Kappas, yön aikana tullut 12 cm lunta, ja sääennusteen mukaan samaa rataa jatkuu koko loppupäivän. Saapa nähdä pääseekö illalla liikkeelle ilman suksia.
En kyllä muista nähneeni ennen näin lumista itsenäisyyspäivää.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Kappas, yön aikana tullut 12 cm lunta, ja sääennusteen mukaan samaa rataa jatkuu koko loppupäivän. Saapa nähdä pääseekö illalla liikkeelle ilman suksia.
En kyllä muista nähneeni ennen näin lumista itsenäisyyspäivää.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Mä alan tulla vanhaksi, kun kesät ja talvet tuntuu menevän niin nopeasti. Vähän sama olo kuin juhannuksena, että ei pliis, ei vielä! Vasta kävin eräsukset säätämässä. Ihan loistava talvikeli jo toista talvea putkeen etelässäkin - jiihaa!
Meillä P-Epsoossa oli äsken jotain 15-20cm auton päällä 2pv:ää maannutta lunta. Taitaa kyllä sade olla heikkenemään päin, mutta pyhäpäivä, joten "pieni" epäilyksen siemen kytee, missä kunnossa huomenna aamulla klv:t mahtaa olla. Aikaahan olis putsailla. Tai sitten lähden oikeasti eräsuksilla töihin. Ei vaan oo päässyt vielä testailemaan, miten järvien jäät kantaa, mutta hmm...
muoks:
Ai niin tämähän se topicci olikin... Tuosta TM:n talvipyöräilyn tekniikka -jutusta. Itseäkin vähän huvitti sitä lukiessa, että ei se nyt hei oikeasti ole noin vaikeeta, mutta kaupallinen lehti ja sitä rataa. Väkisin tulee jutusta tuon näköinen, kun lähde on pyöräliikkeen heppu. Silti se oli mun mielestä tosi hyvä lehtijutuksi ja ei siinä paljoa sinänsä väärää tietoa jaettu. Se vaan pisti vähän miettimään, että tuskin noin hankalaksi kuulostavaan hommaan moni viitsii jutun luettuaan ryhtyä. Oikeasti kun talvipyöräily sujuu erinomaisesti ihan tavallisella "mummiksella", vaihteettomalla tai 3-vaihteisella, kaksilla jarruilla(ihan sama mitkä), hyvillä nastarenkailla ja valoilla, sekä maalaisjärjen käytöllä pukeutumisen suhteen. Ei todellakaan tarvita mitään high-end vaatetusta tai tonnien hintaista pyörää. Se on ihan toinen juttu, jos haluaa enemmän nähdä vaivaa ja polttaa rahaa. Mutta vähemmälläkin pääsee.
Jos on jo tuttu pyörä olemassa, talvipyöräily onnistuu, kun hommaa ne renkaat, valot ja kypärän. Ei se sen vaikeampaa ole...
Hyötypolkija muokkasi tätä : 06.12.2010 at 14.24
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Komps.
Ensimmäisen pyöräilytalveni vedin tavallisella kolmivaihteisella (vieläpä ilman nastarenkaita) ja ihan normaalilla vaatetuksella. Joinakin päivinä taisi tulla vieläpä kokeiltua vanhaa yksivaihteista (ilman etujarruja).
Sittemmin on tietysti tullut hankittua parempaa pyörää, vaatetta, kenkää ja nastarengasta.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Pelkäsin talven tuloa ja päätin kasata budjettimaasturin ilmaiseksi saamani Kona Blastin runkoon. Homma kuitenkin jälleen riistäytyi käsistä ja Plästi päätyi kaverille. Ajelen täysjoustosinkula Kari Kalastajalla leveä hymy naamalla kelissä kuin kelissä. Kunhan vaan kamat on kohdallaan niin aina on kivaa. Ja tosiaan homma käy kyllä tasaisesti koko kropan treeniksi kun poluilla vääntää suht nopee välityksisellä vaihteettomalla marginaalisia ylämäkiä. Ennen ei oo ojentajat ja rintalihakset ollu kipeet parin tunnin fillaroinnin jälkeen
Se vaan sylettää kun kaarat runnoo lumen sellaseks ihmeen silpuks missä lähtee läskimpikin gummi ihan arvaamattomiin suuntiin ykskaks.. Muuten ei ookkaan tullu kaatuiltua mut tää likanen murskelumi on petollista p*skaa.
Vaihteettomalla täpärillä talveen ja kaikki kamat litimäriks hiestä pari kertaa päivässä!
Jesh. Itsekin asensin taakse yhteen konkeliin 2,4" Holy Rollerinnyt kun lunta alkaa jo poluilta ja muualtakin löytymään. Aivan mainio valinta, ei hetkeäkään tarvinnut miettiä onko sitä maantiellä ajelemassa vaiko kenties metsässä harjoittelemassa pyöränhallintaa. Tulee vähän monipuolisempi treenikin siinä sivussa...
..makes Jack a dull boy...
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Alkaa olla niin puuteria noi polut täällä olla että ei ees 2.5 läskikumi auta, tunkkaamiseksi meni, oli sitä lunta tietty napoihin/bbhen asti... kelvillä tuo lobo mas loco puri tosi hyvin, hyvä vetopito ja rullaa siedettävästi.
Kyllä tämä talvi on tähän asti täällä itäsuomessa ollut aika helppoa, koska se taitaa enimmät lumet jättää tuonne kehäkolomosen sisäpuolella tällä kertaa. Arkiajot menee ihan mummopöörällä ja kesärenkailla, kun klvt on ok auratut. Hyvin se pehmeä kumi myös asfaltilla pitää noin kuivalla pakkaskeleillä. Sitten vaan kun haluaa mennä vähän kovemmin ja jäisillä polanneteille niin sitten nastat on ihan mukavat alla olla. Myös järven jäällä ne on ihan kivat. Ei´tuo talvipööräily niin eri kallis ole. Nastarenkaat maksavat jkv, mutta menevät nyt jo neljättä talvea ja ei loppua näy vielä. Viime talven ainut talviostos oli joku Yoko hiihtopipo, täysin tuulenpitävä ohut lärpäke, ihan ehdoton minulle aluspipona, koska luppakorvat jäätyy muuten. Enää neljä kk niin laitetaan sjortsit taas.
http://www.pellossalo.fi/
Nyt iski epätoivo kun ajelin kouluun. CC + marathon winterit on näillä keleillä tosi huono yhdistelmä. Vallilassa on kadut aurattu mutta sitä lunta on silti pehmeä kerros asfaltin päällä. Rengas haki aivan älyttömästi ja taluttelemaan joutui aika paljon. Pitää käydä katsastaan muut talvirenkaat alle. Pamahtaispa kunnon pakkaset niin olis huomattavasti helpompaa toi ajelu.
"Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"
www.pauliinapohtii.blogspot.com
 Ei mikään tavis
					
					
						Ei mikään tavis
					
					
                                        
					
					
						Kaivoin auton aamulla metrisen lumikinoksen alta. Tapahtumapaikkana Klaukkala downtown. Joku 10-15 km kehäkolmosesta pohjoiseen linnuntietä. Ei kaikki tuo valkea paska ole VALITETTAVASTI jäänyt kehäkolmosen eteläpuolelle.
No, täällä kehäkolmosen (tai itteasiassa jopa ykkösen) eteläpuolella onkin sit lunta myös tyyliin riittävästi. Tuossa duunipaikan vierellä olevat pyörätiet esim oli NO-GO moodissa. Siis oikeesti. Autotieltä kait aurattu lumet pyörätielle. Siinä puolitoistametriä lunta. Kävelijätkin joutu kävelee ajotietä autojen keskellä.
Munkin piti lähteä suorittamaan strategisia lahjaostoksia kävellen tuohon parin kilsan päähän mutta ei voi. En halua tukehtua lumivyöryn alle.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						(Nyt on pakko käyttää rumaa kieltä...)
Ette oo ***** tosissanne!!?? Siinä vähän ennen yhtätoista ei oltu sitten aurattu radanvartta ollenkaan Haagasta Pasilaan.

Tää on huumorin laji, jotan en ymmärrä.. Ja minkä ihmeen takia tuolla auraamattomilla väylillä ajelee jotain helvetin ajoneuvoja? Jos ovat auroja, auraisivat edes.
Miksi vasta tuplaviskin jälkeen sanot mulle Rakastan sua?
Joo, meinasinkin kysyä "missä Vallilassa". Ei ainakaan Hauhontietä, Eurantietä, Inarintietä eikä Kangasalantietä ole aurattu. Suuri osa matkasta meni talutteluksi.
Hämeentie oli hirvittävässä kunnossa. Yleensä voi luottaa Hämeentiehen Kurvin ja Hakaniemen välillä, nyt sillä ajaminen oli jotain pyykkilaudan ja rodeon välimaastossa. Onneksi pääsin Linjojen mäen kautta pois sieltä, sinne vedettiin uutta, lämmintä asfalttia yhdelle poikkikadulle, minkä takia siellä oli paikoin 0 cm lunta.
Sturenkatu oli puolet entisestään, ihan niin kuin viime talvena. HS: "Lumikasat pyritään poistamaan katujen varsilta mahdollisimman nopeasti. Enää ei luoteta siihen, että tulee suoja ja vesikeli sulattamaan lumet pois", Helsingin kaupungininsinööri Raimo K. Saarinen sanoo."
Näinköhän? Ei sitä ainakaan missään näkynyt. Samanlaisia vuoria kasataan kuin viime talvena.
No dogs, no masters
Pakko antaa Kirkkonummelle peukut pystyyn kun tänätalvena saanu ajella Kirkkonummen puolen joka aamu aurattuja teitä pitkin. Espoolla oli alkuun pieniä käynnistysvaikeuksia mutta nyt homma taas toimii ja tänäänkin sai aamulla ajella koko 14km työmatkan Espooseen aurattuja teitä
Tuossa alkutalvesta fillaria taluttelun jälkeisissä tärinöissä piirtelin googlemapsissa Espoon kartalle reittejä ja tulin siihen tulokseen, että jos Espookin saisi priorisoimaan noin 100km pyörä- ja kävelytietä ensisijaisesti aurattavien joukkoon (kaikki esimerkiksi sitouduttaisiin auraamaan tarvittaessa arkiaamuisin 6:30-7:30 välisenä aikana) niin jo tuolla panoksella Espooseen saataisiin todella kattava pyöräverkosto talvipyöräilijöiden käyttöön, ja uskoisin kustannusten olevan loppujen lopuksi suhteellisen marginaalisia.
Vaihdoin viikonloppuna fitness-pyöräni eteen 47mm maastonakin ja taakse 37millisen (isoimmat mitä mahtui) ja tuo tuntui kohtuu hyvältä yhdistelmältä vaikkei edeltäneeseen marathon Winter rengastukseen iso ero ollutkaan. Hieman kuitenkin kulku herkistyi ja hangessa kulkee aavistuksen vakaammin.
MäkelänkadullaHesarikin oli hyvässä kunnossa. Välttele noita pikkukatuja, niille ei aura-autot mahdu. Itse ajelen nyt ihan röyhkeästi jalankulkijoille tarkoitetuilla väylillä kun mitä järkeä liukastella autojen seassa? Yksikään jalankulkija ei ole minulle avautunut ajamisestani, ovat jopa väistelleet ja kiitosta olen huikkaillut.
maasturimiehille olisi nyt komeita singletrack uria Kalliossa, eli tänne vaan maasturilla ajeleen, ovat loisto kunnossa
"Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"
www.pauliinapohtii.blogspot.com
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Vähän extremeksi meni työmatka, Vallilassa oli paikoin mahdoton ajaa. Työmatkahiihto olisi ehkä onnistunut paremmin.
Pyöräilijöitä tuli vastaan kai kaksi, Viikissä vastaantulija näytti katselevan silmät levällään tyyliin "joku muukin hullu on lähtenyt pyöräilemään".
Jäin miettimään tätä lakijuttua ja eikö se nyt ole aivan selvää, että jos tie ei ole ajokunnossa, niin silloin on olemassa "erityinen syy", joka "pakottaa" olemaan käyttämättä sitä?
---
Tänään joku bussi tööttäili mulle Hämeentiellä. En tiedä millainen käsitys sillä kuskilla oli liikennesäännöistä.
Olen ollut auton ja julkisten liikenteen kannattaja vielä toistaiseksi, meno klv:llä ei näytä yhtään fillaroinnin osalta houkuttelevalta, lunta tulee ja aurat ei pysy perässä.
Ei se ollut helppoa perheen äidilläkään joka veti (Hämeentie, Vanhakaupunki) lumipöperössä tänään aamulla perässä lastenvaunua ja lisäksi vielä pulkkaa jossa myös pieni matkustaja. Taisi suusta tulla muutama kirosana, äidillisten sanojen lisäksi. Peukut minulta urhealle äidille.
Nyt on hyvä käydä hiihtämässä tai siirtyä sisälle cyclingiin.
Fillari pysyköön varastossa.fi
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Helsingin keskuspuistossa on perinteisesti moni hyvä pyöräilyreitti muutettu talvella osittain laduksi.
Eilisiltana oli kyllä häijyä ajaa, kun edellinen aura oli käynyt joskus aamupäivällä ja lunta tupruttanut koko päivän. Ajoradoilla pääsi sentään jotenkin eteenpäin, mutta risteykset olivat aikamoista pöpperöä.
Tänä aamuna kello viiden aikaan taas oli aurauskalustoa liikkeellä kasapäin, itse taisin bongata ainakin kymmenen aurausajoneuvoa. Kevyen liikenteenkin puolta oli aurattu ihan ansiokkaasti, tosin monesta paikkaa ei ollut enää päässyt bussipysäkin takaa auralla ajamaan (koska KLV:n reunaan oli kerääntynyt niin paljon aurattua lunta!) joten niistä kohdin oli sitten heikompaa.
Nyt tosin taas pyryttää lunta, ja ulkona on oikeaa postikorttimaisemaa. Onneksi sääennusteen mukaan lumen tulon pitäisi nyt vähentyä ja pakkasen kiristyä viikonloppua kohden.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Tämä on ylivoimaisesti se eniten vi****sta aiheuttava ilmiö. Varsinkin jos sattuu olemaan sopivasti pakkasta ja koskematon lumi olisi hyvä ajaa, mutta renkaanjälkeinen muhju tekee ankeriaaksi.
Duunissakin ikkunasta kun katselee ulos, niin jatkuvasti ajaa auroja ristiin rastiin, mutta kukaan ei vaan auraa. Että kalustoa kyllä riittäis vaikka Ruotsiin jakaa!
Onko kenelläkään havaintoa, missä kunnossa tollaset maantienlaidat on tällä hetkellä, esim vanha turuntie 110? Pystyykö ajamaan?
Ens kesää odotellessa!
aamulla oli vielä suhteellisen helppoa (hartwallin parkkipaikkakin loistoajokunnossa), mutta nyt sitten oli radanvarsi jo kaisaniemen puistosta semmoisessa kunnossa, että pelastauduin Linnunlauluntietä pitkin (jota ei muuten päässyt alamäkeenkään oikein) Helsinginkadun kautta (jota ajoin autojen mukana hitaassa jonossa) Mannerheimille. Mannerheimin kävelytietä pystyi ajamaan hitaasti suurimman osan matkasta, mutta kylläpä se silti tuntui uskomattoman pitkältä taipaleelta... Tuli mieleen, että radanvartta ois varmaan menny taluttamallakin nopeammin. Ja tosiaan sai autotietäkin käyttää muutamassa kohtaa (paras oli kun mut pysäytettiin kävelytieltä ja samassa lapioitsijan lumet tippuivat kahden metrin päähän eteeni).
Mannerheimin tien jälkeen pienemmät tiet oli semmosia, että autotiellä lähinnä sai ajella, jos halus pyöräillä eikä taluttaa.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Vaimo vei auton tänään, joten minäkin pääsin tutustumaan talvipyöräilyn ihanuuteenOli itse asiassa ihan sairaan hauskaa!
Tikkurila-Myllypuro -työmatkan alkupuoli (radanvarsi) meni mukavasti. Malmi ja siitä jokunen kilometri eteenpäin oli auraamisen puolesta kokolailla perseestä. Siitä eteenpäin jälleen tosi jees. Aika hidastahan tuo polkeminen tällä kelillä on, mittari näytti 13 km ja tasan yksi tunti siihen meniSilti aivan tolkuton hiki...
Varmaan kuitenkin nopeampaa ja mukavampaa kuin iki-ihana talvinen Juna-Bussi -yhdistelmä.
Hiihaa! Kelit eiku paranee. Tänään onnistuin taiteilemaan itseni Kumpulasta (Kumpulantaival oli aurattu) Länsi-Pasilaan ja sieltä Vallilaan. Ei voi työmatkaa tylsäksi moittia, onko tää nyt sitten dirttiä vai enduroa, hiki kyllä tulee.
Ehkä ajoin, ehkä ajoin.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Malmi - Myllypuro väli Kehä I:n vierustalla oli aamulla auraamatta about klo 8:00 aikoihin, kilsan verran sai tunkata. Olikohan se Kivikon jäteaseman puolen klv aurattu aamulla?
HeikkiO muokkasi tätä : 08.12.2010 at 15.30
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Myllypuro-Viiskulma kesällä ajoaika n. 25-27 minuuttia; tänään 1h 4 minuuttia. Sauvakävelijä meni melkein mun ohi Itäväylän sillalla
Aleksi / icycle.tumblr.com
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Teki muuten melkein mieli käydä lohduttamassa siinä Myllypuron nurkalla aamukahdeksalta kiemurrellutta cyclocross-miestä. Omien, reilut 2 tuumaa leveiden 29'er -renkaidenkin kanssa oli tekemistä
Aivan mahtava pyöräilysää oli aamulla töihin tullessa. Jokela - Hyvinkää välinen pyörätie on loistokunnossa. Laitoinkin kiitosmeilin Hyvinkään kaupungin aurauskaluston kuljettajille heti kun pääsin töihin ja tietsikan ääreen
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Fillaristeja monta kertaa enemmän liikkeellä ku viime vuonna <3
Eikä mikään ihme, talvipyöräily duuniin on parasta mitä voi aamusin housut päällä tehdä.
Kirjanmerkit