Ja niin halpakin varmaan?Mitä nyt isä ei omille lapsille rakentaisi?
![]()
Ja niin halpakin varmaan?Mitä nyt isä ei omille lapsille rakentaisi?
![]()
Vaan eipä tarvitse enää miettiä minkä fillarin muksulle ostais, kun sopivasti löytyi Islabikes Beinn 20 large huutonetistä sopuhintaan
Viime vuoden malli, värityksenä mustaa ja purppuraa ja muksu oli ihan täpinöissään
Kun edellisellä romurautapyörällä tuli jo reilusti yli 10km lenkkejä tehtyä, niin tällä varmaan voidaan tuplata jo kilsat.
Pakko kyllä kehua fillarin laatua ja osavalintaa. Britit näköjään osaa todellakin rakentaa muksuille fillareita. Two thumbs up!
"When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin
"Jonesin" haarukasta ja ohjaustankoviritelmästä varmaan voi olla montaa mieltä, mutta muuten mielestäni aika komea munamankeli
Islabikesin 14" tuli jo aiemmin hommattua tytölle, mutta nyt piti sitten heittää apupyörät alle, kun polte on kova ja taidot ei niin kovat... Tasapaino periaatteessa on olemassa potkupyöräilystä, mutta tytön painaessa 13kiloa ja pyörän painaessa ~puolet siitä ei oikein vielä voimat riitä pyörän käsittelyyn. Pyörän koko sinänsä tytön pituuteen nähden on kohdallaan ja satulaa ei voi ala-asennossaan pitää, että polkeminen onnistuu.
Apupyörät otin varmuuden vuoksi tilatessa islalta ja nyt on osoittautunut, että ne ei niin kovin erinomaiset ole sillä niiden korkeutta ei voi säätää ollenkaan. Pitää siis pistää apupyörät ruuvipenkkiin kiinni ja vääntää, että saa niitä "nostettua" korkeammalle...![]()
Emmä nyt ainakaan sinne lähe
Noin siis toukokuussa. Nyt otettu hieman takapakkia muutaman kovavauhtisen pannuttamisen jälkeen. Ei suostu enää ajamaan ilman apupyöriä. No apparit väännetty sen verran ylös etteivät juuri maahan koske, mutta tytöllä on nyt takaraivossa turvallisuuden tunne ja meno maistuu.
Tommaso Primavera - Pannuhuoneen Fausto Coppi
Meidän poika sai viime kesänä 3-v lahjaksi 14 tuumaisen Cnocin ja parin viikon päästä ajoi sillä jo sujuvasti. Apupyöriä en koskaan edes tilannut eikä ole ollut tarvettakaan. Ekat pari viikkoa kokeili pyöräänsä aina välillä ja välillä taas tykkäsi "ajaa" vanhalla Rothanillaan, jolla oli harjoiteltu jo alle 2 vuotiaasta alkaen.
Cnocista nappasin etujarrun pois ja pelkän takajarrun kanssa on menty tämäkin kesä pojan ollessa nyt neljä. Takajarrukin riittää tuon painoisen lapsen pysäyttämiseen muutamassa metrissä. Alussa viime kesänä vaikeinta oli liikkeelle lähteminen ilman vanhemman apua ja sitä harjoiteltiin vielä tänä vuonna alkukesästä. Nyt se sujuu jo hyvin melko jyrkkään ylämäkeenkin ja tuollaisia 5km lenkkejäkin on jo tehty. Hieman myös poikettu metsäpoluilla maastoajoa harjoittelemassaRohkeasti vain siis liikkeelle uuden fillarin kanssa. Parit ekat testit ottavat toki vanhempien selän päälle, kun pitää kyyryssä juosta lapsen perässä.
Onko ehdotuksia 5v lapsen pyörän kooksi? Hän on 110cm pitkä ja tähän asti ajanut 16 tuumaisella 1v Tuntsalla ilman apupyöriä tuollaista 20km päivälenkkiäkin kulmilla pyörimisen lisäksi, 27km tähän mennessä pisin ajettu matka rauhallisella kruisailuvauhdilla. Nyt hän veti elämänsä ensimmäiset kunnon lipat, hiekkapohjalla reilussa alamäessä lähti homma lapasesta ja sitten olikin jälki sen näköistä (kypärä rikki, pää ei pintaa enempää onneksi). Tuota surmansyöksyä kun katselin niin tuli mieleen, että onkohan tuo 16 tuumainen Tuntsa jo liian pieni? Että tuleeko se kovemmassa vauhdissa tuleva "vempuilu" siitä, että pienellä pyörällä ei voi päästellä miljoonaa ilman, että joka ikinen pieni töyssy aiheuttaa "ohjaamossa" valtaisat taistelut? Ei ole itse tullut ajettua liian pienellä pyörällä alamäkeen, mutta voisi kuvitella, että se on aika tarkkaa puuhaa kovemmassa vauhdissa?
Olimme ajatelleet mennä sovittelemaan jotain 20 tuumaista. Merkki/malli ei ole vielä selvillä. Avainsana olisi löytää sellainen pyörä jolla pidemmätkin matkat menisi mukavasti. Tunturin 16 painaa meinaan samanverran kuin oma muutaman vuoden vanha Tuntsa ja olisi se 3 vaihdetta jo kiva pidemmille matkoille lapsellekin. Niin ja emme ole mitään himopyöräilijöitä, silloin tällöin käydään pienillä päiväretkille pienet lapset häksällä istuimissa ja itsellä alla Niskahiki ja Tuntsa hybridit![]()
Jep, lähinnä tuossa on ollut ongelmana, että tyttö kammoaa vauhtia tuolla uudella pyörällä yli kaiken. Alkuun apupyörien kanssa, kun pyörä liikkui puoli metriä veti hän jarrut kiinni. Ilman apupyöriä tuli vaan itku metrin jälkeen, kun kainaloista vähän kannattelin - ei riittänyt älli vielä polkemiseen siinä vaiheessa. Lisäksi ei tunnu voimat riittävän polkemiseen vielä kunnolla. Tasaisellakin välillä vaikeuksia päästä liikkeelle. Odotellaan, että pikkuhiljaa rohkeus kasvaa ja tulee lisää muskelia niin alkanee ajaminen sujua paremmin. Kilometrin lenkkejä tekee jo hyvin kuitenkin apupyörien kanssa, vielä pysyy kävellen perässä kyllä
Jarrut olen pitänyt molemmat kiinni alusta pitäen lähinnä siksi, että oppii sen alusta asti. Vielä ei ole suurta ymmärrystä kummasta vivusta mitäkin tapahtuu vaikka paikallaan ollessa on asian todennut "tuo on etujarru, tuo on takajarru" katsellessaan mistä vivusta mikäkin länki heiluu..
Vanha "keijupyörä" (spessun hotwalk potkupyörä) ei ole pahemmin ajossa ollut apupyörien laittamisen jälkeen. Ja tyttö on niin pitkäkoipinen, että se fillari on jo aivan liian pienikin. Sillä tosin vauhtiin ei ole samanlaista kammoa ole, eikä ole ollut (vaikkei jarruja olekaan...).
Lisäksi tyttö huomauttelee isäänsä risteyksissä jo "ET KATSONUT TULEEKO AUTOJA"....
Emmä nyt ainakaan sinne lähe
Meillä ainakin kainaloista roikottaminen oli täysin väärä liike. Ei lapsi yrittänyt juurikaan edes pysyä pystyssä, kun vaan roikkui/nojaili sinne tänne. Kun kerran tasapaino on opeteltu potkupyörällä (sama oli meillä), niin pidä pyörää pystyssä satulan alta. Tällöin lapsi joutuu hakemaan edes itselleen tasapainon ja muutaman metrin jälkeen voinet jo kuskin huomaamatta irrottaa otteen pyörästä.
- Kauas on pitkä matka. Painava on raskas kantaa.
Meillä 5-vuotias ajaa 20" Cubella, paino vähän inhimillisempi ja runkokoko aika pieni. Fillari-lehdessä oli näistä testi toissanumerossa, siinä on hyvää perusasiaa muksujen pyöristä ja mitoista. Tässä on sitten käsijarrut ja takana pakkavaihteet, eli respectiä tulee muilta muksuilta.![]()
Aina ajetaan, kun keritään.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Näin. Otin Cnoc 14:sta polkimet pois, neiti (tuore 5v./110 cm) jatkoi sillä Rothanilla oppimaansa pari viikkoa, jonka jälkeen polkimet paikalle ja fiu. Tunnustetaan, että opetteli alkukesästä polkemisen appareilla. Näin sitten polkemisen ja tasapainoilun yhdistäminen sujui tyystin kaatumatta. Täytyy vaan pyytää serkulta 16-tuumainen piakkoin tilalle...
MoreCowbell++
Poika reilun 1,5v ja saattaisi olla aika aloittaa harrastus.
Ööh. Eihän vain jossain olisi Rothan jäämässä pieneksi, tai kenties jo jäänyt? Oulussa pääsisi hyvään kotiin.
Mitenkäs nuo Kettlerin potkupyörät; (http://www.kettlerkidsxshop.eu/kettler-running-bikes/). Olisiko niistä kellään antaa käyttökokemuksia?
Ihan fiksun oloisia, ainakin nuo missä on ilmarrenkaat. Täysmuovirenkaat mahtavat olla aika kovat pienellekin istujalle vaikka vaippa kenties toimii vaimentimena.
Hippo muokkasi tätä : 07.08.2010 at 01.35
Kiitos vinkinstä! Käytiin ostamassa Cube 200, Princess väritykselläYllättävän hyvinhän tyttö ajoi uudella pyörällä, hidasajossakaan ei ollut mitään ongelmia vaikka olisin voinut vannoa, että tulee olemaan pyörä kaulassa vähän väliä...Ainoastaan käsijarrujen kanssa on sellaista vaikeutta, että hän valittaa, että on hankalaa. Kahvoja säädettiin siten, että kahvan matka on ns. lyhyempi, joten jarrun kahva tulee lähemmäs ohjaustangon kahvaa. Lienee tottumiskysymys. Ja lisää tarvitsee saada nyt harjoitusta, että jos jarrutustilanne tulee äkkiä niin jarru kans löytyy. Tikkien poisto on parin päivän päästä jotta olisi kiva jos uusia ei heti tulisi...
Onko noissa Islabikes-fillareissa kumit kestänyt ehjinä? Mietiskelin pitäisikö Beinn 24 pyörään ottaa nuo pistosuojatut renkaat 30£ lisähintaan vai pärjäisikö vakiorenkailla. Pyörä tulossa Helsinkiin.
Meillä ei pojan 24: ssa nuo kumit kestäneet, sai vaihtaa/paikata sisäkumia turhan usein. Eikä ajettu missään metsissä, vaan ihan koulumatkaa ja kavereiden luo asfaltti- ja hiekkateitä. Nyt kun hankittiin keväällä Beinn 26 otin siihen ne Marathonit, eikä ole tarvinnut toistaiseksi ruveta paikkaushommiin. Ota siis vaan pistosuojatut saman tien, ihan kohtuuhinnallakin ne tuossa yhteydessä saa.
"I had pains in places where I didn't know I had places"
- Sledge Hammer -
Joo niin ajattelinkin. Tilattaessa sanoivat että on ko. kumit loppu, mutta vartin päästä soittivat että löytyikin varastosta vielä yksi pari.Alkujaan tämän lähetti samil![]()
Onko noissa Islabikes-fillareissa kumit kestänyt ehjinä? Mietiskelin pitäisikö Beinn 24 pyörään ottaa nuo pistosuojatut renkaat 30£ lisähintaan vai pärjäisikö vakiorenkailla. Pyörä tulossa Helsinkiin.
Meillä ei pojan 24: ssa nuo kumit kestäneet, sai vaihtaa/paikata sisäkumia turhan usein. Eikä ajettu missään metsissä, vaan ihan koulumatkaa ja kavereiden luo asfaltti- ja hiekkateitä. Nyt kun hankittiin keväällä Beinn 26 otin siihen ne Marathonit, eikä ole tarvinnut toistaiseksi ruveta paikkaushommiin. Ota siis vaan pistosuojatut saman tien, ihan kohtuuhinnallakin ne tuossa yhteydessä saa.
samil muokkasi tätä : 17.08.2010 at 13.16 Syy: lainaus
"I had pains in places where I didn't know I had places"
- Sledge Hammer -
CRC:ssä oli viimeviikolla hetken aikaa tämmöinen Dawes hintaan 358euroa.
Sen enempää miettimättä tilasin sen pojalle. Tiistaina saapui ja yhden illan virittelyn** jälkeen eilen ajettiin eka lenkki pojan kanssa. Yhtä hymyä oli molemmat poijaat!
** Jarrut oli mallia Britti, eli kätisyys piti vaihtaa. Samalla vaihdoin kaikki vaijerikuoret ja vaijerit herkemmin toimiviin ja parempi laatuisiin. Keskiö oli todella tahmea ja avattuani sen, totesin että ei sitä koskaan pyörimään kunnolla saakaan ja vaihdoin tilalle miljoonalaatikosta lähes ajamattoman vanhan XT nelikantin, ja kyllä pyörii ja painoa lähti 200g pois. Stemmin vaihtui myös 9cm -> 7cm.
Renkaiksi 24" 23mm Schwalben Duranot ensi kesäksi jo valmiiksi hyllyyn odottamaan. Samalla runkoa tutkiessa totesin, että siihen saattaisi mahtua 26" maantiekiekot ja kun sellaisetkin hyllystä löytyi niin pitihän niitä kokeilla. Hyvin mahtuu ja kaiken lisäksi runkoon saa asennettua sitten myöhemmin maantiejarrut, jolloin ne saa toimimaan juuri noilla 26" kiekoilla.
Poika täyttää talvella vasta 7, ja pituutta nyt 128cm eli melko isokokoinen ikäisekseen. 26" kiekoillla tuo runko pelittää ~155-160 pituuteen eli aika pitkäaikainen hankinta oletettavasti.
"Maybe I'm not a multi-billionaire, but you know, I actually won the crowd, and that's something important." -Jens Voigt
www.pellossalo.fi
No joo. Myötätuuleen välikirissä.Saattaa silti keväällä olla pojalla oma pyörä Mallorcalla mukana?
Parin lenkin jälkeen todettu, että lisäjarrukahvat pitänee asentaa. Shimanon kahva on sen verran iso, että Poju ei kahvoilta ajaessa tahdo ylettää jarruille tai sitten vaihdetaan osat johonkin toiseen merkkiin.![]()
"Maybe I'm not a multi-billionaire, but you know, I actually won the crowd, and that's something important." -Jens Voigt
www.pellossalo.fi
Tyttärellä jää Islan 16" Cnoc pieneksi. Ei tule vielä myyntiin vaan menee pojalle... Asiaan liittyen: kannattaako ostaa 20" välissä, vai hypätä suoraan 24" Beinniin? Kun ei viitsisi joka kesä päivittää (paitsi omaa pyörää).
Syvän Idän Fat Biker - vikise, sika, vikise
Laitetaan linkki tännekin, eli Islabikes Rothan 12" tositoimissa:
( ಠ_ಠ)
Hyvin pikku-ukko vetää!![]()
Me tehtiin pojan kanssa viikolla oma video. Menopelinä 16" Cnoc. Ensi viikolla opetellaan voltteja
http://www.youtube.com/watch?v=p0bnTDnjidQ
Omatoiminen pikkupoika kotona, pihalla ja päiväkodissa.
Näitä ei ole tainnut tällä foorumilla näkyäkään? No, yksi kotiutui perämeren pohjukkaan. Kuskin täytyy vielä kasvattaa jalkojaan ~2 cm, jotta vauhtiin päästään.
Kovasti vempele jo kiinnostaa, mutta kun ei vaan yltä niin ei yltä. Meinaa kuski turhautua. Pakko ajella vielä hetki muovimopolla.
Ihan asiallinen vempain mielestäni. Navat ja ohjainlaakeri oli kyllä niitattu todella kireälle kaukoidässä. Onneksi niistä selvittiin jopa minun taidoillani.
Miksi apupyörien korkeutta pitäisi voida säätää? Parempi antaa pyörän kallistua reilusti kuin asentaa apupyörät niin, ettei pyörällä pysty ajamaan molemmat apupyörät ilmassa eikä kallistamaan mutkassa. Nuorempi poikani pääsi apupyöristä eroon 2-vuotiaana, muutamaa kuukautta silloin 4-vuotiasta isoveljeä myöhemmin. Apupyörät lähtivät heti, kun kierros etupihalla onnistui molemmat apupyörät ilmassa. Sen jälkeen piti opetella päivä liikkeelle lähtemistä ja pysähtymistä.
Kesällä näin muuten CNOC 16:n. Ei se mikään ihmepyörä ollut mutta ei mikään kammotuskaan. Kyseisen yksilön apupyörät oli säädetty niin, ettei pyörällä juuri pystynyt ajamaan epätasaisella.
Ei tainnu mennä jakeluun?
Cnocin vakioapupyörät saa pyörään kiinni tasan yhteen asentoon. Ja se asento on se, että pyörä seisoo tasan pystysuorassa AINA. Ja siksi sen näkemäsi Cnoc 16 yksilönkin apupyörät niin oli "säädetty".
Ja siksi niitä pitäsi pystyä säätämään, että ne saisi kuvailemaasi tilaan, jolloin pyörän kallistaminenkin olisi mahdollista.
Emmä nyt ainakaan sinne lähe
Olen tilailemassa Rothania tänne Jyväskylän suuntaan ja ajattelin kysäistä olisiko täällä ketään, joka olisi tilailemassa Islabikesilta pientä fillaria ja haluaisi mahdollisesti jakaa kustannuksia toimitusten osalta. Islabikes taitaa edelleen tarjoilla sitä mahdollisuutta noiden pienimpien pyörien osalta?
Minulle voi laittaa YVtä tai vaikka postia pursiainen.sami (at) gmail.com.
(Tätä ei varmaan lueta minkään valtakunnan myynti-ilmoksi?)
Kirjanmerkit