HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 16 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 26 66 116 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

yrtsimyrtsi Guest
    Sunnuntaina oli muutaman päivän tauon jälkeen ensimmäistä kertaa hieman haasteellinen työmatka cyclocross -kuskille. Kesällä noin 29 minuutin reitti mutta nyt meno aamulla puoliseikan pintaan 1h 8 min. Tuli oikein kaaduttuakin kahdesti ja löytyi alamäki, jossa oli lunta kertynyt niin paljon että jaloissa ei riittänyt voima polkemaan eteenpäin.

Alkaa vähitellen toi käsite "ei talvikunnossapitoa" avautumaan.

Tänään näin yllätyksekseni pyörätelineessä fiksin nastarenkailla. Aika seikkailulliselta kyllä vaikuttaa fiksillä ajelu tämänhetkisillä teillä.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Tänään näin yllätyksekseni pyörätelineessä fiksin nastarenkailla. Aika seikkailulliselta kyllä vaikuttaa fiksillä ajelu tämänhetkisillä teillä.
    Olen syrjäsilmin seuraillut meininkiä Helsingissä ja yllätti tuossa kommentissasi, että joku fiksikuski on pistänyt nastat alle. Aika moni nimittäin näkyy fiksillä vetelevän ihan suvikumeilla tuolla sohjossa. Hatunnosto sirkustaidoille! Pari viikkoa sitten pääsin omin silmin näkemään kuinka fiksillä mennään hallitusti Koffin puiston pulkkamäkeä alas. Näytti niin helpolta, mutta en lähtis tällä hermorakenteella yrittämään.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Mikähän siitä tekee seikkailullista? Oletko mahdollisesti kokeillut?

Fiksi on polkupyörä ja liikkuu eteenpäin polkemalla. Renkaaksi siihen laitetaan mitä milloinkin tarvitaan tai on saatavilla. Minä en aja nastoilla kelvejä kylmillä lumikeleillä...

Aika seikkailulliselta kyllä vaikuttaa fiksillä ajelu tämänhetkisillä teillä.
    Ei oikein aukea minullekaan tämä. Miksi näin?

Näillä keleillä vierintävastusta on sen verran riittävästi, että kaikilla pyörillä joutuu käytännössä polkemaan jatkuvasti päästäkseen etenemään pääsemättä kuitenkaan nauttimaan kiinteän välityksen tuomista eduista juurikin pidon suhteen. Jokainen kun varmasti tietää, että tasaisesti vetävän pyörän alla on pitoa.

Tulin tänään itse duuniin kokeilumielessä pitkästä aikaa vapaarattaalla ja nastoilla enkä kyllä keksinyt merkittävää juttua, miksi en edelleen ajaisi myös kiinteällä. Mukava vain välillä ajaa eri pyörillä kun niitä on.
    hyötypyöräilyn puolesta!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zykkeli Katso viesti
    Näillä keleillä vierintävastusta on sen verran riittävästi, että kaikilla pyörillä joutuu käytännössä polkemaan jatkuvasti päästäkseen etenemään pääsemättä kuitenkaan nauttimaan kiinteän välityksen tuomista eduista juurikin pidon suhteen.
    Aasinsillan kautta aiheeseen. Lithium pohjaset vaseliinit siirtävät tuota navan jähmettymislämpötilaa kummasti alaspäin ja ihan joka alamäessä ei tarvitse veivata ihan majakka punaisena.

Tuonne voisi mennä kokeilemaan talvipyöräilyä:
    http://www.youtube.com/watch?v=qz2SeEzxMuE
    elosalama muokkasi tätä : 13.12.2010 at 12.27
    ...goes up and over anything you can throw at it. Giant testicles included.

M.P. Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Olen syrjäsilmin seuraillut meininkiä Helsingissä ja yllätti tuossa kommentissasi, että joku fiksikuski on pistänyt nastat alle. Aika moni nimittäin näkyy fiksillä vetelevän ihan suvikumeilla tuolla sohjossa. Hatunnosto sirkustaidoille! Pari viikkoa sitten pääsin omin silmin näkemään kuinka fiksillä mennään hallitusti Koffin puiston pulkkamäkeä alas. Näytti niin helpolta, mutta en lähtis tällä hermorakenteella yrittämään.
    Ajelin sunnuntaiaamuksi töihin kokeilumielessä sinkulalla ja 25 mm "4" seasoneilla. Hyvinhän tuo kulki auratulla klvllä kun ei ollut jäätä jännitettäväksi kuin siltojen alla. Auraamattomistakin puolet meni polkua ihan hyvin (kyllä, kuituhaarukka suodattaa hienosti tärinöitä ) ja puolet taluttamalla. Mutta ei tuota kyllä tavaksi ottaisi - ihan jo ajoasennon vuoksi joka ei ratarungolla ja kippurasarvilla oikein tue talviurheilua. Tasaiset pätkät pääsi kyllä kovempaa kuin läskirenkaisella trailipyörällä, mutta himmailun ja taluttamisen jälkeen meni kokonaisajoaika samoihin.

Olen varmaan maailman ainoa ihminen joka ajaa fiksiä nastoilla. Minulla nastoitus tuntuisi nostavan efektiivistä ajonopeutta hieman, kun ei tule varottua turhaan. Psykologiaa siis. Raskaampaahan se tietysti on.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

Teemu, et ole ainoa, tunnen erään neidon joka ajaa viulu selässä ympäri vuoden aikamoisia työmatkoja fiksillä, ja nastat pitää olla. Niukalla on mahtuuko marttavintteri vanhaan maantieteräsrunkoon, mutta mahtuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Olen varmaan maailman ainoa ihminen joka ajaa fiksiä nastoilla. Minulla nastoitus tuntuisi nostavan efektiivistä ajonopeutta hieman, kun ei tule varottua turhaan. Psykologiaa siis. Raskaampaahan se tietysti on.
    Tuskin sentään. Meillä 10-vee poika ajaa nastarenkaisella yksivaihteisella. Siihen tosin sopii hyvin 26" nastakiekot alle. Hyvin on pysynyt pystyssä partio- ja koristreenimatkat.
    "nothing is sacred,
    when everyone's talking
    and no one is listening"

(Lagwagon - Messengers)

Kyllä fiksillä varmaankin on mukava ajaa talvella tasalaatuista reittiä pitkin.

Mutta ainakin omalla kohdalla talvireiteille tuppaa osumaan esimerkiksi risteyksissä sellaisia jänskiä aurausvalleja yms. esteitä joista en haluaisi yrittää läpi kammet pyörien. Itse ylitän moiset esteet mieluiten kammet vaakatasossa ja ruhoa hieman satulasta nostaen.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Voi kamala, että ihan maastossa joudut ajamaan? Eihän se voi fiksillä onnistua, tai ainakaan olla hauskaa?

Kommenttisi osoittaa pyöräilysivistyksen puutetta. Se että itse et osaa ei tarkoita että muut eivät osaa.

Voit tulla katselemaan aurausvallin ylityksiä kiinteävälitteisellä polkupyörällä esim. huomenna aamulla Eläintarhan Nesteelle tai Hesarin ja Sturenkadun risteykseen. Tai jos haluat nähdä tekijämiehiä maastossa kiinteävälitteisillä pyörillä, seuraa yksivaihde.netin keskustelupalstaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Olen varmaan maailman ainoa ihminen joka ajaa fiksiä nastoilla.
    Täh, minkä takia fiksiä ei vois ajaa nastoilla. Mä ainakin ajan ja on pirun hauskaa. Mun mielestä se on jopa paljon hauskempaa talvella kuin kesällä (siis fiksillä ajo).

Mutta ainakin omalla kohdalla talvireiteille tuppaa osumaan esimerkiksi risteyksissä sellaisia jänskiä aurausvalleja yms. esteitä joista en haluaisi yrittää läpi kammet pyörien. Itse ylitän moiset esteet mieluiten kammet vaakatasossa ja ruhoa hieman satulasta nostaen.
    Jos ei pääse läpi tai yli niin sit talutetaan tai tehään niinku eilen illalla eli kaadutaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Se että itse et osaa ei tarkoita että muut eivät osaa.
    Tottahan tuo on.

Mutta ne asiat joita ei itse osaa tuppaavat vaikuttamaan aika seikkailullisilta, olivatpa ne toisille kuinka helppoja tahansa. Kyllä sitä itsekin tulee kuultua säännöllisesti ihmetteleviä kommentteja talvipyöräilystä niiltä jotka eivät talvella aja.

Asiasta toiseen: tänään oli Helsingin Sanomissa artikkeli Helsinkiin muuttaneesta australialaismiekkosesta, joka suorittaa työmatkansa päivittäin polkypyörä + sukset yhdistelmällä. Kotoa lähdettäessä sukset kiinnitetään polkupyörään, jolla ajetaan ladun laitaan jalkautumaan.

Prinsessa Guest
    ^Olikohan se ko. australialainen ollu tänään Vihdintien klv:llä aamulla kuuden jälkeen, kun kehä I ja Lassilan välinen väylä oli täysin ummessa...
    Siinä välissä nääs joku oli vetänyt ladun siihen kevlin vasempaan laitaan
    Keskellä oli "kävelypolku" ja oikeassa laidassa oli muutamat renkaanjäljet. Tein yhet lisää

Tuli vaan noista varusteista sen verran mieleen, et onkohan kukaan testannu ikinä niitä Tarjoustalosta saatavia kilpparihanskoja? Hintaa niillä näytti olevan 19,95€, eli puolet vähemmän kun Intersportin vastaavilla...onko laatukin sit puolet jaskempi?

Itse olen tänä syksynä ja talvena tyytynyt suojaamaan kaulaani ja tarvittaessa kasvojen alaosaa kevyellä putkikaulurilla, jota voi tarvittaessa rullata alemmas jos alkaa tulla turhan lämmin. Kommandopipo on vielä pöydällä odottamassa käyttöä.

Täytynee käydä jossakin vaiheessa etsimässä tuollaista kunnon tuulenpitävää pipoa, noita tuulisia päiviä kun on tänä talvena riittänyt. Takki on jo onneksi edestä tuulenpitävää materiaalia.
    Yokolta löytyy tuollainen suojaava windstopper-lakki: http://www.yoko.fi/esales/pictures/3...20HAT_main.jpg
    Intersportista löysin omani.

Itselläni tuo menee syksyn talven ja kevään, lämpötilan mukaan lisätarpeiksi löytyy pari ohutta silkkihuppua, MP-asun leuan yli ulottuva kauluri(http://www.motot.net/galleria/showph...2997/si/Mp-Asu), parit buffit joista merinovillainen ehkä paras kovilla pakkasilla jos suun edessä tarvitsee pitää. Kerrospukeutumisen myös pään suojaamisessa olen havainnut hyväksi..
    "Virheistä oppii...!"

Mitä hurjemman näköinen lumivalli on esteenä, sitä enemmän minä ainakin haluan pitää kammet liikkeessä, jotta tuosta jaksaa päästä läpi ja saa liikkeen pidettyä päällä vielä tuon vallin jälkeenkin vaikka takana olisi hankea. Tällä tekniikalla ei ole tarvinnut paljoa talutella. Ensin keulaa vähän ylös ja sitten kevyesti ponnistaen/keventäen muu pyörä perään.
    Hyvin se tulee. Rohkeasti vaan kokeilemaan!
    hyötypyöräilyn puolesta!

Tänään oli sen verran viimaa, että kävin ohimennessäni poimimassa Varustelekasta jonkin saksalaispipon jossa on sisäpuolella Gore Windstopper -kalvo. Hintaa aavistuksen alle vitosen. Saapa nähdä kuinka lämpöisenä pitää pään.

Mitä hurjemman näköinen lumivalli on esteenä, sitä enemmän minä ainakin haluan pitää kammet liikkeessä
    Bunnyhopillahan noista pääsee...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Bunnyhopillahan noista pääsee...
    Tai tarpeeks vauhtia niin aurausvalli on hyvä hyppyri, olettaen ettei eturengas uppoa napaa myöten valliin, silloin saa tyylipuhtaat OTB't.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Tai tarpeeks vauhtia niin aurausvalli on hyvä hyppyri, olettaen ettei eturengas uppoa napaa myöten valliin, silloin saa tyylipuhtaat OTB't.
    Been there, done that. Eikä o edes montaa päivää aikaa kaadosta.. tosin kyljelleen liukuen enempikin.
    ..makes Jack a dull boy...

Tänään oli sen verran viimaa, että kävin ohimennessäni poimimassa Varustelekasta jonkin saksalaispipon jossa on sisäpuolella Gore Windstopper -kalvo. Hintaa aavistuksen alle vitosen.
    Onnellisia ovat ihmiset, joiden työmatkan varrella on Varusteleka.
    (vanha sananlasku Konalasta)

Mulla on Intersportin WS-villa-akryyli-fleece-pipo, joka pitää tuulen todella hyvin. -10C pakkasella ja kylmemmällä villainen NVA-putkikauluri suojaa kaulaa, poskia ja tarvittaessa nenänpäätä pipon kaverina.
    rjrm

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kanttiinin tollo Katso viesti
    Been there, done that. Eikä o edes montaa päivää aikaa kaadosta.. tosin kyljelleen liukuen enempikin.
    Itse tykkään nostaa etupyörää noiden vallien yli. Tuntuu pienentävän OTB-riskiä.

Bunnyhoppeja olen kyllä vähentänyt sen jälkeen kun iskin takapyörän täysillä kanttarin kulmaan, ja kiekko meni paskaksi...

Mitä hurjemman näköinen lumivalli on esteenä, sitä enemmän minä ainakin haluan pitää kammet liikkeessä..
    Hyvin se tulee. Rohkeasti vaan kokeilemaan!
    Ihan parasta parhautta ovat käsittämättömän syvät risteysalueille syntyneet jääspoorit kun autot sudittavat samaa ränniä valoista liikkeelle. Vielä ei täältä löydy, mutta pari hyvää paikkaa on tiedossa, joissa auto joutuu pysähtymään loivaan ylämäkeen.. syntyy sellaiset suojatiehyppyrit (=pyörätienjatke jeesustelijoille) ettei mitään rajaa, yleisin pyöräilytapa näissä kohdin näyttää kansan keskuudessa olevan jalkautuminen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Itse tykkään nostaa etupyörää noiden vallien yli. Tuntuu pienentävän OTB-riskiä.
    Toi oli mun taktiikka myös ja siitä oli tarkoitus pompata, mutta... näin ei tapahtunut. Tod.näk. kun takapyörä vaan upposi valliin niin siitä putos kuin kuuluisa eno veneestään. Itse asiassa etupää lähti alta totaalisesti.. jäätä maybe... lähinnä nauratti toki. Voinu kiukutellakaan kun yleisöäkin oli.. Mitää bunnyhoppia edes osaa....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kanttiinin tollo Katso viesti
    Mitää bunnyhoppia edes osaa....
    No en mäkään kovin suuriin korkeuksiin nouse, etenkään talvivarustuksessa. Ehkä jonkun 3 cm "vallin" voisi onnistua ylittämään

Taas näyttäisi tulleen reippaasti lunta, ja sääennusteen mukaan lisää tupruttaa pitkälle huomiseen asti. Pääsee taas jännäämään teiden kuntoa.

Prinsessa Guest
    Taas näyttäisi tulleen reippaasti lunta, ja sääennusteen mukaan lisää tupruttaa pitkälle huomiseen asti. Pääsee taas jännäämään teiden kuntoa.
    Onneks toi sitä hötölumea, ellei sää lauhdu...eli saattaa olla, että siellä pääsis edes jotenkuten polkemaan, kun alla on ainakin Espoossa ja Vantaalla () hyvin auratut kevlit.

Tod.näk. mun matka katkeaa aamulla taas kehä I:n tietämillä, mutta onneks matkaa töihin on siitä kohtaa enää n.reilu 1km

Aikä jännää Tampereella kärsitään lumenpuutteesta

Prinsessa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Aikä jännää Tampereella kärsitään lumenpuutteesta
    Täältä sais. Reilu 20cm taas tullu lisää edellisten 60cm lisäks...päästäänköhän jouluna jo metriin?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •