Saahan siitä jotain tietoa että missä mennään kunnon ja tekniikan suhteen.
Olen ihmetellyt sitä kuinka kärki menee Pirkan Hiihdossa 90km perinteisellä lähes yhtä kovaa kuin vapaalla. Itse koen että vapaata on helppo hiihtää suht. energiatehokkaasti, pertsalla en oikein käsitä kuinka tuollaisiin vauhteihin pääsee, muuten kuin hyvällä luistolla ja tasatyönnöllä.
Saa joo, jos vertailee siis omia hiihtoja. Mut toisten hiihtoihin vertaaminen eri laduilla/keleillä hiihdettyihin tuntuu järjettömältä.
Itte oon nopeimman kierroksen tuota mein lentokenttää kiertänyt juurikin tasurilla. Sillon oli kyllä niin huippukeli, kuin voi olla ja alla oli luistelusukset/sauvat. Tuollasessa tasasessa maastossa pääsee kyllä tasurilla melko kovaa, alkaa olemaan jo aika kiire jaloilla potkia luistellen samaa vauhtia.
En tiedä onko tuo monella hiihtäjällä kunnosta vai tekniikasta kiinni, mutta itse kun olen pk-lenkeillä, niin silloin tällöin tulee kuntohiihtäjiä ylämäessä ohi ja puuskutus on kova. Sitten tasaisella ei tapahdukaan yhtään mitään ja on pakko mennä ohi. Mä kyllä mielummin hiihdän tolleen että nousutkin pk-sykkeillä ja tasasella voi sitten hiihtää vähän reippaammin wassulla niin pysyy pk-alueella koko ajan.
Voihan se toki olla että omat 10 kiloa ylipainoa jarruttaa juuri noissa nousuissa.
Aivan kuten edellä mainitaan, hyvä luisto ja tasatyöntö. Latu-ura on joko jäinen tai liipalla. Myös vapaalla mennään paljon noita alkumatkan tasaisia tasatyönnöllä tai ns. "Siitonen-step" tyylillä. Varsinkin jos on satanut uutta kosteaa lunta, luistelupaana on nihkeä ja latu-ura on pertsan hiihtäjien kiillottama.
Minustakin on vähän tarpeetonta, että täällä vähän kilvan kehuskellaan, mikä on kenenkin keskinopeus hiihdossa. Nopeus riippuu monesta seikasta - erityisesti kelistä. Tärkeintä on kuntohiihtäjälle se, että hiihtää säännöllisesti ja kuntonsa edellyttämällä nopeudella. Itse tiedän oman nopeuteni Suunnon GPS:llä silloin kun sitä käytän. En pidä sitä niin tärkeänä. Tärkeämpänä pidän sykemittarin ilmoittamaa keskisykettä ja suurinta sykettä sekä kulutettua kalorimäärää.
Tää homma lähti vähän lapasesta. Tarkoitus ei ollut että täällä aletaan hirveästi vertailemaan/kehuskelemaan keskareilla. Yritin vain saada osviittaa tosta nopeuden suuruusluokasta tasaisella ja hyvällä kelillä. Selvää on se, että tuo nopeus vaihtelee suuresti kelien ja maastojen mukaan. Pidän nyt tuota 15km/h sellaisena jonkunlaisena ohjearvona itselle. Vähän sama kuin jos maantiepyörällä päästelen vaikka 32km/h lenkillä niin tiedän että suht hyvin kulkee.
No ehkä vähän karkas lapasesta joo. Tollanen 15 km/h on kyl ihan hyvää lenkkivauhtia, jos siis vähänkään on hiihtäny ja jonkunlaisessa kunnossa on. Sunnuntaina kävin perinteisellä hiihtämässä maisemia katsellen, keskariksi jäi joku 11 km/h. Silti sykkeet hakkas jotain aivan huikeeta...lauantai iltana oli vähän lämpöä, eli siitä kai johtunee.
Tänään jos kävis vapaata hiihtämässä illalla jonku puoltoista tuntisen. Laitoin Rossareihin, missä on havukuvio Vauhdin HF +3...-5 saa nähä kulkeeko ne miten.
joo ja yllytyshullu lähti testaan vauhtia ja totes että huonokuntonen(huono tekniikka) kuntohiihtäjä pääsee jopa 20km/h puolen tunnin ajan
oikeesti varmaan ton tekniikan oppii paremmin kun ei yritä repiä liikaa?
Jep, rauhallisesti etenee ja miettii samalla mitä tekee. Liikaa näke just semmosta repimistä huonolla tekniikalla tuolla laduilla. (kuokalla mennään ylä ja alamäet) Ensimmäiseksi melkein vapaassa kannattaa keskittyä siihen, että saa sen suksen liukumaan pohjalla, eikä kantilla. Pitkää rauhallista liukua, eikä turhaa jännitystä vaan rennosti ja siitä se alkaa lähtemään. Kannattaa kattoa noita hiihtokisoja vaikka telkkarista ja miettiä miten ne huiput hiihtää. Toinen on jos pääsee jonkun hyvän tekniikan omaavan peesiin ja koittaa matkia sitä.
Tosta on tosiaan apua kun hiihtää toisen paremman tekniikan omaavan peesissä... jotenkin helpompi vaan silloin viedä suksee![]()
Toisten hiihtoa katsomalla ajatuksen kanssa oppii kyllä todella paljon.
Esimerkkinä meidän junnut tytöt 11v ja 10v veelvät wassua poistiehensä hienosti suksea liuúttaen. Ja oppineet hiihtokisoja kattomalla. Pientä hienosäätö vinkkiä koittanut antaa sen mitä nyt yleensäkään osaa![]()
Toinen hyvä vakiolause oli kun pakkasta -22 ja mentiin pyörällä iso porukka Hallilan ladun yli niin mä isoon ääneen "kyllä taitaa olla kylmää hommoo toi hiihto tällä pakkasella" siinäkin yksi setä alkoi tosissaan avautuun ja väittään että kyllä hiihto on yhtä lämmintä kuin pyörän päällä![]()
Ehtiikö vielä olemaan kommentoimatta noita keskarijuttuja?
Noi kuntoilijoiden ylämäkivauhdit on usein aika hilpeitä. Kerran hiihtelin pertsaa kahden kilpahiihtäjän kanssa kevyttä pk-vauhtia, minä viimeisenä. Pidemmässä ylämäessä alkoi kantapäitä kolistella lauma 70-sarjan poikia...
Useamman kerran ole todistanut myös sulan maan aikaan kun peruspentti on KÄVELEMÄSSÄ pururadalla, niin ylämäki mennään täysillä juosten. Eli ~nollarasitustasolta sinne 150% hapenoton maksimistaNo ehkä se veti jotain tiukkaa intervallia...
Peruskuvio on se, että pertsalenkillä ennen mäkeä ohittaa surkealla vapaan tekniikalla taapertavan kuntoilijan. Kun mäki alkaa, painuu tämä taasen musta kovaa ohi ja kun mäki loppuu, katoaa takaviistoon lopullisesti.
ps. Usko, laskutoimitusten tueksi: Lapponia on pyöreästi 178km![]()
Kaar ittelles vaa
Ota nyt ihmeessä kovempi. Mulla meni melko perseelleen tuo hiihto, juomareppu teki tenän. Sain ekan kerran juomaa Lintuharjulla, puoli jukurttimukia mehua(kun en malttanu Koskella himmata) Rokkakoskella piti sitten oikeen pysätä ja juoda kaksi mukia että pääsee maaliin. Sen lisäksi kannoin sen ~2,5kg paukusta maaliin selässä. Oli letkun alapään liitin jotenki päässy aukeamaan.
Aake Kallialan äänellä: "Sillon otti pattiin!"
Juomaa sain ehkä puoli litraa, kun muuten olis menny koko 2 litraa selästä.
Kaar ittelles vaa
Joskus iskee ilkeys, kun pertsalla hiihtelee ja ylämäessä ohittaa vapaan hiihtäjän. Kait niillä ottaa päästä?? Tässä pari päivää sitten yks rupes heti kiihyttämään. Hiihtelin loivaan alamäkeen pikkasen takaviistossa samaa vauhtia ja seuraavassa loivassa ylämäessä etuviistossa kierroksen loppuun hieman etuviistossa vähän vauhtia vedättäen. Kaveri kisko monttuauki kierrokselta lepoon, minä hymyillen uudelle kiekalle...
Itellä ne ajat ohi, kun ei koskaan tiedä kuka on oikeesti hiihtäjä ja kuka mikäkiItekin on kaukana kilpahiihtäjistä, mutta pidän itseäni hyvä kuntoisena kuntohiihtäjänä
![]()
Viime vuonna juomareppu jäätyi ennen juoksuosuutta ja kiskasin sen vihapäissään pois selästä ennen Manninmäkeeeipä sitten tullut paljoo juotua kuin siinä pellolla ennen Rokkakosken nousuu muki mehua... varmaan oli mehut lopussa loppumatkalla kun vauhtikin tuntui hidastuvan...
toi aikatavoite on tietenkin vähän kyseenalainen kun ei tiedä edes mikä keli tulossa... vaikka hiihdettäis mustalla mullalla![]()
No mutta tuohon jää paremmin aikaa palautua matkojen välilläTuosta vähän tarkemmat kuvaukset matkoista ja ajankohdista. Jotka siis todellisuudessa on n.58-45-75km.
http://www.lapponiahiihto.fi/?Kolme_tunturihiihtoa
Tunkkari, kyllä ne tyypit yleisesti ottaen kiihdyttää ylämäkeen ilman kirittäjääkin. On se niin monta kertaa nähty ja kyllä, kerran vedätin itsekin piruuttani vapaan peesaria itse pertsalla, kun ensin menin ohi ja jäi siihen takaviistoon roikkumaan. Vajaan vitosen siinä roikkui ja puhalsi kun pikkuhiljaa löin lisää löylyä
Pertsalla olen käsittänyt tuon mäkeen ryysäämisen johtuvan lipsumisen pelosta. Hypätään siihen sukselle jotta saadaan kunnon pito ja juoksuksihan se siten menee. Kun pito on ok, menee mäet kyllä nätisti silleen "sipsuttamalla".
Kaar ittelles vaa
Tavallaan oikea tieto... 4.4.-8.4. hiihdetään
http://www.hiihtokalenteri.fi/maasto...th=4&year=2011
Tuo on just mukavaa, kun voi vähän alkaa vejättämään noita yrittäjiä
Monesti on tullu pertsaa hiihellessä ohitettua joku vapaan menijä, mikä jää siihen takaviistoon sit roikkumaan. Itte oon vähän lisänny voimaa tasasilla tasatyöntöön, mutta samlla rauhallisella tahilla silti menny. Kyllä se sieltä takaviistosta on pikkuhiljaa jääny tulemaan, ei kehtaa ylämäissä turhaa omaa sykettä nostella tuon tiputtamisen takia![]()
Kirjanmerkit