Mä lataan tyytyväisenä Dlinkin laajakaistapurkin muuntajalla...
Mä lataan tyytyväisenä Dlinkin laajakaistapurkin muuntajalla...
Vielä kertauksen vuoksi:
Miten tuota DX fillarilampun neljän solun akkupakettia pitäisi modifioida jotta optimoituisi jokaisen solun täyden kapasiteetin hyväksikäyttö?
Mitä sähkökomponentteja siihen pitää hankkia ja mistä niitä saa.
Onko siinä suojauspiirit niissä soluissa vai miten on ylilatautumien estetty?
Kolvi pysyy kädessä ja sulattaa tinaa.
Jos tekee irtosoluista uuden 4 solun paketin niin miten ne pitäisi kytkeä? Miten juotetaan noihin Li-soluihin johdot ilman että ne vaurioituvat lämmöstä?
DX-lampussa akun suojaukset on ilmeisesti sisäänrakennettu akkuun. Helpoin tapa tehdä uusi akku, on käyttää suojattuja kennoja. Juottelee vain kaksi rinnan ja kaksi sarjaan ja liittimellisen johdon oikein päin.
Jos tuollaisen lampun kennot haluaa pitää balanssissa, niin tarvitaan laturi joka osaa ladata erikseen ne kennot, mitkä on maata vasten ja erikseen ne kennot, jotka on plussan puolella. Rinnakkain olevat kennot on balanssissa keskenään, jos ne kerran on rinnan kytketty. Jotta balansoiva lataus olisi mahdollista, kannattaa akkuun juottaa kolmijohtoinen balansointiliitin. Sen voi sitten tökätä laturiin, joka homman osaa hoitaa. DX:stä semmoinen irtoaa jollain kahdeksalla dollarilla muistaakseni. Se on aika hidas laturi, mutta toimii.
18650-kennoja voi juottaa ihan normaalimenettelyin, mutta kannattaa olla nopea ja samalla huolellinen. Jos juottaminen noin niin kuin yleensä ottaen onnistuu, ei tämäkään sen kummempaa ole. Jos kennojen suojamuovit alkaa sulaa jne., kannattaa ehkä miettiä uudestaan.
Mulla ei oo DX-lamppua mutta vastaava itse rakenneltu. Päädyin entisten akkusysteemien hyydyttyä ostamaan 18650-irtokennoja, niille laturin ja tällaisen pidikkeen. Näillä mennään nyt ja katotaan mihin riittää.
Freude am Fahren.
Täällä on Jarppaken tekemä kytkentäkuva aiheesta ja tarvittavat osatkin on linkitetty:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...1&postcount=19
Paketin alapäässä (eri pää, mistä johto tulee ulos) on neliapilan mallinen piirilevy. Tähän pääsee käsiksi, kun kuorii paketista kutistesukkaa noin 5mm tästä päästä pois ja työntää virtajohtoa sisäänpäin. Piirilevy kääntyy ja toisessa reunassa on ulostulon kaksi juotoskohtaa (näissä on virtapiuha kiinni) ja vastakkaisessa reunassa on kolme juotoskohtaa, joihin on kennojen päissä olevat liuskat juotettu ja näiden välissä juotoskohta, johon tulee paketin toisesta päästä piuha eli on se kaivattu kennojen välikohta. Itse juotin balanseripiuhan näihin kolmeen kohtaan eli suoraan kennoihin kiinni. Suojapiiri on purussa käytössä, mutta lataus virta menee suoraan kennoihin piirin ohi.
Voiko tällaista käyttää akkujen lataukseen? HAKKURITEHOLÄHDE 100-240V/5-15V/36W
Mitä 'hakkuri' tarkoittaa?
"Hakkuri" on tässä yhteydessä jännitteenmuunnin. Hakkuriteholähdettä voi käyttää suojattujen akkupakettien lataamiseen kunhan huolehtii, ettei latausvirta kasva liian suureksi. 36W hakkurin ja DX-lampun akun yhdistelmässä riittänee, että ulostulojännitteen säätää jonnekin 8.4V-8.5V paikkeille. Kannattaa kuitenkin mitata virta tyhjään akkuun ladattaessa. Liian suuri virta aiheuttaa lämpenemistä ja mahdollisesti muita ei-toivottuja ilmiöitä. Täyteen akkuun (8.4V) ei 36W teholla kovin suurta virtaa saisikaan puskettua, mutta tyhjään saattaa saada menemään enemmän kuin tarpeeksi.
Tässä aina luotettavan Wikin vastaus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hakkuritehol%C3%A4hde
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Vinkki. Täälläkin on puhuttu Arctic Silver -kaksikomponenttiliimasta. Kyselin tossa parista paikallisesta putkasta Arctic Alumina liimaa kun se ei johda sähköä. Ei löytyny, mutta tietokoneliikkeestä löyty Zalman 2-komp. lämpöliimaa ja oli vieläpää halapaa ku saippua, 3,50€ paketti.
Se ei tosin vielä ole selvillä johtaako tuo sähköä, mutta laitoin kyssäriä Zalmanille. Ei ainakaan vielä ole vastattu. Pitää sitte vaan olla varovainen purseiden kannsa kun ajuria liimaa kiinni... jahka saa sen ensin. Kyllä kestää.
What's in it for me?
Putka esiin vaan. Liiman sähkönjohtavuuttahan on helppo tutkia, kun ainetta on käsillä.
No tuskin sä sitä täältä lähdet hakemaan![]()
Mutta näköjään kovaa ylihintaa tuli maksettua
E: se vastauskin tuli Zalmanilta. Ympäripyöreästi toteavat että heidän lämpötahnat ei ole sähköä johtavia ja linkkasivat lämpötahna-sivulle, kun totesin ettei tuotetta löydy heidän sivuiltaan. Ei löydy edelleenkään tuota liimaa, joten luottaako sitten tuohon vai pitääkö alkaa mittailla.
Beetle Bailey muokkasi tätä : 18.11.2010 at 11.41
What's in it for me?
yleensä lämpötahnat on "öljypohjaisia" sekoitteita jotka eivät siis johda sähköä (hopeatahnat taas johtavat sähköä).. liiman sekoteaineet yms liima-aineet eivät myöskään yleensä koskaan ole johtavia... mutta täysin satavarma voi olla vasta kun ostaa purnukan ja testaa...
ps.. minä en kyllä ole koskaan kuullut /nähnyt että zalman valmistaisi lämpöliimoja vaan aina pelkkiä tahnoja joten varmista että olet ylipäätään ostamassa oikeaa tuotetta![]()
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Kyllä zalmanilla on lämpöliimaa. Yleensä sitä on saanut, kun on ostanut piirisarjan siilin minkä mukana sitä on sitten tullut. Jotkut liikkeet on sitä sitten erikseenkin myyneet. Säilyy vaan aika huonosti avauksen jälkeen nuo, mutta eipä ole hinnaltakaan mitään kalliita. Ihan hyvin on toiminut käytössä.
http://www.led-tech.de/en/Technic-un...775_29_40.html
Onko tämä nyt sitten toimivaa tahnaa ?
Pitäisi jossain vaiheessa kötöstellä 4xCree XP-G R5 ympärille toimiva tuikku.
Liimaahan tuo on ja eipä noissa kovin paljoa eroja ole. Kaikki ihan toimivia.
Suomestakin saa http://jimms.fi/tuote/ALUMINA-ADHESIVE
Arctic Silverin ja Aluminan välillä on juurikin se ero, että jälkimmäinen ei johda sähköä. Jos ajuri pitää liimata johonkin jäähdytyksen vuoksi, pitää sähköä jahtavan tavaran kanssa olla tarkempi.
Ainakin Taskledin ajureista jotkut vaatii jäähdytystä isommilla virroilla.
What's in it for me?
Useimmat täällä vaikuttavat tekevän akkuvaloja maastokäyttöön. Minulla on hieman erilainen ongelma. Haluaisin asentaa ohjaustankoon valon ja latauskytkennän, jolla saan virtaa navigaattoriin. Valitettavasti Shimano Flight Deck SC-6502:n nopeusanturin radioliikenne häiriintyi ilmeisesti jo pelkästä virtajohdosta, valon ollessa sammuksissa. Flight Deckiä ei kaiketi saa langallisena.
Mistähän saisin sopivan led-valaisinaihion, jonka sisällä olisi tilaa kytkennälle ja mieluusti virtakytkimelle ja USB-liittimelle? En tarvitse mitään hienouksia, kuten hämäräkytkintä tai seisontavaloa. Mieluusti kotelo saisi olla metallia, niin ettei nopeusmittari häiriinny. Kytkentäni mahtuu 16 mm:n halkaisijaisen putken sisään.
Muokkaus: Aikani mietittyäni melkein päädyin Busch+Müller Lumotec Lyt -valaisimeen, jossa ei ole kiinteää johtoa. Voisin vetää dynamolta koaksiaalikaapelin metallikoteloon suojattavalle kytkennälleni ja siitä edelleen lyhyen lattakaapelin valaisimelle. Kytkentäni kotelon kiinnittäisin jollain pannalla tai korvakkeella lampunpidikkeen yläpäähän.
Jatkoin miettimistä ja totesin, että saman tien voisin tehdä täysin samanlaisen ratkaisun kuin arkipyörässäni on ollut jo kolmisen vuotta. Vedän dynamon virtajohdon haarukan alapäässä olevasta reiästä läpi ja edelleen emäputken sisään. Asennan emäputkeen kytkentäni ja tuon sekä latauskaapelin että lampun johdon etulokasuojan ja emäputken välistä etujarruvaijeria pitkin ohjaustankoon. Voin käyttää mitä tahansa etuvaloa, ja suojaus säätä ja radiohäiriöitä vastaan tulee pyörän rungosta ja lokasuojasta. Kytkentäni pysyy siististi piilossa, eikä sille tarvitse rakentaa kutistesukkaa kummallisempaa koteloa. Ennen lisähankintojen tekemistä voin kokeilla nyt toiseen pyörään asennetulla IQ Cyo:lla, häiriintyykö mittari liikaa lattakaapelista tai muovikoteloisen lampun hakkurikytkennästä. Jos häiriintyy, niin metallikuorinen, koaksiaalijohtoa käyttävä Schmidt Edelux toimii varmasti.
Emäputkeen on nykyään kaupallinenkin ratkaisu: Tout Terrain ‘The Plug’.
skela muokkasi tätä : 19.11.2010 at 22.08 Syy: Ratkaisu löytyi
Jaa niin, unohtui tänne laittaa tuloksia.
http://i163.photobucket.com/albums/t...r/S4021567.jpg
Mielestäni aika miellyttävä ajettava pimeällä tiellä. Sopivasti hajavaloa mutta silti keskellä on kirkas ja laaja spotti.![]()
Koitin plarata triidiä läpi, mutta ei varsinaisesti hyökännyt suoraan silmään, joten mahtaakohan löytyä jotakin valmista, mieluusti suht edullista, Draiveria jossa olisi mahdollisuus säätää virtaa enemmän tai vähemmän portaattomasti? Mieluusti potikalla, mutta myös jonkinsortin PWM ohjaus onnistunee...
Tarkoitus olisi yhtä P7 lediä ajella 7.4v LiPo akulla, eli virtaa ledille tarvisi ehkäpä ~2.5A maksimissa, kun omiin tarpeisiin ei varmaan tartte tuota maksimivirralla(2.8A) ajella...
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Maxflexit on nyt aika edullisia taalan kurssin ansiosta.
http://www.nadenex.fi/online/home.html
Ja hakusanaksi driver. Sieltä löytyy esim: Led driver himmennysoptiolla 1400mA - 16.50€ ja noita voi kytkeä kaksi rinnan jolloin saadaan 2800mA. Löytyy sähkökaaviotkin sieltä tuohon kytkentään.
Moro.
Lamppua ollaan rakentamassa, tällänen http://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Seoul/-3.5W-Seoul-LEDs/Seoul-P7-auf-Star-LT-1719_121_78.html
ja tällänen http://www.led-tech.de/de/LED-Contro...tml?cross=1291
on hommattuna. Nyt tarttis apuja akkujen ja laturin valinnassa. Palo aikaa sais olla vähintään kaksi tuntia.
t.pasi
Lampussa on kiinni sellainen ledisysteemi jossa on neljä lediä yhdelä levyllä.
Manuaalin mukaan jännitehaarukka on 14V - 16V ja virralle 350mA-1000mA. Virtalähteenä rinnan 2kpl 4x3,7V 2500mAh:n Li-ion akkusysteemi.
Tämä taustalla kertokaapas viisaammat mitä käytännön eroa on seuraavilla kytkennöillä:
1. Lyön ledin eteen vain sopivan etuvastuksen enkä muuta
2. Käytän vakiovirtalähdettä. Tällä hetkellä löytyy vain 1000mA konlux. Jännitehhän tippuu ainakin 2V tuolla vekottimella.
Aika paha yhdistelmä: ledin tarvitsema jännite käyrän mukaan on 3.7V 2.8A virralla. Ohjainpiiristä taas kerrotaan:
Drop voltage: 1V
Max. input voltage: 2,0V over LED voltage
eli akun jännite pitäisi olla välillä 4.7-5.7V. Liion akut eivät ole tällä välillä. Lisäksi kyseessä on lineaaripiiri eli ulos tulee sama määrä viraa, kuin sisään menee eli 2h paloajalla virtaa kuluu 5.6Ah. Sanoisin, että kannattaa yrittää löytää parempi driveri eli isomman jännitteen kestävä ja hakkurityyppinen eli pystyy myös virtamuunnokseen. Näin akku asia olisi paljon helpompi.
(4-kennoiseen neljän ledin settiin liittyen)
4 Litium-kennoa on täysinä 16,8V ja tyhjinä (3V kohdalla) n. 12V. Käytännössä taitaa tulla tyhjässä päässä melkoisen himmeät ledit molemmilla tavoilla. Täydessä päässä parin voltin pudotuksella jäisi jännitettä jäljelle 14,8V joka voi olla tuolla speksillä jo vähän niukka. Himpun tyhjennyttyään ei ainakaan täyttä virtaa tule.
Vastuksen huono puoli taas on aina jännitteen mukaan vaihteleva virta ts. valoteho.
Valitsisin itse jonkun muun ajurin, mielellään joku sopiva hakkuri. Jos ledit kytkee kaksi rinnakkain ja parit sarjaan, riittänee n. 7-8V jännite (700mA-2A virralla). Tuon saanee jollain stepdown-hakkurilla näppärästi aikaan. (hmm.. jos tarkoitit kahta 4-kennoista pakettia sarjaan, riittää sopiva step-down -hakkuri tietysti 4 ledille sarjassakin ongelmitta)
mulla on 8 kappaletta noita 3,7V kennoja. Siitä ajattelin tehä 4 sarjaan ja näitä kaksi rinnan, tyyppisen systeemin. Tosin tuossa vois olis ehkä parempi sitten 5 sarjaan kytkentä, vai miten?
Voisko joku valaista näiden step-down ym. hakkurisysteemien toimintaa.
Onko suosituksia?
Eikö tuo ledi tarvitse kuitenkin sen 14 V toimiakseen jos spekseissä se annetaan minimi jännitteeksi?
mies jostain muokkasi tätä : 23.11.2010 at 18.53 Syy: viitaus...
Moi,
Tarvitsisin apua hieman oikeanlaisen kokoonpanon löytämiseen. Tekeleenä olisi siis kypärävalo enduroon, eli kaksipyöräisillä ollaan myös liikenteessä.
Vaihtoehtoina olen pitänyt joko:
a. 2x P7
b. 3x MC-E
MC-E ovat tarjoaisivat reoriassa hieman enemmän valotehoa sekä -lajuutta. Hintakin olisi hieman matalampi liikkestä riippuen. Ehdottakaa toki parempaakin setuppia jos sellainen mielessä pyörii. Käyttö paikkana toimii noin 10cm levyinen spoori säkkipimeässä metsässä.
Liike, josta olen ensisijaisesti harkinnut tilaavani tavarat on, ilmeisesti jo kaikille tuttu, dx. Itse rakantelu ei tuota päänvaivaa vaan pikemminkin oikeiden komponenttien valinta. Mikäli toteutan suunnitelman b. niin millaisen driverin nyt oikeastaan tarvitsisin? http://http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13557]Tämä[/URL] näyttäisi antavan 700mA virtaa, joka on siis maximi, mitä tuo MC-E voi ottaa vastaan. Selosteessa lukee kuitenkin 1*3W, vaikka MC-E on käsittääkseni 10W ledin (?). Tämä ei siis toimi (miksi ei)? Entä jos toteutan suunnitelman a. ? Mikä olisi silloin sopiva driveri?
Entä muuttuuko tilanne radikaalisti jos päätänkin tyytyä vain kahteen MC-E:hen? Mitä eroa on muuten constant regulator driverilla ja circuit boardilla? Viimeiseksi vielä, että millaisella akku/paristo -köntällä olisi hyvä lähteä liikkeelle kun vaadittu toiminta-aika olisi vain n. tunti?
E: Olisiko järkevä rakentaa jokainen valo omaksi systeemikseen? Eli siis, että jokaisella ledillä olisi oma virtapiiri+driveri. Saattaisko helpottaa urakkaa? Plussana vielä se, että jos jostain syystä jotain menee oikosulkuun yms. takia niin ei menisi kaikki valot samalla rykäyksellä.
Guuna muokkasi tätä : 08.12.2010 at 23.07 Syy: Lisäkysymys
odottele että XM-L vaimikäsenytoli tulee markkinoille. jouluksi lupasivat keväällä, en ole nyt uusimpia uutisia tsekannut.
Joo, XM-L to rule them all! Hinta on halba (n. 7 EUR/kpl Cutterilla juur ny ja ennen joulua mainostavat olevan saatavilla) ja virtaa voi tuupata speksien mukaan 3A asti, mutta esim. 1A virralla vastaa jotakuinkin XPG:tä. Oivallista! Optiikat sille vielä uupuu, mutta lonkalta veikkaisin esim. MC-E optiikoiden toimivan ihan kelvollisesti.
Pari-kolme XM-L:ää sarjaan ja TaskLedin HipFlexillä syöttää virtaa sen verran ku kokee tarpeellikseks ni luulis riittävän. Akuks joku sopiva 4S paketti.
Kirjanmerkit