Zippin uudet "firecrestit" viimein myyntiin:
http://www.bikeradar.com/news/articl...rst-look-26060
http://velonews.competitor.com/2010/...heelset_115414
Hintakin on treenikiekoille kohtuullinen $2700...![]()
Rule #1: Obey The Rules
Eri foorumien kiekkoketjuja lukiessa on tullut se kuva, että avorenkaille tehdyt vanteet sopivat hyvin treeniajoon, mutta kisaan pitää sitten löytyä tuubit alle...
Rule #1: Obey The Rules
Aikalailla saman kuvan saa kyllä myös kun kattoon moniko pro-talli ajaa avogummeilla. Vähemmistöä ovat.
Onkohan Farrarin Feltissä avokiekot vai onko kyseessä joku Cosmic Carbone SLR:n team-only-tuubiversio?
WW-foorumilla aika kiinnostavaa vertailua noiden uusien kiekkojen ja Zippin 101-kiekkojen välillä:
101 alu. clincher = 1523 gr.
404 carb. clincher = 1557 gr.
101 at 24.5mm have more chance to fit frames than 404 at 27.5mm
101 alu. should give a better braking than 404 carb.
101 alu. are lighter than 404 carb.
101 alu. are about 1500$ less than 404 carb.
Are the 404 carb. THAT much more aero than the 101 alu. ? - let me doubt it
Rule #1: Obey The Rules
Osaksi tuo äskein on vertailua, mutta sitten taas tuo viimeinen lause pelkkää muuta. Tuolla logiikalla miksi yleensä sitten käyttää korkealaippaisia ja omalta kohdaltani voisin kyllä lisätä, että miksi edes ostaa ainakaan noita 101 Zippejä... Mutta enpä ole kyllä nyt ostamassa kumpiakaan.
Mutta eihän tuo $2700 ole kuin rahakysymys, jos ne joku haluaa![]()
Eiköhän nuo tuubit ole edelleen:
http://www.cyclingnews.com/features/...roubaix/114378
http://www.kaupinkanuunat.fi
Sain tossa kasattua etukiekon, takapalikat odottaa vielä sopivaa vapaa-aikaa. Vaaka näytti aika sopivan oloista 439 grammaa ja noitten Zippien hintalapulle ei oikein osaa edes nauraa kun omaan projektiin vertaa.
Samu vois vinkata mikä olis sellainen normikireys 20-pinnaselle etukiekolle pinnoihin? Ne on nyt ~110kg, pitääkö olla enemmän?
Kaar ittelles vaa
Eipä ollut se pimeiden voimien mantra kuitenkaan kovin vahvaa lajia. F2R:n takakiekosta pyrkii nyt vetopuolelta kaksi vastakkaista pinnaa vanteen kehästä ulos, kivat murtumat näkyvissä pinnanreikien ympärillä ja vanteessa lievä heitto. Ei noilla prkl uskalla ajaa ja lauantaina iskee kapina päälle. Pittää turvautua Neutroneihin. Voi tyrvää kuitenkin, että potuttaa.
Jos asut samassa kylässä niin käyppä näyttämässä? Noissa on ollut tosi vähän sanottavaa. Jossain nettikaupoissa makasi ikivanhoja versioita joiden kehät on erilaisia...? Jos on takuunalaista juttua niin se hoituu äkkiä. Ostomaan maahantuoja hoitaa toki takuut.
2010' F2/F4/F5 kehissä on basalttijarrupinnat. Riippumaton jarrupalavalmistaja Swisstop rankkasi noi kehät parhaiten toimiviksi hiilarijarrupinnoiksi testeissään tänävuonna. Kuulemma myös Mr Boonen oli äimistellyt niiden hyvä toimintaa. Ite olen ajellut 1,5 vuotta vanhoilla F2:lla ~kaikki lenkit kuska ne ovat minusta vaan hauskimmat ajaa ja tuntuvat kestänän vajaa 90kg alla moitteetta kisat ja hiekkatielenkitkin ja vähemmän muilla mutta täytyy mennä kokeileen jonnekin missä on isompaa mäkeä noita muita kiekkoja joissa on uusi jarrupinta.
Eräs fillarivalmistajahan muuten käyttää basalttia mullistavana satulatolppamateriaalina mutta en nyt oikein tiä mitä kulutuskestoa satulatolpassa tarvitaan....
Mää tiän yhen firman joka tekee pohjapanssareita rata-autoihin siitä. Kun lähtee eturiupustus irti parista sataa km/h niin sillä sit liu-utaan tovi....
Samu Ilonen muokkasi tätä : 14.05.2010 at 08.55
Nuo kiekot on täällä Nizzan seudulla, mutta kiitos avun tarjouksesta joka tapauksessa, Samu! Pitää hoitaa homma ostopaikan eli ProBikeKitin kautta. Sieltä jo replysivätkin, pyysivät valokuvat ja lupasivat olla yhteydessä FFWD:hen asap, jotta saavat käppänän takaisin ajoon. Saas nähä miten hoituu. Kaksi kuukautta sitten nuo tilasin, tiedä sitten ovatko jotain vanhaa mallia - mutta eikös white edition ole uudehko malli. Halvallahan ne kyllä sai
.
Kylläpäs ne ovatkin hölmöjä Canyonilla. Tuon kulutuskestävyyden täytyy olla ainoa mahdollinen syy basalttikuitujen käyttöön. Kulutuskestävyyden vuoksi niitä varmaan laitetaan tennismailoihinkin. Eikö olekin tosi hassua kun tennismailoja ja Canyoneja suunnittelee noin tyhmät inssit.
Basalttikuiduthan ovat hiilikuitua elastisempia ja vaimentava värähtelyä oleellisesti paremmin. Tällähän ei voi olla mitään tekemistä mailojen tai satulatolppien kanssa. Wilsonilla ja Canyonilla ovat varmaan vahingossa valinneet väärän kuidun.
http://www.tennis-equipment-tips.com...ckets-new.html
http://www.racquetsportsindustry.com...fect_feel.html
Hieman offtopic: Kyseessä on siis Canyon. Basalttia käytetään tolpassa kuulema ensisijaisesti sen paremmin tärinöitä suodattavien ominaisuuksien takia.
"Basalt fibres are more flexible, offer better damping characteristics and absorb shocks considerably better. They also offer the rider a hitherto undreamt of riding experience. That's why the newly developed Canyon VCLS-Post with its basalt fibre configuration is exclusive to the Ultimate CF SLX Evo frameset. The seat post alone guarantees noticeably greater comfort compared to conventional seat posts."
Edit: Ai NHB ehti ensin...just näin.
Onko sulla Novatecin navat tossa projektissa? Mä meinasin samoja napoja kun hinnat ovat sopivat ja saatavuus aika hyvä. Tulee ihan hyvän painoinen paketti ja halpa, eli pakko olla myös hyvä
Taisin lueskella WW:n foorumilta jonkun rakentaneen takakiekon vetopuolen 130 kiloon ja sanoi kiekkoa jäykäksi. Mä jättäisin ton etukiekon 110 kiloon.
6.7 WTF/kg
Novatecithan ne. Ja ennen kuin joku keksii postata jotain nerokasta netistä luettua laatujuttua, ajaa ensin kolme kesää sellaisilla ja aloittaa neljättä niinkuin mä. Etunavasta on täysin sama malli mulla toisissa kiekoissa ja uutta vastaava.
Kehät oli 257g kumpikin, navat 79/246g ja CX-ray pinnoilla koko satsi 1067g. Etukiekko siis 439 ja taka 628g. Pari lenkkiä takana ja kuski hyrisee tyytyväisyyttään. Nuo uudenkarheat Vittoriat roikkui pari vuotta tallin seinällä, toisessa oli pieni reikä. Tuntuu tuo Tufon litku toimivan kuin junan vessaVanteet on oivallisen malliset, renkaat lumpsahti melkein suoraan paikoilleen. Pikkusen piti parista kohtaa oikaista että musta keskirantu renkaassa kulki suoraan keskellä.
Mun mielestä kiekot on kuin lapset. Mukulat on kivoja, mutta omat on aina omia. Ja tekeminen se vasta kivaa onkin![]()
Kaar ittelles vaa
Njet. Canyon kyllä vaittää omaksi ideakseen mutta soopaa sekin. Tarkoitin Meridaa. Ilmeisesti samoilla syillä Ritchey käyttää lasikuitua osassa tolpistaa suurimpana ainesosana....
Ja taas Pinarrello pelkkää Hi-modulusta....ominaisuudet PITÄISI olla kuin lasipullolla...
Eiköhän todellinen syy ole että pitää TAAS jollain erottua massasta. Sellanen ~100g hiilaritolppa jossa on oikea layup on kyllä varmasti kivempi ajaa kuin 200g bam...basalttitolppa.
Conagon EPS on hyvä esimerkki mitä lay up meinaa. Päällepäin ei todellakaan tiedä millainen sen eturungon kiertojäykkyys oikesti on.
Siis eikö pitäisi olla aivan selvää, että elastisemman kuidun käyttäminen lisää joustoa? Totta kai rakennekin vaikuttaa vähintään yhtä paljon kuin materiaali, mutta eikö lähtökohtaisesti joustavammasta aineesta tule joustavampi rakenne?
Viimevuotinen Canyon sai TOurin testissä rungon joustoksi 185 n/mm ja tämänvuoden basalttitolppainen versio 168 N/mm. Suunta vaikuttaa mun mielestä oikealta. Vertailn vuoksi samassa testissä Cervelo RS (kuvassa 3T Doric) sai arvon 210 N/mm. Onko 3T:llä väärä kuitusuunta vai miksi tuo ei pärjää Canyonille tässä mittauksessa?
Minkä hintaisia tuollaiset 100 grammaiset Oikealla Kuitusuunnalla varustetetut tolpat ovat? Canyonin tolppahan nyt ei ole vielä kovin kallis. Amatööri voisi kuvitella, että oikealla (samalla) kuitusuunnaalla rakennettuna joustavammasta materiaalista tulee joustavampi tolppa. Ilmeisesti tämä on väärä päätelmä.
Halkaisija on molemmissa tolpissa 27,2 mm. Näyttäisi siltä, että Cervelossa tolppaa näkyy hieman enemmän kuin Canyonissa:
http://www.roadbike.de/sixcms/media....pg.1091431.jpg
http://www.roadbike.de/sixcms/media....pg.1352544.jpg
Niin, Cervelossa oli suora tolppa eikä "valmiiksi notkahtanut" laid back. Sillä pystyy tuota mittaustulosta "parantamaan" ihan kivasti. RS-fillarissa kuitenkin sellainen tulee vakiona. Ja muihinkin sen voi vaihtaa ostaessa jos haluaa. Myös hiukan epäilen että mittaus-setup ei korreloi noitten kuvien kanssa koska kokonaisesta fillarista sitä taipumaa ei mitata. Ja tuo ero on melko mitätön jos vertaa sitä renkaan vaikutukseen muutenkin. Tietenkin tätäkin nettispekulaatiota voi jatkaa loputtomiin mutta taidan mennä ajamaan mielummin...
27.2mm on hyvä tolpan koko, en ole ikinä ymmästänyt miksi sen pitäisi olla paksumpi. 3T tolppa on ihan jees mutta minusta ite joskus tekemien tolpan putkien ajomukavuus oli selkeästi parempi. Mutta ne ei ole kaupallisia tuotteita. Sellasen 99g tolppa/satula-combon tekemiseen menee sen verran rajusti aikaa. Joskus viä teen edes ittelle.... 3T Dorico pitäsi käydä kokeileen, tuntuu olevan melkoisen sippoinen laid back tolpaksi. AX tietty on sippoisempi...€€€. Sippoinen tolppa on yleensä mukavampi ajaa paitti jos painonsäästö on tehty pää-osin klampin alueella joka yleensä taas johtaa pieniin kiroushetkiin...
Samu Ilonen muokkasi tätä : 17.05.2010 at 08.29
BTW, FFWD julkaisi juuri uuden version 3-puolaisesta etukiekosta. ~100g sippisempi kuin edellinen ja puolat paksunevat napaa kohden= ei notku kiihdytyksessä kuten toinen tunnettu 3-lapainen.
750g paino ja profiilia 80mm.
http://www.ffwdwheels.com/product.as...gory=80&page=5
Samu
^ FFWD. Vakio-osat, hinta-laatusuhde, Crash Replacement.
Maviccia puoltaa vain Bling.
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Eastonin EC90 Aerokiekkoja näyttää olevan Saldenilla puoleen hintaan:
http://www.salden.nl/default.asp?pid...923&catid=3517
Rule #1: Obey The Rules
Kirjanmerkit