Varo halpoja kopioita!![]()
MC KRAMPPI - Meillä ei venytellä!
Mud, sweat and coffeebreaks, since 2000
Sittenhän nuo pois kerätyt R-rungot voisi jakaa hyväntekeväisyyteen, pyöräilyn kehitysmaihin, esim. Suomeen. 1 kpl 58cm RS kiitos.
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Ehkä kannattaa lukea artikkeli ensin eikä Ohiampujaa...
Eli ilmeisesti kyse on tuosta seat tuben juuresta. No onhan se kieltämättä saman tyyppinen kuin Canyoneissa.
Nuo patenttiriidat toisaalta on kyl sellasia, ettei normaalin ihmisen kannata alkaa päätään noilla vaivaamaan.=)
Siinä Canyonin versio.
mun viis senttiseni Canyon GmbH >< Cervelo juttuun Cervelon sivuilla julkaistun jutun perusteella:
"Contrary to the statements in the article (Bike Europe article), the main hearing with the European Patent Office has not even occurred yet. It will be held on 24 November. "
Mun suomennoksella tuo tarkoittaa ettei asia ole ollut Euroopan Patenttitoimiston kuultavana kokonaisuudessaan, vaan ko. kuuleminen on luvassa 24 marraskuuta. Minun kalenteri sanoo 17.11.
Ootellessa
ja kun asia ei mulle kuulu silleen oikeesti
tai vaikka aikani kuluksi
lähden ajamaan. Cervelolla tietty.
Jaha, takaisin Suomessa. Lentokentällä viä.
Tosta patenttijutusta. Canyon on onnistunut patentoimaan satulaputken joka on " yläpäästään pyöreä ja alapäästään kantikas". Siitä on kyse. Samaa muotoa löytyy kyllä paljon aikasemmin fillareista, ihan metallisistakin rungoista todistettavasti ja siten patentti ei ole laillinen. Itseassa aiha harva hiilarirunko on töysin pyöreä etuvaihtajan korkeudelta mutta taas kyllä pyöreä yläpäästään. Canyon ei tule vaatimaan mitään korvauksia tai takaisinvetoja koska jos he häviäisivät jutun korkeimmassa oikeudessa, heidä voidaan haastaa vahingonkorvauksiin ja sillon he ovat kyllä liian pieni pulju...
Mitään takaisinvetoa ei ole menossa, vaan saksan soppa on ihan yhden miehen aikaansaaannosta. Saksan Cervelon entinen maahantuoja nyt vain sai kenkää ja on asiasta "hieman" hapan ja on antanut moisen julkilausuman joka ei pidä paikkaansa.
Näin tulkkaisin Mr. Vroomenin meille asiasta kertoman selityksen.
BTW, U.C.I säännöissä kai määritellään vaakaputki putkeksi joka yhditää emäputken ja satulaputken pään. Mitenkäs ISP-rungot on sitten laillisia...?
Mulla on sit mittaustulokset vertailukelpoisesti mitattuna kaikista uusimmista TT-pyöristä. Sen voi sanoa että ns. katkaistu siipiprofiili ei toimi ja fillareitten vastus on AINA erilainen eri puolilta mitattuna vaikka Trek ei moista näytäkään sivuillaan. Rattaat kun vaikuttaa aika paljon....
R5 oli hianoa ajaa muta ei kyllä ole S3 voittanutta kun sai ajopelia valita. R5 56cm menee mulla just kivasti uusilla mitoilla...S3 58cm/pykälää lyhkäsempi stemmi. Mulla kun on lyhyt selkä. Uusiin R-pyöriin ei sitten ole tarkoitus jättää spacereista yhtään.
R5Ca painaa n. 675g ja haarukka 280g. Geometria on tarkoitettu suoralle tolpalle eli se säästää n. 18g 3T LTD:ssä. Ohjainleekerinä tulee Cane Creek Aer joka säästää n. pari kymmentä grammaa. 33g vs. 64g mutta AER ei sisällä cap/ruuvisettiä.
R5 painaa n. 800g ja haarukka 320g ollen 2010' R3SL:ää n. 100g kevyempi.
Cervelo ei muuten tavoittele maailam jäykintä runkoa koska ajettavuus kärsii jossakin vaiheessa. Siksi uudet rungot tuppaavat keveneään. Toki uusi R5 on jäykempi kuin R3SL mutta ei ollut päivityksen syy. Joka nyt on R3SL:lä ajanut, tietää että jopa polkutekniikan erheet paljastuvat helposti kun vaihtaa moiseen joku halvemman hiilarinuudelin.
Oli myös puhetta millaisilla kiekoilla pyörät pitäisi toimittaa. Jos ratkaisu on nostaa pyörän hintaa tai tehdä halvempia runkoja, yleinen konsesus oli nykylinjan kannalla. Kiekot voi vaihtaa jos haluaa mutta runkojen ja haarukoiden laadusta ei tingitä.
S1 jatkaan tänävuonna samana kuin viime vuonna mutta hinta laskee hieman. Runko on kuulremma huomattavasti kalliimpi tehdä kuin halpa hiilari mutta sille linjallekaan ei lähdetä, ajettavuudesta ei tingitä.
P2 tulee uudella haarukalla, ilmanvastusta on taas viilattu pois.
P4 Evo:ssa on 25 päivitystä....eli kaikkea pientä muuttuu kaikissa pyörissä vaikka sitä ei äkkiseltään huomaa.
Käytiin Emman kanssa lenkillä ja sanailtiin ruokailussakin tovi. Mukavan oloinen tapaus mutta vasta livenä tajuaa mitä tarkoittaa 157cm maailmanmestaria...ajaa muuten mäkeä "ihan" kivasti...
Mulla oli mukana oma FFWD Powertap-takakiekko mutta ajoin lenkin uusilla Zipp:eilläkin vertailuksi. Samoin käytin omaa 3T LTD stemmiä suuremman jäykkyden takia myös. Zipp tuntuu pitävän laatunsa.No, saatamme silti ottaa niitä hyllyyn jonkun malliparin asiakkaitten pyynnöstä. Samoin Assos-tavaraa tulee, ei kyllä läjäpäin mutta tärkeimpiä tuotteita. Vittorian tuubeista, Pitstop-paikka-aineesta ja Zipp-venttiilinjatkoista tuli kyllä kiintiö täyteen. Sinä on kolme joita en ittelle ikuna laita jos on tarkoitus ajaa suht. huoletta. Myös asiakkaiten halukkuus vaihtaa Arione Rotor-satulaan alkoin kummasti tuntua varsin perustellulta, muutenkin kuin 100g kevennyksen suhteen. Ei Arionella voi ajaa tällä painolla yli 3h...
Samu Ilonen muokkasi tätä : 21.11.2010 at 06.38
Hukkapätkä (173cm) himoitsee kovasti Cervelon S2:ta. Aikaisemmasta postauksesta löysin tiedon, että ainakin Sastre ajaa / on ajanut 51cm rungolla. Löytyykö kokemusta / mutua oikeasta mitoituksesta?
Kiitos jo etukäteen.
Itsellä mittaa myös n. 173 cm, jalan sisäsauma n. 79 cm (lyhyt selkä). Oma pyörä Cervelo S1 kokoa 51, 11-senttisellä stemmillä. Ensimmäisen kuuden tuhannen kilometrin perusteella just eikä melkeen oikea koko. S1:ssä sama geometria kuin S2:ssa.
Huomion arvoinen seikka on satulatolppa, joka on sen verran lyhyt että mun säädöillä siinä on ehkä korkeintaan sentti nostovaraa. (En tiedä onko S2:ssa sama tolppa kuin S1:ssä)
2010' mallissa on sama, 2011 ja muissa ei.
Liian pientä ei kannata ostaa suoraan, koko tuossa mitassa vähän kiinno tarvittvasta dropista ja jalkojen mitasta.
-- not fast but furious --
Täytyy kattoa kun saat ittellekin uuden fillarin jos lähtisi käymään siellä Uudessakaupungissa sen kanssa. Samalla tietty voi ottaa jokun muunkin pyörän mukaan. Menee kyllä ensivuoden puolelle. Meillä on joku kymmenisen demo-Cerveloa yleensä kokeiltava. Road, TT/tri, track.. Vähän riippuu päivästä missä ne menee. Nillä kun voitettiin useita Suomen mestaruuksiakin tänävuonna erilajeissa ja luokissa.
Samu, Onko 2011 hinnat jo tiedossa ts. joko kannattaa kysyä tarjouksia tulevan kauden ajopeleistä?
Eikös jotkut sprintterit aja jopa geneerisillä OEM-stemmeillä niiden jäykkyyden takia?
Miten ihmeessä nämä stemmit voi notkua? Taitaa kumminkin olla niin, että stemmi kiertyy? Sekin tuntuu oudolta silä kiertojäykkyys on aika hurja ja stemmit tavalisesti suhteellisen lyhyitä. Taidan jossain sopivassa välissä laskea paljonko ohjaintanko kiertyy. Mitenköhän suurella voimalla tankoa oikein väännetään?
FSA-99 ei oli kiertojäykkä temmi edes 100mm mitassa. Muut tähän päivään mennessä mun kokeilemat kannattimet ovat olleet riittävän jäykkiä tälle lyhyelle laihalle läskille. Mä en tosin ole ihan hifistelijäherkkä näiden fillarinromujen kanssa.
6.7 WTF/kg
Useimmiten "löysyys" löytyy haarukan suunnalta ja myös pino spacereita pahentaa asiaa. Siksi R-pyöriin ei ole tarkoitus enää jättää yhtään spacereita 2011' R5/R3 malleissa.
3T kaikki stemmit on minusta ihan riittävän jäykkiä. LTD vaan on vähän jäykempi minusta. Viime kesänä maantien M-40 luokkaa dominoinut Sammy ajaa 140mm ARX Team:illa. Enkä kuullut sanaakaan koko kesänä mistään ylimaalllisesta notkumisesta. JA 140mm on piitkä. Mulla kun on niitä hyllyssä yleensä kaikki mitat ja kulmat.
Samu Ilonen muokkasi tätä : 01.12.2010 at 12.24
Useita mestaruuksi... Dominoi...
Uudessa Fillarissahan näytti olevan juttu kauden mestareista ja heidän pyöristään. Itse pongasin tuosta jutusta yhden C:n. Taisipa siellä olla aika tavalla enemmän noita "halpisosista kasattuja fleksaavia makaronejakin".
Joskus Cervelon nykymittoja lähellä olevaa pyörää haukuit retkipyöräksi. Nyt nuo mitat ovat sitten ilmeisesti parhaat mahdolliset.
Ei niissä R-pyörän geometrioissa ole minusta kovin suurta eroa vanhoihin kun ohjainlaakerin yläkooli on sentin matalampi ja spacereita ei ole tarkoitus olla mielummin yhtään. Jos emäputki on nyt 13mm korkeampi nyt 56cm rungossa niin ollaan kyllä aika samoissa kuin ennenkin. Rungon stack ilmoitetaan ilman ohjainlaakerin yläkoolia ja spacereita joten muutos vanhaan on käytännössä minimaallinen. Tosin minusta kaikki merkit saisivat ilmoittaa vakio-yläkoolin korkeuden myös vaikka sen saa vaihdettua, useimpiin, laakereihin. On tuossa tullut vaihdettua muutamiin muihin merkkeihin matalampia yläkooleja kun on ollut jotain kamalia 3cm tötteröitä.
Se miksi Reach on muuttunut hieman johtuu selviää paremmin täätä:
http://www.cervelo.com/en_us/enginee...presentations/
Eli Reach:in kasvua on hiukan muutettu loogisemmaksi. Taaskaan muutos ei ole läheskään niin mullistava jos sitä vertaa esim. jos merkki x alkaisi käyttämään yhtä lineaarista reach-mitoitusta.
Eli pilkkua on viilattu kovasti.
Veikkaampa että esim. Cube ja monet uusinta tehniikkaa seuraavat saku-merkit siirtyvät käyttämään BBRight keskiötä jon vuoden kahden sisällä ja heivaavat huonomman BB30 keskiösysteemin.
On mielenkiintoista nähdä SRAM:in 900-kampi joka on tehty BBRight standardiin. En ola sitä viä nähnyt mutta uusissa R3 pyörissä sellaiset tulee.
Veikkaan myös että seuraavassa Colnangon lippulaiva-rungossa tulee olemaan yhä neliskanttisempi vaakaputki mista on jo viitteitä C59 rungossa.![]()
![]()
Niin se vaan menee. Seat stay:t pienenee, chainstayt levenee, viistooputket muuttuvat Squaoval-kopioiksi tai sitten "aeropyöriksi". Tulevaisuus on aika helppo nähdä monella merkillä. Todellisia uutuuksia odotellessa. BBRight lienee tärkein keksintö viimeisen 5 vuoden sisällä maantiepuolella. Tai tuleeko muuta mieleen?
Samu Ilonen muokkasi tätä : 25.11.2010 at 13.56
Samat jorinat Radarilla...
http://www.bikeradar.com/news/articl...-cervelo-28532
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
Kirjanmerkit