Ensimmäinen led valoni alkaa olla valmis.
http://i163.photobucket.com/albums/t...D/S4021551.jpg
Jyrsin koulussa jäähdytys reiät, toiset samanmoiset vastapuolella.
http://i163.photobucket.com/albums/t...D/S4021553.jpg
Driverille löysin pienen muovirasian johon sulatin tinakolvilla reiät johdoille ja liimasin kuumaliimalla driverin/johdot kiinni.
http://i163.photobucket.com/albums/t...D/S4021554.jpg
Ja katkaisija löyti paikkansa siitä.
Ja sitten ei kun pimeätä hakemaan![]()
Noh.. Toimi se ainakin 15 minuuttia hienosti. Valo on hyvä kaupunki ajeluun ja kuvio on hyvä. Hetken aikaa kun ajelin ja hain lampun suuntausta kohdilleen niin tuli mieleen että kokeilen onko lämmennyt yhtään. Oli noin 30-40 asteinen eli aika hyvä. No sitten luukku kiinni ja samalla hetkellä ledi sammui. Luukku auki ja ledistä puuttui kokonaan se pehmeä linssi. Jäi huonoon asentoon ja heijastin rikkoi sen. Noo, uutta lediä tilaukseen
.
Nyt on taas ajankohtaista hieman uusia akkuja. Joko erilaisiin onnettomiin yhteensattumiin tuhoutuneiden tilalle tai muuten vaan. Eli haussa on erillisä suojaamattomia lipo kennoja. Tässä mitä itse löysin. Tietääkö kukaan eurooppalaista weppikauppaa joka olisi vihkiytynyt tähän.
Sitten oma kartoituksen tulos
http://www.dealextreme.com
+ Hinnat ja valikoima
- Ihan täyttä varmuutta ei aina ole onko saatu tavara kuranttia vai ei
- Toimitusajat kiinalaisen perinteen mukaan. Lähetetään jos muistetaan.
http://www.batteryspace.com/
+ Valikoima
+ Datalehdet saatavilla
+ Kennot saa tarvittaessa juotosliuskoilla varustettuna
- Hinnat
- Toimitus suomeen hankalaa (lukekaa niiden shipping info)
Muita jenkki kauppoja. Kommentit samanlaiset batteryspacen kanssa.
http://www.all-battery.com/index.aspx
http://www.battery-notebook.com/index.htm
http://www.batteryjunction.com/
Eli löytyykö euroopasta vastaavia puljuja. Noissa jenkkikaupoissa tökkii alv+tulli+rahti jolloin hinnat pompsahtaa yli sietorajan. Eli etsinnässä olisi batteryspace.de tyyppinen webkauppa. Hyvät naiset ja herrat, ehdotuksia otetaan vastaan.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
http://www.conrad.de - Suolaiset hinnat ainakin akuissa, toisaalta täältä saa mitä vain.
http://www.pollin.de - Juuri nyt huono valikoima akkuja, joskus täältä saa halvalla kaikkea kivaa. Pari kertaa olen tilannut, ainakaan minun tilauksiani eivät osaa pakata nätisti, vaan kamat laitetaan laatikkoon ja saattavat siellä murjoa toisiaan matkan aikana. Pehmusteet laitetaan lopuksi kamakasan päälle. Kaikki tärkeä on kuitenkin tullut ehjänä perille, muutama vääntynyt mikropiirin pinni on ollut.
Eipä tuosta juuri apua taida olla, itsekin kaipaisin vinkkejä ensimmäisen akkuparin ja laturin hankintaan. Pitää kuitenkin ensin lukea muutama sivu tästäkin aiheesta, tuskin kaikkia 113:a tarvitsee![]()
Vaikuttaa houkuttelevalta paikalta. Mulla on tuo akkuporakone, maksoin siitä 69,90 kotosuomeen.
Oli tylsää ja lamput ladattuna, kävin vähän vertailemassa. Mielenkiintoista on se, että 3X DSXOI näyttää varsin siniseltä ja jopa hivenen heikommin kauas kuin 4xDSXOI joista kahta ajetaan puolella virralla. On niissä vain kummasti vaihtelua.
On muuten leveä pyörätie julma valotehon hukkaaja. Kapealla polulla tulee ihan erilailla valoisan tunne.
Camera: ISO 200, 2.8 ja 2sec, kauppapyörän satulaan kiinnitettynä eli ei ihan optimikorkeudella.
Edit_ ja anteeksi kaikilla pikkuläppärin ruudulta näitä katsoville. En jaksa enää pienentää, vaikka varmaan totean liian isoiksi kun otan koneen telakasta ja näytöstä irti.
3-ledinen 3xP7 DSXOI 2,5A virralla. Tämä on siis viimevuotinen proto. Jukolan viestissä ja monessa muussa päteväksi osoittautunut.
4-ledinen 4xP7 DSXOI (eri erää kuin ylläolevat) joista 2x 2,5A ja 2x 1,3A toinen ilman heijastinta
Sitten säästömoodi eli nuo 2x1,3A joista siis toisessa ei heijastinta
Ja koska kaikki ei ole sitä miltä näyttää,
sokerina pohjalla "hyvä myyntikuva" vaikka kiinanpoikien lamppuun. Valotukset jotain muuta kuin yllä... Jalustalla tuosta sais ihan selkeän vielä. edit_ taivashan näyttää ihan samalta kuin jossain kiinaihmeen myyntiesitteessä![]()
![]()
Tuo Conraatti on vähän kuin sakemannien Clas Ohlsoni, eli myyvät kaikkea elektroniikka ja sähkövehjettä maan ja taivaan väliltä. Heidän paperiluettelonsa on muuten tajuttoman tiiliskivimäinen - siinä jää niin Bilteman kuin Ikeankin luettelot kauaksi jälkeen!
Itse olen sieltä jo vuosikausia tilannut kaikenlaista kamaa liittyen pienoisrautatieharrastukseeni. Sinänsä puoti on sekä maksujen että tomituksien suhteen erittäin luotettava, mutta sieltä tilatessa on hyvä olla varsin hintatietoinen - kaikki kama ei siellä välttämättä ole hinnaltaan kilpailukykyistä! Lisäksi kyseisellä firmalla on paljon tuotteita ihan omalla "Conrad" merkillä ja nämä saattavat olla hyvinkin heikkoja kiinalaiskopioita ihan tunnetuista täysin samannäköisistä tuotteista, näin ainakin tuolla "modellbahn" puolella!
Oliko tossa 7 xpg pohjalevyssä mahdollisuus kytkeä jokainen ledi erikseen? Vaikuttaisi setiltä johon tämä rakentely päättyy... Tuskin enempää lumeneita tankovaloon kaipaa kuin mitä tuo maksimitehoilla tuottaa. Valokuviokaan ei näytä hullummalta tankokäyttöön, vai meinaatko vielä viilata linssien kanssa?
Ledit on kytketty valmiíksi sarjaan, mutta levyllä on katkaisukohdat valmiina. Linssi on tuo mikä siitä tuli, taito ei riitä sen kanssa roplaamiseen, toisaalta siihen ei ole juuri tarvetta. Lamppua on nyt testailtu tosioloissa, ja ei voi muuta sanoa, kuin että hyvin se pelittää. Akun kiinnityksessä onnistuin sen verran ryssimään, että kerran tippu matkalla, onneks ei missään pahassa kivikossa.
Nähtävästi 4 * XP-G levyssä on samanlaiset katkaisukohdat, ainakin siltä näyttäisi kuvien perusteella. Ite mietin, että kokeilisin vaihtaa Kiina-ihmeeseen tuon 4:n ledin levyn+optiikan ja käyttäisin lampun alkuperäistä ajuria ledit rinnan kytkettynä.
Mutanaama, millä tavalla kiristät tuon 7 ledin levyn kiinni lamppuun? Optiikan ja etukehän avulla?
Kyllä, optiikan ja lasin avulla. Tein sen ensimmäisen kötöstelyn ihan vaan irtoledeillä, kolmekin riitti ja virtaa lediä kohden sai 800mA, mikä ei kauheen huono vaihtoehto ollu.
Vihdoinkin pääsi ulkoiluttamaan reginaa, tai oikeastaan kahta. Jälki oli niin vakuuttavaa että päätin tankoonkin rakentaa vastaavan ja unohtaa 7upin, teho n 6,5W http://picasaweb.google.fi/ravintokuitu/LedHeadlight#5523529415969429090.
Hyvän näköistä keilaa![]()
Onkos mitään muuta vaihtoehtoa 18650 -kennojen pidikkeeksi kuin nuo LuminousDIY:n myymät http://www.luminousdiy.com/Light%20K...ts.htm#holders ?
Ja onko noista kokemuksia? Hakusessa olisi pidike 4 kennolle ja vielä sen muotoinen, että kennot ovat vastakkain.
Ideana olisi purkaa DX:n Taikaloisteen akkupaketti ja latailla kennot aina erikseen, kun tuossa akkupaketissa ei ole minkäänlaista balanseria.
Itekin luin jostain aiemmin, että tuossa akussa ei olisi balanseria. Tässä kun katson akun suojapiiriä, niin siitä lähtee kennojen suuntaan kolme johtoa, B-, B+ ja BC. BC menee sarjaan liitettyjen kennoparien väliin. Tuo vähän haiskahtaisi siltä, että tuossa suojapiirissä olisi jotain balansointi ominaisuuksia, vai kuinka?
Voisitko hieman perustella, miksei olisi balanseria
Joo, anteeksi. Oli aika vähäinen tuo informaatiosisältö tuossa edellisessä postauksessani. No sitä se tulee olemaan tässäkin...
Arvaukseni balansoinnin puutteesta perustuu ajatukseen, että se toimii riittävän hyvän ilmankin, niin miksi laittaisi siihen ylimääräisiä komponentteja. Koitin etsiskellä kuvia ko. akkupaketin suojapiirikortista sitä kuitenkaan löytämättä. Vastaan tuli kuitenkin muutamia irrallaan myytäviä kahden kennon kortteja, joissa yhdessäkään ei ollut tasausta. Näyttäisi myös suurin osa itse suojapiireistä olevan sellaisia, jotka eivät tasausta tue.
Sekin on itselleni hieman epäselvää, kuinka tuollainen 'passiivinen' eli kennoja purkava tasaus tehdään kertomatta siitä laturille ja tämän jälkeen laturi vielä pystyisi lopettamaan latauksen johonkin jännitteeseen/virtaan. Ehkä se käytännössä toimiikin, en tiedä.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen saataisiin varmaan helpoiten vastaus, jos jollakulla olisi postata kuva tuosta kyseisestä akkupaketista, tai siis sen suojapiirikortista.
-
Menni (ei taaskaan asiaa...)
Mie voin näpsäistä siitä kuvan illalla, jos vain muistan.![]()
Ainakin RC-puolella akkupakettien kennot balansoidaan erillisellä johdolla laturiin. DX:n lampun ja laturin välillä ei mene kuin latausjohto, joten siitä ajattelin että siinä ei ole balansointia. Mutta foto olis kuva, kun en ole itsekään vielä akkua avannut.
Täältä pitäisi löytyä nyt kuva tuosta piirilevystä.
http://picasaweb.google.com/jouni.hamalainen/Temp
P- ja P+ lähtevät lampulle päin ja loput kuten aiemmin kirjoitin.
Tämmönen piiri tuossa näyttäisi olevan:
http://datasheet.sii-ic.com/en/batte...on/S8232_E.pdf
Invisigoth muokkasi tätä : 06.10.2010 at 19.04
Elektroniikkaguruille kyssäri. Suunnitelmissa diy-valo 3 x XPG, ajuriksi ajatellut Tukevaamiestä. Siihen kun saa erillisen himmenninpotikan.
Eli: voiko koko valoa käyttää yhdellä potikalla, jossa olisi myös päälle/pois kytkin? Elikkäs semmonen kun esim. jossain autostereoissa, nappi ääriasennossa vastapäivään niin pelit seis. Kääntö myötäpäivään -naks päälle- ja enemmän kääntämällä kirkkautta lisää.
Tuota sivua kun tavailin, niin jokseenkin kaikki muu on selvää.
http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut747
Mielipiteitä tästä ratkaisusta noin yleensä? Vaihtoehtoja (ajurille)?
Mutta eikö tuossa ole kuitenkin molemmille akuille omat latauspiirit![]()
Itse en ainakaan latauspiirejä tuosta löydä yhtään kappaletta.
Kahden kennon suojapiiri on tuo S8232 ja sen kaverina on fetit kytkemässä akkua irti ulos lähtevästä piuhasta.
STC5NF20V (tai jotain vastaavia) fettejä on kahdet (arvatenkin) rinnakkain.
Tuollainen suojapiirihän ei normaalisti tee mitään. Ainoastaan jos laturi hajoaa (esim. alkaa syöttää liikaa jännitettä) tai kuorma yrittää syödä akun liian tyhjäksi, piiri irrottaa kennot kuormasta/laturista. Suojapiirin datalehdestä voi vakoilla mitä milloinkin tapahtuu.
-
Menni
Kuinkas http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18073 tällaisen copperbasen kiinnitys ja kontakti kannattaa tehdä alumiiniseen lampunrunkoon? Kontakti pitäisi saada tietysti mahdollisimman hyväksi että lämpö siirtyisi runkoon mahdollisimman tehokkaasti. Pitäisikö kupariosa vaan kylmänviileästi liimata lämpöäjohtavalla liimalla runkoon, jolloin koko kupariosan pinta-alan saisi käyttöön, vai reilusti vaan lämpöäjohtavaa tahnaa väliin ja kevyt puristus. Ilman mitään väliainetta on kyllä hankala saada kunnon kontaktia, sillä rungon ja basen mitoitus on melkein pakko parin kympin välyksellä.
Olen vähän piirrellyt sorvattavaa lampunrunkoa jo ja voisinkin laittaa siitä illalla kuvan tänne arviotavaksi.
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Kirjanmerkit