Lainaus Alkujaan tämän lähetti ccg Katso viesti
Mutta jos miettii vaikka mainittua TdH-tyyppistä ajoa (tai kilpailuja) jossa useimmat varmaan haluavat maksimoida oman ajonsa: Väittäisin että jos ajetaan vähänkään kiivaammissa ryhmissä ja lähdetään jopa irtiottoihin mukaan niin hyvässä peesissä pysyminen on tässä lajissa aivan ratkaisevaa maksimaaliseen suoritukseen ja siinä kyllä merkkaa erityisen paljon selviäminen kiihdytyksistä mäissä ja mutkista. Omat kokemukset sen suuntaiset että kevyellä pyörällä (erityisesti kiekoilla) selviää peesissä kovemmassa keskinopeudessa eli sellaisella 32 km/h soololenkkikuormalla voi mennä 37 km/h ryhmässä kun raskaammalla kalustolla nopeusero jää pienemmäksi.
Omat kokemukset Tour de Helsingistä ja pääjoukon vauhdissa ajamisesta ovat kyllä jokseenkin päinvastaiset.

Vaikka keskinopeudet ovat korkeita (tyyliin neljääkymppiä), niin mäet ja mutkat ovat paikkoja, joissa joutuu pikemminkin himmailemaan kuin kääntämään ratasta sata lasissa. Tilaa kunnolliselle irtiotolle löytyy vain harvoin, ellei sitten koko ajan hakeudu aggressiivisesti pääjoukon eteen. Velskolan mäet olivat viime vuonna nähdäkseni ainoa paikka, jossa pääjoukko hajosi kauttaaltaan atomeiksi.

Mulla oli Cosmic Carbonet alla ja enkä suoraan sanottuna usko, että olisin Lightweightien siivittämänä noussut yhtään lähemmäs kärkeä (todennäköisesti olisin puolet ajasta pelännyt ylihintaisten kiekkojeni puolesta ).