Jos saa palata aiheeseen, niin eilen oli yllätyksekseni parhaita nanokelejä ikinä, vaikkei vesikeli ollutkaan. Luisto oli parasta tähän asti ja pitoakin riittävästi. Ilma oli -6 asteista.
Jos saa palata aiheeseen, niin eilen oli yllätyksekseni parhaita nanokelejä ikinä, vaikkei vesikeli ollutkaan. Luisto oli parasta tähän asti ja pitoakin riittävästi. Ilma oli -6 asteista.
Jos nyt vielä yksinkertaistetaan niin hinkataan sitä parafiinin palaa sukseen kylmänä ja sitten nailonharjalla kiillotus päälle. Muutaman kympin vetelee tuollaisellakin ennen kuin on uusintatarvetta. Eikä aikaa mene kuin muutama minuutti. Raudat, siklit, sähköhöylät ja teräsharjat voi jättää halutessaan proo-tuunaajille.
Remo ei tehnyt yksinkertaista voiteluohjetta.
Jos et aja et voi ottaa!
Viimesimmässä TM:ssä oli artikkeli tästä teknologiasta. Sen mukaan tulossa tätä nyt suksen pohjassa tehtaalla laitettua voidetta myös erillisenä voiteena myyntiin. Samassa artikkelissa mainittiin, että tuon nano/optigripin koostumus kehittyy jatkuvasti, joten eri ihmisillä on varmaan siitäkin syystä erilaisia kokemuksia miten nämä toimivat.
Ja samassa Kirvesniemi taisi kommentoida 2000 km rajaakin tyyliin
"erityisen hankala pitää kelin olla jos ei sen jälkeen toimi" .
Toisaalta toi nyt on melko savolainen lausunto.
Mulle ne tarjos ekaksi vihreä alle sitten päälle sinistä mutta niitäkin oli 2 erilaista ja sitten jollekin kelille vielä oranssi ja liisteri mutta en muista missä järjestyksessä
Oliskait nuo vaikeamminkin voinut kirjoittaa. Yritin nyt vähä edes kertoa mitenkä levittää nuo aineet ja niitä käyttää. Liian monta riviähän tuossa oli tekstiä.
Yleisin syy pidon puutteeseen taitaa kuitenkin olla, että potku suunnataan väärään suuntaan. Yhdellä purkilla nyt ei vaan voi aina saada täydellisesti toimivaa suksea, varsinkaan jos alkaa sataa lunta. Valitettavasti tuntuu siltä, että kokeilemalla ne omat toimivat voitelut löytyy ja toisille voitelu ei oo niin helppoa. Ja aivoon se ottaa jossei suksi jostain syystä toimikaan, kun sinne ladulle on päässyt.
Omia kokemuksi pitopohjista ei ole, mutta hitaalta ne kuulostaa ja vaikuttaa. Tietysti kisamallin voideltavat päädyt vois olla jo asia erikseen. Pitäähän noihin pitopohjiinkin jäätymisenestoainetta ruiskutella ja antaa jäähtyä ennen kuin lähtee hiihtämään, mikä ajallisesti on jo lähellä liisterin levitystä. Eiköhän tuo nano pian tuu noihin voidepurkkeihinkin.
"Omia kokemuksi pitopohjista ei ole, mutta hitaalta ne kuulostaa ja vaikuttaa. Tietysti kisamallin voideltavat päädyt vois olla jo asia erikseen. Pitäähän noihin pitopohjiinkin jäätymisenestoainetta ruiskutella ja antaa jäähtyä ennen kuin lähtee hiihtämään, mikä ajallisesti on jo lähellä liisterin levitystä. Eiköhän tuo nano pian tuu noihin voidepurkkeihinkin. "
No tuskin niitä pitopohjia sen enempää tarvii jäähdytellä kuin autotallissa liisterivoideltuja tavallisia suksia.
Luistosta vielä kerran kokeilun jälkeen havainto jossa alamäissä tuli FIscherin zeroilla ainakin samoihin kuin edellä menneet vapaan hiihtäjät (ne ei varmaan painaneet kylläkään sataa kiloa)
Kokeilen nyt helpointa tapaa,mitä yhdessä liikkeessä tarjottiin,eli Roden vaaleansinistä pelkästään pitoalueelle ja jos ei toimi niin pitoteippiä ja sen jälkeen kirppikselle jos ei sekään toimi ja hiihdän vain plusssa keleillä.
Ei juurikaan puhuttu pitoteipeistä, ehkä jo menneiden talvien lumia.
Mulla se ainakin mullisti hiihdon täysin.
En koskaan osannut suksia voidella tai saanut niitä toimimaan. Siksi huitelin pelkästään jääladuilla vuosikymmenet.
Sitten tuli pitoteippi ja ihme. Suksi luisti ja piti, molempia. Ainakin mun tarpeisiin.
Ei tarvinnut rimpuillen mennä vastamäkiä, sen kun antoi mennä kuin orava! Ja alas tullessa muna asennossa (vai olikos tuo yhdyssana..?) täyttä haipakkaa.
Aivan uskomaton elämys!
Olen kuullut teipistä samanlaisia kokemuksia ja viimeksi viime viikolla kun itsellä sukset jäätyi ja toisella hiihtäjällä oli teipit ja hiihti samassa ajassa 7 km,kun minä kävelin omilla suksilla 5.Tyyppi kehui teippiä ja sanoi että ei muuta käytäkään ja kyllä varmaan pitää kokeilla itsekin.
Onhan teippi kuitenkin kestoltaan eri luokkaa kuin purkkikamat ja huolettomat,mitä minä haluan,enkä mitään sähläämistä 10 eri purkin kanssa ja korkkien ja siklien ja rautojen.Mulle varmaan riittäisi teipin vaihto 2-3 kertaa talvessa kun on no nanot toisina kuitenkin.
[QUOTE=time;1540689]Olen kuullut teipistä samanlaisia kokemuksia ja viimeksi viime viikolla kun itsellä sukset jäätyi ja toisella hiihtäjällä oli teipit ja hiihti samassa ajassa 7 km,kun minä kävelin omilla suksilla 5.Tyyppi kehui teippiä ja sanoi että ei muuta käytäkään ja kyllä varmaan pitää kokeilla itsekin.
Onhan teippi kuitenkin kestoltaan eri luokkaa kuin purkkikamat ja huolettomat,mitä minä haluan,enkä mitään sähläämistä 10 eri purkin kanssa ja korkkien ja siklien ja rautojen
.Mulle varmaan riittäisi teipin vaihto 2-3 kertaa talvessa kun on noi nanot toisina kuitenkin.
Vauhdin sivuilta katselin voiteluohjeita ja on se kyllä tällaiselle uudelle harrastajalle täyttä hepreaa.Pitäisi valita aina ennen lenkkiä lämpötila ja onko uusi lumi, vai vanha,tai karkea ja joka kelille about 3 eri ainetta useaan kerrokseen ja raudoitettuna osa.
On pikkaisen liian iso kynnys aloittaa harrastusta,jos se olisi niin vaikeaa.
Voidevalmistajat kusee kyllä omaan aamupuuroonsa kun tekee asioista näin hankalia aloittelijoille.Uskon että lajia harrastettaisiin moninkertaisesti jos voitelu olisi simppeliä ja helposti omaksuttavaa.
Voitelu on helppoa ja helposti omaksuttavaa.
Teipin korvaa pari pitoa, joita voi lisätä pitoalueelle, lämpimämmälle pehmeämpää ja pakkaselle kovempaa. Pidot luistavat teippiä paremmin.
Luistoa tarvitsee vain yhdenlaista. Sinistä. Sen voi hangata pohjaan ja harjata.
Miksi ette voi uskoa, että voitelu ei ole tämän vaikeampaa.![]()
Jos et aja et voi ottaa!
No nyt tein sitten niin kuin suksimyyjä ehdotti,eli Rode blue super -1/-3 pitoalueelle.
Parin tunnin päästä näkee toimiiko vai ei.Luistovoitelu oli tehty liikkeessä valmiiksi.
Täsmälleen noin kuten hannupulkkinen toteaa edellä. Näillä foorumeilla vaan tuppaa insinööritekniikka menemään terveestä järjestä ohi ja kaikesta tehdään tiedettä. Ja pitää myös muistaa erot tavallisen harrastushiihtäjän ja sm-tason kilpahiihtäjän vaatimusten välillä. Meille taviksille voitelu on helppoa, usko tai älä. Voidevalmistajan intressi taas on myydä mahdollisimman monta erilaista purkkia ja vahaa.
Kylmävoiteluna tehden se yksi parafiinipala kestää uskomattoman kauan. Ja saman verran sitä sinne suksen pohjaan jää, rautamiehet vaan höyläävät tavaraa lattialle yli 90% siitä mitä sukseen sulattavat.
Teippeja kokeilin yhden talven joskus 2004 tai niillä main. Keväällä pistin sukset sirkkelillä palasiksi ja heitin roskalaatikkoon. Onhan noissa teipeissä puolensa mutta myöskin ne haittapuolensa. Ehkä teipit olisivat toimineet paremmin toisenlaisessa suksessa tai pienen tuunauksen jälkeen.
Ekat 400 metriä uusien suksien kanssa takana. pitänyt ei yhtään mutta luistoa oli.sitten toinen side alkoi aukeamaan jatkuvasti ja vaihdoin nanoihin ja tein lenkin niillä.niissäkin oli hieman normaalia huonompi pito mutta luistoa oli aika hyvin.jokin meni mun pitovoitelussa pahasti pieleen.ensi viikolla vien sukset liikkeeseen siteen korjaukseen ja saavat fiksata pitopuolta myös.
Kun sitten sinne ladulle lähtee on hyvä pitää se pitovoidepurkki mukana.
Jos pitoa ei ole sitä sitten lisätään siitä purkista hankaamalla pitoalueelle ja tasottaa voi vaikka hanskalla tai voi pitää pientä korkkia mukana ja hangata sillä. En voi ymmärtää miksi suksi ei pysy jalassa. Luulen, että et kiinnittänyt sitä oikein. Tai et puhdistanut monoa kun panit suksen jalkaan ja väänsit sitten väkisin siteen kiinni. Senhän jälkeen side ei pidä. Tämä jälkimmäinen tapahtuu helposti nnn siteiden kanssa. Samomonin profiilit eivät ole niin tarkkoja. Kyllä se pito löytyy. Tosin jos nanokeli on niin silloin kannattaa hiihtää niillä. Purkkivoide ei taas toimi silloin kun nano luistaa. Silloin tarvitaan pohjavoiteeksi liiseteriä tai normaalia pohjavoidetta. Latu on silloin liippa, märkä tai jäinen.
Jos et aja et voi ottaa!
Mulla oli se purkki mukana ja lisäsin sitä melkein heti.
Toi side napsahti nätisti kiinni,mutta irtosi potkussa ja vaihdoin vielä suksen toiseen monoon ja sama juttu,ei pysynyt kiinni ja olin putsannut monot ennen kiinnitystä.
Noi siteet on sellaset mitkä lukkiintuu itsestään kun painaa sen kärkiraudan siihen ja aukeaa painamalla.
Toisissa suksissa pitää painaa päältä että menee kiinni ja nostaa että aukeaa.
Tai sitten tekee itselleen vesikelin sukset siten että pelkästään karhentaa pitoalueen hiekkapaperilla ja luistovoiteina jokin parafiini mikä nyt sattuu pohjassa olemaan.
Varmasti kaikkien nurkista löytyy jotkin vähemmälle käytölle jääneet sukset joista voi em. menetelmällä tehdä itselleen toimivat, roskia pohjiin keräämättömät pelit. En minäkään meinannut moista konstia uskoa ennen kuin kokeilin.
Jos eka lisääminen ei auta sitten pitää tehdä kolmas lisääminen jne.
Keli taisi vain olla purkille sopimaton. Oliko latu liipalla?
Nuo pikasiteet eivät taida kyllä kestää. Vaimon vastaavatkin taisivat mennä rikki melkein heti. Miten sinulle sellaiset myytiin?
Täytyy muuten kokeilla tuota karhennuskonstia joilla vanhoilla sivakoilla.
Jos et aja et voi ottaa!
[QUOTE=hannupulkkinen;1541142 Oliko latu liipalla?
Nuo pikasiteet eivät taida kyllä kestää. Vaimon vastaavatkin taisivat mennä rikki melkein heti. Miten sinulle sellaiset myytiin?
Minä en tiedä siteistä ja niiden paremmuudesta tai huonommuudesta mitään,mukavammat nämä uudet oli käyttää,jos olisivat vielä toimineetkin ja tulivat kaupan päälle.
Latu oli ollut kovalla käytöllä ja enemmän hiihtäjiä kuin koskaan aiemmin kun olen käynyt.Hyvässä kunnossa oli.
Mulla auttoi kun aloin käyttämään pohjalla pehmeämpää pitovoidetta.
Alle kerros jotain pehmeää esim 0- -3 C purkkia ja päälle vaikka porkkanaa
-1 - -7 C joka toimii sitten kaikilla pakkaskeleillä -17 C asti ja sen kylmemmässä ei meikä hiihdä kuin korkeintaan hengitysmaskin kanssa.
Sama homma toimii vaimon kepeissä.
Sen jälkeen riittää kun lisäilee porkkanaa aika ajoin. Nollakeleille on sitten pitopohja sukset erikseen.
Kai sitä täytyy ens viikolla ottaa noi nykyiset voiteenpoistoaineella veks ja laittaa jotain muuta pohjalle sitten.Sen jälkeen jos ei pelitä,tulee teipit kehiin.
Ei niitä nykyisiä tarvitse poistaa, jos ei aivan kamala kakku siellä ole.
Pehmeämpi voidekerros vain päälle. Hyvä jäähdytys ulkona ja sitten tuo
kovempi pari ohutta kerrosta korkilla välillä hyvin tasoittaen.
Jos ei pidä niin sitten sukset ovat liian jäykät. Jos ne ovat liian jäykät niin sitten kannattaa ennen teippejä koittaa pohjavoiteen kanssa.
Usein juuri tämä voiteluongelma johtuu siitä, että kuntoilijalle myydään kilpahiihtäjän spekseillä sukset. Pitoalue on liian jäykkä ja korkea.
Sukset voi koestaa siten, että puristaa niitä yhteen. Alkujäykkyys kun on puristettu pois niin alle sentti pitäisi suksien väliin jäädä rakoa, muuten ei taida ilman kunnon oikeinsuunnattua potkua pitoa sukseen saada.
Pakkaskelin suksien tulee olla aika löysät kuntoilijalle.
Siitten pitää muistaa, että nämä ovat nimenomaan uuden lumen pakkaskelille. Pelaavat kyllä vanhallakin lumella jos latu ei ole liippaantunut.
Liippaantuminen tarkoittaa sitä, että ladun pintaan on tullut pakkautunut kiiltävä ja jäinen kuori. Jos ilmankosteus on suuri niin näin käy aika kovalla pakkasellakin ja lähes aina keinolumella.
Jos et aja et voi ottaa!
Sukset kokeiltiin lappukokeella ja piti olla helpot hiihtää ja ei ainakaan liian jäykät.Sukset on muistaakseni 195 pitkät ja medium jäykkyys.
Pituutta mulla on 177 ja paino 82/83.
Pirun luistavat olivat tän lyhyen lenkinkin perusteella ja varmaan hyvät muutenkin,kunhan saa nyt ton pidon kuntoon jollain keinolla.
Jos suksen saa pitämään kun "hyppää" suksen päälle ylämäessä muttei pidä normaalisti niin silloin on suksi liian jäykkä. Ongelmana vaan on ettei 90 % meistä
pysty hiihtämään koko lenkkiä sellaisella intensiteetillä jonka ns. optimi suksi vaatii.
Laita ensi kerralla vaikka 5 cm pidempi pitovoitelu toiseen sukseen (ylöspäin , ei kantapään suuntaan) niin pitäisi eroa löytyä pidossa suksien välillä. Pidon hienosäätö tehdään nimenomaan pitoalueen pituudella.
Minäkin tuskailen aina pidon kanssa, ja perinteistä ei tule juuri muutenkaan hiihdettyä. Ainoa keino millä saan pitämään on laittaa pitoa paljon. En tiedä paljonko sitä oikeadti tulisi laittaa, mutta minulla nuo pari ohutta kerrosta korkilla tasoitettuna ei riitä mihinkään. Viimeksi vedin viisi kerrosta ja ei pitänyt. Lisäsin sitten kylmään sukseen siten että pohja ol melko valkeita laikkuja täynnä. Sitten alkoi pitämään. Eli mulla ei pidä jos ei ole valkeat pitoalueet lenkille lähtiessä. En tiedä miten muilla. Nuorempana jäi nuo perinteisen kisat käytännössä aina väliin tuon pitovoitelun takia. Muutaman "peltokisan" hiihdin ilman pitoja.
Kirjanmerkit