Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
Mistään mitään en tiedä, mutta yleinen uskomus tosiaan on, että laturi olisi constant current & constant voltage. Virta on siis rajattu max 1A(?) ja jännite max 8.4V. Kun akun jännite saavuttaa 8.4V, syntyy balanssi jännitepotentiaalien kanssa, eikä virtaa enään kulje. Eli mitä siten tapahtuu? Ei mitään.

Tällaiseen laturiin on myös helppo rakentaa ilmaisin täydelle akulle. Kun virta pienenee riittävän alas, on akku täynnä.

Akussa on mitä ilmeisemminkin kaksi kennoa sarjassa ja kaksi rinnan. Niin kauan, kuin kennojen jännitteet on balanssissa, homma toimii hyvin. Ajan kuluessa balanssi alkaa kadota ja siksi kennoilla täytyy olla suojapiirit. Kullakin kennolla on todennäköisesti suojapiirit erikseen.
Minäkään en väitä kovin paljoa asioista tietäväni, mutta alkuperäinen tarkoitus olikin myös vähän koittaa selvittää, tietääkö lampun maahantuojakaan...

Tuohon "mitä sitten tapahtuu" -kysymykseen olisi mukava saada ainakin yksi vastaus. Kun jännite saavuttaa sen 8,4 volttia ja virta alkaa pienentyä kohti nollaa ("topping"), katkaiseeko laturi jossain kohtaa virtapiirin kokonaan (0V 0A) vai yrittääkö se ladata akkua ihan niin kauan kuin laite vaan sähköverkossa kiinni on (8,4V ja jotain minimaalisia ampeereita). Jos ei katkaise, niin eihän sitä sitten voi seinään kiinni unohtaa, ja siinä tapauksessa ottaisin mieluummin jonkun muun laturin. Tieto, että lisäksi akun suojapiiri tasapainottaa sarjassa olevat kennoparit olisikin sellainen bonus, että homma alkaisi jo kuulostaa ammattitaitoisesti tehdyltä (rinnan olevien erillisestä seurannasta ei kai hyötyä olisi, joku voi korjata jos olen väärässä?).