ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 2 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 183

Aihe: Shimano Hollowtech II (FSA Mega Exo) -keskiön huolto

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wanderer Katso viesti
    No jos mutterin vetää ylitiukkaan niin ihan suotta tulee laakereihin sivuttaiskuormitusta
    toki niin piukkaan ei kannatakkaan laittaa etteivät enään pyöri
    mutta uskomattoman paljon keskiötä (tai oikeastaan kammen kiristintä) voi kiristää ennenkuin siitä oikeasti on lähtenyt normaalit välykset pois varsinkin jos keskiössä on muovisuojia yms holkkeja. alumiini suojilla/holkeilla kokopaketti kiristyy tiukemmiin helpommin ja vähemmällä vaivalla...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Ja ennen kuin fsoli kommentoi, niin useamman satsin kokemuksella voin sanoa samaa

omissa fillareissani (3kpl) rallinaamat on taasen kestäny hyvin....

mutta kuten kaikissa asioissa : toisilla tietyt asiat kestää, toisilla ei ja jotkut saa kaiken hajalle

(ps. itse tosin puran aina ennen asennusta leekerit ja laitan tuhdisti lisää vaseliinia laakereihin ja tiivisteisiin yms... ehkä sen takia ne minulla kestävätkin? edit... sitten joskus kun saan joskus oikeasti jonkun noista keskiöistä kulumaan loppuun ajattelinkin kyllä seuraavaksi kokeilla hopen keskiöitä ihan vertailun vuoksi )
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

Jossain joku ( ) väitti että Race Face olisi parantanut laakereitaan lähivuosina.

"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

näiden kanssa pelannut nyt hieman ja tuntuu että koko vehjes on tarkoitettu idiooteille (!).

mitä tarkoittaa elä pura laakereissa? kierteissä näytti olevan jotain ihmeainetta, jotain joka jää runkoon "kiinni"?

merkkausklipsi että vasen kampi on varmasti kohdallaan? eikö tämä kampi kuitenkin laiteta laakeriin "kiinni". samaten tuo isompi muovinen torxipultti ihmeellinen, kierretään paikalleen, sama se lyödä vaikka kädellä paikalleen kerrasta.

ja vielä ihmetyksen aihe on se että millä tuon kammen saa pois?
    “A boo is a lot louder than a cheer.”
    - Lance Armstrong

Shimano vai FSA?

Shimanolla vasen kampi tulee kiinni oikeassa kammessa kiinni olevaan akseliin eikä laakeriin.

Ei se muovinen pultti ole torxi (kai?) siihen käy varta vasten tehty Shimanon "nappi" tai jonkun muun tekemä juuri siihen tarkoitettu avain. Sillä kiristetään sen verran ettei ole välystä.

Kammen saa pois kun löysää ne kaksi (kuusio tai torxi) pulttia vasemmassa kammessa, irrottaa sen muovipultin ja kääntää vasemman kammen kolossa olevan ohuen lukituslevyn ylös. Sitten vasemman kammen pitäisi luistaa irti akselista ja oikean kammen akseleineen ulos laakerista. Mulla on joskus akseliin päässyt tulemaan pientä kulumaa, jolloin oikean puolen poistaminen on vaatinut vähän nitkuttelua tai jopa täräytyksen kumivasaralla.

Onko sulla valmistajan ohjeet? ...

Shimano on sitä mieltä ettei laakereita kannata itse purkaa. Se laakerin sisäpuolella oleva musta suojus lähtee kyllä irti, jos varovasti ottaa. Silloin laakerin sisuksia pystyy putsaamaan ja laittamaan uudet rasvat. On tosin aika todennäköistä, että ensimmäisillä yrityksillä rikkoo sen suojuksen.

"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

Mä oon onnistuneesti huoltanu kaks kertaa LX:n laakerit. Hyvin pyörii rotassa
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

joo, nappi tai torxi, tuo hopen tekemä youtube video auttoikin asiaa aika tavalla.

kyseessä on siis simpan slx kampisarja ja ongelmana (vertauskohtana) videoon nähden juurikin se että tuo oikea kampi rattaineen oli kohtuullisen jäykkä viedä laakereiden läpi ja alkuun mahdotonta tuntuu saada se sieltä pois. vasaraakin kokeilin (tavallista ja puupalikka välissä). mutta tässä suhteessa mitään vetäjää ei tarvita.

eli onko uutuudenjäykkyyttä vai mitä.
    - Lance Armstrong

Uusien kampien kanssa mulla on aina akseli mennyt kevyesti laakerien läpi.

Onkohan sulla keskiömuhvi suora, että laakeritkin asettuu toistensa kanssa ojennukseen? HT2 voi olla aika ronkeli sen suhteen että muhvi on just eikä melkein ojennuksessa.

no ei tietenkään mitään takuuta 8)

voiko keskiön laakerit olla liian kireäksi vedetty? voiko vaikuttaa?
    - Lance Armstrong

Mulla ei ole momenttiavainta vaan olen aina laittanut laakerit "aika tiukkaan". Jos uusien osien kanssa jumittaa, mulla ainakin herää epäilys että siellä olisi jotain aavistuksen vinossa. Jos kyseessä on jo reilusti käyttöä nähnyt kampi, voi olla niinkin että akseliin on kulunut epätasaisuuksia. En ole ihan ainoa jolle niin on käynyt ainakin LX:n kanssa ja systeemihän on sama kuin SLX

di luca Guest
    Tuo kireys on semmonen, kun kevyesti käsin kiertyy. Tuo poistaa klapin ja kammet on kiinni kahdella pikkupulteilla ja niissä momentti on 12-14 nm. 13 oon ite kiristäny. Eli sitä akselin päätyjuttua ei vedetä hirveen kireelle!

akselin päätyjuttu selkis aika hyvin youtubesta kyllä mutta onko di lucalla kokemuksia tuosta akselin liukkaudesta uutena?

e. tuossa akselissahan näkyy olevan koneistettu tuollaisia "kierteitä" juuri liukumisen estämiseksi... avasin ja laitoin hieman lisää rasvaa ja nyt vaikuttaisi olevan "käsin irroitettavissa".
    Eros muokkasi tätä : 15.01.2011 at 15.57
    - Lance Armstrong

di luca Guest
    Muutamat puolen kymmenet kammet olen touhunnut ja minusta ne ei liu noin vain, varsinkin se loppu tai pois otettaessa alku on tahmea. Pois ottaessa pruukaan napauttaa alun kumipäävasaralla, loppu sitten tulee vetämällä. Mut vassua varteen niin paremmin luistaa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    Muutamat puolen kymmenet kammet olen touhunnut ja minusta ne ei liu noin vain, varsinkin se loppu tai pois otettaessa alku on tahmea. Pois ottaessa pruukaan napauttaa alun kumipäävasaralla, loppu sitten tulee vetämällä. Mut vassua varteen niin paremmin luistaa...
    liikaa vaseliiniä tms ei kannata myöskään laittaa sillä muutoin "laakeri" siirtyy itse laakerista akseliholkkiin ja kampiakselin väliin... tiukka pitääkin olla!
    fsol77m muokkasi tätä : 15.01.2011 at 22.14

di luca Guest
    Totta, sopivasti ei lotraten. Tai oikeestaaan kun laittaa laakerin uraan, niin siitä tulee akseliinkin himppa.

Pakko kysyä kun ei enää muista. Pitääkö tuohon HTII-tyyppiseen akseliin laittaa rasvaa ennen kuin sen työntää niiden laakeriholkkien läpi toiselle puolelle? Vai onko parempi jos kuivana? RF:n Nextit itsellä odottelee että laitan ne XT:iden tilalle(ja olemassa olevaan pressfit-laakeristoon).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Pakko kysyä kun ei enää muista. Pitääkö tuohon HTII-tyyppiseen akseliin laittaa rasvaa ennen kuin sen työntää niiden laakeriholkkien läpi toiselle puolelle? Vai onko parempi jos kuivana? RF:n Nextit itsellä odottelee että laitan ne XT:iden tilalle(ja olemassa olevaan pressfit-laakeristoon).
    itse käyttäisisin akselissa vain wd40,crc:tä tms.. vaseliinit sitten laakereihin tms

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    itse käyttäisisin akselissa vain wd40,crc:tä tms.. vaseliinit sitten laakereihin tms
    Paitsi, että kaikissa ohjeissa (Shimanon, ParkTool, Enduroforkseals jne jne) kehoitetaan käyttämään ohutta kerrosta vaseliinia ("grease").
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Paitsi, että kaikissa ohjeissa (Shimanon, ParkTool, Enduroforkseals jne jne) kehoitetaan käyttämään ohutta kerrosta vaseliinia ("grease").
    tokitoki mutta edelleen :
    mieluummin siis wd40stä, crctä tms jotta asennus vaiheessa kampiakseli on helppo asentaa ja kun wd40 tms kuivahtaa niin tulee pitoakin ettei käy :
    liikaa vaseliiniä tms ei kannata myöskään laittaa sillä muutoin "laakeri" siirtyy itse laakerista akseliholkkiin ja kampiakselin väliin... tiukka pitääkin olla!
    ja sama muuten koskee sitä pölysuoja holkkiakin.. sitä ei kannata voidella! muuten laakeri pysyy paikallaan ja ainoat kuluvat osat ovat kampiakseli ja laakeriholkki joka toimii tällöin liukulaakerina.

Nostetaampa ketjua.

Mun FSA:n Megaexo-keskiössä alkaa olemaan laakerit loppu. Ikävää helinää ja vikinää pitää. Nuo kaks keskiötä näyttävät samanlaisilta mutta ovatko ne? Sopiiko FSA:n kammet suoraan esim Ultegran Hollowtech-keskiöön? Mulla on FSA:n Gossamer-compactikammet.

Olis CRC:ssä ultegran keskiö tarjouksessa ja se kiinnostaisi. Tarvitaanko tuohon jotain muutakin kun tuossa puhutaan pelkästään Cups:sta?

Kelmi.v Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti apatceh Katso viesti
    Nostetaampa ketjua.

Mun FSA:n Megaexo-keskiössä alkaa olemaan laakerit loppu. Ikävää helinää ja vikinää pitää. Nuo kaks keskiötä näyttävät samanlaisilta mutta ovatko ne? Sopiiko FSA:n kammet suoraan esim Ultegran Hollowtech-keskiöön? Mulla on FSA:n Gossamer-compactikammet.

Olis CRC:ssä ultegran keskiö tarjouksessa ja se kiinnostaisi. Tarvitaanko tuohon jotain muutakin kun tuossa puhutaan pelkästään Cups:sta?
    torilla kaupitellaan d-a:n vastaavaa hieman halvemmalla. Oman avaimen tuohon tarvii kun asentaa, eipä muuta.

Itse kaipailisin hyvää ja halpaa keskiötyökalua helsingin tai tampereen seudulta. Mistä ja mikä? Mielellään ei yli 20€ hintaisia vaikka kerranhan se vain kirpaisee.
    Respect is not given, it is taken.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti apatceh Katso viesti
    Nostetaampa ketjua.

Mä sain samanlaiset kammet Shimanon 105 keskiölaakereiden läpi. Hiukan nahea, mutta meni läpi ja hyvin pelaa. Noi keskiöthän kannattaa avata ja rasvata kunnon vedenkestävällä vaseliinilla. Laakerin saa kupista pois vaikka laittamalla pari prikkaa laakerin taakse limittäin ja lyömällä hylsyllä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti appmot Katso viesti
    Mä sain samanlaiset kammet Shimanon 105 keskiölaakereiden läpi. Hiukan nahea, mutta meni läpi ja hyvin pelaa. Noi keskiöthän kannattaa avata ja rasvata kunnon vedenkestävällä vaseliinilla. Laakerin saa kupista pois vaikka laittamalla pari prikkaa laakerin taakse limittäin ja lyömällä hylsyllä.
    Kiitos tiedosta. Täytynee alkaa tilailee sopiva laakeripaketti ja rasvailla.

Jaahas, xt:n keskiöstä löytyy vuoden käytön jälkeen selvää klappia. Laakereiden vaihto edessä. Sattuuko joku muistamaan minkä tyyppiset laakerit tuossa xt:n keskiössä on? Voisi hakea uudet laakerit jo ennen kuin alkaa tuota aukomaan niin olisi pyörä käytettävissä koko ajan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Onko kokemuksia, ovatko pitkäikäisempiä kuin vaikkapa XT-laakerit?
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
    Jaahas, xt:n keskiöstä löytyy vuoden käytön jälkeen selvää klappia. Laakereiden vaihto edessä. Sattuuko joku muistamaan minkä tyyppiset laakerit tuossa xt:n keskiössä on? Voisi hakea uudet laakerit jo ennen kuin alkaa tuota aukomaan niin olisi pyörä käytettävissä koko ajan.
    Valitettavasti uudet Shimanon kupit laakereineen (15,90€ Saksasta) tuli halvemmaksi kuin uudet laakerit, plus olisi pitänyt tuo laakereiden vaihto suorittaa jollain työkalulla. Vanhat kupit voi käyttää ensi talvena pilkin painoina..

Toki, kuten tuolla Pyörähuolto.comin sivuilla sanotaan, ei taida olla ihan samaa tasoa nuo alkuperäiset laakerit Enduron laakereiden kanssa, mutta riittää itselle..
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Onko kokemuksia, ovatko pitkäikäisempiä kuin vaikkapa XT-laakerit?
    Vasta kuukauden käytössä, ettei vielä kestosta ole kummoista tietoa, mutta hyvin pyörivät.

Taitaa nuo enduron laakeritkin saada halvemmalla jos tilaisi suoraan isosta maasta. Enduron laakereilla pitäisi sitten olla kaksinkertainen kestoikä normaali keskiöön verrattuna jos hintaakin sen verran on. Taidan tilata saksasta orkkis xt:n keskiön ja vaihtaa taas vuoden päästä jos tarvii.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •