HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 45 / 64 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 43 44 45 46 47 55 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.321 - 1.350 / 1920

Aihe: DealExtreme Kiinaihme

Itsellä on muutama Fenix, mm. TK40 ja LD20, ja olen niihin tyytyväinen. PD31 on käyttöliittymältään ilmeisesti vastaava, kuin LD20 eli ei ole muistia ja tämä aiheuttaa aika paljon painelua, jos haluaa toiseksi kirkkaimman valotehon päälle ja tästä vaihdettaessa pienimmälle pitää mennä joko turbon tai SOS kautta eli S-Mini:n käyttöliittymä ja moodien määrä on mielestäni parempi. Molemmat taitaa olla samasta maasta lähtöisin, mutta Fenix kertoo sen avoimesti ja on hyvin tehty laatu lamppu, kun toinen kertoo valmistajasta N/A. Kuitenkin näistä vaihtoehdoista päädyin S-mini:n ja lamppu vastasi omia tarpeita todella hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Aika monessa kompaktissa merkkilampussa valmistaja on pyrkinyt mahdollisimman pitkään valonkantamaan, kun tätä on kiva kehua data sivuilla. Itse pidän enemmän kuitenkin laajasta keilasta ja hyvästä hajavalosta. Löysin vihdoinkin tämänlaisen lampun eli tämä:
    http://www.shiningbeam.com/servlet/t...P-dsh-G/Detail
    Lampusta paljon keskustelua täällä:
    http://www.cpfmarketplace.com/mp/showthread.php?242587
    tässä dx:n vastaava puolta halvemmalla samoin speksein
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32720
    näissä typeriä moodeja mutta edelleen muuten sama
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33549
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33548
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32950

ps. jos lampussa mainitaan vedenpitävyydeksi ipx-8 tarkoittaa se esim 1.1metriin upottamista 15min ajaksi ja sitä että vesi saa tulla sisään muttei saa aiheuttaa mitään ongelmia(sähkökatkoja tms)... toisin sanoen ei ole millään tavalla sukelluskelpoinen lamppu. http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code
    fsol77m muokkasi tätä : 19.01.2011 at 23.00
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

Näihin mittoihin ei yksikään DX:n lamppu pysty 18650 akkujen kanssa:
    Dimensions: 11.4 CM x 2.2 CM x 2.2 CM
    Eli kyseessä on todella kompakti lamppu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Näihin mittoihin ei yksikään DX:n lamppu pysty 18650 akkujen kanssa:
    Dimensions: 11.4 CM x 2.2 CM x 2.2 CM
    Eli kyseessä on todella kompakti lamppu.
    oke
    (tietysti isommalla heijastimella valoteho/valokuvio saattaa olla jopa parempi kuin pienellä... en voi sanoa varmaa kun en ole ko lamppuja testannut)

Cool

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    tässä dx:n vastaava puolta halvemmalla samoin speksein
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32720
    Puolta halvempi juu. Kaksi käyttäjää on kirjoittanut tuotteesta arvion. Ensimmäisen lamppu oli ollut valmiiksi rikki (johto irti). Hän oli kolvannut sen itse kiinni. Kolmen kuukauden kuluttua ledi oli muuttunut himmeäksi. Toisen arvioijan ledi taas oli suoranaisesti palanut. Tosin kun tämä jälkimmäinen oli ensin vaihtanut ledin, poistanut "assault crownin" (mikäs tämän suomenkielinen nimi olisi?) ja siloitellut takkuilleet kierteet, hän oli kyllä ollut ihan tyytyväinen lamppuun.

Ledien palaminen/himmeneminen ei sinänsä ole yllätys, sillä kuvista näkyy, että lamppu on toteutettu drop-in -moduulilla. Jos tällaista haluaa niin saman tien olisi voinut sitten hankkia sen drop-inin siihen Mag-Liteenkin, sehän oli alkuperäinen suunnitelma. Spekseissä väitetään, että lamppua voisi käyttää joko yhdellä 18650 -akulla tai kahdella 16340 -kokoisella (=täytenä 8,4 volttia). Kuitenkin heti seuraavalla rivillä ilmoitetaankin, että maksimivoltit ovat 4,2V. Kuvissa esitelty valokeilaaan ei ole mitenkään pyöreä. Tosin käyttäjien postaamissa kuvissa näin kyllä on, ja keila on niissä muutenkin erilainen (vrt. spotin ja hajavalon suhde). Periaatteessa ero voi johtua siitä että DX:n kuvassa lamppu olisi melkein kiinni seinässä, mutta sekään ei selitä miksi keila on epäsäännöllinen.

Vai että oikein vastaava lamppu kuin Shiningbeam tai jopa Fenix? DX:n ilmoittamista spekseistä viis, minun mielestäni tämä on aika surkea esitys jopa DX:n lampuksi. Toteutus drop-in -moduulilla? Suhteellisen älytöntä. No, voisihan sitä (parinkympin ledilamppua ) sitten helposti päivittää ostelemalla uusia drop-inejä sitä mukaa kun ledit kehittyvät, tai vanhat drop-init palavat.

(Jottei tule aina vaan mollattua DX:n lamppuja/akkuja yms. niin lisätään, että oma Aurora AK-P7-4 -taskarini on kyllä toiminut ihan kiitettävästi kaksi vuotta pyörävalona. Ja toisena sivumainintana voisi todeta, että käsittääkseni tuo Shiningbeamin myymä MG Pocket-Rocket (click1, click2) on myös aika hyvän taskulampun maineessa.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Puolta halvempi juu. Kaksi käyttäjää on kirjoittanut tuotteesta arvion. Ensimmäisen lamppu oli ollut valmiiksi rikki (johto irti). Hän oli kolvannut sen itse kiinni. Kolmen kuukauden kuluttua ledi oli muuttunut himmeäksi. Toisen arvioijan ledi taas oli suoranaisesti palanut. Tosin kun tämä jälkimmäinen oli ensin vaihtanut ledin, poistanut "assault crownin" (mikäs tämän suomenkielinen nimi olisi?) ja siloitellut takkuilleet kierteet, hän oli kyllä ollut ihan tyytyväinen lamppuun.
    jep. mutta niinkuin aina, niin voi olla että ko tuotteella on jo kaksi miljoonaa tyytyväistä omistajaa joista vain kaksi on vaivautunut kirjoittamaan dx:ään jolloin se antaa väärän kuvan tuotteen laadusta... harvemminhan tyytyväiset asiakkaat kirjoittavat yhtään mitään vaan aina ne kenen lamppu on rikki kirjoittavat jotain.
    toisaalta myös se että dx on melkein ainoa kauppa jossa ylipäätään voi kommentoida lampun kuntoa yms sillä esim juuri tuo shiningbeamiä myyvä kauppa tai muut fenix kaupat yms niin eihän heillä ole edes mahdollisuutta kommentoida tuotteen laatua julkisesti... tietysti joku suomalainen voi ruikuttaa lampun huonoa laatua jossain pikkufoorumissa mutta tuskin sitä kukaan koskaan huomaa mistään (ellei googlebot käy ko foorumilla jolloin "ehkä" googlen avulla voi löytää jotain kommenttia)

Ledien palaminen/himmeneminen ei sinänsä ole yllätys, sillä kuvista näkyy, että lamppu on toteutettu drop-in -moduulilla. Jos tällaista haluaa niin saman tien olisi voinut sitten hankkia sen drop-inin siihen Mag-Liteenkin, sehän oli alkuperäinen suunnitelma.
    dropin moduli kyllä mutta ko lampussa on kokomatkan kierteet kuten modulissakin joten lämpö pääsee johtumaan itse ledistä ainakin kymmenen kertaa paremmin verrattuna silloin kun se on vain hölskyvästi laitettu paikalleen.

Spekseissä väitetään, että lamppua voisi käyttää joko yhdellä 18650 -akulla tai kahdella 16340 -kokoisella (=täytenä 8,4 volttia). Kuitenkin heti seuraavalla rivillä ilmoitetaankin, että maksimivoltit ovat 4,2V. Kuvissa esitelty valokeilaaan ei ole mitenkään pyöreä. Tosin käyttäjien postaamissa kuvissa näin kyllä on, ja keila on niissä muutenkin erilainen (vrt. spotin ja hajavalon suhde). Periaatteessa ero voi johtua siitä että DX:n kuvassa lamppu olisi melkein kiinni seinässä, mutta sekään ei selitä miksi keila on epäsäännöllinen.
    dx:n kuvat ovat muutenkin vain suuntaa antavia... kuten myös fenixinkin yms tms. huonoja kuvia sattuu tulemaan kaikille kauppiaille

Vai että oikein vastaava lamppu kuin Shiningbeam tai jopa Fenix? DX:n ilmoittamista spekseistä viis, minun mielestäni tämä on aika surkea esitys jopa DX:n lampuksi. Toteutus drop-in -moduulilla? Suhteellisen älytöntä. No, voisihan sitä (parinkympin ledilamppua ) sitten helposti päivittää ostelemalla uusia drop-inejä sitä mukaa kun ledit kehittyvät, tai vanhat drop-init palavat.

(Jottei tule aina vaan mollattua DX:n lamppuja/akkuja yms. niin lisätään, että oma Aurora AK-P7-4 -taskarini on kyllä toiminut ihan kiitettävästi kaksi vuotta pyörävalona. Ja toisena sivumainintana voisi todeta, että käsittääkseni tuo Shiningbeamin myymä MG Pocket-Rocket (click1, click2) on myös aika hyvän taskulampun maineessa.)
    olen melkein varma että täydellinen shiningbeamin kopio löytyy varmasti kiinanmarkkinoilta vaikka dx:ssä ei täysin samanlaista olekkaan ja miksi sitten maksaa tupla/tripla hintaa siitä jos valmistusmaa on sama... ainoa syy miksi voisin maksaa suomalaiselle yritykselle tupla määrän rahaa on se että tuotteessa on takuu (ja jos en itse osaisi korjata lamppuja). ulkomailta ostettaessa takuu on varmasti myös olemassa mutta postitukseen yms kuluihin se takuun hyöty menee jo täysin haaskuun.
    (turha postittaa 40$ lamppua huoltoon jos postikulut/yms kulut meno/paluineen on saman verran kuin uusi lamppu)

itse plus kaveripiirissä ollaan ostettu päälle ~20erilaista dx:n lamppua 3-110$ hintahaitarilla ja yksikään ei ole ollut rikki. toistaiseksi myös kaikki ovat kestäneet käyttöäkin. valotehotkin ovat olleet tismalleen sitä mitä olisi pitänytkin olla.

...
    itse plus kaveripiirissä ollaan ostettu päälle ~20erilaista dx:n lamppua 3-110$ hintahaitarilla ja yksikään ei ole ollut rikki. toistaiseksi myös kaikki ovat kestäneet käyttöäkin. valotehotkin ovat olleet tismalleen sitä mitä olisi pitänytkin olla.
    Ihanko totta? Onko sulla lumenpallo käytössä valotehon määrittelyä varten vai miten olet asian varmistanut? Tuliko myös tuosta fillarilampusta DX:n lupaama 900lm ulos? Tai Mikkihiirilampusta 1400 lm? Aika uskomaton väite noitten ilmoitettujen valotehojen paikkansapitävyydestä.

On sulla/teillä ollut käsittämättömän hyvä tuuri, parikymmentä lamppua ja kaikki virheettömiä. Kun katselee tätäkin ketjua, niin DX:n lamppuja ostaneista merkittävällä osalla on ongelmia toimivuudessa/kestävyydessä.

Tuosta Fenixin laadusta vielä hieman: Mulla oli tuollainen PD30 äärimmäisen rankassa työkäytössä pari vuotta ja kertaakaan ei ollut pienintäkään ongelmaa lampun toimivuudessa. Työskentely-ympäristö vaihteli päivän mittaan parhaimmillaan -30C- +70C, välillä ilmankosteus täydet 100%. Joitain kertoja Fenix tipahti upoksiin myös ph 3 biojäteliemeen. Aina vaan pelasi ongelmitta.

Olisi ollut kiva nähdä kuinka nämä DX:n lamput olisivat siellä pelanneet.
    PHI muokkasi tätä : 20.01.2011 at 12.43

Viesti

jep. mutta niinkuin aina, niin voi olla että ko tuotteella on jo kaksi miljoonaa tyytyväistä omistajaa joista vain kaksi on vaivautunut kirjoittamaan dx:ään jolloin se antaa väärän kuvan tuotteen laadusta... harvemminhan tyytyväiset asiakkaat kirjoittavat yhtään mitään vaan aina ne kenen lamppu on rikki kirjoittavat jotain.
    toisaalta myös se että dx on melkein ainoa kauppa jossa ylipäätään voi kommentoida lampun kuntoa yms sillä esim juuri tuo shiningbeamiä myyvä kauppa tai muut fenix kaupat yms niin eihän heillä ole edes mahdollisuutta kommentoida tuotteen laatua julkisesti... tietysti joku suomalainen voi ruikuttaa lampun huonoa laatua jossain pikkufoorumissa mutta tuskin sitä kukaan koskaan huomaa mistään (ellei googlebot käy ko foorumilla jolloin "ehkä" googlen avulla voi löytää jotain kommenttia)
    Kun noita DX:n tuotteita on selaillut, niin kyllä niissä löytyy tyytyväisten käyttäjienkin kommentteja vaikka huru mycket. Voi tietty johtua siitäkin, että saavat kirjoituksistaan jotain DX-pisteitä ja niillä alennuksia. Mitä Fenixiin tulee (itse en ainakaan vielä yhtään sellaista omista), niin kyllä niistä löytyy aika paljon arvioita ja testejä vähän isommiltakin (kansainvälisiltä) foorumeilta ja vähintään esittelyjä myös Tekniikan Maailma -tyylisistä lehdistä. Ja niiden käyttäjät vaativat laatua. Ei siellä löydy tyytyväisiä asiakkaita kertomassa, että hyvä lamppu nyt kun olen vaihtanut ledin, hionut kierteet ja poistanut kruunun. Ja vaikka väititkin, että Fenixienkin kuvat olisivat vain suuntaa-antavia, niin rohkenen epäillä, että niiden rakenne ja ulkonäkö vaihtelisivat sen mukaan missä valmistaja on milloinkin halvimmalla tuotteen saanut aikaiseksi.

Kyllä siitä Shiningbeamistakin (jota minulla ei myöskään ole) löytyy nettikeskusteluja. Jopa sellaisia, joissa lampun myyjä itse on mukana vastailemassa kysymyksiin ja kyselemässä harrastajilta neuvoja, miten tuotteesta saisi vielä paremman ja millaisia ominaisuuksia seuraavilta lampuilta kaivattaisiin.

dropin moduli kyllä mutta ko lampussa on kokomatkan kierteet kuten modulissakin joten lämpö pääsee johtumaan itse ledistä ainakin kymmenen kertaa paremmin verrattuna silloin kun se on vain hölskyvästi laitettu paikalleen.
    Kuvan mukaan drop-inissä ei ole mitään kierteitä. Mutta kuten kirjoititkin, "dx:n kuvat ovat vain suuntaa antavia".

Sorry, vähän offtopiccia:

Vilpitön kysymys Akkumiehelle: Mihin sinä noita kaikkia lamppujasi käytät?

Voiko lamppuja harrastaa samalla tavalla kuin jotkut harrastavat hifiä tai tietokoneita? Siis kuuntelevat musiikin sijasta testilevyjä tai virittelevät/päivittävät tietsikan sisältä löytyviä vipstaakkeleita sen sijaan että tekisivät laitteella töitä/surffaisivat netissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PHI Katso viesti
    Ihanko totta? Onko sulla lumenpallo käytössä valotehon määrittelyä varten vai miten olet asian varmistanut? Tuliko myös tuosta fillarilampusta DX:n lupaama 900lm ulos? Tai Mikkihiirilampusta 1400 lm? Aika uskomaton väite noitten ilmoitettujen valotehojen paikkansapitävyydestä..
    olisi pitänyt täsmentää mutta täsmennän tässä, että nimenomaan odotettavissa olevan valotehon määrä on tismalleen se mitä ko lampuista (tapauskohtaisesti) voi odottaa... varmaan hankalasti sanottu mutta esim tyypillinen p7 lamppu josta luvataan (tehdas lupaa) noin 800-900lm niin en oletakkaan että tuollaisia lukemia siitä saa vaan eri ihmisten kokemusten yms perusteella olen olettanut että ko lampusta saa käytännössä tietyillä ajureilla noin 500-600lm ja tämä on pitänyt siis kutinsa. (muihin lamppuihin olen verrannut ja niihin ketkä ovat voineet mitata aidon lm tai lx määrän)
    ledin värisävyn vaihtelua on ollut sitäkin enemmän (melkein kaikki p7 joita olen nähnyt ovat kaikki olleet erilaisia sävyn suhteen) mutta ulkokäytössä sitä ei ole huomannut.

On sulla/teillä ollut käsittämättömän hyvä tuuri, parikymmentä lamppua ja kaikki virheettömiä. Kun katselee tätäkin ketjua, niin DX:n lamppuja ostaneista merkittävällä osalla on ongelmia toimivuudessa/kestävyydessä.
    tätä juuri koitan selittää että vaikka jollakin foorumilla olisi sata kirosanoja kiljuvaa lampun ostajaa niin niitä sataa kohden voi olla miljoona hiljaista ja onnellista lampun omistajaa...

Tuosta Fenixin laadusta vielä hieman: Mulla oli tuollainen PD30 äärimmäisen rankassa työkäytössä pari vuotta ja kertaakaan ei ollut pienintäkään ongelmaa lampun toimivuudessa. Työskentely-ympäristö vaihteli päivän mittaan parhaimmillaan -30C- +70C, välillä ilmankosteus täydet 100%. Joitain kertoja Fenix tipahti upoksiin myös ph 3 biojäteliemeen. Aina vaan pelasi ongelmitta.
    Olisi ollut kiva nähdä kuinka nämä DX:n lamput olisivat siellä pelanneet.
    muutama dx lamppu on tipahtanut noin 60cm syvyiseen veteen (ph varmaan 7 ) mitään hajoamatta (näitä perus lamppuja joissa on vain yhdet o-renkaat vakiona ja ei mitään ip luokitusta)
    puhumattakaan lumihangessa makaamisesta yms sateessa käytössä ja onpa muutama tippunut lattiallekkin...

Kun noita DX:n tuotteita on selaillut, niin kyllä niissä löytyy tyytyväisten käyttäjienkin kommentteja vaikka huru mycket. Voi tietty johtua siitäkin, että saavat kirjoituksistaan jotain DX-pisteitä ja niillä alennuksia. Mitä Fenixiin tulee (itse en ainakaan vielä yhtään sellaista omista), niin kyllä niistä löytyy aika paljon arvioita ja testejä vähän isommiltakin (kansainvälisiltä) foorumeilta ja vähintään esittelyjä myös Tekniikan Maailma -tyylisistä lehdistä. Ja niiden käyttäjät vaativat laatua. Ei siellä löydy tyytyväisiä asiakkaita kertomassa, että hyvä lamppu nyt kun olen vaihtanut ledin, hionut kierteet ja poistanut kruunun. Ja vaikka väititkin, että Fenixienkin kuvat olisivat vain suuntaa-antavia, niin rohkenen epäillä, että niiden rakenne ja ulkonäkö vaihtelisivat sen mukaan missä valmistaja on milloinkin halvimmalla tuotteen saanut aikaiseksi.
    Kyllä siitä Shiningbeamistakin (jota minulla ei myöskään ole) löytyy nettikeskusteluja. Jopa sellaisia, joissa lampun myyjä itse on mukana vastailemassa kysymyksiin ja kyselemässä harrastajilta neuvoja, miten tuotteesta saisi vielä paremman ja millaisia ominaisuuksia seuraavilta lampuilta kaivattaisiin.
    Kuvan mukaan drop-inissä ei ole mitään kierteitä. Mutta kuten kirjoititkin, "dx:n kuvat ovat vain suuntaa antavia".
    jep... dx:n foorumeiltahan puuttuu "lampun valmistajat" ja usein "moderaattorit" tms vastaavatkin heidän puolesta.. joskus jossakin viassa dx:n modet nostavat vain kädet pystyyn ja vetoavat "me olemme vain jälleenmyyjiä" korttiin

ps. ja edelleen jos jollakin on rikkinäisiä dx:n lamppuja (erityisesti fillarilamppuja mutta muitakin saa ehdottaa) niin voin ostaa ne pois kuleksimasta

Hymy

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti

Voiko lamppuja harrastaa samalla tavalla kuin jotkut harrastavat hifiä tai tietokoneita? Siis kuuntelevat musiikin sijasta testilevyjä tai virittelevät/päivittävät tietsikan sisältä löytyviä vipstaakkeleita sen sijaan että tekisivät laitteella töitä/surffaisivat netissä.
    Tottakai voi harrrastaa, mullakin lamppuja melkein joka taskuun.

Mulle on jo kerran tänä talvena käynyt toteen joka lamppufriikin märkä uni, kun melkein sysipimeessä metsässä yksi työkaveri kysyi: onks kellään valoa?

Silloin meinas tulla sellainen apuva-mies -tilanne ja henki salpautua

DX-lampuista. Yhteensä olen tilannut kotiin 7 kpl lamppuja ja samoilla tilauksilla kavereille ööö... jotakuinkin tusinan verran eikä yhtään viallista ole vielä sattunut lampuissa tai akuissa/latureissa. Oisko sitten käynyt ihan ilmiömäinen munkki vai mitä, mutta näin täällä.

Käyn koiran kanssa metsässä lenkillä aamulla ja illalla eli tähän aikaan vuodesta lamppua tarvitsen 2-3h/päivä, eli pää asiallinen käyttö on ihan polun valaiseminen ja kurittoman koiran etsiminen metsästä(jälkimmäisessä hommassa on hyvä olla tehokas lamppu).

Aluksi hankin 3D magliten(oli aikanaan hyvä) jälkeen noitä DX:n halpoja ja tehokkaita lamppuja pari isompaa ja pieniä AA kokoisia vähän joka takin taskuun, kun olivat halpoja. Ilmeisesti huonoa tuuria, kun yli puolet on jo pimeenä eli oma luotto on mennyt näihin.

Nyt on noita ns. merkkilamppuja tullut muutama hankittua ja vanhimmat ovat siirtyneet esim. sähköttömään varastoon ja oman ja vaimon auton hansikaslokeroon eli on ollut hyvin perusteltua ostaa vielä muutama lisää. Nyt kylläkin alkaa olla jo sen verran noita, ettei oikein pysty enää itsellekään perustelemaan uuden hankintaa, kun näistä merkkilampuista ei ole yksikään hajonnut vielä. Saattaa kuitenkin olla, että olisi ehkä pärjännyt vain parilla kunnon lampulla.
    Akkumies muokkasi tätä : 20.01.2011 at 22.27

Merkkilamppujen ja dx:n valojen vertailu on aika hassua. Toisia voi saada vajaan 10kpl toisen hinnalla. Hyvä laatuvalo toimii taatusti luotettavasti ja pitkään. Kriittisissä käyttötarpeissa tuosta voi kannattaakin maksaa. Jossain käyttötarkoituksissa taas heitetään kylmästi lamppu roskiin ja ostetaan uusi, jos se hajoaa vajaan vuoden päästä.

Mun kokemukset dx:n lampuista on pääsääntöisesti varsin hyviä. Tiettyjä malleja mulla on useampikin kappale aktiivikäytössä ja kaikilla ikää ehkä 2v. Edelleen toimivat. Joissain muissa taas on ollut pikkuvikaa, esim. led huonosti kiinni tai pidemmän päälle kontaktihäiriötä esim. katkaisijassa. Helppo korjata, mutta harmittaahan tuo ja syytä tarkistaa ehkä ennen käyttöönottoa. Toisaalta nämä on niitä parin kympin valoja, joilta ei voi ihmeitä odottaa.

P60 drop-in on mekaaninen mahdottomuus isoilla tehoilla toki. Jos lähtee virittelylinjalle, voi lämmönjohtumisen ongelmat korjata (vaikka kiertämällä dropinin ympärille lämpötahnan kanssa kuparifoliota tms). Menee taas tee-se-itse -linjalle, mutta mitäpä muutakaan voisi taatusti toimivattomalta konstruktiolta odottaakaan. Ymmärrän toki niitä, jotka eivät tätä tiedä etukäteen, jolloin tuntuu että tuli susi.

Toinen asia kokonaan on sitten nuo valotehot. Jos valmistaja kehuu 900 lumenia (todennäköisesti huoneen lämmössä, hehe), ei mistään valaisimesta tule sitä. Jos uskoo dx:n speksejä, menee takuulla metsään. Lisäksi en olisi yhtään varma siitä, onko se ledi juuri sitä parasta bin:iä, mitä kuvaus väittää, lisäksi toki lasit, heijastimet yms vievät oman osansa. Mutta jos ei odotakaan kuin ehkä puolet väitetystä, niin osunee jo sinne päin.

Kyse on pitkälti valinnasta. Halvalla ei saa ikuisesti toimivaa ja taatusti speksien mukaista. Riskillä taas voi saadaa riittävän hyvän hintaan nähden.

Itse ostin näitä ensin yhden:
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29095
    Lamppu on käytännössä kopio Led Lencer P5:stä, jonka valotehoksi ilmoitetaan 65lm. Lamppu oli tehokkaan oloinen ja otti kennosta 2A ja lämpeni aika paljon, mutta hinta oli alle 9 taalaa (silloin), kun LL P5 maksoi yli 40e eli näppäränä tilasin lisää yhteensä 4 kpl muiden tilausten yhteydessä, kun oli sopiva ns. "taskulamppu" kokonsa puolesta ja 1h toiminta-aika tuntui sopivalta. Nyt viidestä on ehjänä 2 kpl ja jokainen rikki mennyt on hajonnut pudottuaan taskusta puulattialle tms. alustalle. Kaikissa on rikki katkaisija, joka on ns. integroitu malli eli vaikea saada auki ehjänä. Tämän kokemuksen perusteella voin sanoa, että tätä lamppua ei kannata ostaa, jos edes joskus tavarat putoaa kädestä, kun ei kestä oikeastaan yhtään kolhuja. Tietenkin näissä voi olla eräkohtaisia eroja, mutta omat ovat olleet heikkoja.

Yleinen vika halvoissa DX:n lampuissa on, että rungon ja valaisinpään välinen kontakti menee juotostina möykyn kautta ja jos kyseessä on 1x AA lamppu eli virta on iso (1-2A) tulee tässä kohtaa helpolla kontaktihäiriöitä, mutta tämä on helppo korjata esim. juottamalla kohtaan palan tinanimusukkaa. Tämä kestää tinaa paremmin kiristystä. Toinen on tuo lämmön siirtyminen ledimoduulista runkoon, mutta myös pystyy korjamaan lisäämällä esim. lämmönsiirtotahnaa/Cu foliota. Nämä pienet DIY hommat ovat mielestäni OK tämän hintaluokan lampuissa, mutta hyvin monessa on ollut ongelmia katkaisijan kanssa ja kun näitä ei pysty edes pienissä (AA kokoluokan) lampuissa vaihtamaan on näiden suhteen jäänyt vähän huono maku suuhun eli vaikea suositella muille.

Itse olen pyrkinyt kertomaan niistä asioista, mistä on omakohtaisia kokemuksia, esim. S-mini, josta lumipallo lähti liikkeelle.

Voiko lamppuja harrastaa samalla tavalla kuin jotkut harrastavat hifiä tai tietokoneita?
    Keräilystähän ne käy myös. Fikkaripornoa: http://www.candlepowerforums.com/vb/...05#post3258205
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

Lainaus Alkujaan tämän lähetti crcm Katso viesti
    Keräilystähän ne käy myös. Fikkaripornoa: http://www.candlepowerforums.com/vb/...05#post3258205
    Kiitos linkistä. Itse jo epäilin, että oma mopo olisi karannut, mutta tilanne ei olekaan niin paha, kuin voisi olla

Viesti

Voi noita tosiaan harrastaa ja vaikka keräillä. Ihan hullulta tuntuu joskus kun noita alan foorumin ketjujakin vähän selailee. Tässä joku päivä sittenkin törmäsin ketjuun, jossa eräästä lampusta toivottiin titaanista tehtyä erikoisversiota. Jotkut keskustelijat sitten tuumasivat, että niitä tehtiin jo (muistaakseni) 750kpl painos, ja tuskin tehdään enää toista. Lampun ostaneet kun hermostuisivat, sillä uuden erän myötä heidän taskareidensa jälleenmyyntiarvo laskisi...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti gobbif Katso viesti
    Toinen asia kokonaan on sitten nuo valotehot. Jos valmistaja kehuu 900 lumenia (todennäköisesti huoneen lämmössä, hehe), ei mistään valaisimesta tule sitä.
    Kyllä tulee. Laadukkaampia lamppuja tekevät isommat valmistajat (kuten tuo Fenix) ovat alkaneet mittauttaa lamppujensa tehot riippumattomilla tutkimuslaitoksilla ANSI -standardien mukaisesti. Luulisi pitävän varsin hyvin paikkansa, ja olevan myös keskenään vertailukelpoisia.

olen melkein varma että täydellinen shiningbeamin kopio löytyy varmasti kiinanmarkkinoilta vaikka dx:ssä ei täysin samanlaista olekkaan ja miksi sitten maksaa tupla/tripla hintaa siitä jos valmistusmaa on sama...
    Ajattelin vielä tarttua vähän tähän kysymykseen. Yhtä hyvin voi nimittäin kysyä, että miksi ihmeessä maksaa polkupyörästä tonni tai jopa monta tonnia, kun Inseran saa 200-300 eurolla. Valmistusmaatkin ovat usein samoja (Kiina, Taiwan, Indonesia...). Inserahan on kuitenkin hinta/laatusuhteeltaan mainio fillari, sellainen peruspyörä (kunhan vaan on koottu kunnolla). Vaikkei ehkä laatu/keveys/suorituskyky/kestävyys/katu-uskottavuus nyt ihan monta kertaa kalliimpien merkkipyörien tasolla olisikaan.

Moni on kysynyt tuon kysymyksen ja päätynyt ajamaan Inseralla. Samoin kuin moni on kysynyt kysymyksen taskulamppujen kohdalla, ja päätynyt ostamaan Dealextremestä. Jotkut muut taas ovat päätyneet toisenlaiseen ratkaisuun.

Ajattelin vielä tarttua vähän tähän kysymykseen. Yhtä hyvin voi nimittäin kysyä, että miksi ihmeessä maksaa polkupyörästä tonni tai jopa monta tonnia, kun Inseran saa 200-300 eurolla. Valmistusmaatkin ovat usein samoja (Kiina, Taiwan, Indonesia...). Inserahan on kuitenkin hinta/laatusuhteeltaan mainio fillari, sellainen peruspyörä (kunhan vaan on koottu kunnolla). Vaikkei ehkä laatu/keveys/suorituskyky/kestävyys/katu-uskottavuus nyt ihan monta kertaa kalliimpien merkkipyörien tasolla olisikaan.

Moni on kysynyt tuon kysymyksen ja päätynyt ajamaan Inseralla. Samoin kuin moni on kysynyt kysymyksen taskulamppujen kohdalla, ja päätynyt ostamaan Dealextremestä. Jotkut muut taas ovat päätyneet toisenlaiseen ratkaisuun.
    itse en vertaisisi insera vs laatumerkki vaan enemmänkin tilanteeseen jossa on olemassa "laatumerkki" esim azonic/da bomb ja sen "kiinan kopiot" cycle pro, timeless jne toisissa hinta on kaksin/kolminkertainen mutta laatu molemmissa sama.
    tai esim gurun hiilikuitu maantierungot joiden "kiinankopiot" ovat samalla viivalla mutta taas paljon halvemmat jne..

autoissakin on esimerkkejä eikä tarvitse edes kiinaan saakka mennä esim nissan quashai (4x4) vs dacia duster (4x4) ja hintaeroa on taas todella runsaasti (ellei peräti tuplat)....
    valintakymysyksiä joita kukin tekee tavallaan

Viesti

itse en vertaisisi insera vs laatumerkki vaan enemmänkin tilanteeseen jossa on olemassa "laatumerkki" esim azonic/da bomb ja sen "kiinan kopiot" cycle pro, timeless jne toisissa hinta on kaksin/kolminkertainen mutta laatu molemmissa sama.
    Olet siis ilmeisesti sitä mieltä, että dealextremen Magicshinet ja erilaiset -firet ovat ihan yhtä laadukkaita lamppuja kuin esim. Fenixit ja Lupinet, ja eroa löytyy lähinnä vain hintalapusta?

No, minä olen tässäkin ketjussa jo useampaan kertaan kertonut olevani eri mieltä, enkä näe tarvetta väitellä siitä enää enempää. Ehkä sitten joku toinen kerta taas jossain toisessa viestiketjussa.

Olet siis ilmeisesti sitä mieltä, että dealextremen Magicshinet ja erilaiset -firet ovat ihan yhtä laadukkaita lamppuja kuin esim. Fenixit ja Lupinet, ja eroa löytyy lähinnä vain hintalapusta?
    kyllä. jos teknisesti ajattelee niin samoja p7 ledejä (tai muita vastaavia) on laatumerkissä (jos vain "laatumerkki" on ilmoittanut ledinsä tekniset tiedot mitä ei juuri kukaan "laatumerkki" tee) sekä dx:ssä, samaa alumiinikuorta on myös molemmissa , dx:nkin lampuissa on tiivisteet , samoja nappeja joilla ne toimivat , saman suuruisia ajuri piirejä yms yms.
    seikat jossa on eroa dx:n ja "laatumerkin" välillä tms : kolvausten laatu on mitä on , toisaalta helppo korjata kenen tahansa mutta lupinea jos menet kolvaamaan niin takuu loppuu siihen.
    ja vaikka kalliimissa lampuissa onkin varmasti toimivampi takuu niin toisaalta dx:n lamppuja saa samalla rahalla useita.
    ne merkki lamput joita olen itse päässyt hiplaamaan (työkäytössä firmanpuolesta : led lenser/fenix) niin en kyllä ole huomannut mitään laadullista eroa dx:stä ostamiini lamppuihin... oikeastaan päin vastoin, esim led lenser jonka mallia en muista niin sen valokuvio on kyllä varmasti yksi huonoimmista ja vaikka se on säädettävä niin ei sitä saa koskaan oikein ja sitten kun se on sinneppäin niin tietysti se on seuraavalla kerralla taas muuttunut.

perustuuko kokemuksesi dx:laadusta omaan kokemukseesi vai siihen mitä olet muilta foorumeilta lukenut ? entä millaisen arvosanan antaisisit laadusta omistamastasi aurora AK-P7 lampusta , onko se laadullisesti hyvä kuin muut vai ei ?

toisaalta mieleeni tulee hieman sellainen vertauskuva että "merkkivalmistaja" esim lupine olisi lamppumailman micro$oft ja dx taas lamppumaailman linux, molemmilla onnistuu samat temput mutta toinen on suljettu ympäristö ja kallis ja toinen on avoin ja ilmainen/halpa
    fsol77m muokkasi tätä : 21.01.2011 at 12.47

Sä saat varmaan fsol77m palkkaa DX:ltä .

Ok, asiaan:

Tuo että väität DX:n halpislamppujen laadun olevan samaa tasoa merkkilamppujen kanssa on kyllä millä mittarilla tahansa mitattuna täyttä soopaa. Vastaapa tähän:

Miksei sitten DX anna samaa takuuta lampuilleen kuin merkkilamppujen valmistajat jos laatu on sama?

Ai että ainoastaan tarvitsee hieman kolvata ja laatu on samaa kuin Lupinessa. Joopajoo... viallisia "talonpolttaja latureita", viallisia akkuja,viallisia kolvauksia, viallisia painokytkimiä, sekunda (halpoja) ledejä milloin milläkin valonvärillä / teholla, järjetöntä asiakkaan kusetusta ilmoittamalla valoteho 50% todellista suuremmaksi jne.jne.jne.... Olisi kiva nähdä vikatilastot vaikka Fenix->DX? Miksi sä muuten ilmaiset toistuvasti halukkuutesi ostaa kärähtäneitä kiinanihmeitä varaosiksi, jos parilla tinatipalla saadaan kopiosta Lupine?

Kerroit että halpis kiinalamppuja voi sitten entisen kärähdettyä ostaa sitten aina uuden. Tämä se onkin todella kestävää kehitystä. Sen sijaan että ostettaisiin kerralla kunnon peli joka kestää tosi pitkään, suositaan kertakäyttörojua, joka elinkaariajettelussa kuluttaa luonnonvaroja moninkertaisesti yhteen laadukkaampaan verrattuna. Näinhän se nykykuluttaja toimii. Ei väliä että tuote on p**ka, pääasia että se on halpa. Jos se menee rikki, heitetään roskiin ja ostetaan uusi...ja uusi...ja uusi...

Sama tullut mieleen

...vertauskuva että "merkkivalmistaja" esim lupine olisi lamppumailman micro$oft ja dx taas lamppumaailman linux, molemmilla onnistuu samat temput...
    Minusta tuo vertaus ontuu.
    1) Lupinehan on kuitenkin oikeasti aika pieni kioski eikä globaali riistäjäkapitalisti
    2) Linux nimenomaan ei kopioi Mikkisoftaa
    3) Linux toimii

Tässä on ehkä mopo karkaamassa käsistä.

Kysymys onkin kuluttajan näkökulmasta siitä, saako mielestään rahalleen asiallisen vastineen.

DX on ainakin mulle porttihuumeen tavoin avannut oven modernien valaisinten maailmaan. En kuuna päivänä olisi sijoittanut rahojani Lupinen kaltaiseen tuotteeseen. Sellaista määrää rahaa vain ei ole käytössä. Jos raha ei olisi ongelma, niin mikä ettei.

Mulla on kymmenkunta DX/vast halpavalaisinta, kahdessa on ollut jotain sanomista, mutta nekin olen saanut itse korjattua.

Markkinointi on vaan niin ihmeellinen asia, että monella esim juuri pyöräilyn harrastajalla saattaa vaan olla kuva merkistä XXX laatumerkkinä, kun se-ja-se vetää sillä isosti jossain mainoksessa tai leffassa.

En itse keräile lamppuja, niitä vaan sattuu pikkuhiljaa kertymään. Kolme Surefirea (E2DL esim.), Fenixiä, kiinankuraa "900lm" taskulampun muodossa kolmea "900lm" pyöränvaloa unhoittamatta, puhumattakaan juuri tilatusta Lumen Liberatorista ja ties mitä muita.

Tässä omassa lamppuhistoriallisessa valossa voin väittää, että fsollin puheet ovat kyllä silkkaa kuraa. Kiinankuran erottaa silmällä tarkemmasta hipelöinnistä puhumattakaan ja nyt tarkistellaan vasta vain ulkokuorta.

jatkaisin mieluusti turinointia, mutta voivoi kun nyt pitää ampaista oluenjuonnin pariin. Adjöö.

Olen ostanut noita halvempia DX-lamppuja useita ja kun edellinen alkoi pätkimään, niin siirsin sen varalampuksi ja tilasin uuden samanlaisen. Nyt uudessakin on jo pätkimisvikaa, joten ei nämä puheet ihan perättömiä ole. Ensimmäinen lamppu kesti kuitenkin vuoden, mutta kierteet eivät johda kunnolla sähköä, joten se välillä himmenee ja kirkastuu sitten hetken päästä. Ensimmäiseen hajoneeseen DX-laturiin kyselin että voiko sen vaihtaa toimivaan, mutta vastausta ei koskaan tullut. Laturi muuten poltti onneksi kämpän sulakkeet hajotessaan, joten mitään pahempaa ei onneksi sattunut. Suhtaudun silti ihan positiivisesti DX:n tuotteisiin, kun osaa asennoitua niihin että suurin osa on ihan halparojua, joiden joukosta voi tehdä myös löytöjä ja että samaa rojua on myös ebayssä myynnissä moninkertaisella hinnalla.

Nykyään parempia latureita saa onneksi muistakin paikoista ostettua, joten voi valita myös turvallisen tuotteen.

ei.. en saa ilmeisesti olen vain ainoa "tyytyväinen" asiakas joka avaa täällä sanallista arkkuaan

Tuo että väität DX:n halpislamppujen laadun olevan samaa tasoa merkkilamppujen kanssa on kyllä millä mittarilla tahansa mitattuna täyttä soopaa. Vastaapa tähän:

Miksei sitten DX anna samaa takuuta lampuilleen kuin merkkilamppujen valmistajat jos laatu on sama?
    dx:hän antaa takuun mutta käytännössähän ko takuu on vain yhtätyhjän kanssa (ei saa ketään kiinni mistään , jos onnistuu jopa palauttamaan tuotteen ei saa välttämättä uutta tilalle kuin 6kk päästä tai vain dx pisteitä jne)... tämän takia en laske sitä takuuksi.

Ai että ainoastaan tarvitsee hieman kolvata ja laatu on samaa kuin Lupinessa. Joopajoo... viallisia "talonpolttaja latureita", viallisia akkuja,viallisia kolvauksia, viallisia painokytkimiä, sekunda (halpoja) ledejä milloin milläkin valonvärillä / teholla, järjetöntä asiakkaan kusetusta ilmoittamalla valoteho 50% todellista suuremmaksi jne.jne.jne.... Olisi kiva nähdä vikatilastot vaikka Fenix->DX?
    oman kokemukseni perusteella dx:n latureissakaan ei ole muuta vikaa kuin irtoavat johdot jos ne on tinattu huonosti. ei minulla ole ainuttakaan laturia hajonnut esim ic-piirin kärähtämisen takia tms vaan vain jos piuha on ollut irti tms ja tuollaisen nyt korjaa kuka vaan kenellä pysyy kolvi kädessä.
    akkuja toki voikin olla viallisia mutta taas kerran... itselleni ei ole vielä sattunut ainuttakaan viallista akkua , enkä tunne ketään kenellä olisi, foorumit tietysti erikseen.
    fenixhän ei ilmoita millään tavalla omia vikatilastojaan kuten ei dx:kään. dx:ssä vain on oma foorumi johon voi ko. tuotteesta laittaa kokemuksia.
    enkä nyt väitä että tipalla tinaa saisi lupinen mutta väitän että rahalle saa paljon enemmän vastinetta kuin ylihintaisessa lupinessa. ihmiset toki saavat itse päättää mitä ostavat. mielenkiinnosta minäkin ostaisisin lupinen mutta ei nykyisellä palkallani sellaisia ostella toisin kuin dx:stä samalla vaivalla saa jo useita (melkein) kymmeniä

Miksi sä muuten ilmaiset toistuvasti halukkuutesi ostaa kärähtäneitä kiinanihmeitä varaosiksi, jos parilla tinatipalla saadaan kopiosta Lupine?
    tarvitsen tee-se-itse projekteihini lampun runkoja kun en omista sorvia. kätevintä on tällöin ostaa viallinen lamppu ja heittää sisukalut mäkeen tms ja laittaa omat testi protot sisälle

Kerroit että halpis kiinalamppuja voi sitten entisen kärähdettyä ostaa sitten aina uuden. Tämä se onkin todella kestävää kehitystä. Sen sijaan että ostettaisiin kerralla kunnon peli joka kestää tosi pitkään, suositaan kertakäyttörojua, joka elinkaariajettelussa kuluttaa luonnonvaroja moninkertaisesti yhteen laadukkaampaan verrattuna. Näinhän se nykykuluttaja toimii. Ei väliä että tuote on p**ka, pääasia että se on halpa. Jos se menee rikki, heitetään roskiin ja ostetaan uusi...ja uusi...ja uusi...
    tähän on vain menty jo kaikessa muussakin... jos printteri hajoaa ostetaan uusi, jos tv hajoaa ostetaan uusi jos melkeen mikä tahansa hajoaa niin aina ostetaan uusi kun korjaaminen maksaa enemmän kuin uuden hankkiminen. ei pelkästään lampuissa

Viesti

Vai että Dealextreme olisi Linux. Kas kun ei Wikileaks, kaiken vapauden esitaistelija?

Eikö mieluummin Piratebay? Tai sitten vaikka juuri se Microsoft? Tyyliin että parempiakin vaihtoehtoja löytyy, mutta on pohjimmiltaan suhteellisen edullinen ja varsinkin helppo ratkaisu, ja "kaikkihan sitä käyttävät" kun eivät paremmastakaan tiedä.

kyllä. jos teknisesti ajattelee niin samoja p7 ledejä (tai muita vastaavia) on laatumerkissä (jos vain "laatumerkki" on ilmoittanut ledinsä tekniset tiedot mitä ei juuri kukaan "laatumerkki" tee) sekä dx:ssä, samaa alumiinikuorta on myös molemmissa , dx:nkin lampuissa on tiivisteet , samoja nappeja joilla ne toimivat , saman suuruisia ajuri piirejä yms yms.
    seikat jossa on eroa dx:n ja "laatumerkin" välillä tms : kolvausten laatu on mitä on , toisaalta helppo korjata kenen tahansa mutta lupinea jos menet kolvaamaan niin takuu loppuu siihen.
    ja vaikka kalliimissa lampuissa onkin varmasti toimivampi takuu niin toisaalta dx:n lamppuja saa samalla rahalla useita.
    ne merkki lamput joita olen itse päässyt hiplaamaan (työkäytössä firmanpuolesta : led lenser/fenix) niin en kyllä ole huomannut mitään laadullista eroa dx:stä ostamiini lamppuihin... oikeastaan päin vastoin, esim led lenser jonka mallia en muista niin sen valokuvio on kyllä varmasti yksi huonoimmista ja vaikka se on säädettävä niin ei sitä saa koskaan oikein ja sitten kun se on sinneppäin niin tietysti se on seuraavalla kerralla taas muuttunut.
    En ole aivan varma pidetäänkö Led Lenceriä varsinaisena laatumerkkinä? Joka tapauksessa hyvälaatuinen säädettävä valokeila on ledillä todella vaikea toteuttaa, pääosa valosta kun lähtee eteenpäin. Pitää käyttää asfääristä linssiä ja väkisinkin tulee erilaisia vääristymiä/renkaita. Duracellilla taisi olla joku sellainen versio, jossa on ylimääräinen liikuteltava linssi umpion sisällä. Hyvin harva valmistaja on edes yrittänyt, siitä Led Lencerille pisteet. Shiningbeamin sivuilla olisi myös Romisenin tekemiä versioita, käsittääkseni ihan kelvollisia luokassaan. Eivät ole edes kalliita, pari kymppiä. Jos olisi NW ledillä (kuten monia muita mallejakin on), olisin tilannut sellaisen itsellenikin.

Niin! Ledit ovat tietty samoja, ja uskoakseni dealextremen spekseissäkin voi keskimääräistä paremmin uskoa, että ledien tiedot pitäisivät jopa paikkansa (tämä on toki pelkkää mutua, ja tavallisella käyttäjällä ei ole mitään mahdollisuutta tarkistaa, pitääkö ilmoitettu bin paikkaansa). En ole mikään laatulamppujen asiantuntija, mutta ainakin ne valmistajat joita itse olen katsellut (Fenix, 4Sevens, Spark...) ilmoittavat mikä ledi on kyseessä. Myös tieto ledien värisävystä on toisinaan saatavilla, vaikkei ehkä varsinaisissa lamppujen kuvauksissa.

Alumiinit ovat aina seoksia kuten pyörän rungoissakin, ja niissä on eroa. Samoin anodisoinneissa on eroa. Kierteiden viimeistelyssä voi olla eroja. Vaikka piirit ovat erilaisia niin niissäkin voi olla eroa, ihan jo pelkästään siinäkin, mitkä ovat olleet laatuvaatimukset kun piirejä on valmistettu. Pienemmät toleranssit lisäävät hintaa (ainakin osa netissä myytävistä halpisakuistakin on sellaisia, jotka eivät ole siellä kiinalaisella tehtaalla mahtuneet merkkivalmistajien laatuspekseihin, ja jotka myydään sitten halpiksina eteenpäin). Ledin jäähdytyksessä on eroja. Selkeä ero tulee jo pelkästään sellaisistakin asioista, onko lampun lasi jotain peruslasia vai optista laatua (ensimmäisestä voi mennä läpi esim. 90% valosta, jälkimmäisestä esim. 98% - luulisi kiinnostavan niitä jotka pelkkiä lumeneita tuijottavat).

perustuuko kokemuksesi dx:laadusta omaan kokemukseesi vai siihen mitä olet muilta foorumeilta lukenut ? entä millaisen arvosanan antaisisit laadusta omistamastasi aurora AK-P7 lampusta , onko se laadullisesti hyvä kuin muut vai ei ?
    Se perustuu enemmän luettuun (foorumit, dealextremen omat sivut ja tuotteiden kyselyosiot) kuin omaan kokemukseen. Olen tilannut sieltä kolme taskulamppua. Mainittu P7-taskari sekä pari AA-pikkulamppua, jotka ostin pari vuotta sitten joululahjoiksi. Toinen pikkulamppu oli ainakin heti uutena varsin ok. Toinen oli jossain määrin pettymys. Teho ei vastannut odotettua ja lamppu tuli muistaakseni jatkoputkella, jonka kanssa (vai jota ilman?) valo toimi miten sattuu. Sittemmin olen oppinut, että DX ilmoittaa AA -lamppujensa tehot usein niin, että se ilmoitettu teho (johon pitää vielä tehdä DX-vähennys) saavutetaan litiumeilla, ja Ni-MH -akuilla jäädään alle puoleen. Voi olla että tuosta oli kyse silloinkin. En ole nähnyt lamppuja sittemmin käytössä, voi olla että ovat jääneet laatikoihin pölyttymään.

Tuolle Auroralle annan arvosanaksi laadulle "ok", ja hinta/laatusuhteelle "kiitettävä". Speksien perusteella (paloaika??) voi olla, että lamppua on sittemmin muutettu. Halpuus (itse maksoin jotain 37$ aikanaan) näkyy vähän viimeistelyssä, esim. anodisoinnissa. Tuplatiivisteet mutta rasvaamattomat, ledi kutakuinkin keskellä, hotspotin keskusta on violetin sävyinen mutta sen huomaa lähinnä vain jos osoittelee valkeaa seinää. On toiminut luotettavasti kaksi vuotta ja valotehoa löytyy ihan hyvin, tosin joku muu valmistaja puristaisi sitä epäilemättä samasta akusta paljon enemmänkin. Tuossa on kaksi tehoasetusta, ja aikaisemmin kuvittelin pikkutehon tuottavan valoa ehkä 150 lumenin verran. Nyt hankin kuitenkin 4Sevens ReVO SS:n (minilamppu, joka käyttää yhtä AAA-NiMH -akkua). Sen suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan 82 lumenia, ja se on selkeästi kirkkaampi kuin tuo Aurora pikkuteholla käytettynä. Joten... heitetään nyt lonkalta, että pikkutehon kirkkaus on ehkä luokkaa 60-70 lumenia, ja voisikohan täyden tehon olla sitten 300-400 lumenia? Täydellä teholla akku kestää aika tarkkaan tunnin, ja korkealuokkaisesta lampusta luulisi lähtevän yhdellä akulla tunniksi sellaiset 650-700 lumenia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leku Katso viesti
    En itse keräile lamppuja, niitä vaan sattuu pikkuhiljaa kertymään. Kolme Surefirea (E2DL esim.), Fenixiä, kiinankuraa "900lm" taskulampun muodossa kolmea "900lm" pyöränvaloa unhoittamatta, puhumattakaan juuri tilatusta Lumen Liberatorista ja ties mitä muita.

Tässä omassa lamppuhistoriallisessa valossa voin väittää, että fsollin puheet ovat kyllä silkkaa kuraa. Kiinankuran erottaa silmällä tarkemmasta hipelöinnistä puhumattakaan ja nyt tarkistellaan vasta vain ulkokuorta.
    toki varmasti ne 5$ vehkeet on juuri sitä mitä noin halvalla saakin eli kuraa... laatua rupeaa saamaan kun mennään ~20$ hinnan yli ja mitä enemmän vuosien saatossa kinuskit myös kehittävät tuotteitaan sitä parempaa on kokoajan luvassa...
    esim tämä setti rupeaa olemaan jo hyvän näköinenkin.

jatkaisin mieluusti turinointia, mutta voivoi kun nyt pitää ampaista oluenjuonnin pariin. Adjöö.
    kuten myös itse illemmalla kippis ja kulaus

Kysymys onkin kuluttajan näkökulmasta siitä, saako mielestään rahalleen asiallisen vastineen.
    juurinäin. selkeästi kiteytettynä.
    minä ainakin koen saavani rahoilleni paremman vastineen dx:n lampuista kuin muista.

Jos teknisesti ajattelee niin samoja p7 ledejä... on laatumerkissä... sekä dx:ssä, samaa alumiinikuorta on myös molemmissa...
    Onhan se noinkin. Mutta mitä tarkoitetaan sanalla "lamppu"? Tarkasti ottaen sen pitäisi tarkoittaa vain sitä lampun mollukkaa, mutta monesti sillä tarkoitetaan koko settiä, akkuja, latureita, piuhoja, kytkimiä...

Ja tuolla "laajalla" käsitteellä vertaillen noiden tuotteiden välillä on eroja.

Tai mistäs mitä tiedän, en omista kuin Kiinalaisen.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •