Lainaus Alkujaan tämän lähetti JanKar Katso viesti
Eiköhän se ole niin, että mieltymys eri suksiin vaihtelee hiihtäjän mukaan. Tyylit on erilaisia ja kukin suosii omaansa. Myyjän on hankala myydä asiakkaalle suksea pelkän painon perusteella jos ei ole tiedossa minkä tyylistä suksea toinen on hakemassa, kelialueesta puhumattakaan. Itse laitoin tälle kaudelle kahet uudet Atomicin wc:t Carilaiselta ja sain juuri sellaiset parit kuin halusin, kerrottua ensin myyjälle tarkasti että mitä haen. Rinnan hiihdettäessä sukset on täysin erilaiset, kumpikin hyvä omalla kelialueellaan ja latutyypillä. Jokainen suksipari on yksilöllinen, saman merkin sisälläkin. Ero fischerien ja atomicien välillä esim painealueiden sijainnissa on selvä:
fischerissä piikit lähempänä toisiaan -> herkempi ylämäki hiihdettävyys
Atomicissa piikkien väli yleensä suurempi -> suksi suuntaavampi hiihdettävä
Carilaisen tyytyväisyystakuu toimii ja varmasti löytyy itselle sopiva pari kun vaan tietää mitä hakee. Samalla kertaa kuin hain omiani paikan päältä, kyselin työkaverille testipareja, ei löytynyt juuri sopivia niin eivät ruvenneet edes myymään muita sinnepäin olevia pareja.
Kyllä oli puhetta myyjän kanssa millaiselle kelille suksea haen.
Eli pakkaskelin sukset oli tarkoitus saada.

Ehkä fiscerit on mun tyylille sopivammat,
mutta epäilen että ne atomicit oli liian löysät. Paperilla kun testasin, ei liukunu yhdellä suksella seistessä taaksepäin kuin puoleenväliin jalkaa.

Eikös yleinen käsitys ole, että pitäis liukua ainakin kantapään alle, jopa taakse?
Kun mainitsin tuosta myyjälle, niin oli sitä mieltä että on riittävän jäykkä mulle. Sanoi vielä että jos paperi menee kannan taakse on epävakaat hiihtää!
Täälläkin on asian sanottu olevan juuri päinvastoin. Eli jos ei jäykkyys yllä kannan taakse niin on epävakaat!
Lisäksi Atomikit puritettaessa aukes reilusti kärjestä mikä tarkoittanee etä on pehmeen kelin suksi.