ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 8 / 241 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 58 108 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 7218

Aihe: Pikakysymykset.

  1. #211
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Miten tuo carbo-tahna. Nyt itsellä on tuota FLinen Fiber grippiä, fillarissa siis kuiturunko ja satulatolppa alumiinia. Laitanko sitä tahnaa tolppaan vai sinne runkon sisään? Ja onko tarkoitus sellainen filmimäinen ohut kerros hieroa pintaan vai ihan kunnolla?
    jos pidät tolpastasi ylikaiken ja täten se on sinulla seuraavat 10vuotta (ja aina samassa asennossa) niin laita reilusti tahnaa tolppaan.
    jos aiot pitää tolppasi ehkä vain vuoden pari niin ohuelti tolppaan.
    jos pidät tolppasi ehkä vain tämän kesän/syksyn tms niin et tarvitse mitään.

    itse laittaisisin vasta syksyllä tahnat (ohuelti) jotta se ei jämähdä talvella ja toimii vielä ensikesänäkin...
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  2. #212
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Pitäis saada polkimet irti lentokonetta varten ja vielä niin, että saan ne toisessa päässä takas.

    Polkimen päässä on kuusiokolo. Pitää vielä hakea jostain sellainen pitempi avain, jolla saa vähän vipuvartta. Mutta onko se nyt niin, että kierrän sitä avainta sitten takapyörään päin kummassakin polkimessa? Jostain luin tuollaisen, mutta Alfamerin polkupyöräkirja taas sanoo, että vasen poljin irroitetaan myötäpäivään, joka olisi siis eteenpäin.

  3. #213
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.173
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Pitäis saada polkimet irti lentokonetta varten...
    Onko sulla poljettava lentokone
    sori, oli pakko

    ...Alfamerin polkupyöräkirja taas sanoo, että vasen poljin irroitetaan myötäpäivään, joka olisi siis eteenpäin.
    Katoppa sieltä polkimen suunnasta sitä tilannetta


  4. #214
    Liittynyt
    01/2009
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Mutta onko se nyt niin, että kierrän sitä avainta sitten takapyörään päin kummassakin polkimessa? Jostain luin tuollaisen, mutta Alfamerin polkupyöräkirja taas sanoo, että vasen poljin irroitetaan myötäpäivään, joka olisi siis eteenpäin.
    Oikeassa polkimessa on oikeakätinen kierre ja aukeaa siis vastapäivään. Vasemmassa polkimessa on vasenkätinen kierre, ja aukeaa myötäpäivään. Niihin kierteisiin kandee laittaa vähän rasvaa, niin lähtee helpommalla irti.

  5. #215
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    376
    Polkimien aukaisuun pätee myös sellainen sääntö, että jos vääntää ihan keleesti eikä aukea, niin todennäköisesti vääntää väärään suuntaan. Mulla on yhteen poljinavaimeen merkitty vääntösuunnat, mutta silloinkin pitää tilannetta tosiaan katsella polkimen näkökulmasta. Ja sitten kun polkimissa onkin kuusikolot takapuolella, niin menee viimeistäänkin sekaisin. Joka kerta polkimia irrottaessa sama pähkäily; ilmeisesti irrottelen niitä liian harvoin.
    "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"

  6. #216
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Jos mikään muu ei toimi niin sitä poljinta katsellessa voi tuumia kumpaan suuntaan voima suuntautuu poljettaessa. Turvallisuuden takia tuon suunnan tulee olla kiristävä. Avaaminen siis tapahtuu kammen kiertosuunnan vastaisesti.
    rhubarb muokkasi tätä : 30.06.2010 at 16.19 Syy: "Selkeytys"

  7. #217
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    1.850
    Jos ne on "tosikiinni" kannattaa miettiä oisko kampien irrottaminen helpompaa. Ainakin ennenkuin rikkoo mitään.
    Fatless biker

  8. #218
    TetedeCourse Guest
    Sarjaan pyöräilyn snobikysymykset:

    Kuinka valkoiset Mavicin ajokenkäni pysyvät puhtaan valkoisina ?

  9. #219
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TetedeCourse Katso viesti
    Sarjaan pyöräilyn snobikysymykset:

    Kuinka valkoiset Mavicin ajokenkäni pysyvät puhtaan valkoisina ?
    Kengänsuoja-ainetta? Teflonia. Eivätkä pysy siltikään. Valkoisia varusteita käytetään vasta kun on sponsori

  10. #220
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Los Gatos, Kalifornia
    Viestit
    343
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Kengänsuoja-ainetta? Teflonia. Eivätkä pysy siltikään. Valkoisia varusteita käytetään vasta kun on sponsori
    Ei mulle ainakaan kukaan maksa valkoisia kenkiä... Mutta siis rapaisella kelillä päälle sadesuoja, vähän likaisella kelillä kevyt temposukka. Peruspöly ja ötökät lähtevät kun pyyhkäisee kengät puhtaaksi samalla kun fillarinkin. S-worksin valkoiset popot ainakin ovat noin pysyneet varsin valkoisena. Sitten jos kaatuu ja kengän nahka repeytyy, niin lika jää kiinni.
    "nothing is sacred,
    when everyone's talking
    and no one is listening"

    (Lagwagon - Messengers)

  11. #221
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Kiitos kaikille poljinasiassa neuvoneille. Siis asiaa pitää katsoa polkimen näkökulmasta... eli polkimesta päin. Tuo myötäpäivään-vastapäivään ei tosiaan ole kovin havainnollista.

    Sain System 1:stä ostettua varrellisen kuusiokoloavaimen ja Polkupyörätukusta (!) Insera-boxin pyörän pakkausta varten. Mutta tää poljinasia on kyllä just niin hankala kuin ajattelinkin. Toinen ei vielä kierry ja toinen kiertyy vähän... eli liekö jotenkin rikki mennyt. Huoks. Onhan mulla vielä huomisaamu sitten saada uudet polkimet ja kammet tarvittaessa... Tyhmää joutua purkamaan pyörää kuljetusta varten .

  12. #222
    Movember Guest
    Minun mielestäni tuo muistisääntö, että kumpikin avautuu vääntämällä taaksepäin l.takapyörään päin on hyvin havainnollinen. Ostin joskus Biltemasta pitkävartisen poljinavaimen sen jälkeen kun olin saanut tavallisen kapean 15-millisen avaimen lohkeamaan Melko ahkerasti olen poljinavainta käytellyt, kun on vain yhdet lukkopolkimet, joita olen kokeillut useammassa pyörässä. Tiukassahan ne polkimet joskus ovat ja siinä usko meinaa loppua, joten on hyvä tietää vääntävänsä oikeaan suuntaan. Sinne voisi ,Alli, yrittää suihkuttaa ruosteenirroitusöljyä tai jos ei ole, niin jotain muuta ohutta öljyä ja antaa vähän aikaa muhia ja sitten kun laittaa ne taas kiinni, niin olen tavannut laittaa vaseliinia kierteisiin. Ja kun silloin tällöin aukoo niitä huvikseen ja ajan kuluksi, niin hyvin toimii.

  13. #223
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Kiitos kaikille poljinasiassa neuvoneille. Siis asiaa pitää katsoa polkimen näkökulmasta... eli polkimesta päin. Tuo myötäpäivään-vastapäivään ei tosiaan ole kovin havainnollista.
    Toisaalta puhuttaessa ruuvin kääntämisestä tai ylipäätään mistään pyörivästä liikkeestä ei ole oikein mieltä käyttää muita termejä kuin myötäpäivään ja vastapäivään; oikealle, vasemmalle, eteen, taakse ja vastaavat kun eivät ole yksikäsitteisiä ja ne voi kohtuullisen helposti ymmärtää nekin väärin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Sain System 1:stä ostettua varrellisen kuusiokoloavaimen ja Polkupyörätukusta (!) Insera-boxin pyörän pakkausta varten. Mutta tää poljinasia on kyllä just niin hankala kuin ajattelinkin. Toinen ei vielä kierry ja toinen kiertyy vähän... eli liekö jotenkin rikki mennyt. Huoks. Onhan mulla vielä huomisaamu sitten saada uudet polkimet ja kammet tarvittaessa... Tyhmää joutua purkamaan pyörää kuljetusta varten .
    Ensinnäkin, jos polkimesi saa irroitettua jotenkin muuten kuin kuusikoloavaimella, niin kannattaa tehdä se jotenkin muuten, eli esim. poljinavaimella, jossa on tyypillisesti tarjolla paljon enemmän vipuvartta ja kestävämpi kanta polkimen päässä. Jos kuitenkin joudut käyttämään kuusiokoloa, niin suunnat ovat seuraavat, olettaen että kuusiokolo, jota väännät, sijaitsee pyörän rungon puolella eli kammen puolella.

    Oikeanpuoleisessa polkimessa on oikeakätinen kierre eli ns. normaali. Toisin sanoen, kun katsot ruuvia kohti ja kierrät vastapäivään, niin ruuvi kiertyy kohti sinua. Jos siis irroitat oikeanpuoleista poljinta, niin työskennellessäsi irroitettavan eli oikeanpuoleisen polkimen puolella haluat polkimen tulevan itseäsi kohti. Käännä siis työkalua siis vastapäivään, eli siis kun työkalun varsi osoittaa suoraan ylös, käännä työkalua kohti takanapaa.

    Vasemmanpuoleisessa polkimessa on vasenkätinen eli ns. vääräkätinen kierre. Se toimii siis juuri toistepäin kuin käytännössä kaikki yleensä tavattavat ruuvit. Tästä johtuen työskennellessäsi pyörän vasemmalla puolella joudutkin vääntämään työkalua myötäpäivään saadaksesi polkimen pois, toisin sanoen, kun työkalun varsi osoittaa suoraan ylös, väännä työkalun vartta kohti takanapaa (kyllä, sama ohje kuin oikealle polkimelle).

    Polkimet ovat yleensä tiukassa, omissani ei akselissa ole paikkaa poljinavaimelle joten ne on väännetty paikalleen kuusioavaimella, ja siitä huolimatta ainakin halpismonitoimityökalu luovutti ennen kuin poljin liikkui yhtään minnekään (en ollut reissuun lähtiessäni tullut ajatelleeksi, että joutuisin turvautumaan autokyytiin, joten ei ollut työkaluja mukana kummoisesti). Varmista siis kahdesti, että väännät varmasti oikeaan suuntaan, ja sitten ei auta muu kuin vääntää.

    Polkimien kierteisiin kannattaa laittaa hiukkasen vaseliinia ennen seuraavaa kiinnitystä, seuraava irroitus sujuu sitten kivuttomammin.

  14. #224
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    161
    Niin, ja tietysti sinäputkesta löytyikin ihan hyvä video asiasta: http://www.youtube.com/watch?v=Mwp4UK_Fykw

    ParkTool taas osasi kertoa, että polkimien irroitus voi vaatia esim. 360 in-lb momentin, eli siis esim. 30 paunan painon yhden jalan varren päässä, eli sama kuin ripustaisit 30 cm pitkän varren päästä n. 15 kg punnuksen. Tarvittava voima tuplautuu, jos varsi puolitetaan, ja esim. onnettomalla 10 cm varrella tarttee kiskoa 45 kiloa vastaavalla voimalla. Ei ihmekään kun ei yleistyökalulla oikein meinannut irrota... :P

  15. #225
    Movember Guest
    Oikein havainnollinen video muuten, mutta tosielämässä ne polkimet on tiukemmin kiinni.
    Jos Alliltakin löytyisi kapea, mahdollisimman pitkävartinen 15 mm. kiintoavain, niin sellaisela kannattaisi mieluummin yrittää kuin kuusiokololla. Kannattaa laittaa poljin ala-asentoon ja painaa jalalla sieltä avaimen varren päästä, jos ei käsivoimin avaudu, mutta ei kuusiokoloavaimella.

  16. #226
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    161
    Juurikin näin, kaikkiin pointteihin. Tosin, kaikissa polkimissa ei ole paikkaa tuolle kiintoavaimelle, esimerkiksi omissa yksipuoleisissa lukkiksissani ei ole.

  17. #227
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Kiitos ystävät taas tsemppaamisesta ja avusta! Sain oikeanpuolimmaisen polkimen irti!! Tosin se piti kovaa kitinää eikä suinkaan lähtenyt noin sulavasti sormin kiertämällä kuin videon leidillä . Saa nähdä, miten tuon vasemman kanssa käy.

    Nyt jos joskus pääsen perille pyörineni, niin kierrän sen siis takaisin päinvastaisessa järjestyksessä. Mistä tiedän, että on hyvin paikallaan? Kun on niin jäykkä. Auttaako tavallinen vaseliini kierteiden väliin laitettuna seuraavaa irrotusta (joka siis olisi reilun viikon päästä). Nyt piti laittaa runsaasti CRC:tä tässä irroitusvaiheessa.

  18. #228
    taxu_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Ja jotta valinta olisi helppo, voin suositella kumpiakin Simanot ehkä helpommat opetteluun.
    Lainaus:
    Alkujaan tämän lähetti fsol77m
    osta mieluummin nuo crank brotherssin munanvatkulit...

    Lainaus:
    Alkujaan tämän lähetti Nakili
    Noi XT:n polkimet ...

    Lainaus:
    Alkujaan tämän lähetti kmw
    Mää kyl tykkäsin Wank bros...

    Lainaus:
    Alkujaan tämän lähetti JackOja
    Tasoitan tilanteen: Wank, Bro!
    ...


    Ja jotta valinta olisi helppo, voin suositella kumpiakin Simanot ehkä helpommat opetteluun.

    Juu kiitoksia vaan, en kyllä vieläkään tiedä kummat ois paremmat meni sillei aika tasan noi äänet ni vaikee päättää...ja mietin tässä just että oisko shimanon polkimet paremmat tälläselle kohta 16vuotiaalle neidille joka ei oo koskaan lukkopolkimia omistanu...ja mites noi kengät onko ne hyvät? ja kiitos kun jaksatte tällästä alottelijaaki auttaa.. ^^

  19. #229
    taxu_ Guest
    ja osaan melkein käyttää tätä lainaus hommaa....hmmm.. no harjotellaan
    koittakaa kestäää..

  20. #230
    Movember Guest
    Kyllä tavallinen vaseliini käy, mutta jos on kosteuden kestävää niin vielä parempi. Viikossa ne polkimet eivät yleensä juutu kovin tiukasti kiinni, joten on varmasti helpompaa.Saattaisi se CRC:kin riittää viikon päästä tulevalle ruuvailulle. Ole sitten vain tarkkana, että kumpikin poljin tulee oikeaan paikkaansa oikea oikealle ja vasen vasemmalle. Kun kierteissä on rasvaa ja jos kierteet ovat kunnossa, niin niiden pitäisi mennä helpommin paikalleen. Kun kiinni vääntäminen alkaa tuntua kohtuuttoman raskaalta, niin lopeta. Alussa on oltava tarkkana, että lähtevät oikeille jengoille. Jos ne ovat jatkuvasti kovin jäykät, niin on mahdollista, että kierteet ovat joskus vioittuneet, niiden kunnostus on sitten jo toinen juttu.

  21. #231
    yypy Guest
    Polkimia ei myöskään saa vääntää apinan raivolla kiinni. Ihan kevyt kiristyskin riittää.

  22. #232
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.173
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Movember Katso viesti
    Minun mielestäni tuo muistisääntö, että kumpikin avautuu vääntämällä taaksepäin l.takapyörään päin on hyvin havainnollinen....
    Ellei väännä polkimen alapuolelta. Silloin tuolla säännöllä menee vain tiukempaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti taxu_ Katso viesti
    ...oisko shimanon polkimet paremmat tälläselle kohta 16vuotiaalle neidille joka ei oo koskaan lukkopolkimia omistanu...ja mites noi kengät onko ne hyvät?
    Molempi parempi, Shimanot aivan hyvät sulle kuin CB! Kengäthän on huippua!


  23. #233
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    No huh. Vasen poljin ei irronut omin konstein. Lähihuollossakin sai kaveri tehdä hartiavoimin töitä ohuen avaimen kanssa, mutta irti lähti. Nyt on pyörä laatikossa palasina. Hankalaa oli kyllä ja saa nähdä ottavatko pakaasini koneeseen. Lähimatkailu kunniaan .

    Heleää heinäkuuta kaikille!

  24. #234
    taxu_ Guest
    ehkä teen sitte sellasen ratkasun että ostan ne spessun kengät ja shimanon polkimet ja katon kuinka monesti oon maassa niiden kans mut hei harjotus tekee mestarin... aineki näin toivon
    ja kiitos kaikille ketkä antoivat vähän suuntaa tän valinnan kanssa...

  25. #235
    taxu_ Guest
    Tosin vieläki epäilyttää, kun monet on puhunu että maastossa noi shimanon polkimet saattaa tukkeutua ja sitä ongelmaa ei olis noissa Crank Brothersin polkimissa, mutta taas toisaalta noi CB:t saa kuulma nostamalla irti ( mikä ei kannata) ja se sit vois olla maastossa huono jos se sattuukin lähtemään irti... niin siis onko teillä itellä kokemusta näistä polkimista? hintaluokka olis melkeimpä sama, joten tarvis nyt vaan päättää että kummat...ja nimenomaan ois kiva jos jokui listais hyviä ja huonoja puolia noista kummastaki vaikka oman kokemuksen perusteella...

  26. #236
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    487
    CB:n polkimista et saa jalkaa nostamalla irti mitenkään, toisin kuin ainakin halvemman pään shimanoista. Niissä säätö piti kiristää tiukalle ettei ne irtoaisi, samalla niiden kiinnittäminen kuitenkin vaikeutui. CB:issä tuo lukittautuminen on äärimmäisen helppoa. Huonona tai hyvänä puolena voisi mainita sivuttaisliikkeen tunnottomuus, eli kun käännät jalkaa tarpeeksi poljin irtoaa, mitään pykälää tai muuta mihin voisi "nojata" ei ole eivätkä ne myöskään keskitä jalkaa (itse tykkään). CB:n klosseja saa olla vaihtamassa ahkerassa ajossa vähintään vuosittain, Shimanoissa kestänee paremmin. Itsellä on nuo EggBeater SL:t ja niitä ei tosiaan saa mitenkään tukkoon mudassa tai lumessa. Parasta tietenkin olisi jos pääsisi kokeilemaan molempia malleja, makuasioista kun on turha kiistellä.

  27. #237
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa, Korso
    Viestit
    265
    En muista kuulleeni yhtään tapausta, joissa SH polkimet olisi hajonnut, mutta CB:stä taas lukuisia. Uskaltaisin väittää SH polkimia kestävimmiksi. Omat on ainakin kestänyt hienosti, vaikka ovat paukkuneet kiviin ihan huolella.
    SH menee tosiaan tukkoon ainakin lumesta. Muta ja lika on aina lähtenyt polkimista, kun pari kertaa kopauttaa jalkaa kiinni, mutta kengänpohjaan pakkautunut lumi ei sitten lähde millään.

    CB:stä ei omia kokemuksia, mutta Shimanot ottaisin, jos ei ole tarkoitus polkea talvisin paljoa.

  28. #238
    taxu_ Guest
    elikkä periaatteessa olis parempi ottaa CB:n polkimet, koska on sitä talvellakin tullut ajeltua aikas paljonkin niin ne ei ainekaan menis tukkoon..pitää kysyä että antaako ne mulle vuoden takuun niihin että jos ne hajoaa sittehän tää ois tosi helppo päätös.. tosiaan saatan kuulostaa tyhmältä mutta mulle tää päätös on aika vaikea kun minkäänlaista kokemusta ei oo, eikä rahaakaan oo loputtomiin..mutta kiitos teille avusta, enköhän mä osaa päätöksen tehä viimeistään sitte liikkeessä kuhan ensin pistän myyjät koville..

  29. #239
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    60
    Mitä työkaluja tarvitsen, että saan Shimanon fc m442 kammet ja keskiön pois? Ilmeisesti ainakin 8mm kuusiokolo avaimen että nuo kammet lähtee?

  30. #240
    IncBuff Guest
    Mistä suomalaisesta kaupasta kannattaa kysellä Hayesin levareihin varaosia? Olin lähdössä lenkille ja huomasin, että takajarrun kahva on irti.

    http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=19998 eli tuollainen hakusessa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •