Olisi mahdollisuus kokeilla UST ja taittuvareunaisen välimaastoon sijoittuvaa TnT rengasta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...32414&page=320
Olisi mahdollisuus kokeilla UST ja taittuvareunaisen välimaastoon sijoittuvaa TnT rengasta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...32414&page=320
Venttiileitä löytyi Pyörähuolto.com:sta, Lauttasaaresta. Kahdeksan (8) € / kpl.
Siellä suoritettiin myös paineistus. Ja tuli litkutkin sisään.
Siitä sitten 10 min litkujen vatkailun jälkeen pyörä autoon kuskin selkänojan taakse ja autolla kohti kotimaastoja. Oikea käsi kiinni pyörässä sitä tuon tuosta eli jatkuvasti pyöritellen. Ohjeeksi annettiin että pari tuntia pyörä liikkeessä jotta litku kiinnittyy tasaisesti ja vasta sitten paineet alemmas. Ok.
Länsiväylällä auton nokka kohti länttä. Juuri kun lähdin ohittamaan kuului järkyttävä pamahdus autossa! Pieni säikähdyksestä aiheutunut heijausliike, katse sisäpeiliin jalkaa jarulle, vauhtia pois... mitä v... mitä tapahtui... hajosiko tuulilasi, räjähtikö auton rengas? Ei, vaan pyörän rengas posahti vanteelta ja auton takaosa ylt'ympäri tuossa valkoisessa litkussa... shit!
Auto ympäri ja takaisin Laruun jossa korvat vielä soiden siivottiin autoa, vaihdettiin gummi uuteen ja homma uusiksi. Ja nyt on siis meikäläiselläkin viimeinkin jälleen talven jälkeen tubeleksit... voi vaan sanoa että olipa aika kärsimys...
-E
Got to have Nerve in forest!
Buhahahhahahahhahahah!!!!!!!!!!!!!!!!
Mulle kävi samalla tavalla - kahdesti. Tosin tapahtumapaikkoina olivat työhuone ja korjaamo. Kauheen sotkun se saa aikaseks ja ei lähde tekstiileistä kovinkaan helposti. Olen todennut että yli 3 barin tiivistyspaineet on ihan turhia. 2,5 bariakin riittää mainiosti. Nostattamisessa voi käyttää korkeampia paineita, mutta ei tiivistyksessä.![]()
Mä laitan yleensä max 3 bar painetta, tarkistan vuodot, jos niitä onkaan. Odotan hetken ja lasken ajopaineisiin. Luonnollisesti litkut sisällä.
Mulla on tiivistynyt, vaikka vuotoa on ollu asennuksen jälkeen, kunhan rullailee ratasta tarpeeksi..
Aika kallis hintaansa nähden!!
Mitäs sille päälirenkaalle muuten tapahtuu kun se kerran posahtaa vanteelta liian kovan paineen vuoksi? Eli tässä tämän päiväisessä casessa koko rengas oli täysin pois vanteelta - ei ainoastaan toinen puoli tai osa - vaan aivan kokonaan levällään.
Tätä sitten kun koetti pätevä hemmo laittaa uudelleen paikoilleen niin ei saanut enää tiiviiksi - oli hyvin "löysä reunainen" eli vanteelle laittokin meni täysin ilman rengasrautoja. Eli renkaan reuna jotenkin repsahti?
Sitten toinen askarruttava juttu... rengas posahti itsekseen. Eli se oli silloin "levossa" kun paukahti. Ja tätä ennen sitä oli "rullailtu" noin 20 minuuttia. Jos heti alusta alkaen paine esim. 4.5 bar niin miksi 20 min päästä tämä paine oli liikaa vaikka rengas ei saanut jotain iskua tms?
Ja edelleen - mitä on tuo kuuluisa litku? Sekö reagoi paineessa?
-E
Got to have Nerve in forest!
Ei kyllä mitään hajua kuinka tuo rengas on voinut posahtaa pois vanteelta
Itsellä äärimmäisen positiivinen UST kokemus tänään. Pari viikkoa on ollut Maxxiksen Ardent 2.4 ja Advanteage 2.4 sisuskumeilla paikallaan Mavicin 819 kehillä. Siis ihan normi taittuvakylkisiä eikä mitään UST kumeja. Nyt sain vihdoin hommattua toisen puuttuvan UST venttiilin ja otin tänään sisuskumit pois. Molemmat tiivistyi ilman litkuja ja nousi vanteelle pumpun kanssa ihan ongelmitta. Litkut kuitenkin perään ja 3h kalliocruisailu. Ei mitään ongelmaa, ja kivaa oli.
"Hän jarruttaakin nenällään"
-Muumipeikko ja pyrstötähti-
Heheheee, tänään kävin paikallisesta ostamassa kaksi 20" sisäkumia autonventtiilillä, joissa ei edes ollut juurimutterille kierrettä.
Leikkasin sisäkumeista vannenauhan levyisen nauhan jossa yhdessä kohtaa keskellä venttiili.
Tämä ghettotubelessvannenauha Mavicin Crossride vanteelle ja alle jätin vielä Mavicin oman korkeapainevannenauhan.
Kaksi kesää ajetut Nokian AWS:t vanteen päälle ja painetta venttiilin läpi isolla ruuvikompuralla jossa on noin 200l säiliö, aluksi ei noussut vannetta vasten, vaan rengasta piti vähän asetella jotta se nousisi paineen vaikutuksesta vannetta vasten, tämä siis testatakseni että onko näitä renkaita edes mahdollista saada tiiviisti vanteelle.
Sain renkaan nousemaan oikeaan kohtaan vanteella, mutta se vuosi vähän jokapaikasta vielä ilmaa pois, joten pätkä rengasta pois vanteelta, noin 1dl Stanin litkua sisään ja rengas takaisin vanteelle.
Taas renkaan asettelu vannetta vasten ja painetta perään, sitten vain hölskyttelemään ja pyörittelemään rengasta litkun levittämiseksi.
Noin puolentunnin päästä tarkistin paineet, ne olivat tippuneet noin 6barista 3 bariin, lisää painetta perään ja litkun levittelyä.
Nyt monta tuntia myöhemmin renkaassa on vieläkin noin 5 baria mitä sinne aiemmin laitoin.
Toivottavasti jotakin kiinnosti.![]()
Joo kyllähän sitä piti tänään kokeilla tätä tubeless-touhua kun siitä on tässäkin ketjussa niin monenlaista kokemusta kehuineen kiroiluineen.
Ajattelin eka että pitääkö tässä joku splättismaski pistää päälle ja peltorit, ellei jopa tuplakuulosuojaus..no asennuskalian otin ainakin mukaan matkalla huoltikselle.
Renkuloina Noksun NBT 2,3swa, kiekkoina XTR. En tiedä kumarruinko epähuomiossa Mekkaan päin vai täyttyikö renkaat pyhällä hengellä, mutta vanteille sujahti melko vaivattomasti. Vähän piti odotella että nous vanteille, muutama voimakas napsahdus ja se oli siinä. Snadisti stani kupli reunoista mutta kuulunee asiaan.Ilmaa pistin sen 2,5bar. Nyt vähän pyörittelin renkaita ja toivon että homma toimii polulle asti.
Tällainen kokemus täältä, onnea minulle ja klara vappen teille!
Kävellen olis jo perillä.
Saako continental race king 26" 2.2" helposti pitämään ilmat sisällä/vanteelle litkulla? Vanteena on shimanon xt-775.
T. Toni R
Normaali vai UST Race King? Sullahan ainakin on UST-vanteet eli lähtötilanne on helppo. Jos kumikin on UST niin ei ole mitään ongelmaa.
Enempi varmaan juttua tuolla Race King -topicissa?
Contin perusrunko on sen verran paksu ja rengas tiukka että saa pitämään ja nousee helposti. Se miten se kestää on sitten eriasia. MK normiversion runko kesti suorana noin 200km. Ilmeisesti ss tai protection mallien litkutukset on onnistuneet paremmin.
Niistä olis kiva kuulla että minkä verran oikeasti kestävät kulutusta ennenkuin tulee kyljistä tavarat läpikun melkein uutenakin näkyy kankaat molemmilta puolin.
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
Lyhyt selostus metodista, joilla kaikki renkaat ovat toistaiseksi menneet XT-775 kiekoille ongelmitta.
1) Uudet tai varastosta otetut kumit sisärenkailla vuorokaudeksi vanteelle. Puhdistus, saippuavettä harjalla reunaan ja maksimipaine, että reunat asettuu vanteelle varmasti oiken, ja kumi muotoutuu siihen. Tarkista nyt pyöräyttämällä että rengas on suorassa. Jos ei ole, korjaa asia tässä vaiheessa.
2) Seuraavana päivänä toinen reuna varovasti irti, sisäkumi pois ja venttiili tilalle.
3) Saippuavettä irti otettuun reunaan ja kiekko tämä reuna alaspäin ämpärin päälle siten, että irtonainen reuna pääsee vapaasti putoamaan vanteelle. Jos laitat kiekon vaan lattialle, lattiaa vasten nojaava kohta renkaassa voi jäädä kauas vanteesta ja kaikki paine mitä pumppaat tulee siitä heti pois.
4) Pumppaa, niin kovaan paineeseen kuin on tarvis, että reuna napsahtelee paikalleen. 3-4 baaria.
5) Paineet pois, sielu irti, litkut venttiilistä sisään, sielu takaisin ja pari baaria painetta (enempää ei mielestäni enää tarvita, enkä missään tapauksessa halua päällystää kerrostaloasuntoamme lateksilla) ja normaalit huljuttelut.
Toistaiseksi kaikki ovat nousseet vanteelle muutamassa sekunnissa tarvitsematta kompuraa. Eli Shwalbet: Nobby Nic, Racing Ralph, Rocket Ron, Ice Spiker ja Ice Spiker Pro. Kaikki ei UST-versioita.
Pari kertaa on rengas jäänyt laittamatta, mutta silloin onkin yritetty ilman tuota sisäkumivaihetta ensin.
kh74 muokkasi tätä : 06.05.2010 at 16.21
Äsken vaihdoin Rocket Roneja Mavicin CrossMaxeilta Bontragerin Race Disk kiekoille. Toinen rengas nousi kehälle melko hyvin, jalkapumpun paineilla, mutta toinen ei.
Saippuaveden avittamana toinenkin lähti nousemaan hyvin mutta kun paine oli n 2,5bar, ja rengas ei ollut vielä paikallaan kehällä, niin iso PAM ja renkaan toinen puoli pullahti kokonaan kehältä pois.
Tämä sama toistui 4 kertaa peräkkäin ja selvää syytä tapahtuneelle en keksi. Vinkkejä?
Kun se kumi kerran pomppaa, reuna yleensä venähtää ja rengas on entinen. Bontragerin vanteilta noita kumeja on pomppinut pois, itsellä kokemusta Nobby Nic 2.4 UST kumeista juurikin Race Disc kiekoilla. Toinen kesti muutaman viikon, toinen muutamia kuukausia. Totesin, etten enää kokeile Schwalben kumeja Bontragerin kehille. Nyt ajossa Maviccia ja Continentalia.
Litkutinpa viimeinkin MK 2,4" Supersonicin XC717 kehälle, jossa Stanin rimstrip. Aika lailla sai taputella ja muljutella että sai nousemaan vanteelle, samalla kun laski kompuralla ilmaa sisään ilman corea.
Sitten uudelleen reuna auki, 2 kuuppaa Stanin litkua sisään ja uudelleen ihmettelemään miten renkaan saisi nousemaan vanteelle. Eli sama operaatio, tällä kertaa oli hieman kuumottavampaa kun litkut olis sisällä. Pitäisi varmaan hommata se injectori niin ei tarttis repiä rengasta irti litkun lisäystä varten...
Nooh, lopulta nousi taas vanteelle, reunoilta kupli vähän litkua pihalle, mutta ruutulippukuvion kohdalta en huomannut mitään tihkumista, ainakaan vielä.
Rengas oli jo kesän ajettu, mutta ihmeen hyvin alkoi pitämään ilmaa. Tihkuttaminen reunoilta loppui varmaan viiden minuutin jälkeen kun koko ajan pyörittelin kiekkoa käsillä ympäriinsä. Autotallin seinätkin pysyivät puhtaina.
Pitää ensi lenkillä kurvailla asfaltilla matalilla paineilla ja kattoa pysyykö kehällä... Jos tuo nyt vastoin nettikirjoituksia toimii, niin en kyllä jaksa ottaa pois MK SS:ää koko kesänä, oli sen verran työläs homma tuo asennus...
Mitään saippuoita en käyttänyt asennuksessa, ei niitä tunnu tarvitsevan kun on väljä vanne/rengas kombinaatio ja iso kompura puhkumassa...
Plus muokkasi tätä : 10.05.2010 at 13.09
Ei nuita tarvinnu saippuoita kun paiskasin nuo nokiat alle..
Aika kallis hintaansa nähden!!
Nyt se Race Diskiltä pois muljahtanut Rocket Ron muljahtaa jo alle 1,5bar paineella pois CrossMax SL:n kehältäkin. Eli alle 100km ajettu rengas on periaatteessa käyttökelvoton.
Voihan sitä käyttää sisurin kanssa mutta aika raskas sisäkumilliseksi kun non-UST kumi on ~200g kevyempi.
Sen voi tehdä helpomminki
http://www.youtube.com/watch?v=K88XOdAtzsk
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Tarkastappa onko reunakaapeli poikki Ronista. Niin kävi ainakin itelle Racing Ralphin kans..
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=35078
Aika kallis hintaansa nähden!!
Pitäis mennä takuuseen
Sisäkumivaiheen voi näköjään (testaisin juuri itse) ohittaa, kun esim. muovisella rengasraudalla nostaa kumin vanteen reunauraan molemmin puolin niin pitkältä matkalta kun nousee ilman voimankäyttöä. Tämän jälkeen menee satavarmasti kompuralla ilman ylimääräistä nysväystä, ja varmasti jalka/käsipumpullakin. Joku YouTube videokin tästä taisi olla. Nuo esileikit ja venyttelyt varmasti helpottaa asennusta, mutta itse olen suosinut tekniikkaa kumi paketista ja kuivana sisään.![]()
Ymmärsinkö mä nyt oikein että näihin bontragerin tubeless ready vanteisiin pitää hankkia erikseen jotkut spesiaali vannenauhat?
Noissa näkyy olevan valmiina suht kovaa muovia olevat siniset vannenauhat, ust-renkaat sain nousemaan vanteelle mutta ilmat tulee hiljalleen venttiilin juuresta pihalle...
Jos tarvii ostaa niin mistä saa, esim. mtb-shop Helsingissä? Entäs tätä paljon puhuttua stans litkua?
Hi5bikes myy Stan's-litkua.
Holokki auki ku H. Moilane.
Noob,
jos ne siniset Bontyn vannenauhat on alkuperäiset ja ehjät, niin ei niitä sen kummempia ole. Vaikka se nauha on kova, pitää se ilman - ihan yhtä kovaa materiaalia on DT Swissin yms. tubeless-kittien nauhat ...
Jos se UST-venttiili on B-merkkinen (vannenauhaa vastaan tuleva kaulus on metallia) niin nakkaa se kankaalle - vaihda tilalle kumikauluksella oleva (vaikkapa Stanin) venttiili ja kiristä se kunnolla, loppuu ilmavaivat.
Jos haluat maksimoida tiiveyden, ota vannenauha irti, laita puhtaaseen / kuivaan vanteeseen kierros Stanin keltaista tai NoTubesin kirkasta teippiä, vannenauha paikalleen, venttiili kiinni ja kumia päälle.
Joo, ne on alkuperäiset ja ehjät. Otan nyt kumet pois vanteelta ja putsaan + tsekkaan vannenauhan uusiksi. Sitten uusi ponnistus ja litkua huomenna.
Venttiili on tämännäköinen
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=18721
Miten kireelle ton uskaltaa vetää?
Hampaat irvessä?
Edit
Sama lopputulos, vuotaa itteasiassa enemmän nyt kun putsas ja muka asetteli vannanauhan paremmin, venttiilin juuresta tulee ilma ulos. Vannenauhoissa lukee muuten schwalbe, liitos/sauma on hitsattu ja se taitaa olla ust käyttöön tarkoitettu mutta ei siinä kyllä lue mitään siihen viittaavaa.
Noob muokkasi tätä : 17.05.2010 at 20.10
Kirjanmerkit