FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 63 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 53 61 62 63 64 65 73 113 163 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.861 - 1.890 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H.Å Katso viesti
    Toinen asia. Muistelen että ennen kuului hyviin tapoihin väistää nopeampia laduilla, niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin niin minäkin ohittelen muita . Nyt vaikka väki näkee että tulee takaa niin pysytään tiukasti ladulla. Minä ainakin väistän jos joku nopeampi tulee takaa.
    Kyllä mun mielestä näillä kuntoladuilla on kohtuullista ja kohteliasta että se joka on nopeampi tai taitavampi, väistää. Annetaan niiden jotka vasta opettelevat, hiihtää rauhassa. Usein tuolla laduilla minun mielestäni ihan turhaan väki pomppii reunoille kun kuulee jonkun olevan takana. Olen monelle sanonutkin ohittaessa että mene ihan rauhassa vaan, kyllä mä täältä ohi pääsen jos haluan. Jos sitten on allerginen kanssahiihtäjille ja haluaa leikkiä baanan herraa, voi käydä ne lenkkinsä tekemässä kuudelta aamulla tai klo 21 jälkeen illalla. Ei ole ruuhkia..

Tämä nyt ei sitten mun mielestä koske niitä jurpeloita jotka hiihtävät merkittyä kiertosuuntaa vastaan. Pomppikoot kaseikkoon jos eivät ymmärrä mitä se nuoli siellä ladun alussa tarkoittaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Kyllä mun mielestä näillä kuntoladuilla on kohtuullista ja kohteliasta että se joka on nopeampi tai taitavampi, väistää. Annetaan niiden jotka vasta opettelevat, hiihtää rauhassa.
    Hyvä näkökulma, olisihan se kohtuutonta vaatia että mummot ja papat ja lapset pomppisivat ladulta pois, jos on muutenkin epävarmaa eteneminen.
    No mutta minä väistän jatkossakin jos/kun nopeampia tulee. Minä en ainakaan tykkää hiihtää jos joku tulee kannoilla koko ajan. Saa nähdä miten mun käy Pirkan puolikkaalla, parempi varmaan jäädä hännille jo lähdössä. Pitää vain varoa niitä kokomatkan hiihtäjiä.

Hyvä näkökulma, olisihan se kohtuutonta vaatia että mummot ja papat ja lapset pomppisivat ladulta pois, jos on muutenkin epävarmaa eteneminen.
    No mutta minä väistän jatkossakin jos/kun nopeampia tulee. Minä en ainakaan tykkää hiihtää jos joku tulee kannoilla koko ajan. Saa nähdä miten mun käy Pirkan puolikkaalla, parempi varmaan jäädä hännille jo lähdössä. Pitää vain varoa niitä kokomatkan hiihtäjiä.
    Onko ne kokomatkan hiihtäjät niin väsyneitä tossa puolimatkassa että niitä täytyy varoo

Väsyneitä ja nälkäsiä. Kyröskoskella saa kauravelliä.

Itsellä ollut se taktiikka, että saadessani jonkun kiinni (luistelen) hoidan itse ohitusmanööverit - ellei ohitettava itse väistä, jolloin pyrin kuittaamaan kiitoksilla. Tosin noita luistelijoita tulee pirun vähän selkä vastaan edellä, ei taideta mun kotiladuilla luistelua paljon reenata
    Sitten taas kun nopeampi saavuttaa, niin mennään vähän tilanteen mukaan. Jos on paha paikka (sikajyrkkä mäki kapealla uralla, jota vedetään viimeisillä voimanrippeillä pinnistellen yös), niin menen kyllä tuon pahan kohdan ohi ja väistän sitten. Muuten pyrin kyllä sen verran "perssilmällä" katselemaan, että jos joku saa kiinni niin pomppaan vähän sivuun.
    Etikettihän käsittääkseni on se, että nopeampi ohittaa, mutta se ei nyt multa oo pois jos vähän löysään ja hyppään pertsaladuille, että kaveri pääsee ohi.
    Saa nähdä miten mun käy Pirkan puolikkaalla, parempi varmaan jäädä hännille jo lähdössä. Pitää vain varoa niitä kokomatkan hiihtäjiä.
    No mitäs tää on H.Å, sinne vaan koko Pirkkaan mukaan. Ittekin ois tarkoitus mennä heittämään koko Pirkka tänä vuonna eka kertaa. Puolikkaalle ei viiti lähtee, kun semmoinen tuli tänään luisteltua omana lenkkinä (kehuu nyt vähän, kun eka luistelu 4-kymppinen Pirkkaa varten kokeiluna on takana ).

Kävin eilen testaamassa pk-vauhtia Pirkan hiihdon ladulla, luisto ei ollut kovin hyvä ja suksetkin lipsuivat hieman. 90km voisi ehkä mennä alle 9 tuntiin ja puolikkaalla varmaan alle 4h. Tällä hetkellä tuntuu että samoilla tehoilla pertsalla pääsee 10km/h ja maantiepyörällä 30km/h keskinopeutta. Ja Pitkä Pirkka (9h) vastaa suunnilleen Vätternrundania (10h).

Tai Vasaloppetia. On sen kyllä kumma kuinka Ruotsissa saadaan 10x enemmän osallistujia tuollaisiin samanlaisiin massatapahtumiin. Tasatyönnöllä näkyvät kärjessä menevän.

Suksien pohjustus

Onkos konkareilla vastata seuraaviin uusien luitelusuksien pohjustukseen:

1) Miksi ei suksi ole pohjustettu jo valmiiksi? Jotta saadaan ovh alemmas? Jotta kukin voi pohjustaa kuten haluaa?
    2) Toimiiko yksikertainen malli (vaimon suksista kyse, kuntohiihtäjä), jossa vedetään kolmasti nolla-kelin luisto pohjalle.... ja sitten joku allround -luisto (-10 - +5) pari kertaa?
    3) onx oikeesti välii millainen harja on käytössä? Siis pohjustusvaiheessa - vai harjtaanko ollenkaan... riittääkö pelkkä siklaus?
    4) voiko siklata liikaa? eli tuhoaa siklillä pohjan pintakerrosta?

Kiitti.
    -E
    Got to have Nerve in forest!

1) Arvelisin että pohjustus maksaa, ei sitä laiteta "turhaan".
    2) Laitoin omiin ja vaimon suksiin kerran pohjaparafiinia ja pari kerrosta halpaa toko-luistoa. Sen jälkeen olen laittanut muutaman kerran lisää luistoa kelin mukaan. Siklaus ja harjaus aina.
    3) Normaali nylon harja riittää. Messinkiharja on koville voiteille.
    4) Kannattaa olla varovainen ettei sikli lipsahda ja vedä pohjaan uraa. Toisaalta kyllä suksiin naarmuja tulee kivistäkin ennemmin tai myöhemmin.

Ei pidä ottaa voitelua liian vakavasti. Luistoa luistoalueelle ja perinteisen suksiin sopivasti pitoa pitoalueelle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tmile Katso viesti
    ...
    2) Laitoin omiin ja vaimon suksiin kerran pohjaparafiinia ja pari kerrosta halpaa toko-luistoa. Sen jälkeen olen laittanut muutaman kerran lisää luistoa kelin mukaan. Siklaus ja harjaus aina....
    Mitä tuo halpa "toko-luisto" siis on?

Itellä on raudat, siklit ja nailonharka. Ja korkki.
    Mutta pieni ongelma on se, mihin suksen saisi tukevasti kiinni siklauksen ajaksi? Tilana on taloyhtiön lämmönjakohuone, joten sotkea voi betonilattialle, mutta miten siis kiinnitys? Tollasella workmate-työstöpöydällä kokeilin, mutta ei sillä suksea saa kiinni ilman että puristaa sen verran kovaa kiinni, että meinaa suksen rakenne hajota....
    -E

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErkkiM Katso viesti
    Onkos konkareilla vastata seuraaviin uusien luitelusuksien pohjustukseen:

1) Miksi ei suksi ole pohjustettu jo valmiiksi? Jotta saadaan ovh alemmas? Jotta kukin voi pohjustaa kuten haluaa?
    Pohjustaminen on työvoimavaltaista. Suksen hinta nousee. Toisaalta liikkeet tekevät homman kympillä parilla. Ehkä tuo Sinun vastauksesi on oikea.

2) Toimiiko yksikertainen malli (vaimon suksista kyse, kuntohiihtäjä), jossa vedetään kolmasti nolla-kelin luisto pohjalle.... ja sitten joku allround -luisto (-10 - +5) pari kertaa?
    Uuden suksen luisto-ominaisuuksiin mielestäni vaikuttaa enemmän sillä hiihdetyt kilometrit tai hionta kuin moninkertainen pohjustus.
    Jossain vaiheessa neuvottiin sulattamaan sama vaha useamman kerran pohjaan ja siklaamaan sitten sekä laittamaan luistovoitelun. Kyllä se kuntoilijalla toimii. Nollakelin luiston sijasta käyttäisin vähän kovempaa pohjustusparafiinia. Kova vaha pelaa aina hyvin kuntoilijalla myös luistovoiteena.
    3) onx oikeesti välii millainen harja on käytössä? Siis pohjustusvaiheessa - vai harjtaanko ollenkaan... riittääkö pelkkä siklaus?
    Kyllä harjata pitää. Aikaisemmin käytin vain nailonharjaa, nykyisin pakkaskelille käytän vain messinkiharjaa ja rotoharjaa kiillotukseen.
    Messinkiharjalla saa kuvion auki ja kiillottaa voi pehmeällä käsiharjallakin.
    Messingillä vedän ihan kunnolla luiston suuntaan ainakin 10 vetoa.
    Jotkut käyttävät rosteriakin, mutta en ole sitä vielä hankkinut.

4) voiko siklata liikaa? eli tuhoaa siklillä pohjan pintakerrosta?
    Kiitti.
    -E
    Mielestäni siklillä ei saa pohjaa pilalle jos pitää sikliä noin 45 asteen kulmassa. Siklillä ei saa kaikkea vahaa pois, joten vastaus taitaa olla, että liikaa ei voi siklata.

Voitelemisessa on eri tasoja.
    1. Sunnuntaihiihtäjän taso - voitelu on vaivatonta ja perustuu pikavoiteisiin.
    2. Kuntoilijan taso- voitelu on yksinkertaista. Yhdellä kovahkolla(sininen) luistovahalla pärjää - kaksi korkkia, joista toisella hangataan pohjaan hangattu luistovaha kiiltäväksi. Harjausta ei tarvita välttämättä. Kaksi pitopurkkia riittää. 0 purkki pohjalle ja 1-6 pitovoiteeksi. Tasotetaan toisella korkilla. Voiteita ei tarvitse poistaa vaan aina uudelle lenkille lisätään kerros.
    Uusi luisto joko pikaluistoa tai palasta molemmat korkilla kiinnittäen.
    3. Vaativan kuntoilijan taso- tarvitaan voiteluteline. Erilaisia luistopaloja ja erilaisia pitoja. Voitelurauta ja ehkä rotoharja. Pohjustaminen useita kertoja
    sulattaen ja siklaten.
    4. Kilpailijan taso- lisäksi fluoripalat, geelit ja jauheet.
    5. Kansainvälisen kilpailijan taso - voitelun tekee ammattilainen.
    Jos et aja et voi ottaa!

Itellä on raudat, siklit ja nailonharka. Ja korkki.
    Mutta pieni ongelma on se, mihin suksen saisi tukevasti kiinni siklauksen ajaksi? Tilana on taloyhtiön lämmönjakohuone, joten sotkea voi betonilattialle, mutta miten siis kiinnitys? Tollasella workmate-työstöpöydällä kokeilin, mutta ei sillä suksea saa kiinni ilman että puristaa sen verran kovaa kiinni, että meinaa suksen rakenne hajota....
    -E
    Kuis olis vaiks voiteluteline ?

Mutta pieni ongelma on se, mihin suksen saisi tukevasti kiinni siklauksen ajaksi? -E
    Voitelupenkki maksaa halvimmillaan satasen.
    Workmateen voi laittaa laudan ja siihen voi kiinnittää irtopenkin, siis etuosan ja takaosan ja tässä mallissa väliosan.
    Jos et aja et voi ottaa!

Vastaavanlainen voitelusysteemi mullakin kuin Hannun kuvassa, ilmeisesti eri valmistajan kun ei ihan samannäköinen. Osat ovat kiinni 1"x5" n. 2,2m pitkässä höylätyssä laudassa. Hyvin onnistuu suksihuolto kerrotaloasunnon pesuhuoneessa. Hinta oli muistaakseni paljon alle satasen.
    Pyöräilyä jo vuodesta 2007

Tää on musta aika näppärä ja monikäyttöinen.
    http://johanlind.net/xcvoiteluteline.htm

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Erehdyin tuon kerran hankkimaan, mutta lahjoitin sitten kaverille

Siinä on ongelmana se, että suksen kantaosa ja kärki tukeutuvat liian lyhyeltä matkalta. Suksi notkuu pahasti siklatessa ja harjatessa.

Mitä tuo halpa "toko-luisto" siis on?
    Perusluisto mitä löytyy kaikilta valmistajilta. Kesportissa oli viime vuonna tuollainen 6€ tarjouksessa. http://www.peloton.fi/kauppa/hiihto/...arbon-set.html

Tuollaiset palat riittävät pari vuotta meidän perheen käytössä vaikka voitelen välillä muidenkin tuttujen suksia. Ostan voiteita yleensä noista -70% aleista, ja mulla taitaa olla vanhimmat voiteet pakissa nyt 12 vuotta vanhoja. Jotain Swixin Cera Nova fluoriakin 10 vuoden takaa. Kai sitä voisi jo toisenkin fluoripalan ostaa.

Ajattelin joskus että hiihto on hirveää välineurheilua ja hifistelyä. Sitten hommasin maantiepyörän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Erehdyin tuon kerran hankkimaan, mutta lahjoitin sitten kaverille

Siinä on ongelmana se, että suksen kantaosa ja kärki tukeutuvat liian lyhyeltä matkalta. Suksi notkuu pahasti siklatessa ja harjatessa.
    Tässä kuvan voitelutelineessä ei paljoa suksi notku siklatessa, tuen pituus kanta- ja kärkipuolella on n. 22 cm. Kuva on Kosken Metalli Oy:n nettisivuilta. Mulla on tuollainen yhden suksen teline ja hyvin on pesuhuoneessa suksihuolto kuvan tapaan onnistunut. Maksoi 35€ + rahti 12€. Kosken metallilla näyttää olevan myynnissä monenlaisia voitelutelineitä.

Pyöräilyä jo vuodesta 2007

Mulla on Puurun teline ja hyvin pelittää. On tukeva ja kätevä käyttää ja kulkee tarvittaessa mukana reissuilla suht pienessä tilassa.
    ÄäriTeam

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMS Katso viesti
    Mulla on Puurun teline ja hyvin pelittää. On tukeva ja kätevä käyttää ja kulkee tarvittaessa mukana reissuilla suht pienessä tilassa.
    Siis on mullakin tuo http://www.fortesport.fi/voiteluteli...pr_604615.html joka mulla on kotona käytössä. Vähemmän tarvii säätää kun on voideltavana kaiken mittaisia suksia ja olen tykänny. Mutta tommonen moniosainen tasoon kiinnitettävä teline toimisi varmaan matkalla jolloin myös pakkauskoolla on väliä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ksihja Katso viesti
    Kuis olis vaiks voiteluteline ?
    Tuo ei ole kyllä pahanhintainen... Puurun telineet on kyllä laadukkaista, itselläkin löytyy "retkimalli".
    "Lapasesta lähti..."

Tuo härveli toimii telineen puutteessa mutta huvittaa tuo ehdotus parvekkeen kaiteeseen kiinnittämisestä. Nuo päätykolmiot kun tahtoo aika helposti kaatuilla ja tipahdella pöydälläkin suksea irrottaessa niin parvekkeella tuosta voi olla enemmänkin haittaa.

edit: tuli mieleen että olen tainnut päästä kokeilemaan useimpia edellä linkattuja voitelutelineitä ja pelkkää voitelua ajatellen Puurun kahden suksen teline on paras näistä, se on riittävän painava ja tukeva vähän kovempaankin käyttöön. Kosken metallin jalallinen teline on vähän kiikkerä kuten minulla oleva Puurun yhden suksen telinekin. Hinta, kuljetus- ja säilytystarve tai muut ominaisuudet voi tietty myös vaikuttaa valintaan.
    marco1 muokkasi tätä : 24.01.2011 at 13.38

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Tuo härveli toimii telineen puutteessa mutta huvittaa tuo ehdotus parvekkeen kaiteeseen kiinnittämisestä. Nuo päätykolmiot kun tahtoo aika helposti kaatuilla ja tipahdella pöydälläkin suksea irrottaessa niin parvekkeella tuosta voi olla enemmänkin haittaa.
    Hommaa vaikka biltemasta pari pientä ruuvipuristinta niin eiköhän ne tukipalatkin pysy paikallaan. Tuo Taunon mainitsema tukipisteiden lyhyys vauhdin telineessä on varmasti ongelma, mutta tuo olisikin vain matkateline. Esim tuo puurun "matkateline" on huomattavasti isompi koska ne pääty profiilit vievät tilaa aika paljon. Tietenkin suksen tuki on taas aivan toista luokkaa.

Rexin Matkavoitelutelineessä on tukevammat päätykappaleet, toimii samalla myös voidelaukkuna:

Täytyis ottaa kuva omavalmisteesta ja hinnassa hakkaa noi "tehdastekoset"

Tosin ei kertaakaan käytetty kun tapana ei oo rasvata suksia...

zett Guest
    Kysyn nyt täältä, kun Google ei antanut haluttua tulosta.

Onko kuvan kaltainen kantapään nousuilmiö normaalia sns-pilot side- ja monoyhdistelmässä?

Tuo suksen pinta tietysti kaartaa vähän ja jo pienikin paine painaa aika tehokkaasti kantapään kiinni siteeseen. Ladulla sekä mono, että side tuntuvat oikein mukavilta. Kyseinen ilmiö eliminoi samalla hyvin kantapään kolinan ja auttaa potkun jälkeen pitämään suksen kärkeä ylhäällä laahaamasta lunta. Myös liu'un alku tuntuu pehmeältä monon pohjan vastaanottaessa massasta aiheutuvaa voimaa.

Paraneeko tuntuma, jos otan puukon käteen ja hion vähän monon pohjaa pois? Vai onko tämä ihan normaalia? Ihan riittävästi on jo tuollakin yhdistelmällä hiihdetty eli ns. sisäänajon puute ei voi olla ongelma.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zett Katso viesti
    Kysyn nyt täältä, kun Google ei antanut haluttua tulosta.

Onko kuvan kaltainen kantapään nousuilmiö normaalia sns-pilot side- ja monoyhdistelmässä?
    Ihan normaalia. Ja samalla tavalla tuntuu asettuvan pilot mono profil-siteeseenkin.

Erkki taas...

No niin, ensinnä suuresti kiitoksia aiempiin kysymyksiini vastanneille ja muille kommentoijille. Ja sitten tähän iltaan - kuhan tarkennan, heittelen retorisia mietteitä.... ennen kuin lähden puuhaamaan.

Fakta-osio:
    Vaimolle ostettu luistelusukset; Atomic Pro Skate. Sukset (ja vaimo) lähtee viikonlopuksi Vierumäelle, jossa ohjelmassa mm. vapaan tyylin hiihtokoulu.
    Ja uudet sukset tulisi tietty valmistaa. Vierumäelle luvattu pe-su pikkupakkasta 0 - -5 astetta, la/su ehkä hieman uutta lunta.

Isännällä on nyt hallussaan:
    Suunnaton innostus (joo joo, A-luokan vkl tulossa ....)
    Voitelurauta
    Akryylinen sikli, reunat terävät
    Startin nailonharja
    Ihmeellinen "mega-hammasharja", jossa kumiset harjakset, joka reunalla erilaiset - mitä hittoa tällä tehdään?
    Start Base Wax - pohjustusvoide
    Start Glider - luistovoide -7 - -12 (sininen)
    Swix Universal U20 luistovoide; kaikille lumiolosuhteille, keltainen.

Sitten illan proseduuriin:
    1) Sulatan ja levitän raudalla (110 c) Base Waxin.
    2) Voiteen ollessa vielä lämmin, poistan voiteen oloksesta - mutta millä; ei ole mulla erikoivälinettä - kauppaanko?
    3) Siklaan voiteen pois; kärjestä kantaan.
    4) Harjaan pohjan - kärjestä kantaan; montako kertaa?

11) Sulatan ja levitän raudalla - niin, kumpaa luistoa; onko tuollaisesta Universal-luistosta mihinkään? Kauppaanko olisi syytä ajaa?
    12) Annan jäähtyä - 7-10 min.
    13) Putsaan oloksen
    14) Siklaan kaiken pois (ihan hölmöä puuhaa...)
    15) Harjaan.

Ja toistan kohdat 11-15 vielä kaksi kertaa.

Näinkö tää menee?

Kiitos.

-E
    Lisäys (edit):
    Niin, notta miksikö perusjuttuja ääneen kertaan ja ihmettelen. Siksi, että viime vuonna tein saman duunin omille uusille luisteluskimboilleni. Kerran ehdin kokeilla täällä Espoossa lentokelillä. Ja luisti niin perkeleesti. Sitten innokkaasti Ylläkselle. Ja voi vee... eihän homma toiminut ollenkaan... ei luistoa ollenkaan. Pakkasta tietty oli helkutisti - ladun lämpötila päivisin varmaankin koko ajan -10 - -20 astetta. Joten väärä luostovoide. Vai oliko? Raudat oli mukana jne, ja laitoin sitten kovemman pakkaskelin luistoa - mutta ei auttanut ollenkaan... ja jäi kalvamaan, että enkö vaan osaa, vai voisiko olla niin, että tuo suksimalli vaan ei toimi kovilla pakkasilla - uutta luntakin oli välillä laduilla hitusen... Ja tuon yltiöraskaan Ylläs-viikon jälkeen en ole noihin skimboihin koskenut, heh...
    ErkkiM muokkasi tätä : 25.01.2011 at 18.27

2) Voiteen ollessa vielä lämmin, poistan voiteen oloksesta - mutta millä; ei ole mulla erikoivälinettä - kauppaanko?
    Tähän osaan vastata hiihtonoviisina. Pähkäilin itse ongelman kanssa ja ratkaisu oli sopiva kuulakärkikynä keskeltä kahteen osaan. Kynän pyöreys sopi suoraan uraan. Saa nätisi vahat pois.

Mieluusti siis muovisesta kynästä apuväline.

Olaksen puhdistukseen on ihan oma välineensä. Toki tavallisen siklilevynkin pyöreätä kulmaa voi käyttää, mutta kannattaa varoa ettei sikli hyppää je tee naarmuja pohjaan.

Ei kovalla pakkasella suksi luista samalla tavalla kuin lentokelillä, oli voiteet mitkä tahansa. Voiteita enemmän merkitystä on suksella. Kovalla pakkasella toimii suksi, jossa on piiiiiiitkät painealueet.

Vierumäelle luvattu pe-su pikkupakkasta 0 - -5 astetta, la/su ehkä hieman uutta lunta.

Isännällä on nyt hallussaan:
    Start Base Wax - pohjustusvoide
    Start Glider - luistovoide -7 - -12 (sininen)

Sitten illan proseduuriin:
    1) Sulatan ja levitän raudalla (110 c) Base Waxin.
    3) Siklaan voiteen pois; kärjestä kantaan.
    4) Harjaan pohjan - kärjestä kantaan; montako kertaa?

11) Sulatan ja levitän raudalla - niin, kumpaa luistoa; onko tuollaisesta Universal-luistosta mihinkään? Kauppaanko olisi syytä ajaa?
    12) Annan jäähtyä - 7-10 min.
    13) Putsaan oloksen
    14) Siklaan kaiken pois (ihan hölmöä puuhaa...)
    15) Harjaan.

Ja toistan kohdat 11-15 vielä kaksi kertaa.

Näinkö tää menee?

Kiitos.

-E
    Noista voiteista toi sininen start on oikea tuonne vierumäelle.

Pohjustuksen voit tehdä sillä base waxillä (kunhan ei ole pitoalueelle tarkoitettu ). Sulata pohjavoidetta reilusti (ei tarvi valua pitkin suksen reunoja) raudalla ja anna jäähtyä 5-7min. Sulata sama voide toisen ja kolmannenkin kerran. Voit lisätä voidetta vähän tuossa välissä jos tuntuu ettei sitä ole riittävästi. Puhdista olas ja kantit. Jäähdytä. Siklaa kevyellä paineella kärjestä kantaan monta kertaa kunnes ei kauheasti enää voidetta irtoa. Sitten harjaat nytkyttämällä ja reilulla paineella kärjestä kantaan. Sen jälkeen luiston suuntaisia harjan vetoja reilusti. Pölyt pois liinalla.

Sitten perus kelivoitelu. Pari kertaa kun laitat ton sinisen niin riittää. Eli niin ohkaset norot tuota sinistä kuin osaat laittaa (yleensä tulee liikaa). Raudoitus haukkaamalla. Olas ja kantit heti puhtaiksi. Pari kevyttä siklin työntöä (voidetta jää pohjaan) ja harjaus lämpimänä välittömästi. Jäähdytys ja muutamia harjan vetoja vielä. Lopuksi pölyt pois. Toi lirarenin video kertoo melkein kaiken. http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY

Voiteet annostelua, raudoitusta ja siklin painetta pitää harjoitella, mutta kyllä ne oppii. Loppu tulos on hieman rasvaisen kiiltävä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •