nelinkertaistua.
    Allekirjoitan postauksesi sanoman kaikin puolin, mutta tästä kysyisin että mistä sait tän konversiofaktorin havaitun kirkkauden lisääntymiseen, että valotehon nelinkertaistuminen -> tuplasti kirkkaampi?

    Voihan se kutakuinkin tuota suuruusluokkaa olla ainakin näillä ajovalojen kirkkausalueilla. Mua on kuitenkin askarruttanut joskus toi kirkkauden vaikutelmapuoli, että liekö jopa vähän yksilöllistä sen kokeminen? En nyt löytänyt parissa minuutissa mitään tutkimustakaan aiheesta. Tai edes nyrkkisääntöä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •