GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 24 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 22 23 24 25 26 34 74 124 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 691 - 720 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #691
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Riippuu siitä voidaanko pyörätien huonoa kuntoa pitää Tieliikennelain 8§ 3 momentissa tarkoitettuna erityisenä syynä:

    "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

    Vastausta tähän ei tosin tiedä kuin korkein oikeus.
    Jos intoa riittää niin kannattaa jokaisen säännöksen kohdalla lukea myös sen esityöt (hallituksen esitys, valiokuntien mietinnöt). Niistä saattaa saada apua tulkintaongelmaan. Jos apua ei saa niin silloin on suoritettava intressipunnintaa ja kaikkihan riippuu aina niistä yksittäisen tilanteen olosuhteista. Itse ajelen ainakin tilapäisesti autokaistalla jos pyörätiellä se eteneminen ei onnistu. Lainopillisia perusteluja en jaksa tähän alkaa kirjoittelemaan, mutta jos joku teistä saa tuollaisesta toiminnasta sakot (olettaen, että se on tehty fiksusti muun liikenteen ehdoilla) niin lupaan auttaa sakon vastustamisessa.

  2. #692
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhaana Katso viesti
    Itse ajelen ainakin tilapäisesti autokaistalla jos pyörätiellä se eteneminen ei onnistu. Lainopillisia perusteluja en jaksa tähän alkaa kirjoittelemaan, mutta jos joku teistä saa tuollaisesta toiminnasta sakot (olettaen, että se on tehty fiksusti muun liikenteen ehdoilla) niin lupaan auttaa sakon vastustamisessa.
    Kuin myös, tosin esim Helsingin Urheilukadulla tämä tilapäisyys on viime ajat ollut jatkuvaa. Tämä OTK katsoisi kyllä tarvittaessa pelin loppuun saakka.

  3. #693
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Kuin myös, tosin esim Helsingin Urheilukadulla tämä tilapäisyys on viime ajat ollut jatkuvaa. Tämä OTK katsoisi kyllä tarvittaessa pelin loppuun saakka.
    Leewi, viime päivät olen Urheilukadun pyörätietä ajellut ja se on kyllä sen verran ajettavassa kunnossa, että ei anna perusteita autotien käyttämiselle

  4. #694
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhaana Katso viesti
    Leewi, viime päivät olen Urheilukadun pyörätietä ajellut ja se on kyllä sen verran ajettavassa kunnossa, että ei anna perusteita autotien käyttämiselle
    Lakihenkilö ja kutsuu ajorataa autotieksi?

    Asiaan: ajettavuushan riippuu puhtaasti kalustosta. Voidaanko edellyttää pyörätien käyttöä kaikilla pyörillä, kunhan se on Pusleylla ajettavissa? Erittäin harvoin ei ole, vaikka millään muulla ei pysty etenemään lainkaan.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  5. #695
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Voidaanko edellyttää pyörätien käyttöä kaikilla pyörillä, kunhan se on Pusleylla ajettavissa?
    Meinaatko, että syyttäjä vetäis hihasta Puksuttimet ja muut syvänlumen erikoisuudet? Eiköhän tässä kuitenkin arvioitaisi asiaa 7-vaihteisen talvirenkaisen Nopsan, tai oikeastaan sen kuljettajan näkökulmasta.

  6. #696
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Voidaanko edellyttää pyörätien käyttöä kaikilla pyörillä, kunhan se on Pusleylla ajettavissa?
    Puksutin-kauppiaat olisivat varmaankin iloissaan, jos korkein oikeus suuressa viisaudessaan päätyisi tällaiseen tulkintaan.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  7. #697
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Lakihenkilö ja kutsuu ajorataa autotieksi?


    Asiaan: ajettavuushan riippuu puhtaasti kalustosta. Voidaanko edellyttää pyörätien käyttöä kaikilla pyörillä, kunhan se on Pusleylla ajettavissa? Erittäin harvoin ei ole, vaikka millään muulla ei pysty etenemään lainkaan.
    Pahoittelut huolimattomasta arkikieleni käytöstä.

    Tuollaisessa tapauksessa käräjäoikeus tekisi katselmuksen tapahtumapaikalle tai vähintääkin poliisi tekisi asiasta rekonstruktion. Lisäksi lukuisia talvipyöräilijöitä kuultaisiin asiantuntijatodistajina.No joo...

    Ei jaksa alkaa pilkkua viilaamaan, vaikka se onkin ihan kivaa välillä. Mun pointti oli alunperin viestittää, että ei se ole niin vaarallista jos liikennettä vaarantamatta käyttää näin talviaikaan tilapäisesti ajorataa. Olisi kyllä todella todella ihme jos tuosta sakkoa kirjoitettaisiin, saatika sitten, että se vahvistettaisiin tai käräjäoikeudessa tuomittaisiin.

    Eli rentoa talvipyöräilyä kaikille

  8. #698
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhaana Katso viesti
    Olisi kyllä todella todella ihme jos tuosta sakkoa kirjoitettaisiin, saatika sitten, että se vahvistettaisiin tai käräjäoikeudessa tuomittaisiin.
    Asia erikseen on sitten jos jokin onnettomuus oikeasti tapahtuu, esimerkiksi jos kolmion takaa tulee ylinopeutta kännykkään puhuva humalainen taksiautoilija, joka pamauttaa ajorataa etenevän polkupyöräilijän kylkeen.

    Odotettavissa olevassa oikeudenkäynnissä taksiautoilijan (tai tämän vakuutusyhtiön) asianajaja sitten yrittäisi pokkana osoittaa että onnettomuus oli pyöräilijän syytä, koska tämä ei ollut ajanut viereisellä pyörätiellä, jolla oli puoli metriä lunta.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  9. #699
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Asia erikseen on sitten jos jokin onnettomuus oikeasti tapahtuu, esimerkiksi jos kolmion takaa tulee ylinopeutta kännykkään puhuva humalainen taksiautoilija, joka pamauttaa ajorataa etenevän polkupyöräilijän kylkeen.

    Odotettavissa olevassa oikeudenkäynnissä taksiautoilijan (tai tämän vakuutusyhtiön) asianajaja sitten yrittäisi pokkana osoittaa että onnettomuus oli pyöräilijän syytä, koska tämä ei ollut ajanut viereisellä pyörätiellä, jolla oli puoli metriä lunta.
    Antamiesi tietojen perusteella laittaisin kaikki panokset pyöräilijän voiton puolesta. Kerroin vaan olisi aika huono.

  10. #700
    lapierre Guest

    Nauraa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Olen samaa mieltä siitä, että harvoin nastoille on erityistä tarvetta. Pari talvea menikin nastattomana (tosin ei sliksinä, vaan vaihdoin aina kuviollisen talveksi). Viime vuonna tuli niin mukavan tasaisesti lunta, ettei missään vaiheessa tullut edes mieleen, että voisi nastoja kaivata.

    Eiliseltä mulla on kyllä ihan eri tuntuma kuin Tuplaoolla. Espoossa oli Leppävaaran länsipuolella pitkiä pätkiä pelkkää jäätä. Kun se klv oli lisäksi alamäkimutkaa ja vietti ulkokaarteeseen, olisin varmaan löytänyt itseni viereiseltä ajoradalta ilman nastoja (sillä vauhdilla).

    just niin ei meikä oo koko talvena tarvinnu nastoja alle kun ei oo noita suoja kelejä ollut kun 2 päivää,silloinkin vauhtia pois.
    nastakummit on hidastava tekijä,ja on se kiva ajaa kun ei tiedä koska on kyljellään.

  11. #701
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Länsikontu
    Viestit
    610
    Kun on kaupungissa tilanne aurauksen suhteen tämä niin kuntolenkki maaseudulla menee vallan leppoisasti...

    Itse asiassa näissä on sellainen ero, että KLV:t olivat yli kaksi viikkoa kuvatun kaltaisessa tilassa ja muutama pätkä on edelleenkin auraamatta. Maaseutulenkillä tulikin kuvaamisen jälkeen jo lumiaura vastaan. Johtopäätös: talvipyöräily on helpompaa maaseudulla kuin kaupungissa, siis ajoradan ajettavuuden suhteen ainakin. Lisäksi tuolla maaseudulla autoilijat suhtautuivat enimmäkseen kohteliaasti ajoradalla polkijaan, sen sijaan jos kaupungissa päätät siirtyä ajoradalle, niin johan alkaa merkkiäänikonsertti...

  12. #702
    Prinsessa Guest
    ^Maaseudulla se fillarointi ajoväylällä on luonnollinen juttu, koska siellä ei klv:iä ole Meidän kesäpaikalla Virtasalmella on ainakin vain ajoväylää ympäriinsä, jonka reunassa edetään sitten joko kävellen, pyörällä, rattaiden kanssa tms. paikasta toiseen.
    Toki en ole ko. paikassa harrastanut talvipyöräilyä, vain kesäreissuja. Mutta siellä autot ovat tottuneita ajoväylällä sompaileviin Reino-tossuisiin jopoilijoihin, joten suoraan etenevät kunto/ammattipyöräilijät olevat vain tervetullut lisä
    Toisin kun täällä etelässä, jossa saa heti katseita/tööttäystä, kun siirtyy TÄYSIN AURAAMATTOMALTA klv:tä ajoradalle (tai esim. sitä klv:tä ei ole ollenkaan aurauskasojen takia, kuten Juvanmalmin teollisuusalueelle täällä meidän lähellä).

    On muuten tullut tasapainoon kehitystä tässä parin viikon aikana...niskat on vaan menneet jatkuvasta tärinästä/töyssyistä ym. ihan jumiin. Takareidet pitäisi ainakin olla vastuspolkemisen myötä kohta jo kesäkunnossa

  13. #703
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Tuli tuossa aamupäivällä harrastettua 2h15min talvipyöräilyä lämpötilan hengaillessa -18°C kieppeillä koko matkan. Muuten loistava lenkki, mutta heitin arviolta 30km/h vauhdista OTB:t Ounasvaaran laskettelurinteessä, pahus kun rupes tietyn pisteen jälkeen keula makaamaan pohjassa, sitten rupesi puskemaan urakalla juuri lumikissalla ajetulla rinteenpohjalla. Lopulta töks, pyörä lensi varmaan pari metriä korkealla ilmassa. Lopputulos hetkeksi pöllämystynyt kuljettaja sekä kiero takakiekko. Näin hienoa voi talvipyöräily olla

  14. #704
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prinsessa Katso viesti
    ^Maaseudulla se fillarointi ajoväylällä on luonnollinen juttu, koska siellä ei klv:iä ole Meidän kesäpaikalla Virtasalmella on ainakin vain ajoväylää ympäriinsä, jonka reunassa edetään sitten joko kävellen, pyörällä, rattaiden kanssa tms. paikasta toiseen.
    Toki en ole ko. paikassa harrastanut talvipyöräilyä, vain kesäreissuja. Mutta siellä autot ovat tottuneita ajoväylällä sompaileviin Reino-tossuisiin jopoilijoihin, joten suoraan etenevät kunto/ammattipyöräilijät olevat vain tervetullut lisä
    Täysin totta ! Ei hirveesti ole ollut moittimista väylien hoidossa tänä talvena. Ainakin kun noita viimeaikoin kuvia etelämmistä asutuskeskuksista katselee ja niiden kvl / tienhoidon tasoa. KLV:t nyt on enempi tai vähempi söheröä, mutta niitä täällä ei ole pakko lenkkireiteillä edes käyttää, kun vähän suunnittelee. Eilisaamunkin "vakiolenkin" tiestön kunto yllätti todella positiivisesti, kunhan pääsi pihatieltä maantielle. Lenkillä mukana digipokkari aurauksen vaillinaisuuden tallentamiseks, mutta tiestöt olikin mitä parhaimmassa kunnossa yöllinen lumisade huomioonottaen. Jokapaikkaan oli ehditty ja melkein aamusta

    Räpsyt lenkin varrelta. Ei hirveesti ollut haittaa liikenteestä eikä muista liikkujista. Tälläkään kertaa
    -- not fast but furious --

  15. #705
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Maaseudulla on myös se etu, että siellä tien varressa on yleensä riittävästi tilaa aurata vaikka kuinka paljon lunta.

    Täällä Kehä III sisäpuolen asutuskeskuksissa taas on ajoittain sen verran ahtaita katuja, että se lumi ei vain suosiolla mahdu mihinkään. Koko sotkun kruunaavat vielä autopaikat kadun varressa, joitten takia sitä kohtaa ei saada kunnolla puhdistettua.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  16. #706
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Etelä-Pohjanmaa
    Viestit
    13
    Kyllä oli "Jake the Snake" nimensä mukainen vehje eilisellä lenkillä. Auraamattomia teitä, osittain tamppaantunutta lunta silmänkantamattomiin.

  17. #707
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    74
    Voi ziisus näitä kelejä. Mulla on 35mm schwalben winter marathonit alla ja ne pitää melko huonosti tossa sohjokelissä. Helpottuiskohan homma renkaita vaihtamalla, eli osaako joku ehdottaa parempia renkaita, ja millä leveydellä? Vanteen leveys 21mm.

  18. #708
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Kotham
    Viestit
    240
    Hattua täytyy kyllä nostaa tältäkin talvelta Kothamin auraajille! Kevlit järestään olleet enemmän tai vähemmän ajokuntoisia. Sääolot sekä nopeat vaihtelut huomioon ottaen kiitettävä suoritus! Monasti jopa paremmassa kunnossa kuin vieressä kulkeva jääura-ajotie... (tämä pitkälti kovahkon lumipinnan ansiota)

  19. #709
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukkone Katso viesti
    Voi ziisus näitä kelejä. Mulla on 35mm schwalben winter marathonit alla ja ne pitää melko huonosti tossa sohjokelissä. Helpottuiskohan homma renkaita vaihtamalla, eli osaako joku ehdottaa parempia renkaita, ja millä leveydellä? Vanteen leveys 21mm.
    Pehmeällä pinnalla leveät kumit ovat kivat - tiettävästi mitä leveämpi sitä parempi. Kannattaa tosin tarkistaa kuinka leveä kumi siellä haarukassa mahtuu pyörimään.

    Puksuttimen (TM) omistajat todennäköisesti suosittelevat 90+ mm levyisiä renkaita.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  20. #710
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Pehmeällä pinnalla leveät kumit ovat kivat - tiettävästi mitä leveämpi sitä parempi. Kannattaa tosin tarkistaa kuinka leveä kumi siellä haarukassa mahtuu pyörimään.

    Puksuttimen (TM) omistajat todennäköisesti suosittelevat 90+ mm levyisiä renkaita.
    Näyttäis 35-50 olla suositeltu vaihteluväli. Mites jos vaan päästän ilmanpaineet tosi alhaiseksi?

  21. #711
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukkone Katso viesti
    Näyttäis 35-50 olla suositeltu vaihteluväli. Mites jos vaan päästän ilmanpaineet tosi alhaiseksi?
    Meno ainakin paranee, kannattaa kokeilla. Maasturissa mulla on huonoimmalla keleillä Nokian wxc300.ssa edessä paineet vain 0,5bar, jolloin putkelta ei hirveesti kestä ajaa, mutta eipä luikertelekkaan ja on mukavan pehmee tärysellä tiellä Nyt oon pitänny hiukan enempi paineita ~1,5bar edessä ja takana 2bar, kun ei pehmeässä, upottavassa tarvi ajella.
    -- not fast but furious --

  22. #712
    ljgda Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukkone Katso viesti
    Mites jos vaan päästän ilmanpaineet tosi alhaiseksi?

    Olen huomannut että rengasrikkoja tulee äkkiä jos paineet ovat alhaalla. Ns pinch flat eli katukiven reunaan tai vastaavaan esteeseen ajettaessa vähäpaineinen rengas painautuu niin kasaan että sisäkumi puhkeaa nipistyessään vanteen ja esteen väliin.

  23. #713
    Prinsessa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukkone Katso viesti
    Voi ziisus näitä kelejä. Mulla on 35mm schwalben winter marathonit alla ja ne pitää melko huonosti tossa sohjokelissä. Helpottuiskohan homma renkaita vaihtamalla, eli osaako joku ehdottaa parempia renkaita, ja millä leveydellä? Vanteen leveys 21mm.
    Veit jalat suusta. Suuntaan siis laskemaan paineita.
    Tosin tämän päivän kahteen suuntaan luikertelu/täristys/luisuilu tms. kypsytti niin paljon, että huomenna istun parhaan lihakseni päällä ja menen bussilla Josko sitten olis taas ke tähdet paremmassa asennossa.........

  24. #714
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    228
    ^Turha toivo
    Taas luvattiin etelään lisää lunta. Ja Helsingissä sataa ihan varmana.

  25. #715
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen
    ...Puksuttimen™ omistajat todennäköisesti suosittelevat 90+ mm levyisiä renkaita.
    Juu ja varauksetta. Pääradan viereisellä KLV:llä ei ollut tänään kaupasta iltakuuden pintaan palatessa muita pulmia kuin turvallisen ohituspaikan odottaminen kun hybriidipyörillä kiemurreltiin muhjussa laidasta laitaan.

  26. #716
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Kotham
    Viestit
    240
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prinsessa Katso viesti
    ...
    Tosin tämän päivän kahteen suuntaan luikertelu/täristys/luisuilu tms. kypsytti niin paljon, että huomenna istun parhaan lihakseni päällä ja menen bussilla Josko sitten olis taas ke tähdet paremmassa asennossa.........
    Juuri kun kerkesin oikein kehumaan tätä kelvien hoitoa tällä suunnalla niin eivät poijjaat olleet kerinneet käydä ajamassa päivän tuotosta syrjään. Reilun viiden kilsan kiemurtelun jälkeen päätin ajaa takaisin kotio. Hiukan päälle 11km vei lähemmäs tunnin ja tuntui kuin olisi ajanut paljon enemmin. Kyllä kutsuvasti kutkutti viereisen ajoradan osittain suolattu rata, mutta en, prk, sinne pomppinut vaan nautin koko retken ajan KLV:n tarjoamasta kuntopolusta. No, huomenna kyllä ovat jälleen OK -kunnossa.

  27. #717
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    74
    Vaikka tuo sohjo vitutti aiemmin niin päätin silti käydä vajaan puolentoista tunnin iltapyöräilyllä. Laskin jonkun verran paineita ja oli jo parempi mennä

    Edit. Yö on minun ilta

  28. #718
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Taas näyttäisi tulevan kunnon sohjoa taivaalta, ja yötä kohden alkaa pakastaa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  29. #719
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.001
    OT: Oho, talvipyöräilystä on kehitetty kesäversiokin...
    http://vimeo.com/groups/velovimeo/videos/18965016
    (Tsekkaa tämä/rhubarbin postaus).
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  30. #720
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    26
    Mukava oli ajella 2h lenkki, kun räntää satoi päin naamaa. Jotkut ihmiset katsoivat hieman säälien...vastoin tahtoahan minä tuolla ajelen. Helsingissä Talin alueella oli ihan mukavia tampattuja polkuja, joita oli hyvä ajaa.

    Tuli muuten todistettua viime viikolla, että talvipyöräilyssä voi kokea jännittäviä hetkiä. Ajoin Haagan paloaseman suunnasta siihen Hakamäentien risteyksen alittavaan kevyen liikenteen alikulkutunneliin, kun yhtäkkiä huomasin, että hämärässä tunnelissa on joku hahmo maassa. Tein pienin väistöliikkeen ja mikäs se siinä olikaan...muslimimies oli levittänyt takkinsa maahan ja teki rukousliikkeitä kohti Mekkaa (tunnelin seinää). Näin jo silmissäni seuraavan päivän iltapäivälehtien otsikot "pyöräilijä ajoi rukoilevan muslimin yli".

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •