ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 3 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 328

Aihe: Sähköavusteiset polkupyörät

  1. #61
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    145
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HattiKiloWatti Katso viesti
    Nyt selvisi miksi oikealla yläpalkissa oleva pallukka on punainen. Olen näköjään saanut todella negatiivista palautetta aiemmasta kirjoituksesta, ja siellä oli myös viesti, missä minua käskettiin pysyä poissa kevyen liikenteen väyliltä.



    Olisin voinut viidenkympin sijaan kirjoittaa vaikka kolmesataa, koska se ei ole asiani pointti. Asian pointti löytyy virkkeen jälkimmäisestä lauseesta. Olen saanut tarpeekseni vallitsevasta kaksinaismoraalista. Kannustetaan kestävään kehitykseen, kuten päästöttömään liikenteeseen. Mutta sama vanha meno jatkuu. Me, ekologiseen elämäntapaan pyrkivät, joudumme aina vain väistämään autojen tieltä. Kevyen liikenteen hyväksi ei tehdä mitään, tai jopa heikennetään sen asemaa. Olen löytänyt keinon päästä omalta osaltani autoilusta kokonaan eroon, mutta pykäläviidakko tekee uusien päästöttömien liikennemuotojen käyttämisen lähes mahdottomaksi. Kuten jo aiemmin mainitsin, nykyinen kevyt liikenne ei houkuttele ihmisiä luopumaan autoilusta.

    Ja tästä pääsen vielä tärkeämpään asiaan. Kävelijät, rullaluistelijat, koiranulkoiluttajat, pyöräilijät ja mopoilijat ovat kevyt liikenne. Jostain syystä taistelemme keskenämme tilasta ahtailla kevyeen liikenteen väylillä, vaikka jätämme huomioimatta että vieressä on kaksi, neljä, kuusi kaistaa, plus parkkiruuturivistöt, autojen käytössä. Eikö olisi aika vaatia meille sitä tilaa kaupungista mikä meille kuuluu ? Tilaa johon mahtuisi uusiakin kevyitä liikennemuotoja. Sillä välin meidän täytyy antaa tilaa toisillemme.
    Olen kyllä tästä pykäläviidakkojutusta täysin samaa mieltä. Lähetin tuosta itse asiassa AKE:en meiliä jo aiemmin ja vastasivat vain, että aika mahdotonta saada liikenteeseen sähköfillaria, missä on tehoa >250W eikä tuota poljinanturia. Sinänsä ylipäätään sääli, että kaikki kotikutoinen tuotekehitys on estetty noilla §§§§:llä. Ties mikä tulevaisuuden Nokia tässäkin menetetään .

    Se on sitten eri asia, miten laki tältä osin tulisi järjestää. En keksi äkkiä järkevää vastausta, mutta taatusti 8h päivässä näitä pähkäilevän virkamiehen luulisi keksivän jotain .
    Kaupunkisuunnittelijoille --> http://latex.no-ip.biz/bike/lt.html

  2. #62
    Sähköpyörähän saa kulkea 50 km/h tai vaikka 80 km/h, kunhan sähkömoottori lakkaa avustamasta 25 km/h nopeudesta lähtien. Ja ei sitä viittäkymppiä tarvitse ajaa siellä pyörätiellä, kyllähän maantiellä on ihan luvallista ajaa polkupyörällä.
    Tuolla sähköautot.fi foorumissa on yksi ehdottanut katetun sähköavusteisen nojapyörän kimppaprojektia:
    http://www.sahkoautot.fi/forum/t-195...inneriprojekti

    Tuo voisi olla ihan mielenkiintoinen projekti, jokasään polkuvehje, jossa kulkisi vähän tavaraakin mukana. Ja tuollainen kulkisi sen 50 km/h kevyesti alamäessä ja kovasti polkemalla varmaan tasaisellakin, kun on pieni ilmanvastus. Ylämäessä sitten se sähköapu on kyllä tervetullut, mutta 25 km/h maksiminopeus ei haittaa ylämäessä yhtään.

    Tuohon olisi hyvä saada joku nojapyöristä jotain tietävä mukaan, niin siitä voisi tulla ihan ajettava vehje.
    http://www.kaupinkanuunat.fi

  3. #63
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    145
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esa S Katso viesti
    Tuolla sähköautot.fi foorumissa on yksi ehdottanut katetun sähköavusteisen nojapyörän kimppaprojektia:
    http://www.sahkoautot.fi/forum/t-195...inneriprojekti

    Tuo voisi olla ihan mielenkiintoinen projekti, jokasään polkuvehje, jossa kulkisi vähän tavaraakin mukana. Ja tuollainen kulkisi sen 50 km/h kevyesti alamäessä ja kovasti polkemalla varmaan tasaisellakin, kun on pieni ilmanvastus. Ylämäessä sitten se sähköapu on kyllä tervetullut, mutta 25 km/h maksiminopeus ei haittaa ylämäessä yhtään.
    Tuo kuulostaa kyllä erittäin hyvältä . Luulisi tietysti, että jos tuohon tulee painoa enemmän kuin normaaliin sähköpyörään niin tehoa olisi kiva olla enemmän, mutta tuo laki nyt on mitä on . Enkä kyllä osaa sanoa mihin tuo 250W riittää kun en ole sähköpyörällä ajanut. Moottoripyöristä on sen verran kokemusta, että tiedän että >50kW riittää jo johonkin
    Kaupunkisuunnittelijoille --> http://latex.no-ip.biz/bike/lt.html

  4. #64
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217


    "Question: When is a Ducati not really a Ducati? Answer: When it's an electrically-assisted pedal bike made by the Italwing Group. The machine is known as the City Pearl, and it will be available in both men's and women's (with a dropped top tube) styles when it goes on sale in January at selected Ducati dealerships in Europe.

    There is a precedent set for a pedal-powered Ducati. The famed Italian marque's first two-wheeler was known as the Cucciolo, which was really just a small four-stroke engine that attached to a bicycle frame. Still, we do wish that there was a bit more of a direct connection between Ducati and the City Pearl – as it stands, it seems Italwin is merely trying to capitalize on the Ducati name.

    In any case, the specifications for the City Pearl are right in line with other comparable electric bicycles. Power comes from a six-volt 9Ah Panasonic lithium ion battery pack and motivation comes from a front-mounted 250W brushless electric motor that's capable of propelling the bike to 24 kilometers per hour (about 15 mph). A seven-speed Nexus hub from Shimano sends human power to the rear wheel."



  5. #65
    riksu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PHI Katso viesti
    Power comes from a six-volt 9Ah Panasonic lithium ion battery pack and motivation comes from a front-mounted 250W brushless electric motor
    Jos tuo pitää paikkansa, niin ajomatka on vajaat 10km!
    Akku on ilmeisesti 36V 9Ah jolloin ajomatka luokkaa 50km

  6. #66
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.317
    Jos löytyisi noin 6000 euroa ylimääräistä niin voisin vaikka haluta Gracen pyörän katumaasturiksi leppoisiin kesäpäivän kruisailuihin kaupungilla. Tosin noita kahta tehokkainta versiota ei varmaankaan Suomen lakien mukaan kutsuta enää polkupyöriksi, mutta mountainmoottorilla varustettu versio on siinä ja siinä.
    Vai mitä, Tetsa

  7. #67
    TetedeCourse Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Analog Kid Katso viesti
    Jos löytyisi noin 6000 euroa ylimääräistä niin voisin vaikka haluta Gracen pyörän katumaasturiksi leppoisiin kesäpäivän kruisailuihin kaupungilla. Tosin noita kahta tehokkainta versiota ei varmaankaan Suomen lakien mukaan kutsuta enää polkupyöriksi, mutta mountainmoottorilla varustettu versio on siinä ja siinä.
    32 kiloiseksi pyöräksi näkyi liikkuvan vauhdikkaasti ja ketterästi .
    Miksei hieman halvemmalla hinnalla voisi korvata skoottereita tms ??

  8. #68
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Hilavitkuttimessa asiaa Gracesta:
    http://www.hilavitkutin.com/2009/11/...ettoman-hieno/

  9. #69
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    36
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jäbä Katso viesti
    Olen kyllä tästä pykäläviidakkojutusta täysin samaa mieltä. Lähetin tuosta itse asiassa AKE:en meiliä jo aiemmin ja vastasivat vain, että aika mahdotonta saada liikenteeseen sähköfillaria, missä on tehoa >250W eikä tuota poljinanturia. Sinänsä ylipäätään sääli, että kaikki kotikutoinen tuotekehitys on estetty noilla §§§§:llä. Ties mikä tulevaisuuden Nokia tässäkin menetetään .

    Se on sitten eri asia, miten laki tältä osin tulisi järjestää. En keksi äkkiä järkevää vastausta, mutta taatusti 8h päivässä näitä pähkäilevän virkamiehen luulisi keksivän jotain .
    Minulle ainakin tuli mieleen lastenkuljetuskärryä ostaessa (1,5km tarhamatka + 20km työmatka) työntävä kärry. 250W villariin ja 2*250W kärryyn, niin johan lähtee. Tunteekohan laki edes työntävää kärryä?

    Asiaan: Voisiko joku asista tunteva kertoa periaatteen sähköfillareiden tekniikasta. Jonkinlainen kaavio auttaisi ymmärtämään sähköfillarin pääperiaatteen.

    http://www.youtube.com/watch?v=Ah0MA...eature=related
    jerrypa muokkasi tätä : 23.03.2010 at 21.18 Syy: Lisätty linkki.

  10. #70
    kamuleontti Guest

  11. #71
    shimanoseiska Guest
    Laitetaan vielä joitain vuosia sitten kyhäämäni juttu sähköavusteisista
    fillareista jossa on myös vakuutusyhtiöiden kommentteja sähköfillareista.

    http://www.mattikaki.fi/turvallisuus/sahkopolkupyora/

  12. #72
    caprontti Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jäbä Katso viesti
    Tuo kuulostaa kyllä erittäin hyvältä . Luulisi tietysti, että jos tuohon tulee painoa enemmän kuin normaaliin sähköpyörään niin tehoa olisi kiva olla enemmän, mutta tuo laki nyt on mitä on . Enkä kyllä osaa sanoa mihin tuo 250W riittää kun en ole sähköpyörällä ajanut. Moottoripyöristä on sen verran kokemusta, että tiedän että >50kW riittää jo johonkin
    Jos en nyt aivan väärin muista näin aamutuimaan, useamman tunnin tarkasteluvälillä:

    - keskimääräisen ihmisen tehontuotto polkiessä keskimäärin 40 W
    - treenauksella pääsee 100 W ympäristöön
    - Lance Armstrong, huippupyöräilijäsupermutantti, saa pitemmän aikavälin keskimääräiseksi tehoksi 180W.

    Eli luulisi tuon 250 W riittävän köröttelyyn melko hyvin. Nämä luvut siis muistista. Wikipedian mukaan hetkellinen maksimitehontuotto voi toki nousta pariin kilowattiin.
    caprontti muokkasi tätä : 26.07.2010 at 09.13 Syy: tarkastelujakso

  13. #73
    Liittynyt
    12/2002
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.183
    http://www.ebikewheel.com/

    Ihan mielenkiintoinen kapistus. Mukava olisi kokeilla miten toimii. Helppo olisi laittaa uusi etukiekko. Tavaratelineelle vain isot akut. Tuo poljinanturin laillisuus vähän kiinnostaisi, myöskin tuo nopeusrajoitus (tai oikeastaan sen kiertäminen). Projektikärpänen ehti jo näyttää olemassaoloaan, mutta haaveet kaatuivat alle kilometrin työmatkaan, jotenka en kovin tarpeelliseksi nähnyt tuota sijoitettuun rahamäärään nähden... Olisihan tuon ehkä voinut kasata omaan käyttöpyörään ja myydä jollekin laiskemmalle pyöräilijälle työmatkatykiksi... Onkos joku jo innostunut kokeilemaan ko. settiä?

  14. #74
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SaamiBoy Katso viesti
    http://www.ebikewheel.com/

    Ihan mielenkiintoinen kapistus. Mukava olisi kokeilla miten toimii. Helppo olisi laittaa uusi etukiekko. Tavaratelineelle vain isot akut. Tuo poljinanturin laillisuus vähän kiinnostaisi, myöskin tuo nopeusrajoitus (tai oikeastaan sen kiertäminen). Projektikärpänen ehti jo näyttää olemassaoloaan, mutta haaveet kaatuivat alle kilometrin työmatkaan, jotenka en kovin tarpeelliseksi nähnyt tuota sijoitettuun rahamäärään nähden... Olisihan tuon ehkä voinut kasata omaan käyttöpyörään ja myydä jollekin laiskemmalle pyöräilijälle työmatkatykiksi... Onkos joku jo innostunut kokeilemaan ko. settiä?
    Hommasin viime vuonna aivan samannäköisen setin Saksan Ebaysta. Kiinastahan nuo kaikki oikeasti tulevat. Etupyörämoottori, kaasu- ja jarrukahvat ovat ihan samat, säätimen päällä olevaa virtakytkinnappia ei minun säätimessäni ole. Minun systeemini on 36-volttinen, aivan samanlaista 48-volttista en ottanut akkuongelmien takia (lisää alempana).

    Minulla säädin toimii, vaikka tuo poljinanturi ei olekaan kytkettynä. Anturi ja siihen kuuluva magneettikiekko oli sen verran paksu paketti ettei millään mahtunut keskiön akselille. Eli kaasusta vääntäen saa vauhtia. Periaatteessa pyöräni on siis laiton sähköpyörä eikä sähköavusteinen.

    Nopeusrajoittimesta ei ainakaan kiinaenglantiohjeissa puhuttu, eikä pyörässäni ole mittaria, mutta ei sillä nykyisillä akuillani varmaan kolmeakymppiä lujempaa pääse, ylämäessä kyllä pysyy vauhti yllättävän hyvin.

    Koko sähköpyörätouhun ydin ovat akut! Mikään netissä toimiva sähköpyöräkauppa ei myynyt viime vuonna litium-vara-akkuja alle uuden pyörän hinnan. Nyt niitä jo jostain saisi ehkä parilla sadalla (36 V 10 Ah).

    Itse ratkaisin ongelman kolmella Bilteman moottoripyöräakulla. Paketista lähtee 36 V ja 4,5 Ah. Sillä ajelee mukavasti 10 km työmatkan edestakaisin, kun muistaa käyttää vain mäkiavustimena ja polkee itse koko ajan että homma näyttää lailliselta. Akku- ja säädinpaketti pesii tarakalle asennetussa muovisessa meikkilaukussa.

    Ainoa ongelma on ylimääräinen paino, etupyörässä moottori ja takana akut, kumpikin jotain viisi kiloa, mutta ei se ajossa ihmeesti tunnu, nostellessa kyllä. Tuollaisen 36V 10 Ah litiumakkupaketin paino olisi puolet lyijyakuistani, tilavuus suunnilleen sama. Säätimen järki on viritetty litiumakuille ja kun lyijyakkujen jännite alkaa laskea, säädin lyö tehot poikki, vaikka virtaa vielä olisikin. Litiumakkujen jännitehän pysyy paljon pitemmälle melkein täytenä. No, eipä tule purettua akkuja liikaa, sehän lyhentää kestoikääkin...

    Erikoisin kokemus projektissa on se kuinka paljon vakaampi ajettava kaksipyörävetoinen polkupyörä on pehmeällä soralla. Pieni kaasun kääntö palauttaa harhailevan etupään ruotuun aivan ihmeellisesti.
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  15. #75
    Itse olen nyt noin kuukauden päivät ajellut sakemannitehtaan Derby Cyclesin Rixe Nancy S 9-G sähköfillarilla. Kyseessä on siis Panasonicin sähkövehkeillä varuastetusta keskiömoottorisesta fillarista, missä on varsin hyvät muutkin osat, kuten takavaihtajana Shimano Deore XT M771 ja jarruina Magura HS33 hydrauliset. Sama tehdas myy tätä fillaria esim. Iso-Britannian markkina-alueelleen nimellä Kalkhoff Pro Connect S.

    Fillarissa on myös "ajotietokone" mistä mm. säädetään avustustaso ja josta koko härveli kytketään päälle sekä myös tarvittaessa sen akkukäyttöiset valot. Lisäksi laite näyttää polkiessa kulloinkin käyttöön tulevan avustustason, akkuvarauksen sekä ne tavalliset matkaan/nopeuteen liittyvät parametrit.

    Tässä Rixessäni akku on 26V litium mangaani sellainen ja kapasiteetiltaan 10Ah. Kokemukseni mukaan tämä riittää kohtuullisella avustuksella hyvinkin sellaiseen 25-40 km rupeamaan. Mutta, jos käyttää Rixen käsikaasua, eikä siis polje itse laisinkaan, niin silloin tuo akku toki hyytyy huomattavasti aikaisemmin.

    Kaikenkaikkiaan olen todella tyytyväinen tähän laadukaaseen pedelecciin (toimii siis kuin Buicci!) ja aikomukseni onkin nyt lomieni hiipuessa ihan korvata noin 15 km suuntaansa aikaisemmin isolla bensa-autollani (noin 12l/100km) Hesan ruuhkassa ajamani työmatka tällä vehkeellä. Eli, kyseessä lienee varsinainen viherpiperoteko
    magnuken muokkasi tätä : 28.07.2010 at 03.23

  16. #76
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo, Perkkaa
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti caprontti Katso viesti
    Jos en nyt aivan väärin muista näin aamutuimaan, useamman tunnin tarkasteluvälillä:

    - keskimääräisen ihmisen tehontuotto polkiessä keskimäärin 40 W
    - treenauksella pääsee 100 W ympäristöön
    - Lance Armstrong, huippupyöräilijäsupermutantti, saa pitemmän aikavälin keskimääräiseksi tehoksi 180W.

    Eli luulisi tuon 250 W riittävän köröttelyyn melko hyvin. Nämä luvut siis muistista. Wikipedian mukaan hetkellinen maksimitehontuotto voi toki nousta pariin kilowattiin.
    Lähde? Jos katsoo polkemalla tuotettuun sähköön keskittyviltä sivuilta (http://www.pedalpowergenerator.com/h...ower.html#much) pitäisi tavallisenkin aikuisen päästä sataan wattiin. UCIn tunnin mittaisissa ajoissa on ilmeisesti ammattilaisilta mitattu jopa 500 wattia lähestyviä tehoja (http://www.bikecult.com/bikecultbook...cordsHour.html). Toki eri asia onko kuuden tunnin vai tunnin lenkillä, mutta ei tuokaan enää mikään anaerobinen piikki ole.

    Ja sähkömoottorissa pelkkä teholukema ei kerro vielä paljoa, sillä tehon ja väännön määrä riippuu suuresti kierrosluvuista. Voi olla ikävä huomata, ettei moottori oikeasti autakaan mäessä, koska vauhti on liian pieni moottorille.

    Tästä ongelmasta toki pääsee laittamalla moottori vaihteiston päähän, eikä suoraan napaan.

  17. #77
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tpievila Katso viesti
    Lähde? Jos katsoo polkemalla tuotettuun sähköön keskittyviltä sivuilta (http://www.pedalpowergenerator.com/h...ower.html#much) pitäisi tavallisenkin aikuisen päästä sataan wattiin. UCIn tunnin mittaisissa ajoissa on ilmeisesti ammattilaisilta mitattu jopa 500 wattia lähestyviä tehoja (http://www.bikecult.com/bikecultbook...cordsHour.html). Toki eri asia onko kuuden tunnin vai tunnin lenkillä, mutta ei tuokaan enää mikään anaerobinen piikki ole.

    Ja sähkömoottorissa pelkkä teholukema ei kerro vielä paljoa, sillä tehon ja väännön määrä riippuu suuresti kierrosluvuista. Voi olla ikävä huomata, ettei moottori oikeasti autakaan mäessä, koska vauhti on liian pieni moottorille.

    Tästä ongelmasta toki pääsee laittamalla moottori vaihteiston päähän, eikä suoraan napaan.
    Olin keväällä sydänrasitustestissä, tavallisen konttorirotan kunnolla 280 wattia oli maksimi. Sitäkään en jaksanut kauaa, tosin "alla" oli jo useampi tehoporras poljettuna, alkaen muistaakseni 70 watista mikä ei tuntunut vielä miltään. Lopussa "seinä" tuli vastaan aika äkkiä kun mentiin anaerobiselle alueelle.

    Pyöräillessä normaali keskinopeuteni pitemmillä matkoilla asfaltilla on 20 -25 km/h, vastaava teho on ehkä n. 100 wattia. Samalla teholla pääsen hyvään myötätuuleen 35 - 40 km/h.

    Muistaakseni lihasvoimalla lentävän "Gossamer Condor" lentokoneen tavallisen risteilyvauhdin mitoitusteho oli 250 wattia, "moottorina" oli tietysti kilpapyöräilijä, jolta nousussa otettiin kaikki tehot irti.

    Sähköpyörien napamoottoreita on kahdenlaisia, vaihteellisia (sisällä planeettavaihde) ja suoravetoisia moninapaisia (napaluku n. 20). Suoravetoisen moottorin on pakko olla isohalkaisijainen, vaihteellinen voi olla pienempikin.
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  18. #78
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    39
    Mistähän sais näitä istuinputkeen tiputettavia, BB:iin kulmavaihteella kytkettäviä moottoreita. Mallia Gruber Assist.
    Tälläistä pahat kielet väittivät Cancellaran käyttäneen hurjissa irtiotoissaan.

    Mitenkähän tuollaisessa vääntö riittää, tarvinnee hurjan kadenssin? Vähän niinkuin fixillä ajaisi, kun pedaalit pyörivät itsekseen.

  19. #79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Erno Katso viesti
    Mistähän sais näitä istuinputkeen tiputettavia, BB:iin kulmavaihteella kytkettäviä moottoreita. Mallia Gruber Assist.
    Tälläistä pahat kielet väittivät Cancellaran käyttäneen hurjissa irtiotoissaan.

    Mitenkähän tuollaisessa vääntö riittää, tarvinnee hurjan kadenssin? Vähän niinkuin fixillä ajaisi, kun pedaalit pyörivät itsekseen.
    Tuota Gruber Assistia ei saa ostettua mistään, vaan se myydään aina asennettuna sen itävaltalaisfirman jonkun jälleenmyyjän toimesta. Itse laite kustantaa reilut 2000 euroa ja dealeria on paras tiedustella Gruberilta.

    Nyttemmin on muuten alkanut käymään ilmi, että väitetty Cancelleran apumoottori ei ollutkaan Gruberin tekeleitä, vaan unkarilainen ja siitä Gruberista huomattavasti kehittyneempi räätälöity malli (mm. akut myös runkoputkissa ja jyrkässä alamäessä lataava). Tuon unkarilaisen version sanotaan tuottavan 50W tehon minuutin parin ajaksi. Tämä on siis valtaisa apu, etenkin kun akku lataantuu jyrkissä alamäissä, missä muut joutuvat siirtämään ylimääräisen liike-energian jarrujen avulla lämpönä ilmaan!

  20. #80
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti magnuken Katso viesti
    Tuon unkarilaisen version sanotaan tuottavan 50W tehon minuutin parin ajaksi.
    Olisiko linkkiä?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti magnuken Katso viesti
    Tämä on siis valtaisa apu, etenkin kun akku lataantuu jyrkissä alamäissä, missä muut joutuvat siirtämään ylimääräisen liike-energian jarrujen avulla lämpönä ilmaan!
    Jos toimii sähköautojen regen-jarrujen tavoin, niin jarrutusvoima on todella tehokas (riippuu tietysti säädöistä). Kyllä pistäisi silmään, kun kaveri laskettelisi jyrkkää laskua lataava jarru päällä körökörö vauhtia ja porukkaa lappaisi ohitse kummaltakin puolelta heittämällä (...ja ihmeissään).



  21. #81
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    57
    Tässä olis sähäkkä sähköpyörä

    http://www.engadget.com/2010/08/04/b...f-your-dreams/

  22. #82
    Sähköjarrun tehokin on säädettävissä ihan normaalin näköisestä jarrukahvasta. Siis aivan samoin kuin tapahtuu esim. noissa hybridiautoissa tai täysin sähköisissä sellaisissa. Itse asiassa on olemassa myös pedeleccejä (tai oikeastaan sähköfillareita) missä regeneroiva moottorijarrutus säädetään ihan jarrukahvastan liikkeen mukaan ja sitten jossakin vaiheessa mekaaninen jarru tulee kyytiin.

    Tuosta unkarin ihmevehkeestä on kovastikin ollut puhetta alan piireissä. Netistä löydät asiasta paljonkin asiaa esim. hakusanoilla cancelera hungary gruber electric assist. Tässä täytyy nyt vain muistaa, että kyseessä on vasta epäilty huijaus (eli väline doping), mitään ei vielä ole todistettu.

  23. #83
    Yritän elvyttää tätä säiettä "sähköhyötyfillaristien" joukossa!

    Siis, kertokaapa minkälaisia kokemuksia teillä on sähköfillareista lähinnä henkilöauton korvaajina ja työmatka-ajoissa? Tämä pyyntö siis nyt, kun kutakuinkin kaikilta ovat jo lomat loppuneet ja on siirrytty siihen puuduttavaan työmatkailuun.

    Itse olen nyt syyskaudella alkanut polkea duuniin melko usein sähköfillarilla entisen helvetin pensasyöpyn nelivetoVolvon sijasta. Matkaa on suuntaansa noin 20km ja tässä se onkelma onkin, nimittäin se akku ei aina riitä mennen tullen.

  24. #84
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Kysy vaikka tuolta http://www.sahkopyora.net/ .. omistaja taitaa ite mennä parikyt kilsaa suuntaansa joka päivä. Hyvä tyyppi ainakin oli ja hauska oli kokeillla moista peräkärryn kaa.

  25. #85
    Kiitoksia linkistä. Mutta miten ihmeessä tuolta kysytään? Eihän siellä mitään foorumia ole ja lisäksi kyseessä on ns. nojapyöräpuoti, ei siis normaaleja sähköavusteisia fillareita!

    Korostan vielä, että tässä sähköfillarin käytössä se kuntoiluaspekti ei ole päällimmäisenä, vaan siisti matkanteko pisteesta A pisteeseen B ja toivon mukaan vielä takaisinkin.

    Toki, henkilöstä ja fillarista riippuen, voihan siitä jonkinsortin kuntoiluakin saada! Siis, nyt puhumme lähinnä henkilöauton korvikkeista lyhyillä matkoilla ja nimenomaan sen hiilijalanjälkemme lyhentämisestä!

  26. #86
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.709
    Pastetaan tänne, kun osui silmiin tuolta Muropaketin forumilta diy-sähköpolkupyöriä. Aika hasardivirityksiä, innovatiivista kylläkin..

    Lähtötilanne:


    sähkö-Insera


    Tuntia myöhemmin:



    Yhdistettynä "terveeseen" asenteeseen kypäränkäyttöön...
    En ole ostamassa/käyttämässä. Oma pää kyseessä ja tässä maassa holhotaan muutenkin jo ihan riittävästi.
    mitähän se tyröksinpala suojaa jossain 20-80 vauhdissa? kävellessä saattas jopa tuurilla jotain suojatakkin, niin pitäisikö se nyt ehottaa suotavaksi siinäkin. jokuhan voi liukastua kävellessä ja lyödä päänsä ja taas joudut maksamaan sen ylläpitoa. tai jopa liian kovaa kontatessa pääedellä pylvääseen se vasta tuleekin kalliiksi maksella..

    ei tsiisus tätä nykyajan holhousta. mitenhän ne on ennen pysyneet hengissä

    jos et osaa ajaa/pysyä pystyssä ilman sitä tyröksistä plärää niin suosittelen punkkeriin majottautumista.
    Eiköhän Darwin vie omansa...
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  27. #87
    brewster Guest
    Kohdistuukahan noissa kaikissa napamoottoreissa vääntövoiman vastavoima dropouteihin jotka kuten tuossakin tapauksessa näkyy eivät todella ole suunnitellut noin suurille voimille. Sen sijaan pitäisi olla sellainen momenttivarsi jolla siirretään voimaa kauemmaksi akselilta.

  28. #88
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Kohdistuukahan noissa kaikissa napamoottoreissa vääntövoiman vastavoima dropouteihin jotka kuten tuossakin tapauksessa näkyy eivät todella ole suunnitellut noin suurille voimille. Sen sijaan pitäisi olla sellainen momenttivarsi jolla siirretään voimaa kauemmaksi akselilta.
    Joo, näkyy jotkut puhuvan noista torque armseista, vahingosta viisastuneena. RST:n hyppykeppi ei yllättäen kestä 1 kW:n tehoja.. Tuossakin tapauksessa oli ilmeisesti yritetty kiivetä rappusia!?
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  29. #89
    Itse olen jonkin verran myös noita sähköfillareita harrastanut (tai sähköavuasteisia sellaisia, jos laillisella polulla halutaan liikkua). Ja uskallan kyllä väittää, että jos etunapaan menee iskemään 1KW tehoisen ja varsin painavan moottorimötikän niin siitä ei normifillarin haarukka hyvää tykkää - eli tuollaisella yhdistelmällä saa aikaan varsinaisen kamikaze vehkeen. Nopeuttakin kun sillä saa kelattua hyvinkin sellaisen 70km/h, hieman säätimestä ja välityksistä riippuen.

    Tällaisissa "ylitehoisissa" sähköratkaisuissa turvallisempia ovat takamoottori ja etenkin keskiömoottoriratkaisut. Mutta, nämähän puolestaan kustantavat paljon enemmän kuin ne yksinkertaiset kiinalaiset etunapamoottorit.

  30. #90
    EVCenter Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti magnuken Katso viesti
    Itse olen jonkin verran myös noita sähköfillareita harrastanut (tai sähköavuasteisia sellaisia, jos laillisella polulla halutaan liikkua). Ja uskallan kyllä väittää, että jos etunapaan menee iskemään 1KW tehoisen ja varsin painavan moottorimötikän niin siitä ei normifillarin haarukka hyvää tykkää - eli tuollaisella yhdistelmällä saa aikaan varsinaisen kamikaze vehkeen. Nopeuttakin kun sillä saa kelattua hyvinkin sellaisen 70km/h, hieman säätimestä ja välityksistä riippuen.

    Tällaisissa "ylitehoisissa" sähköratkaisuissa turvallisempia ovat takamoottori ja etenkin keskiömoottoriratkaisut. Mutta, nämähän puolestaan kustantavat paljon enemmän kuin ne yksinkertaiset kiinalaiset etunapamoottorit.
    Näin on! eli ainoa vaihtoehto halpispyörälle on taka-napamoottori.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •