Viikko ja postista pitää hakea.
Viikko ja postista pitää hakea.
Etenee hitaasti mutta varmasti, bike-componentsin toimitus jumittaa kun cyclopakkaa ei ole varastossa mutta eiköhän koko kasa joskus kotiin tule... Nyt ois vaan hyvät kelit käydä testaamassa cyclovarustuksella
![]()
Ok. Olivat näköjään äsken vastanneetkin viime viikolla laittamaani kyselyyn toimituksesta, pitäisi tällä viikolla pajahtaa postiin.
Nyt pitäisi tehdä päätös keulasta, revelation vai foxi vai... .
Runko huutaa kyllä DT Swiss-keulaa joka on tällä hetkellä vahvin vaihtoehto. Käyttökokemuksetkin tuntuvat olevan positiivisia mutta hinta taas on noiden muiden vaihtoehtojen puolella, alelaareissa noita dt:n keuloja ei tunnu olevan sopivaan hintaan.
Oliko VanhaPatella mikä keula hommattuna, jos saapi kysyä?
Jos 100 mm keula käy, niin tuossa yksi kohtuulliseen hintaan:
http://www.probikeshop.com/dt-swiss-...010/61524.html
Ilmoitettu paino 1250 gr... kevyt on.
Ananasakäämä!
Tos on se 5cm lisää http://www.bike-components.de/produc...ell-2010-.html. Jossain kyllä oli vielä edukkaampi, kun aikanaan B-C:stä sain Price Alert:n avulla tota tingattua. Siis ainakin 15mm versio.
Ride and Smile!
Polkimien kierteisiin suosittelen laittamaan jotain rasvaa
Nimimerkillä: Miten lie kiinni pysyneet
Ja polkimetko muka tiukassa by Juggeli, on Flickr
Juggeli muokkasi tätä : 11.01.2011 at 23.36
Varmaan töhnät riippuu aika paljolti siitä mitä siihen ripustetaan. No keskiön kierteet kannattaa rasvata, BB30 tämä ei taida päteä kun ei ole kierteitä. Ja jos on ulkoiset laakerikupit niin kuppien sisään rasvaa, ja kammen/kampien kiinnityskohtaan rasvaa. Polkimien kierteet tottakai. Ohjainlaakeri...!
Ei se pahaa tee jokaiseen kierteelliseen kiinnitykseen rasvaa laittaa pikku tippa, tyyliin eturattaiden ruuvit, takavaihtajan kiinnitysruuvi jne...
Vaijerien rasvauksesta en sano mitään, jotkut käyttää, toiset ei.
Mitähän unohdin...? edit_ varmaan jousituksella/levyjarruilla on jotkut omat vaateensa, niistä en sitten ymmärräkään mitään.
Itsekkin kattelen tässä noita BMC:n runkoja, mutta pitkät headtubet mietityttää... Kuinka pitkä pitää haarukan kaulaputken oikeasti olla? Saako jäädä stemmin sisään kuinka paljon?!
Vanhassa pyörässä on headtube 148mm ja BMC:ssä 165mm, molemmissa näyttäs oleva semi-integroitu ohjainlaakeri. Vanhassa pyörässä mahtuu pari korotuspalaa stemmin alle... onkohan stemmien korkeudessa paljon eroa?![]()
Stemmien korkeudessa ei varmaan senttiä enempää vaihteluväliä ole, mutta enemmän vaikuttanee se että onko alu vai kuituputki mihin se stemmi lätkäistään.
Tietysti googlella voi koittaa etsiä mahdollisimman matalan stemmin.
Kuitukaulaputkeen ymmärtääkseni yksi ohut korotusrengas stemmin päällekin on ihan paikallaan ja pitäis käyttää "expander motikkaa" eikä "starnutia" asennuksessa (mutta tämähän nyt ei ole oleellista enää jos sulla on se vanha haarukka...ja tästä on kuitenkin eri teorioita. starnut on kevyempi ja kätevämpi mutta ikävä sitä on irti repiä kuituputken sisältä...)
Alumiinisessa ei nyt niin väliä taida olla. Jos ylemmän pultin tasolle tulee eli pultilla ei saa vedettyä stemmiä solmuun niin eiköhän se riitä.
vastasinko kysymykseen...?
Ensimmäiset tyypit napattu omalla kuutiolla. Pientä hienosäätöä vaihteistoon ja jarruihin vielä ja stemmin vaihto lyhyempään niin alkaa olemaan valmista.
Oma Meta lähestyy valmistumistaan, taitaa olla kaikki osat jo saapuneetkin ja suurin osa kiinni fillarissakin.
Osaako joku muuten sanoa, että teenkö jotain väärin kampien kiristyksessä kun eivät tunnu pyörivän niin herkästi mitä olettaisin. Kampina siis E Thirteen: http://www.e13components.com/product_xc_ss.html ja ohjeiden mukaan asenneltu sekä otettu mallia tuosta videosta: http://bythehive.com/crank-install-video/ Muoviprikkoja tällä hetkellä kaksi kappaletta, kokeilin ilman niitä ja yhdellä, mutta tuo kaksi tuntuu vetävän suoraksi tuon metallisen aaltoprikan tai mikskä sitä kutsuisikaan. Pyöriminen on hieman tahmeata eli jos antaa vauhtia niin eivät jää pyörimään omalla voimallansa, normaalia vai ei normaalia?
eiköhän ne uutena kaikki ole vähän nihkeitä, omatkin oli ja näin todettiin myös jossain Sramin asennusohjeessa.
edit_ "vähän nihkeitä" tarkoittanee about sitä että kun ilman polkimia kampia pyöräyttää niin pyörivät itsestään ehkä yhden kierroksen
Kun rakensin 5-spottia ja laitoin niihin ulkopuolisilla laakereilla varustetut Truvativit niin pähkäilin samaa asiaa täällä. Minulle vakuutettiin, että kuuluu asiaan ja korjaantuu käytössä ja näinhän kävikin.
Ulkoisten laakereiden säätäminen on aika tarkkaa puuhaa.
Jos et aja et voi ottaa!
Kertooko se oikeestaan mitään laakerin säädöstä/laadusta, kuinka herkästi se pyörii ilman painoa päällä? Kuiva laakeri jossa tiivisteet on väljät, voi pyöriä herkästi käsin koitettaessa, mutta runtatessa homma voi olla eri.
Att inte cykla är att gå för långt
Ei se säädöstä tai laadusta kerrokaan. Vain siitä, että rasva on jähmeää. Tai että laakeri ruosteessa tms, mutta todennäköisin syy lienee kuitenkin tuo mitä yllä on spekuloitu. On se ihan hyvä tietää, ettei turhaa menetä hiuksiaan ihmetellessä.
Ja jos se ekan lenkin jälkeen pyörii kevyemmin ilman kuormaa, todennäköisesti teoria oli jopa oikein...
Tuota joo. Maantiepyörän kasaus edennyt siihen vaiheeseen, että vaihteiden säätö menossa. Ihmettelen että miten voi mennä kerralla kohdalleen sekä taka- että etuvaihtaja ilman mitään hirvittävää säätöä. Tein vaihtajien mukana tulleen ohjeen mukaan säädöt ja alkoi heti pelittämään. Campan Centaur 10s vaihtajat.
Nyt vähän vaan arveluttaa että voiko tuo takavaihtaja olla tehdasasetuksilla niin hyvin kohdallaan, että L ja H rajoittimetkin sattuvat kohdalleen ilman mitään säätöä. Testailin ja vaihtuu ilman mitään rallatuksia tms. ja ei pyri menemään yli kummaltakaan puolelta. Viime kesänä meni sekä vaimon että pojan pyörästä takavaihtaja (ei ollut minun säätämä) paskaksi sillä tavalla että ketju meni takaa ison rattaan yli. Sen takia vähän arveluttaa että voisiko tuolle omalle pyörälle nyt käydä samalla tavalla. Kokeilin väännellä sitä L ruuvia (ylempi) aika paljonkin ja en havainnut mielestäni mitään vaikutusta siihen että rajoittaako se ketjun menemistä isoimman rattaan yli. Eikös tuon ruuvin pitäisi vaikuttaa juurikin siihen?
Vecculiko muokkasi tätä : 17.01.2011 at 23.15
Ruuvit rajoittavat vaihtajan ääriasentoja, mutta jos vaijerin kireys on kohdallaan, mikään voima ei pyri siirtämään vaihtajaa yli oikeiden ääriasentojen. Vaan kokeilepa esim. avata L-ruuvi täysin, vaihtaa isoimmalle rattaalle ja kiskoa vaijerista, niin vaihtaja pyrkii nostamaan ketjun rattaan ohi. Ruuvit pitää säätää niin, että vaihtaja voi liikkua äärimmäisten rattaiden päälle, muttei enää sen pitemmälle.
Eli jos nyt menen ja kiristän kädellä vaijerista ja takavaihtaja ottaa kiinni pinnoihin, niin rajoitin on liian löysällä ja antaa takavaihtajan mennä liian pitkälle. Tai siis näin se näytti ainakin tekevän. Kun kiristin niin ei mennyt enää pinnoihin. Meniköhän nyt oikein ?
Kuulostaa siltä että meni oikein. Jos ruuvi on liian kireällä, se tietysti estää vaihtamisen äärimmäiselle rattaalle. Jos se on liian löysällä, vaihtaja voi heittää ketjun rattaan yli, mikä on isoimman rattaan tapauksessa todella huono juttu.
Itse olen säätänyt niin, että vaihtajan ääriasennossa ketju kulkee nätisti suoraan äärimmäisen rattaan yli, ja yhtään sitä pitemmälle vaihtaja ei liiku.
Kirjanmerkit