Lainaus Alkujaan tämän lähetti hkultala Katso viesti
Maantiepyörissä ja TT-pyörissä tuntuu usein tulevan erilaiset kiekot vakiona, miksi?

Painotetaanko maantiepyöräss enemmän keveyttä ja TT-pyörässä ilmanvastusta?

Onko tähän jotain muita syitä? Vaikuttaako kiekon ominaisuudet jotenkin merkittävästi ajo-ominaisuuksiin?
Maantiepyörällä pitää pystyä nopeisiin kiihdytyksiin ja hidastuksiin, kun TT-pyörällä ajetaan tasaisen tappavaa vauhtia yksin ja ilman peesiä. Tämän takia käytetään myös korkeaprofiilisia/levykiekkoja jotta ilmanvastus on mahdollisimman pieni, samalla levykiekko on hidas kiihdyttää vauhtiin mutta sen avulla nopean vauhdin pitäminen on helpompaa. Vertaa esim.

FFWD F4R



FFWD Disc 700c