FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 1 / 7 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 188

Aihe: Oikea runkokoko!

brewster Guest

Oikea runkokoko!

Täällä välillä kysyjät saa kovaa ripitystä oikean runkokoon ja ajoasennon merkityksestä. Uusimmassa Cykel lehdessä on Wallraffilainen artikkeli ajoasennon säädöstä. Toimittaja meni ostamaan ammattimaista sovitusta samoilla toiveilla ja spesifikaatioilla NELJÄLTÄ eri ammattimaiselta runkosovittajlta kertomatta niille edeltä että oli kyse lehtiartikkekin materiaalinkeräyksestä. Hänellä oli oma samoihin säätöihin säädetty pyörä joka kerta mukana.

Satulan korkeussuositus tuli millilleen sama kaikilta !!! Oli 1,7 cm korkeampi kuin toimittajan siihen asti käyttämä.
    Satulan horisontaalisäädön suositus vaihteli 2,3 cm.
    Ohjaimen horisontaaliaseman suositus vaihteli 2,1 cm.
    Ohjaimen korkeussuositus vaihteli 2,2 cm.

Minusta tuosta voi vetää sen johtopäätöksen että ammattimaista mitoitusräätälöintiä ei kannata ostaa. Kyllä yli kahden sentin vaihtelu noissa mitoituksissa osoittaa että mitään oikeaa mitoitusta ei ole läheskään olemassakaan. Tohon haarukkaan menevän mitoituksen osaa todennäköisesti tehdä kuka tahansa vähänkin asiaan perehtynyt itse.

mittaakohan noi ammattimittaajat sitten amatöörille semmoisen asennon jossa itse tykkäävät suhata?

edit. ilmeisesti.
    kukavaa muokkasi tätä : 31.01.2011 at 16.33 Syy: noku
    Fucked up and ready to die.

di luca Guest
    Olipa hyvä juttu, en yhtään oikeestaan ihmettele tulosta. Ja eikös se ole, että yhtä oikeaa runkokokoa ei ole vaan useampia mahdollisia. On tyyli- ja makuasioita ja ne viimeiset sentit tulevat sitten sieltä. Eli ajoasento on kuitenkin joidenkin senttien sisällä olevaa puuhaa, joka on sitten itse loppuun haettava.
    Mukava myös huomata, kun olen muutamalle tutulle asennon säätänyt eivätkä ole pahemmin valitelleet. Tuossa hommassa minusta on myös "asiakasta" kuultava mitä haluaa eikä vain iskettävä numeroita pöytään.

Jotenkin vain jaksan ihmetellä tuota sovittamisjuttua, sehän on pitkälti hakemista kun perussäädöt ovat jokseenkin kohdallaan... jos joku haluaa maksaa jollekin "Ammattilaiselle" moisesta niin omatpa ovat rahansa!
    Kun ensi kerran lähtee pyörä kauppaan niin ottaa selvää mikä on sopiva rungon korkeus ja siitä se sitten lähtee... Siis tavallaan kun alkaa perehtymään pyöräilyn saloihin niin tämä on tavallaan se oppitunti numero yksi! Sen jälkeen aletaan miettimään mitkä osat ovat parhaita omaan käyttöön!

Raijkaard Guest
    Kuuluiko näihin mittapalveluihin jotain ajonanalyysiä vai pelkästään joku pukki, jonka mukaan mittoja otettiin?

e: eikun joo omalla pyörällä se sinne meni.

brewster Guest
    siinä ajettiin omalla pyörällä rullilla välillä ja välillä sellaisessa mittapenkissä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Minusta tuosta voi vetää sen johtopäätöksen että ammattimaista mitoitusräätälöintiä ei kannata ostaa. Kyllä yli kahden sentin vaihtelu noissa mitoituksissa osoittaa että mitään oikeaa mitoitusta ei ole läheskään olemassakaan.
    Turhan hätäinen johtopäätös mielestäni.

Tohon haarukkaan menevän mitoituksen osaa todennäköisesti tehdä kuka tahansa vähänkin asiaan perehtynyt itse.
    Niinpä.

Kaipa sitä sovitusapua kannattaa ostaa, jos sitä haluaa ostaa. Ja vielä enemmän kannattaa, jos ei ole asiaan perehtynyt eikä jaksa isommin perehtyäkään. Käy hakemassa alkuarvauksen ja lähtee siitä itse hakemaan. Voisi olla monelle aloittelijalle itse asiassa ihan kannattava juttu, vaikkei ihan optimaalinen asento heti pajalla löydykään. Kyllähän jotkut huollattavat pyöriäänkin liikkeessä, vaikka vähänkin asiaan perehtynyt osaa tehdä lähes kaiken itsekin.

Eipä asiaan perehtyneen, diy-henkisen budjettiharrastajan kannata paljon mitään ostaa palveluna, jos se puuhastelu ei syö harrastajaa, vaan harrastaja puuhastelua. Sit jossei ole budjettiharrastaja, niin tommonen voi kannattaa jo ihan viihdemielessä.

Epäilyksen Lohi Guest
    Huollatan pyörää liikkeessä ja melkoisella todennäköisyydellä kesän kynnyksellä etsin jostain bike fittingin. Jos en itse osaa competitive cyclistin fit calculatoria enempää ja haluan saada ajoasennon kuntoon, niin ainakin etukäteen tuntuu varsin hyvältä palvelulta aloittelijalle.

Ja samalla luultavasti tulee kaupan päälle melkoisesti tekniikkaoppia, jota myöskään ei saa mistään.

Satulan horisontaalisäädön suositus vaihteli 2,3 cm.
    Ohjaimen horisontaaliaseman suositus vaihteli 2,1 cm.
    Ohjaimen korkeussuositus vaihteli 2,2 cm.

Minusta tuosta voi vetää sen johtopäätöksen että ammattimaista mitoitusräätälöintiä ei kannata ostaa. Kyllä yli kahden sentin vaihtelu noissa mitoituksissa osoittaa että mitään oikeaa mitoitusta ei ole läheskään olemassakaan.
    Tilastonikkarin kannalta olisi kiva, jos sama testi tehtäisiin hieman isommalla otoksella (esim. n=10) ja tämän jälkeen laskettaisiin siitä otoskeskiarvo ja otoskeskihajonta.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

brewster Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Tilastonikkarin kannalta olisi kiva, jos sama testi tehtäisiin hieman isommalla otoksella (esim. n=10) ja tämän jälkeen laskettaisiin siitä otoskeskiarvo ja otoskeskihajonta.
    joo, tuo n ei oikein anna mahdollisuutta tilastomatemaattiseen analyysiin, mutta mihin sitä tarvittaisi?

Pyörän sovittelu on tänä päivänä entistä tärkeämpi toimitus!
    Ennenvanhaankin oli, sen huomasin kun 80-luvulla koottiin muutama maantiepyörä osista. Kun runko oli 5 senttiä liian matala ei saanut siitä toimivaa peliä. Ei löytynyt riittävän pitkää tolppaa tai ohjainkannatinta! Mutta silloin riitti usein 3 sentin tarkkuus.
    Sitten tuli MTB ja sloperungot ja yhtäkkiä pystyi tekemään liian pienestä rungosta sopivan pitkällä satulatolpalla ja aheadkannattimella.
    Sitten tulivat hiilkuiturungot. Ja nyt ollaan taas tilanteessa että rungon tulisi olla aivan nappiin mitoitettu. Heittoa saa olla enintään 2 senttiä, mielummin vain yksi sentti, nyt kun rungot ovat kiinteällä hiilikuitutolpalla jota ei parane poikkaista liian lyhyeksi koska satulan kiinnityksen säätövara on 1,5 - 2,5 senttiä.

Tilastonikkarin kannalta pitäisi olla n>30, jotta voidaan olettaa aineisto normaalijakautuneeksi. Muitakin jakaumia voi tietysti käyttää, mutta eihän unohdeta sitä "ainoaa ja oikeaa" kun puhutaan tilastoista. Tietysti, jos pyörän mitoitus lasketaan humanistien hommaksi, niin sitten voidaan päätellä ihan mitä tahansa vaikka kuinka pienestä aineistosta kadottamatta (humanistista)tieteellistä uskottavuutta. Matemaatikko ei kyllä sitten vilkaisekaan moisia tutkimuksia.

Tämä meni ihan ohi aiheen, kuten myös brewsterin olettamus oikean mitoituksen olemassaolosta, sekä päätelmä palvelun hyödyttömyydestä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Tilastonikkarin kannalta pitäisi olla n>30, jotta voidaan olettaa aineisto normaalijakautuneeksi.
    Tottahan tuo on. Tosin tuollaisen havaintoaineiston kerääminen voi osoittautua hieman työlääksi, kun noita ammattimaisia sovituspalveluita ei keskivertokorttelissa ole kovin montaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster
    joo, tuo n ei oikein anna mahdollisuutta tilastomatemaattiseen analyysiin, mutta mihin sitä tarvittaisi?
    Kyllähän sitä näin vakavassa asiassa pitäisi kunnolla laskea, kuinka suurista tilastollisista poikkeamista otoskeskiarvosta puhutaan.

Tuossa alkuperäisessä referaatissahan kerrotaan vain vaihteluväli ääriarvojen suhteen. Se ei vielä kerro miten näytteet tämän vaihteluvälin sisällä käyttäytyvät.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

brewster Guest

Tämä meni ihan ohi aiheen, kuten myös brewsterin olettamus oikean mitoituksen olemassaolosta, sekä päätelmä palvelun hyödyttömyydestä.
    Niin mikä siinä logiikassa meni ohi että jos ammattilaiset antavat kovin toisistaan poikkeavia suosituksia, on amatöörin vaikea tietää mikä niistä olisis itselle sopiva. Ja jos ei voi tietää niin edelleen ajattelisin siis, että voi itse kokeilemalla ja tuntojaan kuuntelemalla, päättelemällä tulla aivan hyvään lopputulokseen.

Niin mikä siinä logiikassa meni ohi että jos ammattilaiset antavat kovin toisistaan poikkeavia suosituksia, on amatöörin vaikea tietää mikä niistä olisis itselle sopiva. Ja jos ei voi tietää niin edelleen ajattelisin siis, että voi itse kokeilemalla ja tuntojaan kuuntelemalla, päättelemällä tulla aivan hyvään lopputulokseen.
    Amatöörin on vaikea tietää mikä noista olisi itselle sopivin. Täysin epäsopiva tuskin on mikään, koska sen verran lähellä nuo mitat olivat toisiaan. Amatööriksi lasken sellaisen, jolla ei ole hajuakaan siitä miten pyörän koko määräytyy. On vaan tähän asti ostanut sen mitä kauppias tarjosi.

Vaikka olen edelleen sitä mieltä, ettei absoluuttista totuutta asiassa olekaan, niin mittapenkillä varustettu kauppias harvemmin myy asiakkaalle niin epäsopivaa pyörää kuin joissakin kaupoissa on kuulemma asiakkaille myyty.

Nyt ollaan jo niin epätieteessä, että voidaan kohta verrata kumman isä on vahvempi tai kumman lapset fiksumpia. Ja sitten heittää hiekkaa toistemme silmille.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Nyt ollaan jo niin epätieteessä, että voidaan kohta verrata kumman isä on vahvempi tai kumman lapset fiksumpia.
    Eivätkös nuokin ole aivan tieteellisesti testattavissa? Ei muuta kuin isukit punttisalille nostelemaan painoja kilpaa, ja lapset Mensan testiin.

Etäisesti asiaa sivuten, ei tuo 2 cm vaihteluväli ihan massiiviselta minusta kuullosta. Tuollainen tilannehan toteutuisi esimerkiksi, jos neljästä sovittajasta kaksi kehottaisi pitämään satulaan nykyisellä paikallaan, yksi kehottaisi siirtämään sentin eteen ja yksi kehoittaisi siirtämään sentin taakse.

(Tietysti voisi oikeasti lukea sen artikkelin, niin tietäisi mistä puhutaan eikä tarvitsisi spekuloida. Missä maassa tuollainen Cykel-lehti ylipäänsä ilmestyy?)

Olisi joskus hieno mennä tollaseen "mitoitukseen". Omasta mielestäni ja välistä tuntuu että jonkun muunkin mielestä, osaan mitoittaa maantiefillarin ihan jees muutamalla perusmittauksella. Olisi tosi hauskaa nähdä minkälainen mankeli mulle lykättäisiin jonkun "BG" etc. mittauksen mukaan josta mulla on aika lavasteelta tuntuva ennakkokäsitys. Mutta tosta olen ollut kiinnostunut tovin. Käyn Tanskassa Six days kisoissa ensiviikoilla mutta en taida keritä siellä minnekään liikkeseen teettään tota. Olisi kyllä mielenkiintoista. Suomessa se taas ei onnistu. En ainakaan tiedä kuka sen tekisi kunnolla ja mielummin tuntematta mua. Tälläkin, ja monella muulla palstalla, näkee ja lukee niin "mielenkiintoisia" mitoituksia. Harva tajuaa että runkoa ei vaan voi valita pelkän vaakaputken mukaan...

Mun kokemuksen mukaan Competiven ja Canyonin mitoitukset antavat melko erikoisia mittoja ja eivät ole luotettavia. Aika moni on nääs lykännyt niiten tuloksia mulle sähköpostilla. En ite ole kerinnyt niihin "mitoitussoftiin" perehtyyn mutta tarttisi varmaan kokeilla, tuleeko samat fillarin mitat jos kuskin mitat on samat. Melko varma arvaus on että ei tule....

Läheisin kokemus on meidän emännän fillarista. Hänellä on Cervelon S3. Mun mitoittamana se on 54cm ja 110mm stemmi. Cervelon koulutuksessa jossa on siis kaikki pohjoismaista, erään liikkeen pari myyjää yllytti häntä ottamaan 51cm fillarin yhdelle testilenkille. Siis siellä on luennot päivän mittaan ja testilenkit iltapäivällä. No aika nopeasti kommentit oli että sillä ei "päässyt mihinkään". Liian lyhyt, liian matala, koko kroppa niin nipussa ettei sillä "mahtunut" ajaan. No tulipahan koettua. Hankalimmat tapaukset ovat siis kun kuski on ns. runko koon rajalla. Liian isoa tai pientä ei voi ottaa,mitta pelkällä kuskin pituudella voi mennä pahasti mettään myös. Minusta mitoituksen tärkein tarkoitus on että asiakas saa mahdollisimman oikein mitoitetun fillarin. Universumi ei ole ikuna kuitenkaan täydellinen mutta siihen toki kannattaa pyrkiä. Kyllä minä ainakin sanon että stemmin/satulan saa vaihtaa jos iskee tarve heti ekan lenkin jälkeen. Piruako niitä kaappiin ostaa kasaa? Satulatkin on sellainen mitä voi arpoa kyselemällä mutta on se silti "perskohtainen juttu". Mutta saattaisi korveta jos runko/tanko etc on väärää kokoa/mallia. Niitä vaan näkee niin paljon. Tiedän eräänkin liikkeen tai pari jossa saa ostettua tuhansien fillarin alle viidessä minuutissa. Siitä voi varmaan päätellä että sopivin aina on se joka on lähinnä ulko-ovea. Very nice?

Mitoistuksia on kyllä monenlaisia. Esim Cerveloihin vaihdetaan kannattimet meillä lähes 100%:sti. Ottamatta kantaa kuka on oikeassa.

Joskus, kun pääsen eläkkeelle, ostan Enve:n putkisarjan/keulan ja teen ittelle hiilarirungon mitoilla. CX-runko BBRight keskiöllä, 4 asteen slope etc, ns. lenkkipyörä...
    Samu Ilonen muokkasi tätä : 01.02.2011 at 08.34

di luca Guest
    Olen samaa pohtinut mieleni sopukoissa samaa kuin Harryupp katsellessani uusien mallien kuvia. Siksipä olen ajatellut pysyä jatkossakin malleissa, joissa on normitolpat: voi vaikuttaa setbackiin yms.

Ja minua viehättää näkökulma vähemmän tilastonikkarina, että mittaus on vuorovaikutustapahtuma, jossa YHDESSÄ etsitään hyvää asentoa. Numerot ovat apuväline, josta sorvataan tuntemuksen perusteella hienosäädetttävä ajoasento, jota sitten vuoden ajan pitää vielä hioa ja se löytyy. Mittaaja osaa kuunnella "asiakasta" ja tehdä päätelmiä tuntemuksista sekä haastattaa mitä haetaan. Sitten mitat ylös ja tuo on siirrettävissä muihin runkoihin. Kun osaa vielä lukea rukogeoja, ei tarvii mitään koeajoja, kahtoo vaan onko ruko käypänen vai ei.

Näin kylmät numerot ja humanismi kulkevat käsikädessä, kumpaakin tarvitaan.

Missä maassa tuollainen Cykel-lehti ylipäänsä ilmestyy?)
    cykel tidningen Kadens, Ruotsi. Hinta 59,50 SEK, 69 NOK, 6,90€ saa lehtipisteistä.

Weightweenies -foorumilla on espanjalainen kirjoittaja, jonka nimi on Beatnik. Hän on kehittänyt oman mitoituslaskelman, joka omalla kohdalla on ollut aika hyvä.

Omalla kohdalla ei käynyt samaa kuin Ilosen rouvalle, eli suositellaan liian pientä runkoa. Kaava toimii kolmen mitan perusteella. Sisäsauma, käsivarren pituus ja kuskin notkeus.

Sen voi ladata täältä

Keskustelu mitoituskaavakkeesta löytyy täältä.

Tulokset saattavat poiketa melkoisesti esimerkiksi Competitive Cyclistin neuvoista... Omalla kohdalla kuitenkin ovat lähempänä todellisuutta kuin mikään muu nettilaskuri.

Alla pieni esimerkki laskurin ensimmäisestä osasta. Alla tulee erikseen vielä maantiepyörän mitat, eri satuloiden pituuksien tekemät erot mittoihin, välityslaskuri jne...

https://www.strava.com/athletes/1783871

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakari Kyrö Katso viesti
    Tulokset saattavat poiketa melkoisesti esimerkiksi Competitive Cyclistin neuvoista... Omalla kohdalla kuitenkin ovat lähempänä todellisuutta kuin mikään muu nettilaskuri.
    Toi kuullostaa jo aika hyvältä, tartteepa kokeilla. Competive osuu meinaan harvoin kohdalleen.

Itse kävin Hollannissa BioRacerin mitoituksessa.
    Tuloksena oli silloin 3cm sen hetkistä asentoa pidempi asento.
    Tuntui melko hirvittävältä ajatukselta pidentää noin paljon kerralla, mutta parin vuoden aikana asento kuitenkin piteni kuin itsestään noihin suosituksiin.

Mitoitus maksoi silloin 50eur ja oli kyllä kannattava satsaus.
    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

di luca Guest
    Minulle omasta mielestä suosittaa pientä runkoa tuon rungon pituuden suhteen. Tuossa ei mielestäni huomioida persjalkasuutta.
    Mulla nyt 51 Cervelo, jossa 10 cm stemmi ja tolppa setbackillä ja tuntuu hyvältä. Satulan kärki-stemmi väli on 50,5 cm. Tuon mukaan rungon vaakamitta ois tuo sama ja nykypyörällä pitäis ajaa 7 cm kannattimella. Ois kyllä olkapäät jumissa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakari Kyrö Katso viesti
    Sen voi ladata täältä
    Onko joku saanut tuon ladattua? Mä en saa kuin "zero sized replyä"...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Onko joku saanut tuon ladattua? Mä en saa kuin "zero sized replyä"...
    Onnistui 30sek sitten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    Minulle omasta mielestä suosittaa pientä runkoa tuon rungon pituuden suhteen. Tuossa ei mielestäni huomioida persjalkasuutta.
    Mulla nyt 51 Cervelo, jossa 10 cm stemmi ja tolppa setbackillä ja tuntuu hyvältä. Satulan kärki-stemmi väli on 50,5 cm. Tuon mukaan rungon vaakamitta ois tuo sama ja nykypyörällä pitäis ajaa 7 cm kannattimella. Ois kyllä olkapäät jumissa...
    Katso tätä postausta... Auttaisiko? Ottaa huomioon torson pituuden.

http://weightweenies.starbike.com/fo...692866#p692866
    https://www.strava.com/athletes/1783871

Sakarin linkittämä mitoitus tuotti mitat, jotka vahvistavat omat ajatukset itselle sopivasta mitoituksesta. Maantiepyörän pitäisi olla nykyistä ainakin senttiä, jopa kahta lyhyempi horisontaalimitaltaan ja kammet pidemmät. Ei ne tuntemukset ole olleet väärät...

Kokonaispituus ei saisi ratkaista, vaan jalkojen / selän pituus suhteessa pituuteen + nuo notkeusasiat, kyynärpää - keskisormi -mitta...
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nilsson Katso viesti
    Onnistui 30sek sitten.
    No ei kertakaikkiaan tule perille

Tökkää laitoksen virus-cacheen tjsp. Pitänee koittaa kotoa illalla jos tulis paremmin sinne.

Komppia tuolle Sakarin laskurille. Postasinkin sen juuri tässä viime aikoina toiseen säikeeseen. Sieltä löytyy myös toinen linkki laskuriin.
    "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orcatri Katso viesti
    ...löytyy myös toinen linkki laskuriin.
    No nih! Tää tuli heti. Kiitto!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •