Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli-Pekka Manninen Katso viesti
Niin, tuossa asiassa tieliikennelaki taitaa olla eri mieltä sun kanssa.
Puhuttekohan te nyt sujuvasti ristiin, erilaisista tilanteista? Yleisestä vaaran- ja vanhingonvälttämisvelvollisuudesta ei seuraa sitä, että kolmion takaa tulevaan tai takana odottavaan pitäisi suhtautua joka hetki niin, että se voi yhtäkkiä poukata eteen. Sen sijaan ajotapa on aina sovitettava niin, että väistämisvelvollisuudella on mahdollisuus havaita väistettävä ennen kuin kolahtaa. Jos esimerkiksi keli on niin huono, että väistämisvelvollinen voi nähdä väistettävän vaikkapa aikaisintaan 1,5 sekuntia ennen ohitusta, niin etenkään pysähdyksistä (pää)tielle liittyminen ei vaan onnistu. Tällöin väistettävänkin olisi pitänyt ajaa hiljempaa.

Kunnollisella tienpidolla ja -suunnittelulla ja normaaleilla ajokeleillä tietysti ylläolevan kaltaisia tilanteita ei pitäisi tulla, mutta aina ei kaikki mene ihan nappiin.

Pyöräilijänkin on hyvä muistaa, että jotta auto voi väistää, sen on voitava teidät havaita ja ehdittävä reagoida. Valitettavasti etenkin pyöräteiden osalta yo. oletus hyvästä suunnittelusta ja tienpidosta ei vaan toteudu aina, ainakaan niin, että pyörätie olisi suunniteltu oikeasti pyöräilijän nopeuksille.