HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 8 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 58 108 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Jopo Juoppo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Näin. M/91-maihareilla tänään -12C pakkasessa koillistuulta vastaan 16.5km, ja kylmä tuli. Töissä lämmin suihku ja sitten avojaloin kävelyä. Oli jännän tuntoista kun veri alkaa kiertää varpaissa
    Tulomatkalla kävin ääs-marketissa lämmittelemässä välillä. Hiukan hitaampaa sitä ajaa talvella, kesäkelillä 37min, nyt kesti 46min yhteen suuntaan.

Palellutus etenee seuraavasti: vartin ajon jälkeen palelee sormia, mutta ne lämpenevät seuraavan vartin aikana, jonka jälkeen alkaa varpaiden palelu. Ne eivät lämpenekään sitten ajamalla. Pitäisi hankkia tosi lämpimät kengät. Mutta mitkä. Pyöräilläkin niillä pitäisi.

Mahtavan mukavaa hommaa tuo talvipyöräily on. Tuntee tuntikausia ajon jälkeen vielä liikunnan, ja töissä tarkenee koko päivän T-paidalla, kun veri kiertää hyvin.
    rjrm
    Tuohon paleluun liittyykin ihme ilmiöitä.
    - Pakkasella jalan kädet paljaina kulkiessa yleensä käpälät pysyvät hyvinkin lämpiminä. Kaikki tuota ovat ihmetelleet kosketuksista.
    - Pyöräillessä hyvin suojatuilla käsineillä peukalo ja etusormi kuitenkin hyytyvät tunnottomiksi, olosuhteista riippuen (=>tangon aiheuttama paine & käsien staattinen tila?)
    - Hyytymisen jälkeen kun saa sormet elvytetyiksi milloin mitenkin, ne tulevat suorastaan kuumiksi. Sama varpaiden kanssa. Sen jälkeen ei huolta hyytymisestä.

Liittyykö ilmiö jollakin tavoin vanhan kansan konstiin (todistettu vääräksi) hieroa paleltuvia paikkoja karkealla lumella?

Itse asiassa olen kyllä monelta muultakin kuullut tämän ilmiön, jossa alkuhyytymisen jälkeen sormet ovat taas lämmenneet pysyväisesti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti time Katso viesti
    Kädet on mullakin olleet aiemmin ongelmalliset,mutta nyt ostin Moottoripyöräilyyn tarkoitetut hanskat Tampereen ABC asemalta Hanx tai jotain sinnepäin ja on tosi lämpimät ja maksoi 19 euroa.Ollut aiemmin sellaiset 3 sormiset ja eivät toimineet ollenkaan,vaikka piti olla maailman parhaat hanskat.
    Jotenkin tuntuu että sormimalliset aina kylmemmät kuin tumppumalli mutta vähän kömpelö jarrujen ja vaihtajien kanssa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Täällä on taitu jo keskustella käsien lämpinä pysymisestä, mutta uusia (tuote)ideoita otetaan vastaan. Itse olen havainnut, että ulkopinnalta käsineiden on oltava nahkaa ja sisältä jotain lämmintä vuorta yhdistettynä kahteen/kolmeen osioon (lobsterit tai perinteiset tumput). Me ihmiset oleme kovin erilaisia - kylmän kestämisen suhteen.
    Ehdottaisin lasketteluun tarkoitettuja käsineitä. Siinä kun viima on aikamoinen niin pitäisi toimia pyöräilyssäkin. Itselläni on kaapissa Burtonin hanskat joita testaan ensi viikolla, nyt olen ajokelvottomassa kunnossa :/

Itse olen kanssa todella viluinen ja surkealla verenkierrolla varustettu yksilö, mutta kummasti sitä pysyy lämpimänä kun tarpeeksi miettii pukeutumista.
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

www.pauliinapohtii.blogspot.com

Itse käytän villasormikkaita, jossa on Thinsulaten vuori. Pärjää hyvin ainakin -15 asteen pakkaseen, oikeasti! Ovat lämpimät ja hengittävät, sormet ei palele tippakaan.

Ja maksoivat paikallisessa S-Marketissa vain neljä euroa!

Prinsessa Guest
    Mulla on Craftin hiihtohanskat käytössä ja pelittävät todella loistavasti. Näyttävät ohuilta (ja tuntuvat myös ), mutta kun keho lämpenee, niin myös kädet pysyvät todella lämpöisinä. Tuntuu hassulta pakata muut paikat kerroksilla ja vetästä käteen vaan ns. sormikkaat

Ihan Prismasta kävin hakemassa ja sattuivat olemaan vielä viime vuoden mallia, niin hintaa oli joku 10€...eli puoli-ilmaiset.

Toki, jos pakkaset tästä kiristyy, niin ehkä lämmittävät fleecesormikkaat nakkaan niiden päälle...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    - Hyytymisen jälkeen kun saa sormet elvytetyiksi milloin mitenkin, ne tulevat suorastaan kuumiksi. Sama varpaiden kanssa. Sen jälkeen ei huolta hyytymisestä.
    Vähän samaa ilmiötä täälläkin. Pyöräillessä ne sormet olen usein saanut "elvytettyä" niin, että polkee hetken putkelta ja ylikorostetusti vääntää aina tangosta vastaan -> verenkierto käsissä ja sormissa alkaa. Tosin tuo homma toimii lähinnä pyöräilyn alkuvaiheessa ehkä ekan vartin aikana/jälkeen. Myöhemmin jos alkaa hyytyä, on vaan tullut liian vähän päälle, eikä auta kuin jatkuva käsien lämmittelytoiminta.

Sitä vanhan kansan lumella hieromista en ole koskaan tosipaikassa kokeillut, mutta epäilen vahvasti toimivuutta.

Mulla ei jostain syystä varpaat kyllä fillaroidessa jäädy oikein mitenkään. Kelillä kuin kelillä(kylmin siis jotain -25 C) olen pärjännyt pelkillä suht lämpimillä sukilla ja lenkkareilla. Lenkkarit ovat kyllä viimaa hyvin estävät, riittävän kokoiset ja jäykät, mutta muuten ihan kesämallia siis. Tosin enpä kunnon pakkasilla ole yli tunnin lenkkiä tainnut koskaan ajaakaan. Kylmettyminen ainakin itselläni tulee ongelmaksi vasta yli 2h:n reissuilla. Puolen tunnin työmatkoilla nyt pärjää hyvin apinan raivolla, vaikka olisikin vähän alipukeutunut.

Itselläni kylmettymisjärjestys on ensin korvat, sitten sormet, nenä, polvet... seuraavaksi sitten mikä vaan säästä ja pukeutumisesta riippuen. Kerran oli aika ikävä kasvojen karaisureissu, kun olin ensin puoli tuntia fillaroinut, 2-3h reipasta liikkumista metsässä ja lähdin kotiin päin taas fillarilla nälkäisenä, pelkän vesitankkauksen voimin. Parin kilsan peltoaukealla maantien laidassa tuuli todella voimakkaasti sivuvastaisesti muutaman asteen pakkasessa ja lumituisku piiskasi kasvojen vasenta puolta jäätävästi. Silloin tuntui, että koko nassikan vasen puoli jäätyy nyt. Oli elämän pisimmät 6km fillarilla.

Peukalo ylös

Aamulehdessä oli tänään tosi informatiivinen paketti talvipyöräilystä.
    Tekijöinä Stefani Urmas ja autotoimittaja (sic!) Kari Pitkänen.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen

KiriMies Guest
    Hiihtoon tarkoitetut Haltin hot lobsteri kolmisormirukkaset lämpimät. Eilisellä kahden tunnin lenkillä ei ongelmia. Sormet ennemmin kuumat kuin viileät. Normaali hanskoilla sormet kyllä paleltuvat.

Igor Pavlovits Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Merckx Katso viesti
    Itse käytän villasormikkaita, jossa on Thinsulaten vuori. Pärjää hyvin ainakin -15 asteen pakkaseen, oikeasti! Ovat lämpimät ja hengittävät, sormet ei palele tippakaan.
    Puhtaanko nyt pyöräilykäytöstä? Jos noilla pärjäät 15 pakkasissa niin viiden asteen pakkasissa et ilmeisesti käytä vaatteita lainkaan. Ymmärrän kyllä ettei lämmön saatua päälle kaipaa paksuja hanskoja mutta mielestäni kyseisillä hanskoilla pärjää just +15 asteessa. Aivan kaikkea en nyt kuitenkaan usko ennen kuin näen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    *Liittyykö ilmiö jollakin tavoin vanhan kansan konstiin (todistettu vääräksi) hieroa paleltuvia paikkoja karkealla lumella?*
    Jotkun väittävät tuon toimivan ainakin itsellään. Kylmäpläjäys saisi verenkierron toimimaan, sitten alkuverryttely ja lenkillä ei pitäisi kylmä enää olla. En ole kokeillut.

Jopo Juoppo Guest
    Korvien suojauksessa yleensä käytän korvalappuja, ehdoton suosikkini myös jalan kulkiessa.

Paras kasvojen suojaus (ei kätevin) on ollut hyvin ohuesta ja karkeasta langasta kudottu ohut kaulaliina, joka kierretty aivan silmien alta alas. Ulos hengitys pitää kasvot lämpiminä kuin kuumapuhallin, on toiminut moitteetta aina yli -20 keleillä. Ulkopintaan tulee kunnon kuuraparta kuin joulupukilla.

Kenkiä täytyy vielä kehitellä. Patikkakengät, joilla hiihdän vuodesta toiseen kesät ja talvet, eivät kauhean lämpimät.
    Paksu pohjallinen petrasi paljon, mutta ulkopintaan pitäisi kehitellä jotain ajoviimaa vastaan. Ne kenkien päälle tulevat neopreenit tms. eivät taida mahtua patikkakengän päälle.

Nenä aika herkkä kylmälle. Teinivuosina jouduin pakkaskelillä pakenemaan lainvartioita kilvettömän moottoripyörän ohjastuksen tähden.
    Seurauksena nenä meni ”umpijäähän”, oli aivan valkoinen ja kova. Koputtelin sitä ihmeissäni peilin edessä. Myös molemmat peukalot paleltuivat.
    Seurauksena nenän ja peukaloiden nahka kuoriutui, vähän niin kuin palovammassa. Sen jälkeen kloppi oli kuin Petteri Punakuono, mutta punotus hälveni vuosien saatossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Jotkun väittävät tuon toimivan ainakin itsellään. Kylmäpläjäys saisi verenkierron toimimaan, sitten alkuverryttely ja lenkillä ei pitäisi kylmä enää olla. En ole kokeillut.
    Tuota on jossain artikkeleissa kutsuttu "eskimoilmiöksi", se on tyypillistä pohjoisilla kansoilla. Ensin palelee, mutta sitten verenkierto kiihtyy ja käsien (joskus koko kehonkin) lämpötila nousee normaalia korkeammaksi. Eskimot nukkuvat n. 5-asteisessa ympäristössä vähissä vaatteissa ja ruumiinlämpö on silti normaalia korkeampi. Lisäenergia tulee ruumiin rasvavarastoista, joita on päivisin tankattava.

Itselläni ilmiö toimi n. 50 v ikään asti, kuljin talvella ilman käsineitä ja pystyin jopa pitelemään kylmiä metalliesineitä. Nyt enää vain palelee, eikä lämpiä millään... rasvavarastoa kyllä olisi.
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

Onkos jollain valmistajalla siedettävän näköisiä kypäriä, joissa tuuletus ei ole prioriteetti #1? Vähän pakkasilla ottaa viima nuppiin tuolla nykyisellä. Jossain olen nähnyt myös sellaisia kypärän päälle vedettejy "kortsuja", toimiiko sellainen hyvin?

Kylmettyminen on kovin yksilöllistä mutta kaikki eivät todellakaan pärjää villasormikkailla… rasitus toki auttaa jonkin verran. Muistelen viime uutenavuotena kun pysähdyin n. 20 minsaksi niin näpit tulivat oikein kipeäksi kylmästä mutta lämpenivät sitten uudelleen vartin ahkeran polkemisen jälkeen. Tämä Yokon paksuilla WS-kilpparihanskoilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Mulla ei jostain syystä varpaat kyllä fillaroidessa jäädy oikein mitenkään. Kelillä kuin kelillä(kylmin siis jotain -25 C) olen pärjännyt pelkillä suht lämpimillä sukilla ja lenkkareilla. Lenkkarit ovat kyllä viimaa hyvin estävät, riittävän kokoiset ja jäykät, mutta muuten ihan kesämallia siis.
    Tuossa huomattavasti auttava tekijä on se, että jalkapohja ei ole lähes suoraan liitetty täysin paljaana olevaan metallivarteen. Kun klossi kylmenee niin se jäähdyttää koko jalan erittäin tehokkaasti (varsinkin SPD).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BlueRoan Katso viesti
    Onkos jollain valmistajalla siedettävän näköisiä kypäriä, joissa tuuletus ei ole prioriteetti #1? Vähän pakkasilla ottaa viima nuppiin tuolla nykyisellä. Jossain olen nähnyt myös sellaisia kypärän päälle vedettejy "kortsuja", toimiiko sellainen hyvin?
    Ihan tavallisella teipilläkin saa ilmanottoaukot umpeen jos sikseen tulee. On toki hauskempi jos on ihan vartavasten tehty rätti. Todennäköisesti se pitää lämpöä vähän paremmin kuin pipo kypärän alla. Molempi parempi.

Ostin tosiaan itse Giron laskettelukypärän jossa suljettavat ilmanottoaukot. Siinä on nuo karvavuoratut korvapehmusteetkin valmiina ja riippuen mallista saanee ainakin lähes samaan hintaan kuin uuden fillarikypärän.

Käytän talvipyöräilyssä pääsuojana haglöfsin winstopper softshell pipoa. Mahtuu hyvin kypärän alle ja tuntuu hikoillessakin hyvältä. Ulkonäkö on kyllä tyyliä uimalakki, mutta tämä lienee sivuseikka.
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Igor Pavlovits Katso viesti
    Puhtaanko nyt pyöräilykäytöstä? Jos noilla pärjäät 15 pakkasissa niin viiden asteen pakkasissa et ilmeisesti käytä vaatteita lainkaan. Ymmärrän kyllä ettei lämmön saatua päälle kaipaa paksuja hanskoja mutta mielestäni kyseisillä hanskoilla pärjää just +15 asteessa. Aivan kaikkea en nyt kuitenkaan usko ennen kuin näen.
    Kyllä nyt pyöräilystä puhutaan - viimeksi alkuviikosta -10 asteessa 2h 10 min mentiin (56 km) ja hyvin oli käsiin lämmin!

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Talvipyöräilyyn liittyen: tänään aamulla kauppaan lähtiessäni avaimet olivat kateissa (aikuisiällä ei koskaan ole avaimet olleet hukassa). Sisältä ei löytynyt, niinpä lähdin etsimään ulkoa, kun viimeksi ulko-ovesta tuli kuljettua eilen illalla parin tunnin talvipyöräily-lenkiltä tullessa. Avaimet löytyi kotioven ulkopuolelta paikallaan lukkopesässä. Eilen oli pakkasta n. 14 astetta ja pieni tuuli. Omasta mielestäni pääni oli suojattu riittävästi (kypärän alla Haltin fleece-myssy), mutta ilmeisesti se ei riittänyt. No, kaikesta huolimatta talvipyöräily on (aivottoman) mukavaa puuhaa.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Tänään lähti eka varsinainen talvilenkki. Ai että teki eetua! Suht kevyessä varustuksessa pärjäsi ja "semisliksi" krossirengas tarjosi riittävän pidon kovalla lumella. Kylmäherkille varpaille pitää vaan miettiä muutamat lämmityskikat. Tiet oli kantakaupungissa asiallisessa kondiksessa ja kunnon lumikeli vie esim. sepeliltä parhaan terän...

Espoossa hoidetaan väylien talvikunnossapito näin. Kelpais mullekin.

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki.../viesti/13753/

Pyörä on ollut viikon huollossa ja työkiireitä, siispä parin viikon tauko pyöräilystä. Tänään oli sitten pakko päässä baanalle kun ilma lämpeni -11 asteeseen. Hieno lenkki Tuusulanjärven ja lentokentän ympäri 65km/3h. Hyvin tarkeni ja cyclo on kyllä paras lenkkipyörä talvella. Nastat edessä ja takana, niin sai runtata mäet kuin kesällä.

Talvipyöräilypukeutumisen parhaat niksit mitä itse olen täältä pongannut ovat kyllä lasketteluhanskat ja laskettelukypärä. Salomonin Gore tex hanskat kädessä ja Headin laskettelukypärä päässä niin tarkeni. Kädet ja pää pysyivät lämpimänä koko matkan. Eikä tarvinnut tunkea mitään kypärän alle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuparinen Katso viesti
    Itselläni ilmiö toimi n. 50 v ikään asti, kuljin talvella ilman käsineitä ja pystyin jopa pitelemään kylmiä metalliesineitä. Nyt enää vain palelee, eikä lämpiä millään... rasvavarastoa kyllä olisi.
    Tästä muistui mieleen Saksan ampumahiihtäjä Sven Fischer, joka taisi kilpailla aina paljain käsin. Muistan jonkin Kontiolahden kisan jossa pakkasta oli -15 - -20, ja paljain käsin se sielläkin lykki menemään. Ammunta sormet jäässä lienee vaikeaa ellei mahdotonta, joten ilmeisesti verenkierto riitti pitämään sormet vetreinä.

On näitä paljain käsin hiihtäjiä varmaan muitakin ollut. Itse en kyllä tarkenisi.
    Ananasakäämä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Visto Katso viesti
    Pärjäisiköhän näillä. Levarit kun eivät vaadi kun yhtä sormea ja röykytyksessä pysyy paremmin tangossa kiinni kun näppäimistö on täydellisempi.
    Etusormi on kovin yksinään siellä jarrukahvalla, sille tulee helposti vilu, vallankin jos ei tilaa ole riittävästi ja riittävä eristys. (Nuo näyttävät kyllä hyvin topatuilta.)
    2+2 lobsterit on lämpimämmät kuin 1+3.

Omasta mielestäni lämpimimmät hanskat ovat sellaiset jossa kaikki sormet peukaloa lukuunottamatta ovat yhdessä. Vielä parempi kun sisällä on sen verran tilaa että tarvittaessa saa ohuen villasormikkaan väliin. Omaa suoratankoista hybridiäni saa kohtuullisesti ohjastettua nuo kädessä, gripshift-vaihtaja kun kääntyy samalla tavalla hanskoista riippumatta.

Krossaria ei kyllä noilla hanskoilla tee mieli ajaa, pitäisi varmaan harkita tuollaisten 2+2 hummerihanskojen hankintaa sitä varten.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Tämmöttiset Pearl Izumin Lobsterit minulla käytössä nyt kolmatta talvea ja täytyy sanoa, että toimii! (Foorumilta joku suositteli) -10-15 pakkasilla tarkenee noilla ja jos sisälle vielä laittaa sisäsormikkaat niin aina paremmin. Ei tosin monesti ole tarvinut, kun en yli 15 asteen pakkasilla juurikaan ajele, ainakaan tuntia kauempaa

-- not fast but furious --

1+4 Lobsterit by ville.parkkinen, on Flickr

4+1 Lobsterit ja 4+1 liner lobsterit eli rukkaset ja kinthaat. Nämä otetaan käyttöön alle -15 °C lämpötiloissa. Alkulämpötiloissa ovat vielä hieman liian lämpimät, mutta kn alkaa huitelemaan -25 °C tienoilla, niin juuri sopivat. Takarajaa näille ei ole vielä löytynyt. Tod. näk. pyörä kangistuu nopeammin kuin nämä käyvät liian kylmäksi.

Minun 0,02 metriseni. Olkaa hyvä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Omasta mielestäni lämpimimmät hanskat ovat sellaiset jossa kaikki sormet peukaloa lukuunottamatta ovat yhdessä.
    Intin noukkareilla olen ajellut. Sisällä villa-akryylilapanen. Vielä ajattelin lisätä villaiset "kynsikkäät" ja kokeilla huomenna miten se vaikuttaa tarkenemiseen.
    rjrm

Tänään tarkeni oikein hyvin laskettelurukkasilla ja siellä alla ohuet silkkisormikkaat. Jos käsi hieman hikoaa niin alusormikkaat ovat miellyttävämmät iholle kuin hanskan kostea sisus. Jokelassa oli miinusta 13 ja hemmetin kylmä tuuli. Muuten tosi nasta fillarointikeli

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Virpi Katso viesti
    Tänään tarkeni oikein hyvin laskettelurukkasilla ja siellä alla ohuet silkkisormikkaat. Jos käsi hieman hikoaa niin alusormikkaat ovat miellyttävämmät iholle kuin hanskan kostea sisus. Jokelassa oli miinusta 13 ja hemmetin kylmä tuuli. Muuten tosi nasta fillarointikeli
    Tänään alkumatkasta pitkävartiset thinsulate 40 gram talvihanskat kädessä mutta tunnin ajon jälkeen joutui laittaan rukkaset käteen ja niillä alkoi tarkeneen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Virpi Katso viesti
    Itselläni oli mukana yllä olevat rukkaset, mutta päätin laittaa spessun goretex-hanskat ja hyvin toimi. Oli sen verta vastaista Jokelasta Hyvinkäälle päin ajaessa, että lämpöä kertyi sormiin

Jopo Juoppo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TaitettaVille Katso viesti
    * kuva nips *
    1+4 Lobsterit by ville.parkkinen, on Flickr

4+1 Lobsterit ja 4+1 liner lobsterit eli rukkaset ja kinthaat. Nämä otetaan käyttöön alle -15 °C lämpötiloissa. Alkulämpötiloissa ovat vielä hieman liian lämpimät, mutta kn alkaa huitelemaan -25 °C tienoilla, niin juuri sopivat. Takarajaa näille ei ole vielä löytynyt. Tod. näk. pyörä kangistuu nopeammin kuin nämä käyvät liian kylmäksi.

Minun 0,02 metriseni. Olkaa hyvä.
    Asiaa!
    Noita piti ehdotella/kehuman, mutta laiskuuttani en tehnyt.
    Uskoisin crossarin "jarrukaffoihin integroitujen" vaihteiden käytönkin noilla onnistuvan mainiostikin.
    Sormikkaita kannattaa vältellä, rukkasessa sormet ollessaan toisiaan vasten lämmittävät toisiaan. Lisäksi kämmeninen ja kämmenselkien luovuttama lämpö päätyy myös sormien riemuksi.
    Siksi rukkanen lämmin. Ääni rukkasille multa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •