Köyhän ei ole varaa ostaa halpaa, vai miten se menikään. Minulla ei vielä ole Rohloffin napaa, mutta olen aikeissa vaihtaa siihen muutaman vuoden kuluttua, kunhan nykyiset ketjuvaihteeni kuluvat loppuun. Ainoa minua enemmän häiritsevä asia on kiertovaihtaja. Käyttäisin mieluummin liipaisimia tai jarrukahvaan yhdistettyä vaihdevipua. Mutta jos vaihteet naksuisivat sekä navan että vivun päässä, niin kuin ammoisen Sachs Commanderin takavaihtajassa, vaijerin säätäminen olisi hankalaa.
Joskus halpakin voi olla kyllin hyvä. Bilteman lastenkuljetusperäkärry on palvellut meitä jo 5 vuotta (viime aikoina vain sateella tai kiireessä, kun pojat ajavat muuten itse), ja vuoden tai parin päästä se saattaa vielä vuosia palvella jotakuta muuta, kunnes runko tai kiekot ruostuvat puhki. Weber-kärry olisi toiminut samalla myös rattaina ja olisi ollut mukavampi käyttää, mutta emme tienneet siitä.
Biltemasta ostettu Shimanon napadynamo on toiminut vaimoni pyörässä jo pari vuotta, eikä polttimonsyöjäksi moitittu lamppukaan ole syönyt vielä yhtään polttimoa. Minun pyöräni SON28 on ehkä saanut kovempaa käyttöä, sillä sen laakerit piti muutama vuosi sitten vaihdattaa takuuseen kahden vuoden iässä. Kun Shimano hajoaa, sille ei voine tehdä mitään. Pohjimmiltaan kyse on siitä, haluatko maksaa vähän kertakäyttöisestä vai paljon pitkäikäisestä tuotteesta? Rohloff ja Schmidt huoltavat tuotteitaan takuuajan päätyttyäkin.
Kirjanmerkit