GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 63 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 53 61 62 63 64 65 73 113 163 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.861 - 1.890 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
    Tulikohan kaikki kamat mainittua pyörän kokoon saamiseksi?
    Pikalinkut kun lisäät listaan niin eiköhän siinä oo kaikki.

Niin ja vaijerit, vaijerinkuoret, sekä pino spacereita stemmin alle/päälle jos tarvis.
    Ananasakäämä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xtrainer80 Katso viesti
    Pikalinkut kun lisäät listaan niin eiköhän siinä oo kaikki.

Niin ja vaijerit, vaijerinkuoret, sekä pino spacereita stemmin alle/päälle jos tarvis.
    No joo onhan tuossa vielä nippeleille tarvetta mutta niitä ajattelin hakea jostakin lähipuodista kokoamisvaiheessa tarpeen tullen. Kunhan nyt puolet noistakin osista tulis saksasta ja muut osat sais haettua postista ja matkahuollosta.

Onpa mielenkiintoista nähdä muitakin BMC Trailfox 01-projekteja; tuossa alla kuva minun hieman alle 11 kiloisesta projektistani. Pyörä valmistui jo lokakuussa ja sillä tuli ajeltua jokunen lenkki ennen lumia. Pyörä tuntui oikein mainiolta; tosin meikäläisen edelliset kokemukset maastoajosta olivat muinaiselta 90-luvun alkupuolelta ja ajettu täysjäykällä teräsrunkoisella Spessun Stumpjumpperilla. Siis vertailukohta on aika erilainen. Voin sanoa, että kyllä tuli kaatuiltua Turun kivikoissa (samoilla poluilla kuin 2010 XC-SM ajettiin) ja polvisuojat oli pakko ostaa jo toisen lenkin jälkeen, jotta sästyisi suuremmilta.

^ yksi hienoimmista foorumilla näkemistäni pyöristä. Varmasti mahtava peli ajaakin.
    Ananasakäämä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xtrainer80 Katso viesti
    Kiitos, jo selvensi asiaa. Alakooli siis puuttuu, ja jostain pitäisi hommata sellainen. Mistä?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hell_On_Wheels Katso viesti
    xtrainer80: Laitapa FSA:lle viestiä puuttuvista osista - itse sain sieltä ilmaiseksi minulta puuttuneen kruunurenkaan juuri tuohon samaiseen Nr. 9 -malliin (mulla Scott Ransom).
    Niinhän tässä kävi, että kyselin loppujen lopuksi FSA:lta tuota alakoolia. Ja sehän löytyi tänään postilaatikosta. Josko nyt projektia saisi vähän eteenpäinkin... Käy muuten niin että ei ole vielä keväälläkään valmis.

Lisäystä: Pitäisikö alakoolin mennä aivan kaulaputken pohjaan asti? Olen sitä nyt tuossa naputellut, ja pari milliä vajaa edelleen... Tuntuu että ei millään mene.
    xtrainer80 muokkasi tätä : 07.01.2011 at 17.30
    Ananasakäämä!

Onhan sulla sopiva työkalu (putken pätkä). Itse laitan putken lattialle ja keula sen sisään ylösalasin. Sitten vaan keulan painoa hyväksi käyttäen kopsuttelen jotain kovaa vasten sen pohjaan asti. Voi olla joskus tiukka. Talvella voi käyttää hyväkseen lämpölaajenemista. Eli keula ulos ja se alakooli patterin päälle lämpimään vähäksi aikaa.
    Fatless biker

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vema60 Katso viesti
    Onhan sulla sopiva työkalu (putken pätkä). Itse laitan putken lattialle ja keula sen sisään ylösalasin. Sitten vaan keulan painoa hyväksi käyttäen kopsuttelen jotain kovaa vasten sen pohjaan asti. Voi olla joskus tiukka. Talvella voi käyttää hyväkseen lämpölaajenemista. Eli keula ulos ja se alakooli patterin päälle lämpimään vähäksi aikaa.
    Menihän se, kun sopiva työkalu löytyi (juurikin putkenpätkä).

Löin keulan samantien nippuun, mutta enpä tiedä kun tuntuu kääntyvän tahmeasti. Ihan kuin hankaisi johonkin. Pelottaa vain että alakooli oli sittenkin väärä (vaikka tarkat speksit FSA:lle ilmoitin). Kyllä se ihan nätisti nippuun meni, ei tunnu väljää mihinkään suuntaan tms. Rasvaakin laitoin laakereihin.
    Ananasakäämä!

jtt Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lehisj Katso viesti
    ... BMC Trailfox ...
    Kyselläänpääs täällä, kun nöösi on pitkään arponut aloittaako ensimmäisen pyöräprojektin juurikin tuohon aihioon, että minkä kokoiset kuskit ovat valineet minkä kokoisen rungon. Itse suht normimittasuhteilla ja 183 cm pitkänä olen arponut tuon 19" ja 21" välillä. Valmistajan kokotaulukon suositus osuu juuri 21-koon ylärajalle, mutta kaikki käyttäjäkommentit tuntuvat suosittelevan (ainakin) astetta pienempää kokoa mitä tuo valmistajan taulukko antaa. Ainakin stand-over height vaikuttaisi olevan varsin korkea tuossa rungossa...

Toinen kysymys on rungon kaulaputkesta, siihen sopinee normi 1,5" haarukka, kuten vaikkapa tämä?

Topi Guest
    Pistetäänpä nyt tännekin meikän projektista. Eli eilen tuli tilattua runko ja keula. Seuraavaksi vähän osalistaa mitä oon suunnitellut. Runkoa lukuunottamatta taitaa tulla melkosen samanlainen kuin xtrainerin scalesta!

Runko: BeOne Raw Carbon 2010
    Keula: Magura Durin Race 2010 100mm
    Kiekot: FunWorks N-light NoTubes Alpine 1350g
    Pikalinkut: Kcnc
    Kammet: Kcnc 29/42
    Vivut: Sramin X.0 gripparit
    Etuvaihtaja: Dura-Ace
    Takavaihtaja: Sram X.0
    Takapakka: XT 11-34
    Ketjut: XTR / joku muu?
    Jarrut: Avid Elixir ? / Formula R1?
    Tanko: Kcnc SC Bone
    Stemmi: Kcnc SC Wing 100mm
    Gripit: Kcnc foam
    Tolppa: Kcnc Ti Pro Light 31,6mm/350mm
    Satula: Keil Carbon
    Ohjainlaakeri: ?
    Polkimet: Eggbeater
    Renkaat: Rocket Ron, Furious Fred, RaceKing.....yms...

Runko ja keula siis vasta tilattu. Kaikki muut osat vielä mahdollisuus vaihtaa. Jos joku viisaampi osaa sanoa onko joku osa mikä ei toimi/kestä niin saa avautua. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Ohjainlaakeriksi hyviä vinkkejä? Kestääkö KCNC kammet kunnon ajoa? Siinä eniten mieltä askarruttavia kysymyksiä. Jarrut tosiaan on myös vielä vähän haussa, ottaako edulliset vai alkaako keventelee

Tästä lähdetään, katotaan mitä tuleman pitää!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Topi Katso viesti
    Runkoa lukuunottamatta taitaa tulla melkosen samanlainen kuin xtrainerin scalesta!
    Kieltämättä vähän kuin omaa osalistaansa katselisi. Katotaan sitten lopuksi kummalla on kevyempi... Mä olen tosin joutunut vähän tinkimään hifistelystä, mm. polkimet ja pakka on XT:tä vaikka piti olla XTR:ää... Nyt on vaan päällimmäisenä ajatus, että kunhan saisi tuon joskus jollakin kokoonpanolla valmiiksi. Osat on kaikki jo hyllyssä takajarrua lukuunottamatta (sekin jo tilattu). Ai niin ja tolppa on vielä scalen oma painava, vois sen KCNC:n ehkä tilata.

Keulan sain viimein tänään asennettua, se piteli projektia pitkään paikallaan. Nyt voi hetken ripustella osia. Dura-Ace etuvaihtajan asentaminen Scalen paksuun runkoon on oma projektinsa... dremelöinti vielä vähän kesken.

Ei muuta ku tsemppiä projektiin! Kesään on vielä pitkä aika, ei tuu edes kiire.
    Ananasakäämä!

Topi Guest
    Mistäs xtraineri tilailit noita kcnc:n osia? Entä jarrut? Ite kattelin kcnc:tä tuolta: http://www.nano-bike-parts.de/ ja Formulat näytti olevan actionsportissa 199€ per pää.

Keväällä sit otetaan mittaa pyörästä ja miehestä Nyt ei pitäs ainakaan jäädä enää pyörän painosta kiinni jos ei irtoa. 2,5kg nyt ainakin lähtee painoo pois viime kesän romusta. Mieskin on toivon mukaan keveempi ja muutenkin kovemmas kunnos

Mistäs xtraineri tilailit noita kcnc:n osia? Entä jarrut? Ite kattelin kcnc:tä tuolta: http://www.nano-bike-parts.de/ ja Formulat näytti olevan actionsportissa 199€ per pää.
    No mä olen tilannut ihan suomesta Ladelta:

http://www.ladenspeedshop.com/tuotteet.html?id=28/

Hinnat on erittäinkin kilpailukykyisiä.

Muuten tuo Actionsportin 199,- ei taida sisältää jarrulevyä eikä adapteria, niistä tulee viitisenkymppiä lisää per pää. Ei toki juuri tuota halvemmalla taida muualtakaan saada.

Keväällä sit otetaan mittaa pyörästä ja miehestä Nyt ei pitäs ainakaan jäädä enää pyörän painosta kiinni jos ei irtoa. 2,5kg nyt ainakin lähtee painoo pois viime kesän romusta. Mieskin on toivon mukaan keveempi ja muutenkin kovemmas kunnos
    Kyllä varmasti vauhtia löytyy, johan se fillari kulki viime kesänäkin hienosti. Itellä vaihtuu nyt täpäri jäykkäperään, joten siinä tulee olemaan oma opettelunsa.
    Ananasakäämä!

Topi Guest
    Joo, ite kans aattelin et pitää Ladelta kysästä tarjousta tosta paketista ku tota osaa tulee kuitenkin aika paljon.

Jees, pitää laitella lisää infoa kun alkaa homma etenee.

Pistetäänpä nyt tännekin meikän projektista. Eli eilen tuli tilattua runko ja keula. Seuraavaksi vähän osalistaa mitä oon suunnitellut. Runkoa lukuunottamatta taitaa tulla melkosen samanlainen kuin xtrainerin scalesta!

*LISTA*.

Jarruiksi ehdottomasti ÄrräYkköset Kevyet, tehokkaat ja todella hienot. Oon ajanu noilla nyt kaks kisakautta ja jotain 11k km ja aina palvellu täydellisesti. No aina tulee varjo puoli, varaosat on hintavia jos ja kun joskus kaatuu ja jotain rikkuu. Vivut on mun mielestä riistohinnassa sellasiks alumiinin kappaleiks Sen verta tykkään noista, että talouteen tulee kaks paria noita lisää pyörien mukana tosin.

Ittellä ei oo kokemusta noista FunWorksin navoista, mutta toivottavasti löytyy toiset kiekot harjotus/hupi ajeluun, sillä kevyt ei ole pitkä ikäistä. Tai ainakin huoltoo vaativaa. Voin olla väärässäkin ja noi kestää joka päiväistä ajoo kolme vuotta, eikä tartte ees vaseniineja vaihtaa, mutta niitä miettisin. Eikös noita jollain foorumilaisella oikein olekkin, haedon ?

Rocket Ronit litkutettuna ehdottomasti renkaiksi, noi alpine kehät saa kierroksella Stan's yellow teippiä täysin ilmaa pitäviks ja sitten vaan se siihen kuuluva olympic venttiili. Yksinkertaisesti paras systeemi mitä on.
    Ja sitten sulla onkin todella kepee ja nopee kisapeli
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen

T-mo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jtt Katso viesti
    Kyselläänpääs täällä, kun nöösi on pitkään arponut aloittaako ensimmäisen pyöräprojektin juurikin tuohon aihioon, että minkä kokoiset kuskit ovat valineet minkä kokoisen rungon. Itse suht normimittasuhteilla ja 183 cm pitkänä olen arponut tuon 19" ja 21" välillä. Valmistajan kokotaulukon suositus osuu juuri 21-koon ylärajalle, mutta kaikki käyttäjäkommentit tuntuvat suosittelevan (ainakin) astetta pienempää kokoa mitä tuo valmistajan taulukko antaa. Ainakin stand-over height vaikuttaisi olevan varsin korkea tuossa rungossa...

Toinen kysymys on rungon kaulaputkesta, siihen sopinee normi 1,5" haarukka, kuten vaikkapa tämä?
    Mulla on L-koon runko ja olen 190 cm, mutta mulla on suhteessa lyhyet jalat ja pitkä selkä.

Oikea keula riippuu rungon vuosimallista, mutta tällä foorumilla näkyneet rungot taitavat kaikki olla 2009-mallia, johon käy 1 1/8" putkella varustettu keula.

Topi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pööräilijä Katso viesti
    Ittellä ei oo kokemusta noista FunWorksin navoista, mutta toivottavasti löytyy toiset kiekot harjotus/hupi ajeluun, sillä kevyt ei ole pitkä ikäistä. Tai ainakin huoltoo vaativaa. Voin olla väärässäkin ja noi kestää joka päiväistä ajoo kolme vuotta, eikä tartte ees vaseniineja vaihtaa, mutta niitä miettisin.
    Ihan oikeassa olet ja itekin mietin samaa.

Tossahan ois pari muutakin hyvää vaihtoehtoa:

Samaan hintaan ja samaan painoon:http://www.actionsports.de/de/Laufra...tz::30822.html

Tai tosta satasen kalliimpaa: http://www.actionsports.de/de/Laufra...0g::30004.html

Toi valkonen setti ois viel aika hieno, sopis fillariin mainiosti. Ehkä se kannattaa näis kiekois venyy budjetissa ni se voi tulla jälkeenpäin paljon halvemmaks ku kerralla hommaa kunnon vehkeet.

Formuloita pitää harkita, on kyllä niin tyyriit et voi olla, että jätän nyt viel väliin

Varmaankin aika monesti kysytty kysymys mutta miten ohjainlaakerin saisi parhaiten asennettua? Tuntuu olevan aika tiukka sovite tuohonetuhaarukan kaulaputkeen.

Noi dt:n navat on todella laadukkaat ja helpot huoltaa sillon tällön. Mitä lenkkikavereilta kuullut, ei heillä ole ollut mitään ongelmia noitten 240sten kanssa ja, jos itse kokoisin kiekot, tulisi juuri nuo navat käyttöön, kuuspulttina tosin. Olikohansiinä tarpeeks myyntipuhetta Mulla on dt:n 340/370 navat yksissä kiekoissa, eikä oo. Mitään pahaa sanottavaa, kilsoja noillekkin on "muutama" tullut.
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti T-mo Katso viesti
    Mulla on L-koon runko ja olen 190 cm, mutta mulla on suhteessa lyhyet jalat ja pitkä selkä.

Oikea keula riippuu rungon vuosimallista, mutta tällä foorumilla näkyneet rungot taitavat kaikki olla 2009-mallia, johon käy 1 1/8" putkella varustettu keula.
    Ite yritin helatorstaina tilata ton TF01 -rungon koossa 21". Perjantaina tuli viesti, että ovat myyneet ne jo loppuun... ihme touhua, vaikka sivuilta tiedot vieläkin löytyy. Ei taida olla nettikauppa erityisen ajantasaista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti phebis Katso viesti
    Ite yritin helatorstaina tilata ton TF01 -rungon koossa 21". Perjantaina tuli viesti, että ovat myyneet ne jo loppuun... ihme touhua, vaikka sivuilta tiedot vieläkin löytyy. Ei taida olla nettikauppa erityisen ajantasaista.
    Ilmeisesti loppiaisena kuitenkin vais?
    Ride and Smile!

Oma projekti edistyy. Runko, haarukka, ohjainlaakeri ja kiekot haettu matkahuollosta. Perjantaina oli käynyt dpd:n kuriirikin yrittämässä oven takana saksan paketin toimitusta mutta en ollut kotona. Täytyy maanantaille sopia uusi toimitus. Sitten odotellaan vielä tankoa ja stemmiä briteistä ja palikat olisi koossa. Paikallisesta pyöräliikkeestä sitten haetaan nippeliä tarpeeseen. Tänään kävin jo noutamassa vähän vaseliinia ja adapterirenkaita stemmin ja laakerin väliin. (Jotka oli melko kalliita mielestäni, 14,90 pätkästä hiilikuituputkea)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vema60 Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
    Varmaankin aika monesti kysytty kysymys mutta miten ohjainlaakerin saisi parhaiten asennettua? Tuntuu olevan aika tiukka sovite tuohonetuhaarukan kaulaputkeen.
    Tuossahan tuo juuri sanottiin jos alakoolia tarkotit. Itse käytän yleensä putkenpätkää, pientä palasta vanerilevyä ja vasaraa. Ohjainlaakerin asennukseen runkoon tarvitaan taas jonkunlainen laakeriprässi, jotta se laakeri menee varmasti suoraan. Sellasen voi yrittää itse tehdä tai sitten ostaa valmiin esim. tällaisen: http://www.parktool.com/product/bearing-cup-press

Tuo ohjainlaakerikuppien asennus on kyllä ainoa työ minkä olen jättänyt ammattilaisille fillaria kasatessa, koska en omista mitään tuollaista laitetta. Kaikki muu menee.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Ohjainlaakerin asennukseen runkoon tarvitaan taas jonkunlainen laakeriprässi, jotta se laakeri menee varmasti suoraan. Sellasen voi yrittää itse tehdä tai sitten ostaa valmiin esim. tällaisen: http://www.parktool.com/product/bearing-cup-press
    Tuota.... Mites kun ne laakerit meni sinne kuppeihin ihan vaan laittamalla, ilman mitään prässejä? Tai siis onko tässä nyt jotain mitä en ole tajunnut? Hah, mulla on ihan varmasti ne laakerit väärinpäin siellä...

Ohjainlaakeri on käytännössä tuollainen:

http://www.ukbikestore.co.uk/product...-no-9-cup.html
    Ananasakäämä!

No siis itse en ole mikään expertti kyllä näissä asioissa. Voi olla, että nää uudet integroidut ja semi-integroidut laakerit menee ihan käsin laittamalla. Muistelen vaan ainakin niiden vanhojen ei-integroitujen laakereiden kanssa, että kupit piti prässätä jollain laitteella, koska vasaralla hakkaaminenkaan ei ollut kovin suotavaa jos halusi sen suoraan. Ehkä joku osaa tarkemmin kertoa. Ainakin alakooli on todella löysä mun tämän hetkisessä laakerissa, Tunen BuBu:ssa. Ei tarvinnut enää mitään putkenpätkiä kun se alakooli on halkastu yhdestä kohtaa ja menee vaan sormilla painamalla paikalleen.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Laakeriprässi on myös helppo valmistaa itse. Mulla on 12 mm kierretankoa ja sopivia muttereita sekä kasa erilaisia aluslaattoja kasa ja kaksi vanerilappua. Jos haluaa ohjurin että puristus tulee varmasti keskeltä niin voi käyttää apuna vaikka sopivaa hylsyä. Itse en ole tarvinnut.
    Onnistuneesti kyseisellä värkillä olen asentanut ainakin kuusi ohjainlaakeria ja ainakin yhden linkkulaakeriparin ja muita vastaavia.

Alakoolinkia paikoilleen naputellessa "kuulee/tuntee" äänestä/tuntumasta milloin se on pohjassa

edit. ylläoleva pätee siis ahead:lle ja semi-integroidulle? integroidut leekerit on mulle hepreaa ja ne saattaa olla tosisaan helpompia asentaa.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    No siis itse en ole mikään expertti kyllä näissä asioissa. Voi olla, että nää uudet integroidut ja semi-integroidut laakerit menee ihan käsin laittamalla.
    Onhan kuitenkin niin, että laakerien kupera puoli menee kuppeja vasten, ja tasainen ulospäin? Hyvin on otettu selvää ennen asentamista, sillain vaan mikä tuntuu loogiselta.
    Ananasakäämä!

Integroidut laakerit menee tosiaan paikalleen ihan ilman voimankäyttöä ja laakeriprässejä ja nimenomaan niin päin että emäputken päihin jää näkyville laakerin tasainen puoli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti viller Katso viesti
    Integroidut laakerit menee tosiaan paikalleen ihan ilman voimankäyttöä ja laakeriprässejä ja nimenomaan niin päin että emäputken päihin jää näkyville laakerin tasainen puoli.
    Hyvä... meni ne sitten oikein. Kiitos tiedosta!
    Ananasakäämä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRa Katso viesti
    Ilmeisesti loppiaisena kuitenkin vais?
    Mitähän mä mietin, ku kirjotin helatorstai. Loppiaisesta oli kyse. Sillo oli viel extra -3% ja ilmanen lähetys. Olis runkosetin hinta ollu 484€ kotiovelle. Vaan ei ollu.....

Kuinka kauan on kestänyt Bikepalastilta tilattujen BMC-pyörien toimitus?
    Ja kuka toimittaa paketit Suomessa?

Nelitahtista odotellessa..

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •