Kas. Nuo putoaisi luultavasti suoraan mun tupla P7 lamppuun, ajan sitä jo nyt noin 2A virralla, eli muuta ei tarvii tehdä kun vaihtaa ledit. 1150 lumenia vaihtuu 1500 lumeniin. Spotti voi ehkä vähän tiukentua, mutta tuskin liikaa.
Kas. Nuo putoaisi luultavasti suoraan mun tupla P7 lamppuun, ajan sitä jo nyt noin 2A virralla, eli muuta ei tarvii tehdä kun vaihtaa ledit. 1150 lumenia vaihtuu 1500 lumeniin. Spotti voi ehkä vähän tiukentua, mutta tuskin liikaa.
maaaaaaaaiiiiiilman Tehokkain ledi
http://www.prosessori.fi/uutiset/uutinen2.asp?id=55599
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Tässä myös tehokas, mutta hyötysuhteessa ei taida pärjätä:
http://www.luminus.com/content1504
Täysi teho eli 9A onkin jo kohtuullinen haaste elektroniikalle
Lamppu ehtikin olla viikon verran valmiina kun onnistuin tuhoamaan kahden ledin kuvun linssiä vaihtaessa. Ledit on tietenkin liimattu koteloon eivätkä irtoa ilman väkivaltaa.
Onko kokemuksia miten xpg:t kestää ilman kupua? Valoa niistä vielä irtoaa ja valokuviokin on ihan siedettävä.
...tuntuisi ainakin lämpeävän enemmän
Latukka muokkasi tätä : 16.04.2010 at 20.38
Tästä kunnon kypärälamppu,täytyy vain varustautua repullisella akkuja!http://translate.googleusercontent.c..._Zmt_Mb87eqfdA
^ "Alla kablar på högspänningssidan är hellånga silikonkablar i kabelstrumpa utan störande skarver här och där.
Kaikki kaapelit suurjännitepuolella on helvetti höyry silikoni johdot lanka kangaspuiden ilman rumia saumoja siellä täällä."
Täytyy olla hyvä.
*reps*
Asiaan... aika hyvin sukeltaa ton uuden Creen hyötysuhde maksimivirralla. Mitään järkee syöttää täyttä virtaa, jos akkuja pitää kanniskella.
Kaar ittelles vaa
Itellä kesti testailua siihen asti että meni ne johtimet siitä pinnasta poikki. En sitten tiedä onko tuolla silikoni(?)domella jotain muutaki virkaa.
Oisko kellään tiedossa Halpaa ja Hyvää litium-laturia? 2-6 kennoa pitäis pystyä sarjassa lataamaan, balansointia ei välttämättä tartte olla, mutta ois kai se kiva plussa jos ei kauheana hintaa nosta.
Laitetaampa muutama kysymys tänne välillä ku on niin hiljaista täällä foorumilla näin valoisan aikaan
Crossipyörään on nyt ledivalo rakenneltu ja tyytyväinen olen, mutta nälkä kasvaa syödessä.
Valosta tuli aika iso koska värkkäsin siihen 3 ledivaloa runkoineen ja 5kpl 18650 akkuja ja muuta rompetta sisälle, tein siihen myös irroitettavan kädensijan, että voin ottaa sen mukaan mökille syksyllä.
Sitten päähän pälkähti ajatus tehokkaasta xenon valosta, jolla pystyisi valaisemaan koko mökkipihan vaikka siellä pimeässä korvessa.
Xenon siksi koska sen rakentaminen näyttäisi olevan melko simppeli homma, ja valaisimen painon ei tarvitse olla kovin alhainen.
1. Jos laitan kaksi 35w xenonin valokeilaa osoittamaan samaan kohtaan, tuleeko lumeneita silloin tasan 2x enemmän kuin yhdellä lampulla?
2. kumpi kuumenee enemmän, hehku vai ballasti?
3. xenonin hyvät ja huonot puolet verrattuna ledivaloon?
Laitetaampa muutama kysymys tänne välillä ku on niin hiljaista täällä foorumilla näin valoisan aikaan
Crossipyörään on nyt ledivalo rakenneltu ja tyytyväinen olen, mutta nälkä kasvaa syödessä.
Valosta tuli aika iso koska värkkäsin siihen 3 ledivaloa runkoineen ja 5kpl 18650 akkuja ja muuta rompetta sisälle, tein siihen myös irroitettavan kädensijan, että voin ottaa sen mukaan mökille syksyllä.
Sitten päähän pälkähti ajatus tehokkaasta xenon valosta, jolla pystyisi valaisemaan koko mökkipihan vaikka siellä pimeässä korvessa.
Xenon siksi koska sen rakentaminen näyttäisi olevan melko simppeli homma, ja valaisimen painon ei tarvitse olla kovin alhainen.
1. Jos laitan kaksi 35w xenonin valokeilaa osoittamaan samaan kohtaan, tuleeko lumeneita silloin tasan 2x enemmän kuin yhdellä lampulla?
2. kumpi kuumenee enemmän, hehku vai ballasti?
3. xenonin hyvät ja huonot puolet verrattuna ledivaloon?
Xenonin paras puoli on se, ettei lämpö ole sinänsä ongelma eli jäähdytystä ei tarvi, kunhan kotelo ja lasi/heijastin ei sula.
Huonoa siinä on monimutkainen ja vikaherkkä sytytyselektroniikka ja vaikea tehonsäätely.
Toisaalta, mulla kahdessa autossa on xenonit ollut eikä yhtäkään ole poksahtanut, eikä vanhassa suunnistuslampussakaan ongelmia ollut, joillakin kavereilla sitten enemmänkin otsavaloissa.
Lumeneita tulee tuplasti, mutta silmällä havaittava hyöty ei tuplaannu...ehkä 50% lisääntyy hyöty kun tuplaa tehot.
edit_ ei kai se ballasti juurikaan kuumene. Hehku saattaa olla todella kuumakin, mutta eipä se sinänsä haittaa jos valmistajan ohjearvoissa pysyy.
kontio muokkasi tätä : 09.05.2010 at 14.16
Eli tarkoitat että puolet enemmän lumeneja ei ole silmälle sama kuin 2x enemmän valoa?
En löytänyt edullisesti 55w xenon sarjaa niin siksi mietin tuota 2x 35w.
taidatkos sen vaikeammin sanoa, 3 kertaa luin enkä vieläkään tajunnutEli tarkoitat että puolet enemmän lumeneja ei ole silmälle sama kuin 2x enemmän valoa?väittäisin jopa, ettei tuossa lauseessa ole päätä eikä häntää.
tarkoitan että lumeneiden tuplaus (1 valo->2 valoa)ei tuplaa silmän näkemää hyötyä,vaan lisää sitä ehkä 50% eli puolikkaan valon verran.
esitänpä havainnollistavan esimerkin:
tässä mun suunnistuslamppuni, "säästöteho" 1 ledi ja täysteho 3 lediä käytössä (P7 DSXOI), ja tuossa lienee se silmän näkemän valomäärän tuplaantuminen lähellä kun laitetaan 1 ledi -> 3 lediä.
![]()
Valoa on ehkä 2x määrä, jos kerran lumeneitakin on 2x määrä. Saavutettu etu ei kuitenkaan kasva lineaarinsesti. Jos haluat, että valaistu alue kaksinkertaistuu, tarvitaan valoa nelinkertainen määrä. Sitten kun taivaallekin menee entistä enemmän valoa, tarvitaan vielä enemmän valoa. EI liene kaukana, että valon lisäystarve menisi kolmanteen potenssiin, eli 8 kertainen valoteho tuplaisi valaistun alueen.
Hyvä vertailu löytyy vaikka äänimaailmasta. Kun äänenvoimakkuus nousee 10 desibeliä, ääni kuulostaa entiseen verrattuna tuplasti voimakkaammalta. Energiaa kuluu kuitenkin kymmenen kertaa enemmän.
Asia ymmärretty, Koitan ensi kerralla esittää kysymyksen vielä hiukan vaikeammin![]()
Sattuisiko kenelläkään olemaan tiedossa, että johtaako auton alumiinivanne lämpöä kuinka tehokkaasti?? Vanteet eivät ole kuullema pelkkää alumiinia vaan jotain seosta.
No eiköhän se silti melkohyvin johda lämpöä...
Kuin?
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Nappasin tuossa töistä mukaan yhden aluvanteen, mikä näytti olevan kuin tehty ledivalon "koteloksi". Kikkailee vaikka heijastimen vanteen pultin reikään/reikiin ja sitte leikkaa vanteesta sellaisen nätin palasen pois, ja jättää parit puolat paikoilleen lampun kiinnitystä varten.
Eilen vielä pähkäilin xenoneita, mutta tuosta vanteesta saisi niin näppärästi kotelon ledeillekkin, että pitänee vielä suunnitella kumpaa lamppua käyttää ens projektissa.
se vähän riippuu että paljonko siellä on kaikkea muuta schaissea sotkettuna sekaan kuin alumiinia, mutta kyllä ne keskimäärin ihan hyvin johtaa.
Käytännössä kaikki alumiini on hieman seostettua, koska puhdas tavara ei ole kovinkaan vahvaa. Puhdasta alumiinia löytyy ainakin peileistä. Jopa sähköjohdoissa käytettävä alumiini on seostettua. Tuossa on tavallisimpien alumiinien koostumuksia.
Lisäaineiden osuudet ovat pieniä, eikä seostus siten merkittävästi vaikuta lämmönjohtavuuteen. Todennäköisesti vanteen alumiini johtaa lämpöä tasan yhtä hyvin kuin jäähdytysrivan alumiini.
Hommailin ledivalolle tuossa jäähdytyssiilet ja kuumaliimat, mutta sitten katselin netistä noita taskulamppuvertailuja videoina ja kuvina, niin xenonit näytti olevan tehokkaampia kuin ledit yleensä. Tilasin sitten 55w xenonin ja siitä päätin alkaa rakentelemaan jonku tuikun. En edes tiedä mihin tarkoitukseen tuon rakennan, mutta tuli mihin käyttöön vain, valotehoa tuskin on liian vähän.
Mistähän nettiosoitteesta voisi katsella xenoneille sopivia heijastimia, vai pitääkö ostaa joku halogeenitaskulamppu josta purkaa vain heijastimen pois?
Katselin tuossa akkuja ebysta, niin löysin tälläsia http://cgi.ebay.com/8-x-3-7V-Recharg...ht_3278wt_1137
kuka uskoltaa tilata ja testata paljonko kapasiteetti oikeasti on? Ilmeisesti kopio ultrafiren 3000mAh akusta, joka sekään ei yllä 3000mAh, vaan johonkin n.2300mAh.
Hintaa on noin 2€ kpl.
aksutus muokkasi tätä : 14.05.2010 at 13.40
No, jos haluaa noin paljon valotehoa eikä kaipaa himmennettävyyttä, niin onhan se HID edelleen hyvä ratkaisu.
Heijastimeksi ei ihan mikä vain taskulampun kupu kelpaa. Saattaa käydä muuten niin, että on nopeasti polttimon päällä kerros sulanutta muovia ja lamppu entinen. Metallisilla/lasisilla tuo ei ole ongelma. Akkuihin taas en lähde ottamaan kantaa. Itse kun tuppaan olemaan vähän hermoheikko näiden litiumien kanssa, niin mieluummin maksan muutamia lisäeuroja mielenrauhasta ja huolettomuudesta tai sitten jätän vallan ostamatta. Omat 18650 -kennotkin (AW) maksoivat luokkaa kympin per kpl aikanaan. Hyvin ovat toimineet.
Kuullostaa vanhoilta akuilta, jostain muistan lukeneeni, että 18650 akut saa laittaa kierrätyksenn parin vuoden välein?
Noita akkuja saisi olla tuollaiset 10-15 varmaankin jos haluaa sitä lamppua hehkuttaa pitempään kuin lyhyen tovin, niin jos noita merkkiakkuja alkaa ostelemaan, voipi niihin upota 100-150€ äkkiä. Tulisihan se halvemmaksi kuin polttaa rivitalo noilla kiinan paskoilla.
Paskaa en ole vielä saanut, mutta tuskinpa yksikään li-ion akku on made in finland tai made in germany tms...kuin polttaa rivitalo noilla kiinan paskoilla.
Tähän pätee toki, se, että sitä saa mistä maksaa. Suojaus kannattaa ottaa aina. Mä tilasin nyt Soshinen akkuja, olis postissa haettavissa nyt.
No ei niillä nyt sen enempää ikää ole kuin puolitoista vuotta, ja sitten on jossain vikaa jos akut eivät normaalikäytössä paria vuotta pidempään kestä. Esim. niissä akuissa. Mitään tehon laskua en kyllä ole huomannut. Käyttö toki on ollut aika kesyä, fillarivaloa (P7-taskari) olen lähinnä alemmalla tehoasetuksella käyttänyt. Akkujen vaihtoväli on yleensä ollut useampi viikko talvellakin. Totta kyllä, hinta alkaa näytellä paljon isompaa roolia jos muutaman irtokennon sijaan tarvitseekin koko kasan.
Noin tehokkaaseen lamppuun kuin sinulla kannattaisi ehkä harkita jo valmiin akkupaketin ja oman laturin ostamista. Yksittäin et varmasti kuitenkaan ajatellut latailla?
Joo, taitavat nuo akkutehtaat sijaita lähinnä Kiinassa ja Taiwanissa, mahtoikohan jotain löytyä Japanistakin (vai sekoitanko tämän nyt esim. Eneloopeihin?). Ja samojen tehtaiden tuotteita kääritään eri kuoriin. Suojapiireissä sitten voi olla eroja ja "merkittömistä" akuista löytyy eriä, jotka eivät vain ole mahtuneet jonkin imagostaan tarkan asiakkaan spekseihin ja on siksi myyty halvalla muualle. Pääosin varmasti silti ihan käyttökelpoista tavaraa.
Jaa? [tähän semmoinen saivartelu-hymiö]
Kirjanmerkit